Jump to content

224 Valkyrie


Fury

Recommended Posts

Hvis du skal ha ei «tung» rifle for å skyte langt sliter jeg litt med 224 V. 224 V synes jeg er en god løsning i kort og lett konfigurasjon der det er snakk om å ha «muligheten» til å skyte langt. Da snakker man AR15, Sako vixen/85XS, S&L Legacy, kanskje noen til som Howa mini som jeg ikke kjenner så godt. Men i utgangspunktet må vekta og størrelse ned eller så gir det jo ingen mening. 
Klart har man absolutt lyst så er det lov, men veldig mange vil ikke se poenget inkluder meg 😉

Link to comment
Share on other sites

OK, men når man ser på vekta på blant annet den MDT LSS-XL Gen2 chassis'et så veier den fra 1.6 - 2 Lbs (0,75 - 1 kg). Så denne er jo veldig lett.

 

https://mdttac.com/eu_en/lss-xl-gen2-chassis-system.html

 

Man kan jo bestemme hvor lang / tung pipe man skal ha i 224V. F.eks. en 56cm med munningstykkelse 15-17mm.

Eller en lengre for å få mer fart, f.eks. 61cm (24") med munningstykkelse 17mm (ev. 19mm).

Hvor tung hele greia blir kan man jo balansere / avstemme med pipelengde / tykkelse.

Tykkere pipe gir vel ofte bedre presisjon, ellers hadde vel ingen giddet å lage det.

 

Demper er uansett et must for min del, helst en stor Hausken WD60 eller en mindre og lettere Svemko som demper bra.

Edited by Bergara-Man
korrigering
Link to comment
Share on other sites

MDT LSS-XL veier 1.6 - 2 lbs uten kolbe og grep. Jeg har en LSS-XL med en "standard" AR-15 kolbe som jeg synes å huske veier 700-800 gram. Så LSS-XL chassis veier nok minst 1.5 kg ferdig med kolbe og grep. Det er lite for chassis, men det er ikke et lett skjefte når en tenker jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet man burde stille seg er hva som er formålet med kreasjonen, ingenting galt i å tenkte nytt, men du må nesten forvente kritiske spørsmål fra noen med langt mer erfaring hvis ting ikke gir mening... 

 

For å bygge noe sånt på en ny rifle blir dyrt, og du ender fortsatt opp med en billig kasse med en dyr pipe og stokk hvis du går all-in. 

 

En T3 Supervarmint er en rifle med latterlig mye bedre stokk, kasse og avtrekk originalt enn Howa Mini Action, så eneste du oppnår er en mindre kurant patron med marginalt bedre ytelse, i en dårligere stokk og avtrekk til 1-2000 kr lavere pris uten å regne inn noe chassis, for da rykker T3 fra kostnadsmessig.

 

Du får også en brukt Sauer i en McMillan eller Bolthorn stokk til 20k, så økonomiargumentet gir ikke helt mening. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Fysikeren skrev:

MDT LSS-XL veier 1.6 - 2 lbs uten kolbe og grep. Jeg har en LSS-XL med en "standard" AR-15 kolbe som jeg synes å huske veier 700-800 gram. Så LSS-XL chassis veier nok minst 1.5 kg ferdig med kolbe og grep. Det er lite for chassis, men det er ikke et lett skjefte når en tenker jakt. 

 

Takk for info, det kom ikke så klart fram i teksten hos produsenten. Man måtte bla lengre nedover og der sto det at man trenger en AR-15 style buttstock og et grep ja.

 

MDT Oryx er en liknende sak, ser ut som Howa Mini Action selges ferdig med dette chassiet i noen land. Hele rifla veier 6.4 Lbs står det, ca. 3 kilo. Det høres veldig lett ut......

 

bilde.png.6f209aa0cb39048af3ab4ea0965658ba.png

 

https://www.legacysports.com/wp-content/uploads/lsi_2020_catalog_LORES.pdf#page=27

 

Løst chassis:

https://www.legacysports.com/catalog/howa/oryx-stocks/

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, msteiro skrev:

Spørsmålet man burde stille seg er hva som er formålet med kreasjonen, ingenting galt i å tenkte nytt, men du må nesten forvente kritiske spørsmål fra noen med langt mer erfaring hvis ting ikke gir mening... 

 

For å bygge noe sånt på en ny rifle blir dyrt, og du ender fortsatt opp med en billig kasse med en dyr pipe og stokk hvis du går all-in. 

 

En T3 Supervarmint er en rifle med latterlig mye bedre stokk, kasse og avtrekk originalt enn Howa Mini Action, så eneste du oppnår er en mindre kurant patron med marginalt bedre ytelse, i en dårligere stokk og avtrekk til 1-2000 kr lavere pris uten å regne inn noe chassis, for da rykker T3 fra kostnadsmessig.

 

Du får også en brukt Sauer i en McMillan eller Bolthorn stokk til 20k, så økonomiargumentet gir ikke helt mening. 

 

Formålet med kreasjonen er forklart tidligere: jaktrifle + blinkskyter-rifle ut til stort sett 300m (maks til 5-600 meter).

Så for min del er det ingen 1000m rifle jeg er ute etter. 224V har vel allerede vist seg minst like presis i forskjellige langholdsrifler som noe annet i kal. 22.

