Jump to content

Regelverket tar knekken på sjøfugljakten?


Fossdal

Recommended Posts

Absolutt ikke, tenker nok de fleste, vi jakter jo som aldri før!

Men følger vi alle regelverket?

Hvordan i all verden jakter man på havet uten å kunne plukke opp felt vilt uten motorbåt?

Kajakk, ja, det er en fin jaktform, men hvor mange bruker det? Og hvor effekltivt er det egentlig ved forfølgelse av skadet vilt?

Skyter man fugl fra land til vann, skjær eller stake, skal dette viltet ikke hentes ved bruk av motorisert farkost.

Og ettersøk med robåt? Hvor "humant" er det?

Nå for tiden følger jo "alle" med når det smeller, og jeg vet flere som har sluttet med sjøfugljakt fordi at man ikke lenger tørr å bryte et fjollete regelverk.

 

Eller har noen funnet gode, forsvarlige måter å jakte på uten å bryte regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Nå jakter ikke jeg sjøfugl lenger, men det var den jaktformen jeg begynte med.

Jeg kjenner ingen som jakter sjøfugl som ikke henter fugl med motorbåt. Ikke for 10 år siden, og ikke nå.

 

Tror ikke gamlegutta har fått med seg regelendringen engang. Jeg har ikke hørt om noen som har blitt bøtlagt for det heller.

Forøvrig en totalt tullete regel, som nærmest umuliggjør jakt på de beste plassene i skjærgården her.

Om man velger å følge den altså...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahemmmm? Unnskyld, men her legger jeg meg nok åpen og demonstrerer uvitenheten min...Så se på det som voksenopplæring....

 

Er det ikke lov å plukke opp felt vilt med motorbåt? Selv uten å medbringe våpen ombord?

La oss si at en sitter på et skjær, lite areal, en stakkars skarvegjøk kommer flaksende, får seg en ladning vismut rett i harddisken, men før den kollapser, så legger den inn autopiloten og seiler død/ dødelig såret videre med en synk på 15°, plasker i dammen godt utenfor tørt areal....Er død/ dør. Kan den da ikke bringes inn med en ubevæpnet motorbåt? Rask innbringing av nedfeltvilt sørger jo da for at en driver fornuftig matauk og ikke lystslakt (øker sjansen for funn/ lokalisering av felt vilt...)?

 

Hva er forskjellen med det, kontra det å trekke elg/ hjort ut av skogen med en slik firehjulstrekker?

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at børsa blir igjen på land og det er sjøfugl du jakter på kan du få deg en morsom opplevelse.

Spesielt når du, om du klarer å få tak på den, skal prøve å vri rundt nakken på en fullvoksen skarv....

Det sier seg egentlig sjøl at du må ha med haglen, ellers forsvinner mye fugl.

Vi brukte å ta med .308'en og skyte skadeskutt fugl med den, men det er særs krevende i litt sjø, og ikke alltid det er mulig når det for eksempel er båter i fjorden..

Link to comment
Share on other sites

"Tolkningen av lovteksten når det gjelder bruk av motorbåt i forbindelse med sjøfugljakt er meget streng. En høyesterettsdom fra 1989 slår fast at jaktutøvelsen omfatter en lengre tidsperiode enn selve skuddet.

Dette medfører at jaktlovgivningens forbud mot bruk av motor trer i kraft når man eksempelvis etablerer seg på post

og klargjør seg for felling av vilt og varer til og med gjennomført ettersøk og innhenting av felt vilt."

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF

 

Idioter som ligger midt i leie og skyter måker er det faktisk veldig få av. Og det er jo forbudt alikevel mtp 2km regelen.

Har du prøvd å hente en skadeskutt skarv med robåt noen gang? Jeg har ikke prøvd, men jeg tror ikke jeg hadde klart det selv i smul sjø.

Link to comment
Share on other sites

 

1: "...... og varer til og med gjennomført ettersøk og innhenting av felt vilt."

 

2: Har du prøvd å hente en skadeskutt skarv med robåt noen gang? Jeg har ikke prøvd, men jeg tror ikke jeg hadde klart det selv i smul sjø.

 

1: Det setter vel også et hinder til det å trekke ut elg av skog med traktor eller disse små firehjulingene? Så er bruk av ubevæpnet motorbåt ulovelig til å hente inn felt vilt?

