Jump to content

Innspill på riflepakke? R8


Nordavind

Recommended Posts

Ble aldri så jeg gikk til innkjøp av riflen sist jeg posted grunnet økonomiske uforutsette grunner.
Men nå skal det vel sies at jeg ser på det som positivt i ettertid, da jeg nok falt litt for mye over på det "kule" og unødvendige i forhold til tenkt bruk.

En av grunnene til at jeg spør, er nettopp for at jeg har jobbet som selger selv - Så er litt redd for at jeg skal bli oversolgt.
Ikke at jeg misstror alle og alt, men om det finnes løsninger som kanskje kan være bedre, til samme pris?
Eller til billigere pris.

Nå som man har landet litt mer på jorden, vært i kontakt med diverse børsemakere osv, så har man kommet frem til at den økonomiske situasjon er såpass grei at man skal gå til innkjøp av ny rifle.

Nå skal det sies at i motsetning til mange på Kammeret, så er jeg vel det man kan kalle "grønn" på faget.
Så tar gjerne imot innspill, men la oss holde det saklig.

Kan vel starte med og fortelle litt om det jeg vil si er bruksområdet.
Har som sagt stor interesse av og bli en veldig kompetent skytter, og ja jeg er villig til å bruke lang tid på det.
Så blir en god del turer på baner i miljøet rundt, så vil påstå 75/25 med hovedfokus på bane den første stunden iværtfall.
Utover det, så blir det elgjakt, hjortejakt å rådyrjakt.
Det er mulig det blir noe rovdyrsjakt også, men ikke noe som er sikkert.
Dette er da bruksområdet.

Nå kommer det mange sikkert vil ta meg på, å si "Du trenger ikke det" ang. riflen evt.
Men er på utkikk etter å kjøpe noe som gjør at jeg i fremtiden ikke behøver nødvendigvis å investere i nye rifler, men heller piper.
Så er grunnet dette svært interisert i å kjøpe meg en systemrifle, og har kiket svært mye og nøye på Blaser R8 Professional.
Det vil nok igrunn havne på det valget av rifle, men har også kiket litt på Sako og Sauer.
Dette er også rifler som holder seg nogenlunde i prisnivå etter kjøp, samt kvalitet.

Kikkert har jeg kiket litt på Swarovski Z6i 2,5-15x56 med ballistisk tårn.
Dette er vel området jeg er på mest utkikk etter innspill ( Ikke at jeg skulle sett bort fra innspill på alle områder )
Er ute etter optikk som gir meg gode muligheter på bane, men som også ikke er for tung til å kunne bruke på jakt.
Om det skulle være prismessig gunstig, kan jeg heller kjøpe en billig jaktkikkert for så å kjøpe en "medium" prisa banekikkert?

Har hørt IOR, Meopta o.l skal være gode alternativer som faller innenfor denne kategorien?

Tofot? Har tenkt Versapod med adapter.

Lyddemper? Der tenker jeg en JD 224.

Ønskelig med GRS løsning, da det ikke er store vektforskjellen - men dette er en stokk som er stein god til bane iht hva jeg har erfart både praktisk og teoretisk.
Men om noen vet av andre løsninger, som er åpenbart bedre objektivt, så er dette råd som absolutt tas imot med åpne armer.

Har også etterspurt børsemakere hvorvidt det er mulig å få levert en komplett GRS løsning, men flere har sagt dette vil være prismessig gunstig og heller kjøpe stokk for så å gjøre arbeidet selv når det gjelder montering.
Når det gjelder dette, så lurte jeg litt på om - Vist jeg kjøper en GRS Sport stokk, skal ha den på en R8 i std 6.5x55 eller 308. 
Vil dette kreve bedding, eller er dette noe jeg helt selv kan klare hjemme?

Ønsker ikke å legge ut pristilbud jeg har fått fra børsemakere, ettersom dette kan bli sett kritisk på, så om det er ønskelig og se om jeg har fått en grei pakkepris på de pakkene jeg har etterspurt?
Så gjerne si ifra, så kan jeg ta det over PM.