 

Hvis man kunne få Norsk importør til å bestille en slik mini action med Oryx chassis som vist ovenfor, så burde kostnaden bli ennå lavere. Problemet med Tikka sin stokk er at den liker jeg ikke, den virker billig og plastikkaktig. Den har vel heller ingen innstøpt aluminumsforsterkning som fungerer som en bedding-block......? (jeg finner ikke noe om det). Det har Bergara HMR blant annet.

 

For øvrig er Howa sin HACT avtrekker visstnok veldig bra, man kan også ev. bestille ett fjærsett som gir noe lettere avtrekk 1-1,5 kilo. https://www.legacysports.com/new-howa-actuator-controlled-trigger/

Link to comment
Share on other sites

Du vet at du for prisen til en Snikkabutec Lactical Hybrid Boutique i kaliber .224-264-rekkesekser-GHT+ kan få en Sauer 200 STR i 6,5x55 og tilnærmet en palle ammo...?

Hvis Sauer og 6,5 ikke er kult nok får du Tikka T3x Tac A1 i Creedmoor til rundt 23k. 15k brukt..

 

Jeg må være utrolig gretten og rar, men å bruke titusenvis på å skyte en patron som er selve definisjonen av amerikansk "taktisk stuttfeit patron som er for lang for SA og for kort for LA"-runking gjennom en slarkete kasse når du kan plukke opp en STR eller Tac A1 og haugevis med ammo, virker bare som et påfunn ment for å finne en løsning som aldri trengtes. Spesielt når det er snakk om maks 300 meter til vanlig. Altså et hold hvor Sauer i 6,5x55 muligens er det mest økonomiske.

 

Rart nok fungerer Tikka, og også Sauer, veldig bra i praksis uten beddeblokk.

 

Det hele minner meg veldig om en venn som brukte mange hundre timer (nærmere 1000) og mange titalls tusen kroner (igjen nærmere 100k) på et .223-prosjekt i løpet av to år. Alt han kjøpte var ting som ble anbefalt på nett. Mest hypa ladeutstyr, duppeditter til Tikkaen, en eske av hver eneste premiumkule i 223, satt og fikla og pussa på Coaxen og colletdiene, kjøpte custom hylsetrimmer og kulesjekkeutstyr og gudene vet hva. Ladestiger med stigninger nærmest på desimal av grains.

Nå har han ikke brukt noe som helst på flere år, det ble lagt så mye tid og krefter inn på ting uten noe som helst betydning at han ble helt utbrent. Det samme ble vi kompisene som måtte sitte og se på at han skjøt to treskuddsserier i løpet av en fire timer lang økt på banen.

 

Godladningen var for øvrig en standard vmaxladning i 223, fra en ladebok.

Han kjøpte matchende utstyr for 338lm inn, det ble aldri brukt, sist jeg så det lå det og rusta i et hjørne av hobbyrommet som nå har blitt lager..

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bergara-Man skrev:

 

Formålet med kreasjonen er forklart tidligere: jaktrifle + blinkskyter-rifle ut til stort sett 300m (maks til 5-600 meter).

Så for min del er det ingen 1000m rifle jeg er ute etter. 224V har vel allerede vist seg minst like presis i forskjellige langholdsrifler som noe annet i kal. 22.

 

Hvis man kunne få Norsk importør til å bestille en slik mini action med Oryx chassis som vist ovenfor, så burde kostnaden bli ennå lavere. Problemet med Tikka sin stokk er at den liker jeg ikke, den virker billig og plastikkaktig. Den har vel heller ingen innstøpt aluminumsforsterkning som fungerer som en bedding-block......? (jeg finner ikke noe om det). Det har Bergara HMR blant annet.

 

For øvrig er Howa sin HACT avtrekker visstnok veldig bra, man kan også ev. bestille ett fjærsett som gir noe lettere avtrekk 1-1,5 kilo. https://www.legacysports.com/new-howa-actuator-controlled-trigger/

Jeg skjønner at du syns kaliberet virker kult, jeg går gjennom lignende tanker hver gang et nytt kaliber kommer - og alt som står i denne tråden har jeg vel tenkt for ei god stund siden.
Og alle skal kjøpe den rifla de har lyst på. Det burde stått i Grunnloven...

 

Men her kjøper du deg knot - ved å hore opp en skranglekasse med et billig chassi, så kaster du for det ene annenhåndsverdien i dass, og for det andre får du altså et i Norge, helt ukurant kaliber - i ei kostbar billigrifle... 
 

Det en ofte bør gjøre når havesyken kommer er å tenke litt slik:

- hva skal jeg med denne rifla? Bruksområde
- type rifle, tung, lett, klassisk, chassi, lang løp, kort løp, tjukt løp

- hvilke kuler kan jeg oppfylle bruksområdet med? 

- Og hva kan evt være bedre?

- hvilken låskasse vil jeg ha
- hvilken patron kan gi kula jeg fant den farta jeg trenger? Og da er et av mine krav at den er enkel å få tak i 

 

Patronen/ kaliberet, er konklusjonen, ikke utgangspunktet. Felles for de jeg vet om, som starter med kaliberet, og har rifler på grunn av kaliberet de er i, er at de skyter lite og dårlig - mens de som gir faen, og velger det kaliberet som gjør det de skal, eller velger rifle til det de skal, og tar kaliberet den kommer i - de skyter svært ofte mye, og godt.