 

2: Enig: Tror at en skadeskutt skarv er rimelig vanskelig å hente inn, manuelt... Tror at de fleste ville få litt over gjennomsnittet trim der, ikke at en ikke trenger det egentlig (snakker for meg selv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet? Det er ikke lov å hente med motorbåt, det er bra, for om det var lov er jeg steike sikker på at fjorden ble full av latsabber på evigvarende "ettersøk". Det er nok idioter som ligger midt i leia og plaffer ned måse og hva som helst som det er, om det ikke skulle bli lov også!

 

Jeg greier ikke helt å skille mellom motorbåt og disse "vilttraktorene" jeg..... :oops:

 

Jeg har oppfattet regelverket dithen at våpen ombord i motorbåt, skal være nedpakket for frakt, dvs totalt plundrete å benytte, så innhenting av felt vilt skal skje med "ubevæpnet" motorbåt, trodde jeg... For de tilfeller der det kan være tale om skadeskyting, så har jeg med en rifle, meningen har vært å benytte den fra holmen ut på et eventuelt svømmende/såret fjørkledd individ, men altså et hagleskudd først. Det skal fjerne muligheten for at viltet setter av sted, såret. Men da trodde jeg at jeg kunne plukke opp felt vilt, med (100% ubevæpnet) motorbåt - lovlig. :oops:

 

Dersom det da ikke har sluttet å fungere; en har muligheten til å tilte motor og bakke..... :shock: (okeida, den var over kanten... :oops: )

 

Forøvrig, registrerer at vi er fra samme bygd M67; så har jeg ikke sett så mange idioter i leia med hagle, men det er jo fullt mulig at jeg har skræmt dem.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det blåser ALLTID på vestlandet.

Å skyte med rifle fra båt er mildt sagt veldig vanskelig, om ikke umulig. Prøv.

Man må altså ha en særs god robåt ( type færing eller lignende) eller en mann parat i kajakk, som var det vi begynte å gjøre etter en tid.

Problemet med skarvejakt spesielt er at det er utrolig lett å skadeskyte, det vil si; blant 10 skutte fugl er det garantert 1 som ikke vil daue på vilkår.

Reglene er dessverre såpass vanskelige å forholde seg til, at mange av dem går tapt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ingen som jakter sjøfugl som ikke henter fugl med motorbåt. Ikke for 10 år siden, og ikke nå.

 

Hei Apelars, nå kjenner du minst en. Vi har kano for det formålet, går faktisk greit å hente døde fugler innaskjærs. Skadeskutte er det verre med, og vi har sett noen som forsvant ut og bort. Ikke noe moro, men i følge reglene så er det bare sånn det er og noe vi må leve med :(

 

 

Jeg greier ikke helt å skille mellom motorbåt og disse "vilttraktorene" jeg..... :oops:

 

Det er ikke noe vesentlig skille. Du kan ikke kjøre etter skadet elg med en slik traktor. Men når elgen er død og jakta over kan man transportere slaktet ut med de på samme måte som man kan transportere skutte ender med motorbåt etter endt jakt.

Link to comment
Share on other sites

.... blant 10 skutte fugl er det garantert 1 som ikke vil daue på vilkår.

Reglene er dessverre såpass vanskelige å forholde seg til, at mange av dem går tapt.

 

Og det var derfor jeg tenkte på rifle, for å sette et punktum for den når den svømmer, flyr den laangt, uten tegn til problemer, så får det regnes som en bom.... Men skudd fra holmen, ikke fra motorbåt.....

 

Regelverket er langtfra perfekt, ja... Men som M67 påpekte, det finnes muligens de som ville benytte motorbåt og ren kåbåierskyting. (Ser for med "ettersøksjakt" mot et skjær fullt av skarv... "den fløy inn der!..."). Har heldigvis ikke sett slik oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Der var noen jegere i Bergenstraktene som ble anmeldt for å jakte fra båt av noen forbipasserende. De hentet skadeskutt fugl med motorbåt. I politiavhør der de forklarte seg fikk de beskjed om at det var bare å fortsette slik, for det var jo mest humant for viltet... Episoden fikk ingen følger for jegerne.

 

Må innrømme at jeg har brukt båt tidligere for å hente fugl. Man klarer ikke padle/ro inn en skadeskutt skarv eller and for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom en ringer Onkel og melder ifra....?

 

"Har skadeskutt en skarv, greier neppe å ro den inn, har en ekkel følese, tar motorbåt og hagle for å avlive?"

 

Burde ikke bli noe mere der enn det notatet i politiloggen?

