Jump to content

Interessant artikkel om våpen i USA


mig16

Recommended Posts

Egentlig ikke.


Det var en ekstremt ræva artikkel, med null faktareferanser og postet anonymt.  Med andre ord like saklig som partipropagandaen til SV.

 

Her er mordtallene for USA for 2016 fra kilden, FBI:
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2016/crime-in-the-u.s.-2016/tables/table-12

 

Totalet 15.000 mord hvorav 11.000 med skytevåpen av en eller annen type. Ikke 5000 som artikkelforfatteren opererer med etter noen ekstremt dårlige matteøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Usa hsr veldig bra og detaljert statistikk på dette, uten å sjekke har nok forfatteren hentet sine tall der.

Han burde tatt med at feks rundt 90% av fargede som skytes av politiet skytes av en fargetpolitimann/kvinne.

Hans antagelse om at strengere våpenlover vil gi færre selvmord er feil.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

........

Hans antagelse om at strengere våpenlover vil gi færre selvmord er feil.

 

Det er jo nettopp det motsatte han skriver :'...det er vel tvilsomt at strengere  våpenlover ville forhindret disse menneskene i å ta sitt eget liv'

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignes FBI statistikken med tallene i første artikkel er det ikke så veldig stor forskjell, og nedbryting i ulike årsaksforhold betrakter jeg som relevant for diskusjonen.

Konklusjonen om at strengere våpenlover minsker vold med skytevåpen er tidligere grundig tilbakevist. England og Australia er eksempler på stor øking av skyteepisoder etter at lovene ble strengere.

Samme tendensen ser en i USA, våpenkultur i USA er helt ulik det vi har i Norge, og en direkte sammenlligning er umulig.

Et av problemene i USA er psykisk helsevern, svært mange av skyteepisodene utføres av personer som er psykisk uskikket til å ha våpen, men som av ulike grunner likevel får hånd om våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger mer bak disse tallene enn det som "artikkelen" og som man kan lese i tråden her.

 

Av antallet drepte (ikke selvpåført) med skytevåpen i USA, så opererer CDC med ca 13.-15.000 dødsfall i året. I disse tallene så ligger også antallet som politiet skyter og gjengmedlemmer mot gjengmedlemmer, nesten rent flertall av disse "ofrene" er svarte, som igjen er med på å kalle NRA og våpenfolk for rasister (ja, siden NRA er rota til alt ondt i statene i følge de "progressive").

 

Tar man bort disse tallene igjen, så ligger man på 3-4000. I disse tallene igjen finner du "vanlige mord", men også de kriminelle som blir skutt i selvforsvar.

 

Sett i folketall med 13.000 skutt og drept i USA, ligger du på 0,005% av befolkningen.

 

Må også sies at det er rett over 20.000 i året som skyter seg selv, men de ville uansett funnet en annen (og sikkert enklere) måte. Piller er flotte greier.

 

Når det gjelder tilgangen til våpen hos gjengmedlemmer, er så godt som ingen av disse kjøpt hos en forhandler. De fleste er stjålet eller solgt av privatperson. Når jeg jobbet som gunsmith i Douglasville GA og det kom noen for å kjøpe og disse var svarte samt bodde i et kjent gjengområde, så fikk man alltid "Delay" i NICS-systemet og da måtte man vente i minst 3 dager (eller før om status endret seg til "proceed") før man da kunne selge våpenet til vedkommende.