Er patronen interessen, så løp og kjøp, og fortell oss om det, og det kan være velig gøy, og veldig lærerikt - men også fruustrerende, og det går ikke an å overbevise oss som har vært der, og tenkt "det kaliberet må jeg ha", 70 ganger, og kasta bort masse tid og penger på det ;) Iallefall ikke basert på nettsøk og optimisme.

Men det er veldig mye du drar fram, som er lærerikt for oss andre, og som vi aldri ville orket å finne fram selv, så fortsett med det. Trådene dine er alltid interessante og lærerike, selv om vi av og til er uenige. Det er jo også forbanna godt å diskutere med folk som kan være uenige uten å være uvenner :)

 

K
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får se. Uansett kommer nok CZ-527 med 1:12" riflestigning til å forsvinne herfra i framtia.

Om det da blir en Mini Action får vi se, den frister i hvert fall. Om kassa er så veik og dårlig vet jeg ikke.

 

bilde.png.43df67861221998632e5b6eb0c528d43.png

 

224 V er jo en liten patron, lite trolig at den vil trenge en massiv og stor kasse for å være stabil.

Pipa er vel det som bestemmer det meste, samt at chassis/stokk er stivt. Ja, vi får se hva det blir til, uansett kommer jeg til å ta et slikt prosjekt i steg over flere år. Rifla først, bruke originalstokken og så få laget en ny pipe i 224 V. Det blir jo dyrt nok, så får chassis komme et år eller to etterpå. Jeg fant for øvrig det chassiet (Oryx) til mini action hos forhandler i vårt naboland, men det koster ca. 6500.-    Jeg ser det chassiet står i den nye Schou-katalogen 2020, men da til Tikka, Remington 700 og Howa 1500 (ikke mini action). Koster 7250.-

 

https://www.schouvapen.no/search?action=search&q=oryx#&pos=94

 

En annen fin ting med 22 kaliberet er at man kan finne rimelige kuler som er bra, og skyte mye for en rimelig penge. Samt at rekyl er lav (som tidligere nevnt) som gjør at man ofte skyter bedre.

 

https://www.norma.as/sierra-bullets/113306/sierra-matchking-moly-kule-224-80-grs-sierra-matchking-moly-kuler-500pk

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Hva er det som frister med den egentlig? Unntatt at den er "billig" og liten/lett?

 

Å bytte pipe på ny rifle er i beste fall tullete økonomisk. Da ville jeg heller sett på denne, her får du trolig betydelig mye mer for pengene. For det du sparer på denne kan du flute pipen for å spare litt vekt, evt brotsje til 223ai.

 

https://www.ultimatumprecision.ca/collections/barreled-actions/products/defacto-barreled-action-w-triggertech-trigger-pre-sale-50-deposit

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, msteiro skrev:

Hva er det som frister med den egentlig? Unntatt at den er "billig" og liten/lett?

 

Å bytte pipe på ny rifle er i beste fall tullete økonomisk. Da ville jeg heller sett på denne, her får du trolig betydelig mye mer for pengene. For det du sparer på denne kan du flute pipen for å spare litt vekt, evt brotsje til 223ai.

 

https://www.ultimatumprecision.ca/collections/barreled-actions/products/defacto-barreled-action-w-triggertech-trigger-pre-sale-50-deposit

 

Vel, det blir jo å beholde den orignale pipa, må da søke på 2 kalibere (6.5 grendel samt 224 V). I følge blant annet M67 er det i dag enkelt å bytte pipe hvis man har en nøkkel/tvinge som man skrur fast på løpet inne ved kammeret (eller kassa), setter kassa/pipa i skruestikka og skrur av/på pipe/kasse. Så det blir i grunn rifle med forholdsvis enkelt  løpsbytte. Et systemvåpen kan man jo kalle det. En slik løpstvinge kan man få laget seg, eller kjøpe ferdig (dyrt).

 

Denne ser ut til å være til kasse, med utfrest rett parti for anlegg:

http://i.ebayimg.com/images/i/350283884525-0-1/s-l1000.jpg

 

Her sitter pipa i ei klemme i skruestikka, og kassa dras til med momentnøkkel (egentlig et must for å få riktig tiltrekking):

 

https://rifleshooter.com/wp-content/uploads/2016/02/torquing-action-in-barrel-vise-bolt-pistol.jpg

 

Når man da tar ut den originale Grendel-pipa bør man da passe på å gjenge opp denne for demper (M15x1). Jeg har jo allerede lyddemper til 6,5 Creedmoor (Bergara HMR). Samt ny pipe i 224 V bør man vel velge M14x1 gjenger for lyddemper. Munningsdiameter på ny pipe blir vel rundt 17mm kanskje. Det er litt slik jeg har planlagt, så får vi se om det blir noe av.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner uansett ikke hva som er galt med 223Rem her. Den kommer ferdig i riflene du vil ha, skyter de rimelige kulene (matchkingen der er et kupp - rett før jeg kjøper 5000 bare for å ha) og den skyter helt topp innenfor 300m. Det er jo de samme kulene, og noen m/s betyr ingen ting på de holdene. Med de tunge (80gr) kulene skyter 223 helt utmerket på 600m også - og 224V skyter de samme kulene, så den får ikke det helt store forspranget før du er der hvor kula begynner å få veldig lite fart, da rekker den raske patronen noen meter lenger før den blir meningsløs.
Vi skyter jo ca like bra på 1000m med 6.5x55 ladd til 830m/s, som til 920, ja det er flere klikk å skru, men det er det. Det er nok litt mer vindavdrift også, men kjør det i en kalkulator, så får du se. Mini Howaen i 6.5 Grendel er jo ikke ei dum rifle, og ikke et dumt kaliber, men om jeg måtte ha den i et 224 - så hadde det blitt 223em, eller kanskje 22PPC.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei @Bergara-Man