 

Forøvrig egentlig nokså enig med poliiti et i Bergen der.... Men er det slik reglene er, eller var vedkommende bare mere fornuftig enn regelverket...? :wink:

Link to comment
Share on other sites

.... blant 10 skutte fugl er det garantert 1 som ikke vil daue på vilkår.

Reglene er dessverre såpass vanskelige å forholde seg til, at mange av dem går tapt.

 

Og det var derfor jeg tenkte på rifle, for å sette et punktum for den når den svømmer, flyr den laangt, uten tegn til problemer, så får det regnes som en bom.... Men skudd fra holmen, ikke fra motorbåt.....

 

Regelverket er langtfra perfekt, ja... Men som M67 påpekte, det finnes muligens de som ville benytte motorbåt og ren kåbåierskyting. (Ser for med "ettersøksjakt" mot et skjær fullt av skarv... "den fløy inn der!..."). Har heldigvis ikke sett slik oppførsel.

 

Problemet med rifle oppdager du når du ser kulene "pakke" bortover vannflaten som sprettestein....

Eller der er andre folk på fjorden i båt.

Rifle virker noen ganger, men langt fra alltid.

En skadeskutt skarv svømmer også ekstremt lavt, og det er IKKE lett å treffe den uansett hva du bruker..

Dessverre.

Og jeg tørr ikke ta noen sjangser, når det er overhengende fare for at "Belbert'en" ringer og melder deg til politiet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det da ikke har sluttet å fungere; en har muligheten til å tilte motor og bakke..... :shock: (okeida, den var over kanten... :oops: )

Det holder ikke med å "tilte" motoren opp eller ned! Påhengsmotorer skal monteres av og legges igjen på land, eller legges ned i båten for at båten ikke skal være "motorisert". Om du ror aldri så mye, men har en 2-hester tippet opp bak på hekken, er båten "motorisert" (alt dette i følge politiets fremste ekspert på praktisk naturoppsyn).

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det var fornuften som seiret der. Jeg syns det blir for dumt at det skal være ulovlig å hente skadeskutt fugl når man sitter på et skjær med gjerne et stort antall lokkefugl og gjerne har laget et skjul. Der burde vært litt mer nyanser i lovverket. Det er såvidt jeg har skjønt ikke lov til å ro med en båt med påhengs selv om man tar den av hekken og legger den i båten.....

Link to comment
Share on other sites

Motor kan ikke engang være ombord nei. Dette betyr her på møre, at man må ha en robåt på slep til jakt området, og så legge motorbåten i fjøra. For selv om holmen en jakter på/ved er 2km fra annet land, er den jo land i seg selv :roll:

 

Men sannheten? Den er at to båter blir med, robåten blir liggende i fjæra/på svai.... til man ser annet folk nærme seg.

 

 

P.s sprett/rikosjett oppstår normalt ikke på vann ved nok skuddvinkel (som når man står i en båt og skyter ned i vannet på kort hold. Full gass til en er ti meter i fra, legg stille og avslutt lidinga. Er det noe jeg driter i, så er det norske lover når de kommer i veien for å redusere dyrs lidelser. Kun sikkerhet som går forran da. Så får en heller ta diskusjonen med onkel om der skulle bli ett problem i etterkant (tvilsomt siden de ikke engang kan rykke ut når folk blir skamslått her i kommunen).

Trist når fornuft og lover har skilt lag.

 

Jeg ser mer på lovens intensjon, hva lovgiverene synes å være ute etter. Og når det gjelder motor på båt, så er det litt som med bil. Man vill ikke ha en haug med tullinger som gasser omkring med pipa ut gjennom vinduet/ripa som skyter villt rundt seg, eller får for store fordeler ovenfor viltet. Man skrev bare loven for firkantet, der burde ha vært en klausul om å kunne forfølge/innhente påskutt vilt med motorbåt. Og da helst med en effekt/hastighets grense på båten (6hk/10knop føles passe).

 

P P.s Har robåt, med 4hk på hekken, og ror den endel og nært opp i fjæra (men jakter ikke med den), men prøv å ro en full båt tre km og så jakte, og så evenuelt (helt brennsikkert) ro etter felt fugl, og så ro hjem. og samtidigt kunne klare å hamle opp med vær og vind (som det altid er nokk av og særs skiftende her på Møre). Normale svake mennesker har ikke en sjangs om det skulle blåse opp.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å bruke robåt for å hente skadeskutt skarv er ikke helt så enkelt. Har observert altfor mange ganger hvilken dyktig svømmer en skarv egentlig er, selv om den er skadeskutt(er bare til å google for å finne ut at den er laget for å svømme på bekostning av fly egenskapene). Det forbauser med stadig vekk hvordan den kan bare "forsvinne" ut av synsfelt og dukke opp flere hundre meter borte. Å bruke en robåt er nytteløst og dyret vil lide unødvendig. Og er ikke hele etikken human jakt?