Men alt i alt, jeg vil ha en rifle som jeg kan gå på jakt med - Men samtidig som jeg kan holde mye til på baner med, for å bli kompetent innen nettopp det jeg har lyst å drive med.

Og ja, jeg er ikke den med 10+ år på ryggen innen skyting, heller ei innen jakt, dog jeg har jaktet en del tidligere.
Så er veldig ønskelig med konstruktive råd, så lar vi heller kommentarer som " Herregud, du trenger da ikke det du som skal starte opp " ligge, det var noen slike sist, så bare sier det nå med en gang.

Setter stor pris på alle råd som gis, og har stor respekt for kunnskapen majoriteten av dere sitter med, og det er nettopp derfor jeg søker råd her.

Kan jo legge til at jeg tenker og ende opp med en pakke som kan holde seg mellom 45-70,000
Og er GJERNE åpen for løsninger som koster mindre, men ut ifra de rådene jeg har blitt gitt, lest meg opp til.
Og ut ifra det jeg har sett meg ut ang. bruk, så er dette noe jeg er villig til å legge i pakken.
 

 

Mvh

Nordavind
Selveklært amatørmann blant dere erfarne her på Kammeret

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Med et så rommelig budsjett ville jeg gjort følgende:

1. Kjøpt f. eks en Tikka T3 eller en Sauer 100 med en middels kikkert f. eks en Zeiss i 2-8x42 og en demper. Til jakt merker du ikke forskjellen på den og Blazeren. Kjøp 308. Det holder for alt storvilt i Norge.

2. Kjøpt en banerifle for å bli god til å skyte. Kanskje til og med en .22 slik at du kan skyte noen hundre skudd i uka. Det er slik en blir god. En Sauer 200 STR koster ca 20.000 enten den er i 6,5 eller .22LR.

 

Hvis du blir kalt ut i krigen, kan du kjøpe tofot :-)

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Nordavind skrev:

Nå kommer det mange sikkert vil ta meg på, å si "Du trenger ikke det" ang. riflen evt.
Men er på utkikk etter å kjøpe noe som gjør at jeg i fremtiden ikke behøver nødvendigvis å investere i nye rifler, men heller piper.

 

Det er fornuftig å kjøpe noe bra fra starten av. Og med sannsynlige framtidige innskrenkninger i "garderoben", er systemvåpen et fornuftig valg.

 

Hvis du satser på heimelading, er kanskje ikke Blaser-systemet noe førstevalg, det er litt kilent, hvis patronene er "akkurat størrelsen", eller litt større. Andre systemvåpen kan jo være like aktuelle.

 

Til dagjakt er 50 - 56 mm objektiver egentlig unødvendig mye glass - 42 mm er mer enn nok. Med ditt budsjett, kan en liten (brukt?) kvalitetskikkert holde i første omgang, du kan investere i en kikkert for  nattjakt, når skumrings- eller bøjakt blir aktuelt.

 

Et treningsvåpen i kaliber .22 er "kjekt å ha" - M/67 (enkeltskuddsvåpen) får du hivd etter deg. Og Sauer STR 200 holder seg uforskammet godt i pris, en brukt (6,5 eller .22LR) får du til under 15.000,-, med alt "stæsj" som må til for å trene baneskyting, eller endatil skyte konkurranse (klasse "Nybegynner Voksen" på 100 m kan bruke .22LR).

 

Du får sikkert masse (motstridende?) råd, skal bli spennende å følge med i hva du velger! Lykke til!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja regner selv med det blir masse motstridende råd, så vil vel alltid ende opp med noe man selv ønsker i bunn og grunn når det gjelder rifle.
Men er håpløs på optikk, så for å se at jeg havner på noe som ikke er uttenfor mitt bruksområde så er det veldig ønskelig med gode råd der :)
Samt har ikke lyst å kjøpe en for jakt og en for bane, da vil jeg heller gå litt på kompromiss her, ettersom at OM det evt. skulle falle på en blaser blir det mye ekstra penger i div. montasje vil jeg tro.