 

Jeg tror jeg har omtrent det samme våpenet du ser for deg. Jeg ville ha en rifle til blinkskyting, jaktfelt og som jeg kunne ta med i kajakken på sjøfugljakt. Jeg ente opp med en Howa SA (ikke mini) i 223. med et MDT LSS XL chassis. 223 valgte jeg fordi jeg allerede har ladeutstyr i 223 til en AR-15, det har lite rekyl og fungere bra til småvilt. Jeg ville ha chassis fordi jeg ville prøve det, for å få bedre ergonomi enn original skjefte og fordi jeg kan får en innskyvbar kolbe som tar mindre plass i kajakken. I tillegg hadde jeg en AR-15 kolbe liggende fra et tidligere prosjekt, slik at denne ble "gratis". Jeg valgte SA og ikke Mini låskasse pga av leveringstid, men ser nå at det kanskje var lurt fordi MDT SA magasinene tillater lange 223 kuler om jeg vil bruke det (da trenger jeg også nytt løp). I min AR-15 så må jeg sette kulene (69 gr nosler CC) dypere enn jeg gjør i Howaen for at de skal passe i magasinet. 

 

Riflen skyter godt og HACT avtrekket til Howa er veldig bra. Det er litt tungt, men det fikser du med å klippe litt av den ene fjæren i avtrekket som vist i videoen under. Du trenger ikke kjøpe noe som helst.

Om du bor i nærheten av Bergen så kan vi møtes på en skytebane og du kan få prøve den :)

 

Men, jeg kjøpte nylig en Tikka T3 med muffe, hvor det fulgte med et 6.5 løp sammen med 9.3 løpet jeg egentlig var ute etter. Jeg fikk også med et Tikka Sporter skjefte for en billig penge. Og nå har jeg litt lyst å selge Howaen i 223, og kjøpe en Tikka i 223 som jeg kan putte sporter skjeftet på.

Det er ikke enorme forskjeller, og presisjonen i Tikka og Howa er nok omtrent den samme. Men Tikka har mye lettere boltløft, jeg sliter med å løfte bolten på Howaen og samtidig se blinken i sikte. Noe som ikke er et problem med Tikka eller Sauer 200 STR. I tillegg er Sporter skjeftet bedre å skyte med enn MDT chassiset mitt. Så når jeg fikk Tikka i hus, ble plutselig Howaen annenrangs, og jeg ender gjerne opp med å skyte jaktfelt med Tikka i sporterskjeftet med 6.5 istede for Howa i .223, selv om jeg mener .223 er en bedre patron til jaktfelt enn 6.5. 

 

 

 

 

 

 

Edited by Fysikeren
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det var iallefall et kjekt prosjekt om ikke annet!

Skal prøve å poler noen glideflater på bolten og smurt den opp med Fluna Tec, så får vi se om boltløftet blir bedre. Så kan det hende jeg selger chassiset og putter på et mer egnet skjefte for blinkskyting og jakfelt. 

Link to comment
Share on other sites

Std T3x Sporter i 223 er nesten en "nobrainer" til jaktfelt.

Man skal "jobbe mye" med spesifiserte deler for å få noe som utkonkurrer Sporteren. Spesielt skjeftet er veldig bra.

 

Det er imidlertid et moment som går igjen i nesten alle skytetråder som er misforstått når det gjelder valg av våpen og utstyr.

Følgende melding fikk jeg som jr av en autoritær øst-tysk trener på treningsleir bak jernteppet:

 

"Du får ikke best resultater med våpenet du liker best. Du får best resultater med det jeg sier du skal bruke!"

 

Jeg har forsøkt å utfordre denne fyren på dette, med annet bedre likt utstyr, til den skytegrenen i 40 år uten å lykkes.. 

 

Jeg har opplevd dette mange ganger i andre grener også. Hvor mange ganger jeg har oppgradert for så å skyte dårligere, som har kostet meg MANGE penger, vet jeg ikke.. 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Fysikeren skrev:

Det var iallefall et kjekt prosjekt om ikke annet!

Skal prøve å poler noen glideflater på bolten og smurt den opp med Fluna Tec, så får vi se om boltløftet blir bedre. Så kan det hende jeg selger chassiset og putter på et mer egnet skjefte for blinkskyting og jakfelt. 

 

Mente med Tikkaen :)

Link to comment
Share on other sites

@msteiro Ah, ja den er jeg fornøyd med!

 

@Torf Ja jeg har lest tråder der du skryter av sporter skjeftet, og det var i grunn derfor jeg takket ja til dette skjefte når selgeren av Tikkaen tilbydde det for 3000,- ekstra. Og jeg må si at jeg både liker det bedre og skyter bedre med det enn MDT chassiset mitt. Spørsmålet er om jeg skal selge min tacticool Howa i 223 for å kjøpe en Tikka 223 som jeg kan stappe nedi sporterskjeftet. 

Jeg ser for meg fruen himle med øynene når jeg går i gang med nok et våpenprosjekt :P

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en T3 med 1-8" løp til Sporterskjeftet kan du også kjøpe Waters 10 skudds magasiner for 66mm patronlengde til det orginale Tikka underbeslaget.