Det å bruke en rifle til avliving fra land hører sjeldenhetene til at man kan gjøre dette. Noen som har prøvd å skyte en and\skarv med rifle i litt sjø? Man ser hva, 1/4 av fuglen? Blir det samme som å tegne en perfekt sirkel i stiv kuling på sjøen. Og ikke minst å snakke om en sikker bakgrunn. De fleste jegere vet at et rifleskudd på sjøen kan ferdes laangt. En rikosjett på vannflaten så reiser den videre i ukjent retning. Det er ikke som på fjellet der vi har sikker bakgrunn over alt, er ikke så mye fjell på sjøen, er litt mere åpent og masse vann.

 

§ 19. (human jakt)

"Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

Viltlovens paragraf må kunne tolkes slik hen at dersom man ikke bruker båt med motor for å hente skade vilt,som ikke vil være mulig å hente med robåt, så strider dette da mot ovenfornevnte paragraf. Da vil jo dyret lide unødvendig, en langsom død, infeksjoner og sykdommer.

 

Det har aldri vært snakk om at folk ikke orker å ro, men snarere heller bruke de midler vi har for å kunne bedrive human jakt.

Vi er jo tross alt friluftsmennesker som driver med jakt.

 

§ 22. (svømmende dyr)

"Svømmende hjortevilt må ikke jages eller avlives med mindre det forfølges som såret."

 

Åpner denne paragrafen for forfølgelse og avliving med motorisert båt på hjortevilt? Kan vanskelig se for meg å ro etter en svømmende hjort? Isåfall hvorfor er dette legitimt når det ikke skal kunne gjøres med småvilt?

Et liv er da virkelig et liv.

Link to comment
Share on other sites

Båt med motor bruker vi til holmen, til å legge ut fugl, til å hente død fugl, hente skadet fugl med hagle i båten, plukke opp lokkefugl og så kjøre hjem igjen. Oppsyn jeg har snakket med sier det ikke er problem. Problem blir det om en hadde kjørt rundt og skutt fugl fra båten.

Link to comment
Share on other sites

Det var just det jeg også skvatt over....

 

Sakset rett fra først innlegg i tråden:

"Hvordan i all verden jakter man på havet uten å kunne plukke opp felt vilt uten motorbåt?"

 

Ja, beklager , de skulle selvfølgelig stått: "Hvordan i all verden jakter man på havet uten å kunne plukke opp felt vilt MED motorbåt?...

Nå skal der jo sies at jeg faktisk har misforstått regelverket, jeg var ikke klar over at man kunne hente inn vilt med motorbåt så lenge der ikke var våpen i båten.

Men uansett har Streken skissert virkeligheten på vestlandet på prikken. Skarven presterer ikke sjelden å våkne til liv etter en stund. Og da kan du bare reise til land igjen uten hagle.

De som hevder å kunne ro inn skadet skarv, mener jeg overdriver egne evner. De kan umulig ha prøvd det, i alle fall.Det kan da pinadø være vanskelig nok med 20 knop.

 

At noen synes det er greit å sette fornuf og logikk og ikke minst etikk til side for å demme opp for misbruk av regelverket, er tragisk. Sosialismen har virkelig et klamt, godt tak her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Dette skriver DN om bruk av båt under den frie jakten på hav og fjord:

"Jakt fra båt

 

 

I henhold til friluftslovens § 6 er ferdsel på sjøen med båt (både med og uten motor) fri for enhver.

 

 

Dette er en reell allemannsrett og det stilles ikke krav om bosetning i Norge. Båt kan også benyttes under jakt. Dersom det ikke benyttes motor, kan båten brukes overalt og på den mest fordelaktige måten for jakten. Viltlovens § 21 setter imidlertid forbud mot bruk av motorbåt nærmere land, herunder holmer og skjær, enn 2 kilometer. Forbudet innebærer at jegeren ikke lovlig kan felle vilt fra båt påmontert motor. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen. Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår. Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen. Bestemmelsen om forbud mot jakt med motorbåt gjelder ikke for seljakt.

