Jump to content

Shooting / Breaking in a .17HMR


Jonathan

Recommended Posts

Hi all,

 

I Apologise that this post is in English, but my Norwegian writing is limited :roll:

 

I'm soon to buy a CZ 452 Varmint in .17HMR and was wondering how you should break/shoot in the barrel?

 

If you want to reply in Norwegian I can use Google to translate :wink:

 

Tusen takk

J

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I would suggest cleaning the barrel properly PRIOR to shooting the weapon. It has been testfired at the factory and normally they dont clean it too well afterwards. You might want to consider getting a few extra brass-brushes.

I'd say shoot one shot, then clean for the first five. Then every tree rounds for a total of 12 rounds. After that, have fun. By cleaning I mean one patch with oil, then brass brush 5-10 times, then one or two dry patches. Repeat as necessary.

More important than this breaking in would be that you consider continuing with cleaning every now and then. To many people skip that :)

Link to comment
Share on other sites

Hillooooo.

 

Sorry for tricking you here. I dont know anything about the CZ 452 Varmint other than that i want one and have one approved aplication form. :D

 

If you are also looking for a forum in English, i would recomend "The Firing Line" http://www.thefiringline.com/

 

I think "The High Road" is good also, although i dont have any extended experience with this one. http://www.thehighroad.org/

 

 

The problem with thees two is that they are American meaning the only relevant info on thees forums would be for the wepons them self, Not gun laws and wepons in society. :cry:

 

 

Anywaaaaaay.

Welcome to the forum. I will try to answer as best i can when i have any info to bring to the table.

 

 

BrunoTheFiringLinenickBrunoNorwayEngerdal

 

 

Edit: Forgot a link. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Also, many people swear by the another old way of preparing rifles called "orming" which is done basically by pulling a snake through the barrel (I'm sure someone will fill in the details), if you don't do this you could end up with a barrel lacking in killing ability.

Also another tip I picked up on this forum is that you don't want to strain the barrel by shooting too far at first, start a bit easy by shooting perhaps 50 yards, and then work you way up to longer distances as you go ;)

Link to comment
Share on other sites

Also, many people swear by the another old way of preparing rifles called "orming" which is done basically by pulling a snake through the barrel (I'm sure someone will fill in the details), if you don't do this you could end up with a barrel lacking in killing ability.

no, that's only for shotguns.

 

 

 

are you planning to start varminting?

if so, please tell us how it's going and maybe some tricks

Link to comment
Share on other sites

I do have an CZ452 Varmint in 17hmr, my advice is to follow "streken" on this one.

 

Cleaning will be nessecary every now an then, you ill notice precition would decline after a given number of rouns trugh your gun. Some say clean after every 50 shoot, other says clean after every time it hav been used.

Bottom line is, that uou have to treat this one as you would with a center fire rifle.

Wish you the very best of luck with a exelent rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No problem Bent :wink:

 

Hi there Jonathan, hope you dont mind me continuing your thread in Norwegian

 

Jeg skulle pusse min 17hmr, for første gang, etter rådene i denne tråden :oops: Oppdaget da at hverken pussestokken eller bore snake i .22 kommer gjennom dette tynne sugerøret. Hva bruker dere karer?

Bent

Link to comment
Share on other sites

Har pipe i 17m2 fra Volquartsen, de anbefaler kun forsiktig pussing. Ikke bruk pussestang, kun tråd med fille.

Deres piper er ferdig "ormet" eller lapped, på internasjonalsk 8)

Sikkert lurt i Quad pipa også. Men på den militære pussesnoren jeg har liggende er loddet for bredt til å gå gjennom pipa... Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Har pipe i 17m2 fra Volquartsen, de anbefaler kun forsiktig pussing. Ikke bruk pussestang, kun tråd med fille.

Deres piper er ferdig "ormet" eller lapped, på internasjonalsk 8)

Sikkert lurt i Quad pipa også. Men på den militære pussesnoren jeg har liggende er loddet for bredt til å gå gjennom pipa... Anyone?

 

Prøv husholdningshyssing. Den myke bomullsvarianten som våre mødre syr sauerulle med til jul. Knyt et passende antall knuter på enden til at du får kontakt og ha olje på knuten. Det bør da funke?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å bruke line til kantklipper, denne må være av den litt tykkere varianten. Kappes til passe lengde i forhold til pipa, spisses i ene enden slik at en ørliten bomullslapp kan tres på, så brukes en lighter til å varme motsatt ende slik at denne blir flytende. Når enden er passe varm trykker du denne mot noe flatt slik at det blir en flate/kant som pusselappen kan ligge ann i mot.

 

Lina er myk og glatt og kan fint pakkes i en jakkelomme eller i sekken.

 

Men nå venter mikkel på meg, vi prates. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott tips med kantklipperline, det skal jeg jammen lage jeg også. Ellers kjøpte jeg Boresnake i kal. .177 når jeg kjøpte quad'en min. Denne har til forskjell fra mer grovkalibrede boresnakes ikke innvevd messingbørste, og er vel således snill mot pipa, vil jeg tro. Jeg kommer nok etterhvert til å kjøpe meg en egen pussestang til .17-pipa, likevel. Får se om det blir mye mantelbelegg framover.

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Enig med boresnake gjengen her. Har boresnake til alle mine rifler. Sikkert greit å pusse litt på vanlig måte etter noen hundre skudd men mitt inntrykk er at boresnake gjør jobben grundig og ikke minst hurtig! Jeg bruker ikke annet enn boresnake til min 17 HMR. Har som skaubjønn bestilt dem på ebay men dem selger dem i de fleste kaliber også på xxl (men du får dem nok noen kr billigere på ebay). Så... Kjøp boresnake! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hvis jeg bruker solvent med tanke på å fjerne mantelbelegg, ville jeg sprayet solvent i løpet og la det stå en stund. Boresnaken vil jo fjerne det aller meste med en gang? Når så solventen har virket (no)en time® tørrpusses pipa, og oljes lett. Tørrpusser igjen hvis jeg skal skyte snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg bruker pussestokk fra tipton, den er laget i carbonfiber med bronsebørste og tapp til å sette pusselapper på.

Bronsebørste og pusselapp tapp med pusselapper fåes kjøpt i eget sett ved siden av og jeg anbefaler å bruke disse pusselappene for det er ikke så mye annet som passer, det er som sakt et sugerør.

Ved bruk av bronsebørste er det ganske hardt å få denne dyttet inn i løpet og pussestokken er bløt og tynn så den bøyer seg lett, skyv derfor langt fremme på stokke nær låskassa når den skal inn og dra i håndtaket på vei ut.

Kan sterkt anbefalle tipton :mrgreen:

Jaktpepotet i drammen har tipton og masse utstyr til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...