Disse magasinene passer rett inn i std T3x og du får utnyttet lange 223 patroner med 80gr kuler.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Til Fysikeren:

 

Jeg takker for tilbudet om prøving av rifle, men jeg bor jo da ca. 50 mil unna deg, så det blir for langt å reise dessverre. 🙁

 

Jeg har jo for øvrig hatt omtrent samma kassa/bolten i den Weatherby Vanguard S2 i kal. 308 Win som jeg hadde i 3 år.

Den hadde også veldig tungt boltløft, men jeg forsket aldri noe mer på det, den forsvant ut her og Bergara HMR kom inn.

Den kassa på Weatherby-en samt pipa er vel også laget på Howa-fabrikken i Japan. Jeg tror de er nesten identiske, men bolten på Weatherby har 3 slike små hull inn fra sidene, der gasstrykk fra revnet tennhette kan gå ut til siden.

 

http://inspire-ipcmedia-com.s3-eu-west-1.amazonaws.com/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/6/2012/08/502_000000f85_48e5_502000000f8160b3_Weatherby_Vanguard_Series_2_rifle_main.jpg

 

En ting du kan prøve på bolten er å demontere den, skru ut tennstift og fjær etc. Dusj alt sammen med WD-40 eller CRC 5-56, blås rent godt med trykkluft. Dusj på litt CRC Multilube på fjær og innvendig i bolt og på tennstiften, monter sammen.

Den syntetiske multilub'en er veldig glatt og henger godt på, tørker ikke ut. Kan hende det hjelper ørlite grann. Ellers er vel konstruksjonen slik at det er hardt fjærspenn, og litt lang vandring på tennstift som gjør at den blir tung å løfte bolten på.

 

https://www.marineshop.no/crc/103064/crc-multilube-500ml-spray-universalsmøremiddel-for-høy-lav-temp

 

Link to comment
Share on other sites

@Torf Takk for tipset! Til jaktfelt, anbefaler du tykk varmint pipe eller vanlig jaktpipe? Jeg er redd tykk lang varmintpipe blir tungt til stående skyting med lang arm. 

 

@Bergara-Man Jeg har alt strippet bolten, avfettet den og lagt på ny olje uten at det hjalp. Har lest her inne at Fluna Tec skal gi betydelig mindre friksjon enn tradisjonelle smøremiddel. 

Jeg kjenner at bolten "lugger" litt når jeg løfter den opp, og det kjennes ut som friksjon. Tenkte å gjøre som i linken under, da Howa bolten har samme patent med like glideflater for å spenne fjæren som Remington 700: 

https://www.snipershide.com/shooting/threads/improving-bolt-lift-diy.181592/

 

 

 

Edited by Fysikeren
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er "redd" for vekt ville jeg kjøpt std pipe og en frontmontert ståldemper, feks Ase Utra SL5i, for å få optimal balanse.

Jeg bruker denne demperen i 6,5 versjon på 223. Fungerer veldig bra. Demperen er uutslitelig og kan skytes rødglødende uten å ta skade. 

Kapp ikke pipa!

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Torf skrev:

 

 

"Du får ikke best resultater med våpenet du liker best. Du får best resultater med det jeg sier du skal bruke!"

 

 

Sannheten er ofte litt tung å ta inn over seg. Tidligere President i USA, Harry S. Truman skal ha sagt : 

 

“We must have strong minds, ready to accept facts as they are.” ... (and make bold new plans based on those facts) 

 

Jeg gidder ikke gjenta Torfs råd her, men mannen vet jo hva han snakker om.

 

K

 

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt bekymret for at jeg kjøper tung pipe fordi det er "bedre", men at jeg så ikke blir venn med den og skyter dårligere stående med lang arm enn en standard jaktpipe. Men jeg vet jo ikke før jeg har kjøpt og prøvd en stund. Det er jo som du sier, at det som kjennes riktig ikke nødvendigvis gir best resultat. 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Fysikeren skrev:

Jeg er litt bekymret for at jeg kjøper tung pipe fordi det er "bedre", men at jeg så ikke blir venn med den og skyter dårligere stående med lang arm enn en standard jaktpipe. Men jeg vet jo ikke før jeg har kjøpt og prøvd en stund. Det er jo som du sier, at det som kjennes riktig ikke nødvendigvis gir best resultat. 

Lang er viktigere enn tung. Lang med vekt på enden bedre enn jevnt tung, osv... Det du trenger er balanse, og treghetsmoment. 

 

{\displaystyle I\ {\stackrel {\mathrm {def} }{=}}\ \sum _{i=1}^{N}{m_{i}r_{i}^{2}}\,\!}

 

Jeg er ikke så sterk, og skyter ikke så godt med de tyngste jaktfeltriflene, men jeg skyter mye bedre (stående, men egentlig i alle stillinger) med lang pipe enn med kort. Full lengde, og tjukk blir for tungt for meg. Den rifla jeg skyter best med lang arm med av de jeg har nå, er 65cm lang pipe med "Remington Varmint" profil

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi liker formler og fysikk! 
Så 60 cm standard jaktpipe med ståldemper som @Torf sier høres da bra ut. Jeg har en 57 cm 6.5x55 mm jaktpipe til tikkaen hvor jeg kan sette på en kaliber .30 Atec maxim demper. Den demperen er litt tyngre enn nyere jaktdempere. Putte jeg dette oppi sporterskjeftet burde det fungere bra.  

