Jonathan Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 (edited) Hi all, I Apologise that this post is in English, but my Norwegian writing is limited I'm soon to buy a CZ 452 Varmint in .17HMR and was wondering how you should break/shoot in the barrel? If you want to reply in Norwegian I can use Google to translate Tusen takk J Edited November 19, 2008 by Guest
Streken Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 I would suggest cleaning the barrel properly PRIOR to shooting the weapon. It has been testfired at the factory and normally they dont clean it too well afterwards. You might want to consider getting a few extra brass-brushes. I'd say shoot one shot, then clean for the first five. Then every tree rounds for a total of 12 rounds. After that, have fun. By cleaning I mean one patch with oil, then brass brush 5-10 times, then one or two dry patches. Repeat as necessary. More important than this breaking in would be that you consider continuing with cleaning every now and then. To many people skip that
BrunoEngerdal Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Hillooooo. Sorry for tricking you here. I dont know anything about the CZ 452 Varmint other than that i want one and have one approved aplication form. If you are also looking for a forum in English, i would recomend "The Firing Line" http://www.thefiringline.com/ I think "The High Road" is good also, although i dont have any extended experience with this one. http://www.thehighroad.org/ The problem with thees two is that they are American meaning the only relevant info on thees forums would be for the wepons them self, Not gun laws and wepons in society. Anywaaaaaay. Welcome to the forum. I will try to answer as best i can when i have any info to bring to the table. BrunoTheFiringLinenickBrunoNorwayEngerdal Edit: Forgot a link.
slemmo Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Also, many people swear by the another old way of preparing rifles called "orming" which is done basically by pulling a snake through the barrel (I'm sure someone will fill in the details), if you don't do this you could end up with a barrel lacking in killing ability. Also another tip I picked up on this forum is that you don't want to strain the barrel by shooting too far at first, start a bit easy by shooting perhaps 50 yards, and then work you way up to longer distances as you go
steffen Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Also, many people swear by the another old way of preparing rifles called "orming" which is done basically by pulling a snake through the barrel (I'm sure someone will fill in the details), if you don't do this you could end up with a barrel lacking in killing ability. no, that's only for shotguns. are you planning to start varminting? if so, please tell us how it's going and maybe some tricks
BrunoEngerdal Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Also another tip I picked up on this forum is that you don't want to strain the barrel by shooting too far at first, start a bit easy by shooting perhaps 50 yards, and then work you way up to longer distances as you go The gun dosent care if you shoot 1000 yards or 50. BrunoihopethatwasajokeEngerdal
vingemutteren Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 I do have an CZ452 Varmint in 17hmr, my advice is to follow "streken" on this one. Cleaning will be nessecary every now an then, you ill notice precition would decline after a given number of rouns trugh your gun. Some say clean after every 50 shoot, other says clean after every time it hav been used. Bottom line is, that uou have to treat this one as you would with a center fire rifle. Wish you the very best of luck with a exelent rifle.
Skaubjønn Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Hi there Jonathan, hope you dont mind me continuing your thread in Norwegian Jeg skulle pusse min 17hmr, for første gang, etter rådene i denne tråden Oppdaget da at hverken pussestokken eller bore snake i .22 kommer gjennom dette tynne sugerøret. Hva bruker dere karer? Bent
Nimrod Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Har pipe i 17m2 fra Volquartsen, de anbefaler kun forsiktig pussing. Ikke bruk pussestang, kun tråd med fille. Deres piper er ferdig "ormet" eller lapped, på internasjonalsk
Jonathan Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 No problem Bent Hi there Jonathan, hope you dont mind me continuing your thread in Norwegian Jeg skulle pusse min 17hmr, for første gang, etter rådene i denne tråden Oppdaget da at hverken pussestokken eller bore snake i .22 kommer gjennom dette tynne sugerøret. Hva bruker dere karer? Bent
Skaubjønn Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Har pipe i 17m2 fra Volquartsen, de anbefaler kun forsiktig pussing. Ikke bruk pussestang, kun tråd med fille.Deres piper er ferdig "ormet" eller lapped, på internasjonalsk Sikkert lurt i Quad pipa også. Men på den militære pussesnoren jeg har liggende er loddet for bredt til å gå gjennom pipa... Anyone?
fat_dog86 Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Har pipe i 17m2 fra Volquartsen, de anbefaler kun forsiktig pussing. Ikke bruk pussestang, kun tråd med fille.Deres piper er ferdig "ormet" eller lapped, på internasjonalsk Sikkert lurt i Quad pipa også. Men på den militære pussesnoren jeg har liggende er loddet for bredt til å gå gjennom pipa... Anyone? Prøv husholdningshyssing. Den myke bomullsvarianten som våre mødre syr sauerulle med til jul. Knyt et passende antall knuter på enden til at du får kontakt og ha olje på knuten. Det bør da funke?