 

Til slutt om artikkelforfatterens kredibilitet: En venn som er Sheriff i en by i Georgia med 500.000 innbyggere? Skal si, de må virkelig ha fått unger siden sist jeg var hjemme i fjor... da var det kanskje Atlanta som hadde så mange innbyggere. Fulton (fylket til Atlanta) har riktignok over millionen innbyggere. 🤠

Link to comment
Share on other sites

Ser man bort fra drapstallene i fem byer (LA, Chicago, New Orleans, Baltimore og DC hvis jeg husker rett) så ligger egentlig drapstallene i USA på Europeisk nivå. Gjengkriminalitet begrenset til spesielle bydeler er fellesnevneren. Andelen svarte våpeneiere er forøvrig stigende, og det finnes plenty av dem som er talerør for NRA nå. Jeg har hjulpet svarte venner med å både kjøpe våpen og å få trening og bæretillatelse. Det går vel opp for flere og flere at de første våpenlovene som ble bokført etter borgerkrigen var der for å forhindre at svarte kunne forsvare seg mot den militante fløyen av det demokratiske partiet (Ku Klux Klan). 

 

Du kan jo legge til at NICS er omtrent samme bakgrunnssjekken som man har i Norge. Man sjekker for tidligere dommer og innleggelser pluss en del andre ting. Har man f.eks. blitt sparket ut av militæret blir det nekt, det samme gjelder hvis man er under etterforskning for å denge kjerringa osv. 

 

De fleste med FFL jeg kjenner lar ikke en transaksjon gå videre etter tre dager. Kommer state police tilbake etter et par uker og sier nei må man selv ta drittjobben med å hente tilbake våpenet. Det er en utrivelig affære. 

 

Jeg kan legge til at man blir bakgrunnssjekket på gun show også når man kjøper fra forhandler. Det finnes selvsagt noen som selger våpen privat uten sjekk, men de blir det færre or færre av ettersom bl.a. internett har gjort dem obs. på den juridiske risikoen som er forbundet med å selge til feil person. Jeg ville aldri solgt et våpen privat til en jeg ikke kjente som ikke kunne produsere bæretillatelse for staten jeg bor i eller for en tilgrensende stat for rifler og hagler. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husker ikke om det var store policy eller loven i Georgia, men etter 5 dager så kunne vi selge (om vedkommende så noenlunde ok ut) for innen den tida skulle NICS ha gitt tilbakemelding. Men er enig, selv ville jeg aldri solgt til noen uten CCW-permit privat.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Thor skrev:

Du kan jo legge til at NICS er omtrent samme bakgrunnssjekken som man har i Norge. Man sjekker for tidligere dommer og innleggelser pluss en del andre ting.

Det må være noen alvorlige huller i den bakgrunnsjekken med så mange mentalt ustabile som havner i drapsstatistikken?

Link to comment
Share on other sites

NICS går ut i fra hva FBI har på deg (som også har blitt rapportert inn fra lokale politimyndigheter etc) og i utgangspunktet skal institusjoner og sånt melde inn personer som er mentalt ustabile, men den delen er det ikke alle som følger opp. Det er dessuten så godt som alltid mentalt ustabile personer som har begått skoleskytinger osv. Men selv om vedkommende er godt kjent for FBI og har "papirer" på at man er gal, så har det allikevel gått igjennom. Bare se på Florida-saken, men der er det mye monkey business ute å går.

 

Det er derfor mange av oss lurer på hva i alle dager skal "bedre bakgrunnsjekker" hjelpe for, når ikke slike folk blir oppfattet i systemet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DoctoRoy said:

Det må være noen alvorlige huller i den bakgrunnsjekken med så mange mentalt ustabile som havner i drapsstatistikken?

 

Lovverket er greit nok. Oppfølgingen av lokale myndigheter er problemet.

 

F.eks. gærningen som gikk amok i en kirke her i Texas skulle vært nektet. Luftforsvaret glemte å informere FBI om hans status som dømt konemishandler. Siste skytter i media var nektet og hadde fått inndratt våpen som ble returnert til faren hans. Faren gav dem tilbake til sønnen, noe han nok må sone for.

 

Psykoen i Florida var forsøkt innlagt et par ganger og fantes i et stort antall politirapporter. Ingen tok initiativ til å gjøre noe selv om virkemidlene fantes. 

 

Og slik fortsetter det ...

 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...