Når det gjelder systemrifler, så har jeg hørt at mekanismen i kassa på Sauer 404 er en veldig fin fin mekanisme, som gjør at jeg selv ikke er i stand til å gjøre enkle operasjoner som jeg ville vært på feks. Blaser.
Grunnen til at jeg ikke ønsker å kjøpe noe annet enn en systemrifle, er grunnet nettopp jaktgarderoben, det blir fort fylt opp om man skal handle ett våpen til vært enkelt formål.
Samt, investeringssum om man evt. skulle ville gå til innkjøp av nye kalibre, vil ende opp på en totalt annen pris, så i det lange løp er det sparte penger, som man heller kan legge i ammunisjon.

Når det kommer til hjemmelading som du sier, så er det noe jeg er svært interessert i å lære meg ettervært.
Men akkurat i nåværende øyeblikk, er det nok ikke noe som vil stå på agendaen.
Skal dog sies at jeg har mulighet til å lære det av andre, noe jeg ettervært kommer til å gjøre.

Når du sier andre systemvåpen, har du noen spesifikke i tankene da?

Evt. noen som har gode muligheter for bytte av stokk da dette er ønskelig grunnet mye banebruk.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd @Nordavind :)

Jeg sitter igrunnen med lignende dilemma selv. Har i flere år studert det meste av systemvåpen som finnes, mest pga det @Jegermeistern poengterte, ting blir nok ikke enklere i fremtiden...

 

Om du har muligheten til å se, kjenne og studere de forskjellige systemriflene før du bestemmer deg, så vil jeg råde deg til det. Har du i tillegg mulighet til å prøveskyte aktuelle kandidater, så gjør det. Hva som er best av f.eks Blaser, Mauser, Sauer etc, er det i bunn og grunn du alene som må avgjøre. Kvaliteten på slike våpen er gjennomtestet og bra. 

 

Jeg har selv en x56 z6i som jeg bruker til alt, men noen ganger (drevjakt) så savner jeg et litt mindre kikkertsikte.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Noe av det geniale med Blaser er at montasje og kikkert sitter på løpet.Så hvorfor ikke ha ei pipe i .223 med banekikkert til relativt billig trening.Og ei .308 med en lettere jaktkikkert til skogen.

Du skifter pipe på sekunder og er alltid innskutt👍

Kjøpte selv en R8 på nyåret og det eneste jeg irriterer meg over er at jeg ikke kjøpte den mye tidligere☺

Link to comment
Share on other sites

IOR 3,5-18x50/SH1/IL FFP - Enkelt og greit at jeg har blitt fortalt av rimelig kyndige, at dette skal være en kikkert som passer til mitt formål, samtidig som det skal være meget mulig å kunne bruke til jakt ( Ikke at jeg er noe ekspert )
Swarovski Z6i 2,5-15x56 BLT - Grunnet forstørrelse, vekt og mulighet for bøjakt/skumringsjakt.
Vortex Razor HD AMG 6-24x50 - Dette blir jo mer en kikkert dedikert for Langhold, men lurte på om noen viste om de har kikkerter av samme slag, bare med mindre minsteforstørrelse? Klarer ikke finne noe selv værtfall.
Swarovski z6i 3-18x50 II - Generasjon 2 - Igjen grunnet vekt, gode muligheter for langhold samt jakt da vekt ikke vil påvirke det noe særlig - samt minsteforstørrelse er absolutt innenfor i min mening, igjen ingen ekspert her i gården!


Dette er de 4 alternativene jeg har sett på, er det noen som har kjennskap til disse, som muligens kan komme med innspill?
Innspill utover disse 4 er veldig velkommen også, da dette er et felt jeg har null kompetanse på.
Har hørt at Nightforce skal ha en del gode kikkerter?

