Jump to content

Våpenskap bod osv...


1983

Recommended Posts

Har kjøpt leilighet der boden er en del av leiligheten, men døren er ute, altså man må ut av boligen for å gå inn i boden (to dører ved siden av hverandre) Eneste plassen det blir å se greit ut med våpenskapet inne er det varmekabler. Ser for meg at det fort kan bli litt for tørt inni skapet da?

Våpenskap i boden og et lite skap inne i leiligheten for sluttstykker? Det er vel innenfor reglene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en kjapp titt i forskrift og rundskriv, og ville ikke uten videre gått ut fra at en besøkende kontroll ville være enig i den tolkningen. Tror ikke jeg hadde tatt sjansen med mindre jeg hadde det svart på hvitt fra relevante eminenser at det var i henhold til direktoratets tolkning.

 

Kanskje det går an å smelle opp et garderobeskap rundt våpenskapet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er vel bare inne i egen bopel. Bod, garasje, hytte, naust eller andre steder som kun kan nås ved å gå ut fra egen boenhet er vel ikke godkjent oppbevaringssted uansett metode eller vital del i boenhet i FG skap? Faen, nå ble jeg usikker igjen. Ikke bestandig så rett frem å forsøke å være lovlydig våpeneier.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Lenge siden jeg luseleste reglene, men regn med at det blir akkurat like tørt skapet som i rommet. Ikke akkurat tette de skapene jeg har sett.

 

Ja, atmosfæren blir helt ik med mindre en setter i gsng med tettninger alle veier.

Hadde aldri oppevart våpen i utvendig bod, med eller utensluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenker det er greit å oppbevare det i to skap.

 

Det blir i alle fall ikke rust om jeg setter skapet på varmekabler, men er litt redd for å tørke ut trestokker? Eller legge et par planker under skapet slik at det blir litt luft mellom skap og gulv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er kun krav til at våpen eller vital del skal oppbevares i FG godkjent skap. Med et lite skap inne i leiligheten tilfredsstiller du kravene. Dersom boden er i samme bygningskropp som leiligheten vil nok fuktigheten der være omtrent det samme som i leiligheten, og dermed lav nok til å unngå korrosjon.

Link to comment
Share on other sites

Boden og leiligheten er samme "enhet" men det er to ytterdører ved siden av hverandre, så jeg må fysisk ut av leiligheten for å komme inn til boden. Boden er isolert, så det er nok ingen fare for fukt og korrosjon. 

 

Jeg tviler på at møbler tørker og sprekker. Så å sette våpenskap på varmekabler er kanskje ikke noe problem i det hele tatt. Ser bare for meg at tre og laminatskjefter kan få det litt for tørt? På en annen side så er man jo helt sikker på at metalldeler ikke skulle ruste.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vavlo skrev:

Som jeg spurte om lenger opp i tråden. Kan dette regnes som oppbevaring innenfor regelverket

Ja, det er ikke krav til øvrig del av våpenet når vital del er oppbevart i godkjent skap. Er resten i godkjent skap er det langt over forskriftens krav.

Link to comment
Share on other sites

Klar over at jeg spikker fliser nå. Jeg har lest både lov, forskrift og rundskriv 009. Det som er klart, er at når vital del er oppbevart i FG godkjent skap i bopel, så kan resten av våpenet oppbevares utenom skapet i bopel. Så står det at skytevåpen skal oppbevares på eiers bopel. Eiers bopel er definert som steder eier kan nå uten å gå ut fra boenhet og inn i annet eller tilstøtende bygg. Om skytevåpen uten vital del er å definere som «ikke skytevåpen» så bør det gå greit å oppbevare resten av våpen feks i tilstøtende garasje, men er resten av våpenet fremdeles å definere som skytevåpen, er det da greit?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...