 

Det er verd å merke seg at det etter viltlovens § 22 ikke er lov å avlive svømmende hjortevilt, med mindre det forfølges som skadet. Utgangspunktet er altså at andre og mindre pattedyr kan felles mens de svømmer. Å forfølge svømmende pattedyr med båt vil imidlertid etter en konkret vurdering kunne være i strid med viltlovens § 19 dersom en utsetter viltet for unødig lidelse."

 

Link her

 

På side 13 i dette heftet fra NJFF: Jakt på sjøfugl i Norge nevnes en høyesterettsdom vedrørende bruk av motorbåt- "En høyesterettsdom fra 1989 slår fast at jaktutøvelsen omfatter en lengre tidsperiode enn selve skuddet."

 

Jeg synes nå at det kunne vært åpnet for bruk av motor, for min jaktform hadde det holdt lenge med maks 6- 8 hester, men jeg ser jo nytten av mer motor i værharde strøk andre steder i landet.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Her berører min gode venn Bent og Apelars et betent tema.

Dette var en av de tingene NJFF Hordaland tok opp i forrige høring av viltforskriftene. Vi fikk dessverre ikke gjennomslag for å fjerne denne tullete og etisk ukorrekte regelen.

DN har en mengde argumenter mot forslaget, reelt sett er ikke disse argumentene ikke annet en skjult jakt motstand i mine øyne.

Kystbefolkningen har jaktet sjøfugl så lenge der har bodd folk på kysten.

Klart vi kan dra ut på skjæra med robåt (for de få som fremdeles har en så antikvarisk gjenstand i naustet) på slep å så ro rundt å hente inn fugl.

Det vi da oppnår er å følge lovverket, få redusert mulige jakt dager med 50% av alt minimalt tilgjengelige muligheter.

 

Skal vi få gjort noe med dette er det bare å begynne å engasjere seg. Det er en stund til neste høring og nye jakt tider kommer.

Men dette er en del av LOV/FORSKRIFTER og kan forandres når som helst.

Men da må trykket komme fra mange kanter og ikke bare fra en organisasjon.

 

ps. kommer en lignende sak om rev fra min hånd i nær fremtid

Link to comment
Share on other sites

Det er klin umulig å ro inn en skarv som "akkurat passe" skadet, stort sett svømmer de så det holder konstant avstand, akkurat litt for langt. Men det er da vitterlig også helt umulig å løpe inn en skadet elg?

 

Det er ikke vanskelig å ro inn en skarv som svømmer pga skade. Skadeskutt skarv som forfølges dykker alltid og forsøker å lure jegeren ved å svømme langt under vann. Så det er ikke vanskelig, men det kan derimot være slitsomt fordi det kan ta en stund. Typisk dykker skarven på 25-30 meters hold. Jo flere dykk den tar etter hverandre, jo nærmere kommer jegeren i båten.

 

Forfølgelse av skadeskutt skarv er en meget god grunn til å bruke skikkelig trangborring og skudd som fungerer på langt hold da man under slike omstendigheter ( som skjer under skarvejakt ) er nødt til å skyte mot skarven når den er oppe og trekker luft samt sjekker hvor forfølgeren er.

Link to comment
Share on other sites

Bruker kano. Den er rask å sjøsette, og padles enkelt alene. Dessuten får man større fart enn med robåt. Det aller raskeste er kajakk, men den kan være vanskelig å komme opp i fra et skjær.

 

Når jeg i forrige innlegg sier at skarven svømmer langt under vann, mener jeg inntil kanskje 100 m.Kan være langt nok hvis den dukker opp 100m lenger ute. MEN, den endrer ofte retning under vann for å lure jegeren, og gjerne litt i ring. Har bestemt inntrykk av at den ikke klarer å lokalisere båten når den svømmer under vann. Den kan derfor dukke opp utenfor skuddhold, men like ofte på skuddhold, og da gjerne på motsatt av båten. Enkelt sagt er min metode å sitte skuddklar i påvente av at den dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal der jo sies at jeg faktisk har misforstått regelverket, jeg var ikke klar over at man kunne hente inn vilt med motorbåt så lenge der ikke var våpen i båten.

 

Les om igjen, dette stemmer ikke.

 

Takk, jeg sitter her utenfor Brønnøysund på en platform med et nett som er - njaaei, ikke så tregt som Buster sitt, but close - så jeg fikk ikke lasted ned linken. Men det er tilfredstillende å se at jeg hadde rett - vilt kan ikke hentes med motorbåt selv om båten ikke har bestykkning. Nemlig.