 

11 minutter siden, AKL skrev:

Så hvorfor ikke ha ei pipe i .223 med banekikkert til relativt billig trening.Og ei .308 med en lettere jaktkikkert til skogen

Grunnen er at en enkelt montasje koster 5,000,- og har lite lyst å legge 10,000 i kun montasje.
Samt har ikke tenkt å kjøpe 2 piper med det samme, selv om pipene ikke alltid trenger og være det mest konstandsfulle, så vil likevel 2 kikkerter, 2 montasjer + 2 piper legge seg ekstremt over det jeg har planlagt som "rimelig innafor" budsjett.
Da går jeg nok heller til innkjøp av en 17 HMR med en billig brukt kikkert, noe som vil koste like lite som kun montasjen på blaseren.
 

 

15 minutter siden, Fury skrev:

Om du har muligheten til å se, kjenne og studere de forskjellige systemriflene før du bestemmer deg, så vil jeg råde deg til det

Har god mulighet til å kjenne samt studere, men ikke prøveskyte, såfremst jeg finner noen i nærområdet med enkelte av riflene jeg er på utkikk etter, som ønsker å la meg prøve en serie.
Dette er jo noe jeg selvfølgelig kan prøve på, takk for tankevekker!:shock:

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Nordavind skrev:

Når du sier andre systemvåpen, har du noen spesifikke i tankene da?

 

Det er en tråd om Røssler Titan litt lenger nede på denne siden.

Voere har vel også et systemvåpen. Det finnes flere andre, blant annet Kepplinger (har vel ikke norsk importør).

 

Blaserens største fortrinn er at en del av "låskassa" sitter fast på pipa, og at det er "skjeftet" som defineres som "vital del". Dermen kan man ha en kikkert for hver pipe, og man slipper innskyting etc., og skifter kaliber, og er innskutt, på sekunder.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Caspianblue skrev:

Og hurtigmontasje ligger i underkant av 3000kr i handel

Tenker du da på at når jeg kjøper full pakke, så får jeg som regel montasjen for 3,000?
Isåfall så vil jeg vite hvor du har handlet, for jeg fikk opplyst at det var 5,000kr i montasjekostnad, endog ved kjøp av pakke.

Ja 17,000 for pipe + montasje og kikkert føler jeg blir litt overkill kun for treningens del o.O
Da er det nok heller ønskelig å kjøpe noe billig 22lr eller 17 hmr med noe brukt skrap til kikkert.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

Fordi den koster 17 000,- muligens - det koster mer per skudd i pipeslitasje enn i ammunisjon, så treninga blir knapt nok billig.

http://nettbutikk.norma.as/våpen/rifleløp/blaser

 

K

Ser at denne prisen gjelder pipe med matchprofil.En standard 17mm pipe i standardkaliber får du til 8500,- av forhandleren jeg kjøpte av.

Blaser-komponenter er ikke spesiellt billig nei...er enig i det.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, AKL skrev:

En standard 17mm pipe i standardkaliber får du til 8500,- av forhandleren jeg kjøpte av

Er uansett en større kostand enn beregnet, og kan kjøpe billigere alternativer til trening for den saks skyld.
Skal nok gå til innkjøp av noe 17hmr eller 22lr uansett, så trening blir det.
Men er i all hovedsak pakken som koster jeg er på utkikk etter råd til.
Hadde du spurt meg for 1 år siden hadde jeg helt sikkert sagt jeg ville ha Sako TRG M10 med noe Steiner optikk å Atlas tofot, å helt sikkert en demper som kunne passet på en mitraljøse,
så la oss bare si at jeg har kommet til mine rette fem mellom ørene haha!

Link to comment
Share on other sites

Du finner nok ut av det.Dropp to-foten så sparer du litt der også☺Mye artigere å få til gode samlinger ved feks å bruke skytereim.Og det gir selvtillit i skogen.