Kjell Olav Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Det er mulig å bruke line til kantklipper, denne må være av den litt tykkere varianten. Kappes til passe lengde i forhold til pipa, spisses i ene enden slik at en ørliten bomullslapp kan tres på, så brukes en lighter til å varme motsatt ende slik at denne blir flytende. Når enden er passe varm trykker du denne mot noe flatt slik at det blir en flate/kant som pusselappen kan ligge ann i mot. Lina er myk og glatt og kan fint pakkes i en jakkelomme eller i sekken. Men nå venter mikkel på meg, vi prates.
Skaubjønn Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 Hyssing med okje funke ikke... limer seg fast til pipeveggen Men, tjukk fiskesene/kantklipper sene virker! Takk for tips. Hvoran gikk det med mikkel forresten?
Kjell Olav Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 Bra Skaubjønn, jeg har brukt kantklipperline til småkaliber ( under .22 ) og det har fungert bra for meg. Ellers så finnes det pussestokker som er bergnet på .17 kaliber, i hvertfall i Usa. Det gikk bra med mikkel, se Revejakttråden
Tordenkil Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 Flott tips med kantklipperline, det skal jeg jammen lage jeg også. Ellers kjøpte jeg Boresnake i kal. .177 når jeg kjøpte quad'en min. Denne har til forskjell fra mer grovkalibrede boresnakes ikke innvevd messingbørste, og er vel således snill mot pipa, vil jeg tro. Jeg kommer nok etterhvert til å kjøpe meg en egen pussestang til .17-pipa, likevel. Får se om det blir mye mantelbelegg framover. M.v.h, Tordenkil!
kjell74 Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 Det er også pussestokker i handlen til luftgevær 4,5mm(cal.177) de budre kunne brukes på kaliber 17.
rypert Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-puss ... en-9001696 Er denne brukende tror dere?
Hjortefot Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Mulig det pussesettet kan funke. Da jeg hadde .17HMR, kjøpte jeg meg en sånn http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=188006 Jeg liker ikke å bruke delbare pussestokker, så jeg gikk for en skikkelig en med en gang.
Skaubjønn Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Jeg har kjøpt meg boresnake. Genialt i det kaliberet! Handlet på ebay, fikk sendt hjem og billig ble det også
Tordenkil Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Jeg pusser også bare med boresnake. Funker som fjell. Riktignok bare skutt et parhundre skudd enda, men kan ikke se noe alvorlig manteloppbygging enda.
Skaubjønn Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Har sett litt på engelske fora, og de anbefaler boresnake. Det er jo et ekstremt tynt sugerør dette!
Dressing Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Enig med boresnake gjengen her. Har boresnake til alle mine rifler. Sikkert greit å pusse litt på vanlig måte etter noen hundre skudd men mitt inntrykk er at boresnake gjør jobben grundig og ikke minst hurtig! Jeg bruker ikke annet enn boresnake til min 17 HMR. Har som skaubjønn bestilt dem på ebay men dem selger dem i de fleste kaliber også på xxl (men du får dem nok noen kr billigere på ebay). Så... Kjøp boresnake!
rypert Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Når man påfører solvent på bronsebørsten på boresnaken, vil ikke dette da bli liggende igjen i løpet etter puss når man bare drar igjennom løpet? Eller vil det tas opp av delen bak bronsebørsten på boresnaken? Om dere skjønner:)
Tordenkil Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Hvis jeg bruker solvent med tanke på å fjerne mantelbelegg, ville jeg sprayet solvent i løpet og la det stå en stund. Boresnaken vil jo fjerne det aller meste med en gang? Når så solventen har virket (no)en time® tørrpusses pipa, og oljes lett. Tørrpusser igjen hvis jeg skal skyte snart.
Roger Aspnes Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Kjøp boresnake for luftgevær. fungerer utmerket. så har jeg en rustfri pussestang jeg tar ibruk når avmantling blir aktuelt med kobberbørste.
202 sauer Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Jeg bruker pussestokk fra tipton, den er laget i carbonfiber med bronsebørste og tapp til å sette pusselapper på. Bronsebørste og pusselapp tapp med pusselapper fåes kjøpt i eget sett ved siden av og jeg anbefaler å bruke disse pusselappene for det er ikke så mye annet som passer, det er som sakt et sugerør. Ved bruk av bronsebørste er det ganske hardt å få denne dyttet inn i løpet og pussestokken er bløt og tynn så den bøyer seg lett, skyv derfor langt fremme på stokke nær låskassa når den skal inn og dra i håndtaket på vei ut. Kan sterkt anbefalle tipton Jaktpepotet i drammen har tipton og masse utstyr til dette.
Recommended Posts