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren:

 

Ja, polering av de flatene på bolten vil utvilsomt hjelpe hvis overflaten er røff.

Det er nok det første man bør gjøre når boltløftet lugger litt osv.

 

En slik mini slipestift (gummi-lamell med slipepapir på) kan man ev. prøve på glideflata i bolten, men da må man være veldig forsiktig med at man ikke stopper opp bevegelsen og lager en grop, samt at vinkelen er riktig. Det spørs om man finner en rondell som er liten nok for å komme til der da, det blir kanskje vanskelig. Og så må man jo gå over til slutt med mye finere slipepapir.

 

10Pcs Sanding Sleeves With One Rubber Wheel Buffing ...

 

Kanskje litt molybdenfett på flatene kan hjelpe på friksjonen også.....

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Flunatec er beste mtp friksjonsflater, bare å kjøpe med en gang.

Ellers er poleringsmiddel mer egnet, spesielt enn sliperondell, gjelder bare å få renset låskasse og sluttstykke ordentlig etterpå.

Sette på litt poleringsmiddel og kjør sluttstykket en del, bare pass på å ikke få det på de flatene som skal låse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail til Bergara-fabrikken og spurte dem om de hadde noen planer om å tilby 224 V i noen rifler.

De hadde ikke det for øyeblikket sa de, men de var for tiden mye opptatt med å tilby nye ting til det Amerikanske markedet, det er vel dit de selger børser i store mengder (et enormt marked). De drev og så litt på bla.a. 450 Bushmaster og en merkelig sak som heter 350 Legend. Jeg har aldri hørt om den før de nevnte denne. Jeg fant litt info om denne her:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.350_Legend

 

Den har samme hylsebunn-diameter og "rimless" som 223REM, og man kan da bare bytte pipa i en 223 REM for å bruke denne. Men den har "rebated rim" dvs. bakre del av den ganske rettveggede hylsa er litt grøvre enn på 223REM. Men det er jo en grov kaliber (9,1mm eller .357") med hylselengde 43mm.  Jeg vil tro den sparker litt, kanskje ikke så mye men.....

 

l_749100024_1_l.jpg?sig=5489af310a4496aa

 

bilde.png.cf92451539d258999855dfe40ea39606.png

                             350 Legend                                                     450 Bushmaster

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

350 legend og 450 bushmaster er vel regelrytter patroner, for å kunne brukes i områder der man ikke normalt kan bruke vanlige riflepatroner pga bakgrunn osv, er vel en regel om at de ikke kan ha skulder. Men er nok ikke helt dumme på rådyr bla i Norge. Tunge kuler fra liten kasse i rolig fart.

Fordel m billige kuler til trening også til 350. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Et bra utgangspunkt for ei boltrifle i 223 REM med enkelt løpsbytte til 224V er jo Savage SA.

 

bilde.png.aec7c95a015728011c6b8007cd1c1e0f.png

 

Jeg lurer litt på hva som er SA (Short Action) og LA (Long Action) på diverse Savage rifler..... 10, 11, 12-serien er vel SA og 110-112 etc er vel LA ? Jeg finner i grunn ingen bra oversikt på dette......

 

Savage har jo utskiftbart bolthode, så man kan enkelt skifte til forskjellig støtbunn diameter med å skifte bolthodet.

Man kan få bolthode ferdig til 6.8 SPC / 224 V, men kan også åpne opp ett standard 223 REM bolthode (det er rimeligere).

 

bilde.png.81e43899f3fc5723f62005fb651c7ac8.png

 

bilde.png.cedd263fbd90c2fbfaad2054a3e10df5.png  Pacific Tools and Gauge 6.8 SPC / 224 Valkyrie bolt head

 

Savage har jo som standard en mutter som holder pipa låst mot kassa, så man kan enkelt skifte pipa med en nøkkel:

Savage/Stevens 200

 

Noe utstyr må man jo ha for å gjøre dette, go-gauge og no-go gauge og en nøkkel som passer på den låsemutteren.

En børsemaker ordner vel dette veldig lett, slik at det blir riktig.

 

Så kan man jo starte med en bra 223REM med 60-66cm pipe og koste på en bra kolbe etc. Og senere ev. utøke med ei ekstra pipe + bolthode i 224V.

 

Kolbe som ser interessant ut er MDT XRS:

 

bilde.png.239b36ef44195de8ec8f31a1c84d10e2.png

 

https://mdttac.com/eu_en/xrs-chassis-system.html

 

Med hel aluminiumsramme som gir en stiv kolbe og stabilt anlegg for kassa:

bilde.png.606a42cc0a6f38eb0de97940eb2760ee.png

 

Video som viser mer om denne (klikk på høyttaler-symbolet nede til høyre for å få lyd):

https://www.facebook.com/cleaverfirearms/videos/210393083336881/?t=38

 

Man får også et 10-skudds magasin (AICS) i 223REM og 224 Valkyrie til denne:

https://mdttac.com/eu_en/mdt-polymer-magazines.html

 

Det ser ut som man kan bestille kolbe + magasin herfra til Norge, men jeg vet ikke om det går med tanke på import-restriksjoner ev..... ?