Har selv CZ455 i 17hmr og 22lr...det er 22'n som blir brukt.Ganske mye bedre presisjon i den syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tur på et stort jaktfeltstevne og se hva slags systemrifler de 10 beste ihver klasse bruker. Hint..: Schultz&Larsen og Sauer 202. Til Saueren får du piper fra STR som gjør den til i  særklasse den mest kosteffektive jaktrifla hvis du må skifte minst ei pipe i året pga pipeslitasje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, AKL skrev:

Dropp to-foten så sparer du litt der også☺Mye artigere å få til gode samlinger ved feks å bruke skytereim.

Jo er helt enig i den, men en Versapod med adapter koster ikke så alt for mye, samt det er alltid greit og ha muligheten :) 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, AKL skrev:

Ser at denne prisen gjelder pipe med matchprofil.En standard 17mm pipe i standardkaliber får du til 8500,- av forhandleren jeg kjøpte av.

Blaser-komponenter er ikke spesiellt billig nei...er enig i det.

I følge "Røssler Titan"-tråden litt lenger nede på sida, har en "kaliber-pakke" til Titan'en, dvs. pipe, sluttstykke og magasin, en pris på kr. 4.200,-. Blaser-komponenter ligger altså fra det dobbelte og oppover.

 

Som vanlig koster det litt ekstra å "følge moten".

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

I følge "Røssler Titan"-tråden litt lenger nede på sida, har en "kaliber-pakke" til Titan'en, dvs. pipe, sluttstykke og magasin, en pris på kr. 4.200,-. Blaser-komponenter ligger altså fra det dobbelte og oppover.

 

Som vanlig koster det litt ekstra å "følge moten".

 

 


Ja, og setter stor pris på tipset om Titan muligheten.
Evnt, om jeg skulle ende opp med en Titan 6 pakke, må jeg belage meg på og påkoste 2 montasjer om jeg vil ha 2 piper?
Dette skulle sikkert bli ønskelig med tanke på at jeg sparer svært inn på kostnader, og har da råd til å kunne gå inn med 2 piper,

en for jakt samt en for trening.


For så langt har jeg havnet på rundt 50-52,000 kun for rifle levert med komplett GRS løsning.
Så kommer optikk, tofot og demper utenom.
Altså, jeg er forberedt på og kanskje måtte bruke dette.
Men som sagt, om det finnes løsninger der ute, som dere som er ERFARNE innen feltet mener er like så gode løsninger?
Ja da sparer jeg heller pengene, så kjøper jeg kanskje heller en Tikka ekstra, selv om dette går litt imot det jeg selv ønsker med fremtidig tanke på størrelse av Jakt garderobe.

Skal etterspørre litt pakkepriser hos de som selger Røssler Titan :)

 

Men som sagt, om noen har råd å gi ang. optikk så er det en mann her på andre siden av skjermen som vil juble meget høyt hehe.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er om du har mulighet er å sette eventuelle rifler til skuldra. Rett og slett ta og grafse litt.

Med rent fokus på jakt....Godfølelsen kom med en gang jeg satte ei Blaser R8 Pro Success til skuldra. Var lite annet som fristet etter det bortsett fra en kipplauf. Også Blaser faktisk.

Pipene (og alt annet med Blaser logo) koster jo en del selv om det er vanlig med 10-15% avslag på Norma prisene.  Nå er det riktignok meget bra greier også så jeg skal ikke uttale meg om det er overpriset eller ikke.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Hm. Husk at om du kjøper ei rifle med banebruk som ervervsgrunnlag, så stjeler ikke denne plass I garderoben. STR 200 er vanskelig å ikke vurdere. Feks utstyrt med jaktfeltstokk-KKC ell. og litt stor kvalitetsoptikk som også er egnet for jakt I skumring, gjerne kjøpt brukt. Da har du ei rifle egnet for trening, feltskyting ol, samt posteringsjakt. Og så ei dedikert jaktrifle, som er bade lettere og kortere med noe mindre optikk. Burde gå an å få til innen ditt budsjett. Om en kjøper europeisk kvalitretsoptikk er det liten risiko å kjøpe brukt. Om siktet ikke er for gammelt, og solgt I Norge er evt reparasjoner en garantisak. Men det er klart, kjøp noe du har lyst på. Blir kjedelig om en bare skal være fornuftig. Bare liit høyttenkning.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, vavlo skrev:

Hm. Husk at om du kjøper ei rifle med banebruk som ervervsgrunnlag, så stjeler ikke denne plass I garderoben. STR 200 er vanskelig å ikke vurdere. Feks utstyrt med jaktfeltstokk-KKC ell. og litt stor kvalitetsoptikk som også er egnet for jakt I skumring, gjerne kjøpt brukt. Da har du ei rifle egnet for trening, feltskyting ol, samt posteringsjakt. Og så ei dedikert jaktrifle, som er bade lettere og kortere med noe mindre optikk. Burde gå an å få til innen ditt budsjett. Om en kjøper europeisk kvalitretsoptikk er det liten risiko å kjøpe brukt. Om siktet ikke er for gammelt, og solgt I Norge er evt reparasjoner en garantisak. Men det er klart, kjøp noe du har lyst på. Blir kjedelig om en bare skal være fornuftig. Bare liit høyttenkning.

 

Ser helt klart logikken bak det du sier.

Har skutt en del med STR også, men må bare være ærlig å si at jeg faller nok på noe annet enn det.

Det er mange årsaker til det.

 

Har kikket litt på 202 også da man som tidligere nevnt får STR piper til den for en rimelig penge.

Samt de 10,000 som skiller den og blasern i ren pris kan gå til stokk/chassi for bane.

vet ikke om det ble spesifisert godt nok, men det er langhold jeg skal drive med på bane mesteparten av tiden.

Her er jeg litt lite informert, så om noen har kjennskap til en god stokk eller et chassi, så kjempe! :)

Når det gjelder optikk osv, så må jeg ærlig inrømme jeg er like grønn som plena på golfbanen..

men tenker å bruke ca 15-25?på optikk, og om det ikke krever flere montasjer med påfølgende pris på alle, så gjerne da 2.

En billig for jakt, samt noe god optikk for bane.

 

Når det gjelder type jakt jeg skal bruke rifla til, så er det nok postering på elg, samt smyg på hjort/rådyr.

 

Det jeg ønsker å prioriterer når jeg kjøper en rifle?

- muligheter for stokk/chassi

- muligheter for kjapt bytte av kaliber

- Avtrekk med en greit lav min. avtrekksvekt

- vekt? Dog ikke på toppen av listen. Ingen gramjeger her

- Sikkerhet i form av god sikring og mekanikk rundt dette

 

takker for innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har som sagt stor interesse av og bli en veldig kompetent skytter, og ja jeg er villig til å brukg tid på det.

Jeg prøver på noe lignende... Stikkord er mye skyting, instruksjon - det hjelper, detaljer, forstå det en driver med. Mye skyting - sa jeg det ? ;) Mye skyting ja, mye tid på baner, mye lading, pussing, mekking på rifler, pussing.

Jeg vanker i flere skyttermiljøer, og kjenner en rekke toppskyttere, både innen DFS, langhold, og jaktfelt. Så kjenner jeg enda flere svært kompetente skyttere. Det er SVÆRT FÅ som bruker noe annet enn Sauer 200STR. Grunnen er både presisjon, enkelhet - men først og fremst kostnader. Og 22-konversjonssettet. Du kan ikke bli en "veldig kompetent skytter" av å trene i helgene om sommeren, og du må skyte 22LR - det er en kjempefordel å ha likens rifle til 22LR. Den trenger ikke se ut som i henhold til DFS-regelverket...

IMG_6081.JPG.9005a1bda081292ab37ec8631c69e2be.JPG

 

Sitat

det er langhold jeg skal drive med på bane mesteparten av tiden

Det er uvanlig å se Blasere på langholdsskyting vil jeg nesten påstå - men det er fine rifler. Den eneste grunnen til at jeg ikke har en er prisen. Men den ville isåfall ha blitt ren jaktrifle - og det fikk jeg heller custombygd akkurat slik jeg ville ha den - for under prisen av en Blaser, og jeg kjøper customtilpassede løp, akkkurat etter min spec, for mindre enn løp til Blaser... 