 

M67's yapping om denne roingen klarer jeg ikke å ta seriøst. Om han fikk det som han ville, frarøver han jaktgleden til alle som ikke er topptrente og har egnet båt. De skal ikke være blonde, blåøyde og ha en gjennomsnittshøyde på 184 cm også?

Samt at det reduserer tiden man kan bruke til jakt med minst 75% - resten går med til å ro.

 

Kansje det er andre hjelpemiddel som kan brukes mot idioter med våpen i båt........?

Link to comment
Share on other sites

Ho-ho, her blir det gøy...

Først og fremst, det er nok en stor forskjell på vestlandet/ nordnorge og sørnorge.

Når man runder sydvestligste punkt på landet skjer det tilsynelatende noe med folk på sjøen. Båtene blir større, farten høyere, og vettet mindre. Beklager, men jeg har følt meg direkte utrygg i 45 fots seilbåt øst av Kristiansand. Hvorfor? Jeg vet ikke, men det begynner vel å bli litt mer sånn her på vestlandet også, folk får mer penger til båter de ikke håndterer.

Å ro rundt der nede må kunne være ganske risikofylt.

 

Imidlertid skal ikke det gå utover meg.

Her på vestlandet har jeg jaktet mye sjøfugl. Primært brukte vi askeladden, dro til en holme og satte opp lokkefugler. Når vi så eventuelt fikk noen fugl hentet vi de med båten. Ingen problemer. Dersom vi skadeskjøt fugl tok en mann motoren og en mann stod i bauen med haglen. Da fikk vi dem alltid.

Men så, inn fra ytterste høyre, eller venstre om du vil, kommer "Belbert'en" og svinger innom med sjarken.

"Ka I helvete e de dokka driv med ? Kan faen ikkje knalla laus me haglo på Ærfuglen min "

"hva mener du" sa vi " vi skyter jo skarv, og denne her var skadeskutt, så vi måtte hente den!"

Må faen ikkje komme her og komme her" sa Belbert'en, " eg har ringt te Lensmann!" Og så svinger han av, og drar til land.

 

Vi pakker sakene våre og drar sporenstreks hjem. Straffen, hvis lensmannen skulle finne det for godt å "ta oss" ville nemlig kunne bli at han tok båten, våpenene og jaktretten i lang tid. Og sikkert en bot.

Det for å drive ettersøk.

Det er derfor relativt uaktuelt å satse på at lensmannen ( hvis du skulle være så heldig å treffe på akkurat ham, og ikke en betjent med markeringsbehov) vil "skjønne" hva du driver med.

Har noen fått med seg hvordan lensmennene opptrer i forhold til hjortejakten?

Jeg er mer villig til å satse på at det det faktum at der nesten ikke er politi på sjøen, enn at de skal ha "forståelse".

 

Siden har jeg brukt mye kajakk, men når det blåser slik som i dag ( nydelig dag forresten) hadde det nok vært i overkant selv for havkajakk, og spesielt når man må slippe åren for å skyte.

Et annet moment med kajakk i bølger på ettersøk, man må veldig nærme for å skyte, fordi man er så lavt og bølgene dermed relativt store. Kano er antagelig fullstendig ubrukelig der jeg jakter iallefall, kan ikke skjønne noe annet en at det vile være farlig pga vindfang, bølger og sjøsprut/ oversjø.

 

Så altså, det burde være mulig å skille mellom ettersøk og å "rase rundt i skjærgården og skyte fugl".

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at regelen holder villmenn og latsekker på land

Det har jeg liten tro på. Denne kategorien forholder seg sjelden til regelverk. Regler som denne, med svak logisk forankring, går som alltid ellers, utover lovlydinge mønsterborgere. Som jo de fleste jegere er.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at enkelte lagde regler for å lage mest mulig faenskap og problemer.

 

Ja? Hva trodde du var hensikten? Å gjøre livet til jegrene lettere?

 

Du må ha i minnet, at mesteparten av de som sitter rundt omkring i "forvaltningen", egentlig ønsker jegerne dit pepper`n gror.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke hvore for jegerne så hadde det krydd av mink, rev, elg, oter, kråke osv da har det hvore mange som ikke hadde tort å gått ut i naturen. i tilleg så hadde bøndene blit plage med rev som tar sau og lam. oppdrettene har blitt plaga med sel, oter og mink. ( men otern så er det kunn noen få som har lov til å felle)

 

mitt poeng er at uten jegerne så hadde det hvore mange problemer, som vanlige folk tar for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...