Edited by Bergara-Man
tillegg (video)
Link to comment
Share on other sites

Går fint å bestille fra MDT da det er et kanadisk selskap, kanadisk dollar er også på et hyggelig nivå ift USD, men det finnes også norske importører av MDT, som kan muligens være letteste veien.

 

Ellers tror jeg nok fler og fler rifler kommer med passende sluttstykkehode når 6.8spc blir utbredt militært.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg syns det er moro å lese om andre ting en Sauer, Blaser, S&L og 223 rem, 6,5x55, 308 win og .30-06 jeg da. Stå på for en som ikke er blitt gretten gammel gubbe enda ;)

 

Selv om min egen garderobe er uber kjedelig med kaliber :( 22lr, 223 rem, 308 win x2 og snart en 30-06 som blir 6,5x55 i disse dager :P Men har S&W 1500 (Howa 1500), Ruger American, Remington 700(umodifisert), Mauser M98, CZ 452er og en Winchester 9422 :D 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Man Den 350 legende er jo en "ny" utgave for boltrifle av den gamle 357 Rem Maximum. Kjempepatron til eks rådyr i en kort lett rifle. Jeg hadde en Brno ZBK 110 med ei slik pipe. Synd den ble borte i løpet av årene. Kanskje pipe om Remingtonen min fra 223 til denne med tiden :D Kort halvtykk pipe blir bra, skyte sub med demper på banen også ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk .350 Legend har nominell riflingsdiameter .355, som «9mm». Dette skapte litt uklarhet i noen amerikanske stater, hvor de har rare regler for hjortepatroner (sylinderhylse og min. «35-kaliber»). Jeg lurer det er winchester som har merket emballasjen til fabrikkpatronene med «.357» for å tilfredsstille byråkratiet. Men den bruker altså et litt annet kuleutvalg enn .357 Maximum. Men enig: stilig patron! 

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36, du har rett. Jeg har misforstått litt, ser jeg- mye motstridende opplysninger om denne patronen

 

https://saami.org/wp-content/uploads/2020/06/350-Legend-Public-Introduction-Rev-2020-06-18.pdf

 

Oppsummert, er nominell kulediameter .357, men riflingsdiameter .355 og bomdiameter .346. Litt uvanlig forhold mellom kule- og bomdiameter, kanskje. Det er noen som har rapportert alvorlig overtrykkshendelser med tidlige lot’er win fabrikkammunisjon. Bla har hylsene faktisk vært for lange (!). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lange hyler og fabrikkammo fra USA er ingen overraskelse. Ser jeg ofte på trimme 1. gangskutte hyler fra Federal, Remington og Winchester. I slike rette hylser kan lange hylser by på problemer spessielt når det brukes så trange piper. Men litt barnefeil er jo ikke uvanlig på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Sierra fabrikkammo til 224 Valkyrie hos Norma.no med 69 grains BlitzKing kule   :

 

https://www.midsouthshooterssupply.com/images/product_images/007-a717112/007-a717112.jpg

 

https://www.norma.as/sierra-bullets/114241/sierra-blitzking-224-valkyrie-69gr-bc-370

 

Oppgitt til 952 m/s hos Sierra

 

bilde.png.0819850f149a589f6a4fca24077c85a1.png

 

https://www.sierrabullets.com/product/224-valkyrie-69-grain-blitzking-b-c-370/

Edited by Bergara-Man
redigert bilder
Link to comment
Share on other sites

Hodgdon Leverevolution synes å være ett krutt som er meget godt egnet til 224 Valkyrie.

Hodgdon lister det som et krutt som er ganske spesialisert, mest for patroner som 25-35, 30-30, 35 Remington, 308/338 Marlin Express, 338 Federal etc.

 

bilde.png.a9b0b8d8f03cc99c85860b96e4c878d1.png

 

https://hodgdon.com/leverevolution/

 

Simulering i GRT (Gordons Reloading Tool) viser at det er det kruttet som oppnår høyest hastighet i 224V med Hornady 88 grains ELD-match kule. Man får fullstendig forbrenning ser det ut som (burnout). Denne kula har veldig høy B.C (0.545) og burde fungere bra på lange hold. Simulering med 66cm pipelengde.

 

bilde.png.3e221e7bfee119abcfa6b8cacbc7b5b2.png

 

Men obs. Dette er en simulering og ikke noe man bør ta for gitt. Man må starte på krutt-produsentens startladning med gjeldende kule og jobbe seg oppover.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det der er jo hastigheter man får i 223Rem med N550. Prøv en sånn simulering med N550?

 

Sånne krutt som Lever Evolution er nærmest meningsløse i Norge, da de for det ene er ekstremt dyre, og for det andre, så vet an aldri om en får kjøpt mer eller ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ser på Vihtavuori i 223REM så er det nærmeste jeg kommer 88 Hornady-kula ei Berger-kule på 90 grains (C.O.L=62,4mm).

 

759 m/sek. maks.

 

bilde.png.d4fc63ef66bfe130d89e512d1954d1fc.png

 

Hos Hodgdon har jeg leitet litt, finner CFE223 krutt som sier 778 m/sek. maks på 90 grains Sierra MK.

 

Simulering i GRT med 223REM og 88 ELD-Match viser 808 m/s med N-550 og 101,1% full hylse (litt komprimert), med C.O.L 63 mm. GRT viser ufullstendig forbrenning (84%). 88 ELD-kula er veldig lang, så man må sette den langt ut for å få plass til nok krutt. Kammeret må kanskje brosjes opp pga at kula butter i riflingen ?

