Jump to content

Hva er en gjeldkolle ?


SvenDue

Recommended Posts

- eller gjeldku. Har bare hørt uttrykket på båsen om gjeld...... og det er benevnelse på hunndyr som aldri har hatt kalv. Eller er dette et uttrykk "tegnet" i jaktsammenheng om hunndyr som ikke har med kalv (eller har melk) ved felling ?? Ikke alle blir bedekt hvert år, men er vel ikke "gjeld" av den grunn hvis de har hatt kalv tidligere.

Link to comment
Share on other sites

- eller gjeldku. Har bare hørt uttrykket på båsen om gjeld...... og det er benevnelse på hunndyr som aldri har hatt kalv. Eller er dette et uttrykk "tegnet" i jaktsammenheng om hunndyr som ikke har med kalv (eller har melk) ved felling ?? Ikke alle blir bedekt hvert år, men er vel ikke "gjeld" av den grunn hvis de har hatt kalv tidligere.

 

Uten å gå god for hvor medisinsk korrekt begrepet er, så brukes det om 1 1/2 år gamle hodyr, uten kalv.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har vel som regel som "Svend Due" sier opplevd at det er betegnelsen på æljku uten kalv. Hva som er korekt er vel ikke lett og si, da ingen æljkuer er gjella. :wink:

Link to comment
Share on other sites

In old times sa de gjeldku om kua på båsen som ikke hadde tatt seg enda. Hu stod i gjeld til bonden fordi kalven uteble, hvor navnet kommer fra. 1 1/2 åring er vel ungdyr og ikke gjeldkolle eller -ku. Ungkolle har vel aldri vært fertil og blitt bedekt. De var jo kun en kalv under forrige brunst.... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hos oss brukes utrykket "gjeldkolle" om fullt voksen kolle, uten kalv.

 

Hører begrepet av enkelte her hos oss også. Forbindes gjerne med godt voksne koller. Som reinsdyra kan hjorten også ha "pauser" i avlsrekken for å hente seg inn fysisk. Den høsten de ikke har kalv vil de da muligens være feitere enn om de har kalv. De føder opp bare seg selv i stedet for to.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel blandet sammen jakt- og fjøsbegreper. Men det kan selvfølgelig sjekkes om de har hatt kalv tidligere. Du må bare felle dyret først :? Er det harde vintre vet jeg at rådyrgeita "kaster" foster for å berge seg. Mulig det skjer med de andre og ved tilfeller....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er vel blandet sammen jakt- og fjøsbegreper. Men det kan selvfølgelig sjekkes om de har hatt kalv tidligere. Du må bare du felle dyret først :?

 

Vanskelig og se det før da ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her på min kant skaper ordet gjeldkolle ofte litt dårlig stemning, da det desverre er noko ein el suspekte jegerer bruker som unskyldninger når dei skyter eldre koller når dei ikkje har kalveløyver. - Det var ei gjeldkolle! Og så ser ein kalver som går igjen aleine i etterkant. Men eg trudde det var ei kolle som aldri hadde tatt kalv. Men dette er berre noko eg har høyrt, veit ikkje om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Vi kaller det gjeldkolle når det er en voksen hunnhjort uten kalv. Juret er flatt og dyret er ofte feit over rumpa.

 

 

Jo dette er vel den vanlige oppfatningen av hva ei gjeldkolle er, jeg bruker også den begrunnelsen når jeg skal forklare det. Men jeg husker for mange år siden på et seminar om hjort så brukte Langvatn utrykket "ekte gjeldkolle" og sa at det var ei kolle som ikke kunne få kalv av en eller annen grunn.

 

Men jeg tror vi holder oss til Jaktlykke's forklaring over her, det er nok den mest utbredte oppfatningen og forståelsen

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Det er vel blandet sammen jakt- og fjøsbegreper. Men det kan selvfølgelig sjekkes om de har hatt kalv tidligere. Du må bare du felle dyret først :?

 

Vanskelig og se det før da ? :lol:

 

Ja nei da er det enten kalv eller mjelkesprut å se da :shock:

 

 

Skal nerme da SvenDue hvis du skal se melkesprut på ett levende dyr :D:D:D

På grisen bruker vi ordet gjeldpurker også på drektige purker som ikke går med unger. Mulig dette bare forvirrer og er helt feil bruk av ordet men tror det er helt vanlig i det miljøet ihvertfall. Overført vil jo det si alle hodyr eldre en 1,5 år som ikke har kalv er gjeldku/kolle/gjeit. Sier altså ingen ting om de kan eller ikke kan få kalv.

Link to comment
Share on other sites

Alltid den store spenningen det når man har skutt en tilsynelatende enslig hjortekolle det - å sjekke om der er melk i juret. Hvis det er melk i juret - F..n hvor var kalven, eller hvis ikke melk i juret - PUH....heldigvis ingen kalv som hadde stukket seg unna denne gangen heller.

(Misliker stekt å skyte koller fra kalver)

 

Så er det å veie + sjekke det odontologiske, før man bestemmer alder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...