Uansett, systemrifle til langhold i høy prisklasse - de er det mange av, og den de fleste er langt bedre egnet til langhold enn Blaser. Den første jeg kommer på, som prisen også har holdt meg unna, er Accuracy International AI AX MC. Så er der TRGM10, Ritter & Stark, Det er Voere, og det er mye rart som andre kan si mer om enn jeg - jeg har litt erfaring med AI - og har da skutt nok med Blaser til å mene noe - til langhold, AI hver gang!

Om du MÅ ha Blaser. Kopier Oscar Haugens (GRS Oscar) LH-Blaser. Det er en R8 i 6.5x55, med en Decima Sporter, og en SuB 5-25 oppå. Det blir aldri feil noe av det.

 

Sitat


Har skutt en del med STR også, men må bare være ærlig å si at jeg faller nok på noe annet enn det.

 

Det er relativt mye både enklere og billigere å bli god til å skyte med en 200STR enn med noe annet. Kanskje ned mot halvparten så dyrt. De mengdene med skyting jeg tror må til for å nå målet ditt vil kreve 1-2 piper (nærmere 2) i året, og det koster 6-7000 med 200STR - sammenlign selv med alt annet. Roter du deg inn i konkurranse, så trenger du fort 3-4 magasiner (minst, jeg har iallefall 10) - og det blir en kjempefordel nokså fort, å ha to like rifler. Jeg lurer på om du ikke MÅ ha to hele fungerende rifler - vinterstid da iallefall en i 22LR.

Ikke at jeg er spesielt god til å skyte, men tviler på at jeg hadde klart å bli så pass god som jeg er, med ei anna rifle.

 

Sitat

optikk

her kan du lese andre tråder om dette. Men mitt syn:

- MÅ være FFP, erfarne skyttere velger selv, og har mange meninger, men en som er i startgropa - velg FFP

- MÅ være CCW, men her er det smak og behag

- Forstørre minst 20X - nedre forstørrelse under 6 iallefall, men trenger ikke være lavere.

- "plain" mildot/hashmark retikkel, ikke noe Horus-Forus.

- ikke med forhåndslagde utbyttbare ratt som du velger ut fra en app som følger med siktet. (Dvs ikke Swaro eller Zeiss - "jaktlangholdskikkert")

- 0.1mrad klikk (IKKE moa) og ratt merket i mrad.

- zerostop

- så dyr som du klarer. Ingen har noen gang angret på å kjøpe en dyrere kikkert, men det er vanlig å angre på kjøp av billige ;)

 

NF, Vortex Razor, SuB, Kahles, IOR, March, Minox, sikkert glemt noen. Lista mi er satt opp etter hva folk på banen kommer og spør om hjelp til, og hvert punkt på lista untatt forstørrelsen eliminerer en kilde til bom eller misforståelser og feil. Anbefaler å prøve masse rifler og se gjennom masse kikkerter før du velger.

 

K

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på systemvåpen og Blaser R8, så synes jeg du skal gå for den. Jeg ville ha gått for et standard kaliber til å begynne med og skutt mest mulig med det. I stedet for å kjøpe flere løp, så hadde jeg heller kjøpt to kikkerter. X56 til hjortejakt i dårlig lys og en mindre kikkert til elgjakt/dagjakt. Selv om du ikke er så opptatt av vekt, så kan det hende at du finner ut at tunge kikkerter på toppen av rifla ikke er så kjekt på smygjakt.. Kjøp gjerne brukte sikter av god kvalitet.  Da har du et oppsett til det meste. 

 

Så kan man heller kjøpe flere løp ved behov. Skulle du finne ut av at systemvåpen ikke er noe for deg, så er R8 lett å selge siden de er så populære. 

