Jump to content

Plast skytes ut i naturen


DoctoRoy

Recommended Posts

58 minutter siden, evert skrev:

 

Finnes da vismut med filtforladning i handelen?

Jeg har da ikke sagt at de ikke finnes? Men hvis du kjenner fabrikat og pris på patroner som er å få kjøpt over disk i Norge, hadde det vært nyttig om du oppga det. Bør vel være US no 4 el. 5 til ender.

 

Ellers fant jeg i mitt søk på nettet denne artikkelen, som indikerer at NJFF er på banen.

 

Edit 1: Chiefens innlegg gikk akkurat under radaren.....

Edit 2: Fint med litt engasjement i sommervarmen...

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke benekte at bildekk er en kilde til mikroplast i havet, men vi bør ikke bruke det som argument for å bagatellisere plastforladninger som et problem. Disse forladningene er, sammen med tomhylser av plast som enkelte ikke gidder å plukke opp etter seg, et synlig bevis på at jegere bidrar til så vel forurensning (mikroplast), forsøpling og annen negativ påvirkning.

Stål(jern)hagl og hagl av andre harde materialer krever "en innpakning" for ikke å gi slitasje på løpet. Da må vi etterspørre alternative forladninger enn de av tradisjonell plast for disse haglene, eksempelvis nedbrytbar bioplast hvis det fungerer. For vismut- og blyhagl må vi etterspørre (og kjøpe!) patroner med filtforladning der de finnes, selv om prisen skulle være en del høyere.

 

Det er nok av folk som er ute etter oss, så la oss derfor gjøre det vi kan for å redusere vår sårbarhet.

Edited by Sølvrev
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ja, vi må være miljøvennlige. Men slik miljøvennlig haglammo må subsidieres, gjøres billig. Staten må kutte avgifter drastisk. Dèt er hva som fungerer. Om politikerne ønsker å gjøre noe med problemet. Skyting er dyrt nok som det er. Slik det er nå, er det vi skyttere som må ta alle regninger, uansett. Og kulturbærerne blir stadig færre.

Det kjennes bare så fullstendig meningsløst og feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, culot skrev:

Största delen microplaster i haven kommer från bildäck ! Så ska det hända nåt verkningsfullt får vi sluta köra fordon med traditionella däck ..... Det roliga är att i detta fallet är elbil lika stor bov som fossilbil 😎

 

Slikt blir bare dumt... 

 

En annen kilde til plast det må være tonnevis av er snusbleier, noe som jeg ser på som et bevis for min teori om at snusbruk er omvendt proporsjonalt med IQ😎

Edited by Chiefen.v-2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Plettert stål går igjen på det meste jeg har vært borti.. alle som har brukt moderne hagleammo vet vel at patronene ruster som bare faen hvis de ser sjøvann?

Dårlig med sjøvann her på Toten :P 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Om Norska myndigheter är liknande Svenska kommer inget subventioneras.

Vi har fullt upp med att slopa sugrör och annat trams under stort politikerjubel att det gladeligen blundas för att bilåkning är en jättebov när det kommer till microplaster. Det finns stålprovade fiberförladdningar att köpa och det finns även  förladdningar som löses upp på nolltid, dock är jag inte 100 på om de senare klarar stål. 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke folk vært idioter hadde verken sugerør, plastflasker, isopor eller sigarettsneiper vært noe stort problem, men det er det altså, ettersom folk lemper det ut bilvinduet i fart og slenger det fra seg akkurat hvor det måtte passe seg..

Måtte le litt når jeg gikk tur på Södermalm i vinter, da stod det ei berte som så veeeeeldig Greenpeace ut med et skilt om noe dyreverngreier. Samtidig som hun knipser sneipen på bakken 9_9

 

Ole

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, bobby said:

Hverken i Södermalm eller andre steder kaster normale folk sneiper, kanskje med glød i søppeldunker.

 

Noko som underbygger mine fordommar om nikotinmisbrukarane sin sosiale intelligens. I 2019 er det ikkje normalt å dumpe søpla si der ein står og går.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Been there done that, i enkelte storbyer klarer de å tømme dem daglig, men til tross for det går det spor av sneiper langs gatene.

Og når en uansett må ut og dampe blant folk kan det vel ikke være såååå mye å forvente at de kan plukke opp sneipen etter de moser den mot asfalten for å slukke den..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forsøpling og mikroplast i havet er to forskjellige ting...

Forsøplingen bør vi alle bidra til å gjøre minst mulig.

Mikroplast i havet skyldes i hovedsak bildekk og vegmerking, bygnings og båtmaling samt klesvask. Veldig vanskelig å gjøre noe med noen av tingene. I tillegg er det kun en hypotese at mikroplasten er et stort problem.

Forsøplingen er etter alle solemerker et problem og faktisk mulig å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Ratel skrev:

Forsøpling og mikroplast i havet er to forskjellige ting...

Mikroplast i havet skyldes i hovedsak bildekk og vegmerking, bygnings og båtmaling samt klesvask. Veldig vanskelig å gjøre noe med noen av tingene. I tillegg er det kun en hypotese at mikroplasten er et stort problem.

 

Jeg vil ikke på noen måte avvise at det er større og vesentlig viktigere kilder til mikroplast enn det lille volumet av plastforladninger som havner i havet, noe som også @culot var inne på. Men det var ikke mitt poeng!

 

Vi vet at plast så vel på landjorda som i havet brytes ned, og at mikroplast opptas av levende organismer. Vi vet også at noen av våre motstandere, "de som er ute etter oss jegere", ikke alltid opptrer like forutsigbart og rasjonelt. De lar seg ikke påvirke av faktabaserte argumenter og vitenskapelig dokumentert kunnskap. Derfor vil ikke jeg bruke ressurser på hypoteser som sier at mikroplast ikke er noe stort problem (den hadde jeg for øvrig ikke hørt før!). Jeg vil heller ikke argumentere med at jegernes bidrag er lite i den store sammenhengen, selv om det er et ubestridelig faktum.

 

Plastforladninger på land er først og fremst forsøpling. Plastforladninger i havet er en (liten) kilde til mikroplast. Og bruk av haglpatroner med plastforladning er noe vi som jegere kan gjøre noe med!

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Ratel skrev:

Hvordan bidrar oppdrettsnæringen til mikroplast i havet av betydning @Polardego?

 

En av kildene er plast fra rørene som brukes til foring, anslått utslipp ca 300tonn per år.

Forlatte anlegg og havarerte anlegg er også et problem.

Absolutt all plast som ender i naturen vill om det får ligge lenge nok ende som mikroplast. 

 

Jeg er langt ifra noen miljøverner med DBS kombisykkel, Fjellreven jakke og tvilsom personlig hygiene, men det er til og med for meg åpenbart at om alle (mennesker, firma,organisasjoner, whstever) gjør litt er det en god ting. For noen kan det være å hive snusbleier og sneiper i søppeldunker, i andre deler av verden burde det være å gi f... i å lage mer enn 2-3unger..

Problemet er som så ofte, balansen mellom barbering og dekapitasjon. En kan reise på ferie og ete rødt kjøtt. Men kanskje biffen kan være litt mindre? (For de av oss som nå er nærmere grav enn vugge var det sånn at mødrene våre laget kjøttkaker til en hel familie av 250gram ( en mark) kjøttdeig. Og da var det rester til lapskaus!)

 

Menneskeheten har siden vi hadde labert utviklet språk og manglet sjekketriks ventet utålmodig på jordas undergang. Hver generasjon har hatt sitt scenario som de var 110% sikker på foregikk NÅ! Uten at det er en grunn til å gi f..

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...