 

bilde.png.d9c7868247eae165833e5f18a6108c9e.png

 

Litt høyere hastighet oppnås med N-540 i følge GRT, 813 m/s. 99,8% forbrent krutt (gir mindre slam i lyddemper enn N-550 ?)

 

Høyeste hastighet med Hodgdon Leverevolution, 843 m/s med 23,6 grains.

 

bilde.png.2472c39729a581e281d886b105652e24.png

 

Dvs. like høy hastighet som 224V, men trykket er betydelig høyere i 223REM. Det er plass til litt mer krutt i 224 Valkyrie.

 

Maks trykk i 223REM er oppgitt til 62000 psi, 224 Valkyrie er av en eller annen grunn oppgitt til 58740 psi. 

Hvis man lader 224V opp til samme trykk som 223REM kommer man jo høyere, det er plass til mer krutt.

SAAMI sier 55000 psi på 224V. 

bilde.png.5557db5f38080f7f65b9960baf591cdf.png

 

C.I.P sier dette (hvilken verdi som gjelder som maks er jeg ikke sikker på):

 

bilde.png.a242ed1fa52a8b48f57a7efe8e64e629.png

4050 Bar = 58740 psi.

 

223REM: 51065 psi m. Leverevolution / 53508 psi m. N-540.

224Valkyrie: 47300 psi m. Leverevolution.

 

 

 

Edited by Bergara-Man
fjernet bilde
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

Kammeret må kanskje brosjes opp pga at kula butter i riflingen ?


Vil tro de fleste kammer blir for korte og må brotsjes ja.
Jeg klarer 66mm i magasinet, men Hansen må justere kammeret for at jeg skal få utnyttet dette.
 

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som om denne Savage modellen kan være et godt utgangspunkt for ei rifle som senere kan utøkes med ekstra pipe og bolthode i 224 Valkyrie: 12 VLP  SKU: #18464

 

1256128.png

 

https://www.savagearms.com/content?p=firearms&a=product_summary&s=18464

 

223REM med 66 cm pipelengde og 1:7" i riflestigning. Tung Varmint-pipe, med fluting. Boksmagasin.

Prisen ligger rundt 11.500.- / 12.000.-  hos Jaktdepoteten, denne må jo bestilles ser det ut som, de har den ikke inne.

Kolben er jo enkel, jeg ser den er alt for kort for min del (13.5"), men man kan jo sette på noen spacere eller senere skifte ut hele stokken med f.eks. den fra MDT.

 

Den fås i samme versjon med riflestigning 1:9" også (SKU: #18465).

Men jeg ser blant annet Barnes oppgir 62 grains TSX som maks kulevekt med 1:9". Og 1:8" på 62 grains TTSX.

 

Så 1:7" er nok tingen.

 

Jeg ser pipa er ganske sylindrisk utover etter løpsmutteren, så ev. kan det være mulig å forlengde det utvendige gjengepartiet på pipa og brotsje opp et nytt 224 Valkyrie kammer i den eksisterende pipa.... ?

 

bilde.png.5928758dd3460fd4a2aba2709a09847d.png

 

     bilde.png.09497da5dcda3bb98f871d3db6c21e37.png

 

Det kan se ut som man må brotsje opp ca. 6,5-7 mm innover for å lage nytt 224V kammer, og så dreie vekk tilsvarende i bakkant på pipa selvfølgelig. Men da kan man jo bruke den pipa som er der i stedet for å koste på en ny pipe og full bearbeiding av et nytt løpsemne. Hvis man får laget ei helt ny pipe i 224V og så monterer denne så tviler jeg sterkt på om den orginale 223REM pipa noensinne vil bli montert igjen. Den blir nok da stående der og støve ned.

 

bilde.png.899624a840ed712bb8b90a4ff451e175.png

bilde.png

Edited by Bergara-Man
lagt til bilder + redigert tekst
Link to comment
Share on other sites

Lovex D073.6 krutt kommer også ut som et veldig godt egnet krutt til både 224 Valkyrie og 223 REM.

Det koster ca. 400.- pr. halvkilos-boks. D073.6 er et "Double-base" krutt står det:

 

https://www.lhs-germany.de/en/powder/smokeless-powder/lovex/d0736/

 

Brownells har det i lista, men "dette produktet kan dessverre ikke bestilles" står det.....

 

Simulering i GRT, 224V med Hornady 88 ELD-Match. Alle simuleringer med 66cm pipelengde. Man får fullstendig forbrenning ser det ut som (Burnout før kula er ute av pipa). Det er mulig dette gir mindre slam i lyddemper.....

 

bilde.png.835ab91476e5cf4fcbf18a8014bdfb36.png

 

Simulering i GRT 223 REM med Sierra 69 MatchKing HPBT. Nær full forbrenning (97,8%):

 

bilde.png.7f1d96c51550191f9701274dedbae618.png

 

Edited by Bergara-Man
tilleggsopplysning
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, aps skrev:

D073.6 tas ikke inn til norge lenger p.g.a. kursene. 

 

OK, det var jo litt synd. Men de har D073.5 står det.......

 

https://www.brownells.no/Lovex-Krutt-D0735-500-gram-500gr-BE10406

 

Vihtavuori N-135 er også et godt egnet krutt, men prisen har gått opp en del på det også. Koster fra 1070-1150 for en kilo mange steder nå.

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...