Jump to content

Browning BAR modeller, ulik presisjon


Skaubjønn

Recommended Posts

Hei. Jeg driver og ser på halvauto. Fått tilbud på to ulike BAR i forbindelse med black friday. En synet flutet. Og BAR Matc med 20 skudds magasin og pistolgrep. Såvidt jeg kan se på Browning sine sider har denne siste modellen kaldhamret pipe. Og heter match... kan jeg forvente bedre presisjon med dennne enn en vanlig BAR?

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kjenner jeg ikke til. Men jeg ser av en annen tråd her at du tenker å bruke den på drivjakt. Jeg ville ikke ha valg en Bar Match til dette pga stokken. Når man kaster kolben til skuldra på "haglevis" er ikke disse AR15 lignende stokkene særlig gode. For at disse skal fungere godt til hurtigskyting må man stå med kolben i skuldra og løfte pipa. Se på dynamiskskyterne. Ikke særlig praktisk på drivjakt.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dynamiskskyttere starter nesten utelukkende med kolben på hofta akkurat som en hagleskytter, og har første skudd i skiva på noen tideler, selv skyter jeg alfa på 15 meter på 0.6 sek med AR, så at kolben er noe hinder tror jeg neppe, det handler bare om å trene med det man har.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jeg har litt flere rifler enn jeg får skutt med. Ideelt sett vil jeg ha en halvauto som jeg både kan bruke til drivjakt, og til jaktfelt. Jeg har egentlig ikke noe ønske om pistolgrep, synes det ser litt fjortis ut egentlig...  Det jeg lurer på er om egenspredningen på en vanlig BAR er såpass stor at den ikke er egnet til jaktfelt og sånt, og i tilfelle om Match utgaven er brukbar til dette. Dersom dere som har BAR sier at egenspredningen er god (nok) så kjøper jeg en vanlig BAR.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en vanlig BAR, om du er låst på BAR. Flere vi kjenner (du og jeg) har hatt den BAR Matchen, og ingen har den lenger, for å si det sånn. Ikke en "stayer" i våpenskapene til folk. Den er dyr, og ser ikke ut som ei jaktrifle, der det teller.

Jeg har sjelden sett så mye frustrasjon som en BAR framskaffa på et DFS feltstevne, det var attpåtil en match - det eneste ordet jeg kommer på som dekker det er ubrukelig. En annen kom med en likens på langholdsskyting, og det var vel ikke lovord som kom da heller.

Presisjonen i en BAR kan sikkert tunes opp, noen kommer jo med tunere, en kan lade seg fram til noe - men med halvauto skal du ha rett gassmengde, og er ikke nødvendivis fri til variere ladningene som man gjør i andre rifler. Noen BAR kom jo iallefall før med gjenget tuner på løpet.

Uansett er det ingen tvil om at du ikke kommer til samme presisjon som i ei boltrifle.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med en 303, ja?

En kompis av meg har en slik i 8x57, må si jeg har sansen for den.

Oppspenner, supert avtrekk og presisjon som ei god boltrifle.

Han hadde litt ladetrøbbel med det første magasinet. Rifla blei levert til Landrø,  med beskjeden "fiks". Vet ikke hva de gjorde, men siden har den vært særdeles pålitelig.

Ammo er enkelt, 12,7g Oryx til jakt og Jaktmatch til trening. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har bare skutt et par hurtige serier i halvmørket etter rådyrjakt. Lader om prikkfritt. 

 

Jeg kjøpte den hos PVAS og kjøpte med vektor komp. PVAS hadde ikke bøssingen. Ringte vektor som skulle sende bøssing til børsemakeren asap. Leverte derfor min nye BAR til børsemaker for gjenging 11 desember. Han har enda ikke fått bøssing. Vektor tar ikke tlf og svarer ikke på mld eller mail. Så jeg aner ikke hvor lang tid det tar før jeg får den tilbake 😞

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg lurer på en slik i 9.3 til hjortejakt, men er litt redd for at avtrekket kommer til å plage meg. Men etter å ha fundert på halvauto i noen år så er det vel bare å kjøpe og prøve en periode. Er jo bare å selge om jeg ikke liker det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...