Link to comment
Share on other sites

@M67 Takker for langt og innholdsrikt svar!

Jeg må bare spørre, er grønn så kan nesten ikke gjøre noe annet.
Men er ikke STR200 ganske tung i forhold til mange av "konkurrentene" ?
Med tanke på at den skal være med på jakt også, selv om jeg ikke er noen gramjeger tenker jeg.
Å skyte 22lr eller 17hmr var alltid planen, ettersom det er noe jeg får pressa over meg uansett hvem jeg spør innen skyttermiljøet hehe, så tar det som gulle gode ord.

Er det mulig å få tilpassa AI AX stokkene til en STR200, eller er de klar for det?
Så langt jeg har sett, er de så og si kun out of the box til Rem låsekasser?
Haha, skulle ønske jeg kunne kjøpt X3 fra Voere, eller TRG M10 fra Sako ja, men da hadde det nok ikke blitt mye jakt med tanke på at man går bakoverlendt.

Ja, kan være en Blaser vil være et dårlig valg som kombinasjonsvåpen til både bane og jakt:
Har måttet legge tanken litt på hylla etter alle gode råd som kommer inn, og om det skulle ende på et systemvåpen som ikke er STR200 - Så hører jeg jo mye godt, samt har lest mye positivt om Rössler Titan Alpha, formeninger?
Der vil det jo være mulig å kjøpe konversjonskit vil jeg tro?
Har også som sagt kikket litt på Sauer 202, ikke at jeg har kommet så langt på den fronten.
Vil dog sies det finnes få mulligheter for chassis/stokk ut ifra det jeg har lest meg fram til, det er mer en rifle beregnet for kun jakt (?)


Magasiner er en av sidesakene jeg har stående høyt på lista over "todo" innkjøp.

NF, Vortex Razor, Kahles og IOR er de 4 jeg har kikket litt på i ettertid, etter jeg har fått mange råd.
Nå skal det sies at det å lete etter kikkert når man ikke er så teknisk inne på området, er det litt som å lete etter nåla i høystakken etter en del pils innabords.
Er det noen direkte tips til hvilke jeg bør se på her?

 

3 minutter siden, lilleulv skrev:

Har du lyst på systemvåpen og Blaser R8, så synes jeg du skal gå for den. Jeg ville ha gått for et standard kaliber til å begynne med og skutt mest mulig med det. I stedet for å kjøpe flere løp, så hadde jeg heller kjøpt to kikkerter. X56 til hjortejakt i dårlig lys og en mindre kikkert til elgjakt/dagjakt. Selv om du ikke er så opptatt av vekt, så kan det hende at du finner ut at tunge kikkerter på toppen av rifla ikke er så kjekt på smygjakt.. Kjøp gjerne brukte sikter av god kvalitet.  Da har du et oppsett til det meste. 

 

Så kan man heller kjøpe flere løp ved behov. Skulle du finne ut av at systemvåpen ikke er noe for deg, så er R8 lett å selge siden de er så populære. 


Ja, har ikke konkludert med noe ennå.
Men må si når jeg ser på muligheter for og kunne endre på den, samt kostnadene det medfører seg, så blir jeg litt skremt.
Har fått et tilbud ( never ikke børsemakere eller butikker ) av en, der skal de ha 50 høvdinger for å levere R8'n komplett i GRS utgave, det er med - Stokk og låsekasse, sluttstykke, sluttstykkehode samt løp i kaliber av eget valg.
Kan nevne noen av tilbudene jeg har innhentet på R8, uten å nevne fra hvem.

Pakke 1 som følgende.
Blaser R8 Professional 32500,-
Original blaser montasje 5000,-
Tofot, original fra Blaser i karbon 6,600,-
GRS stokk 6000,-
Swarovski Z6i 2,5-15x56 BT eller 2-12x50 BT 20,000
Der er totalsummen på 73,300,-

Pakke 2 som følgende.
Blaser R8 Professional i 308.
Blaser Montasje
Samme optikk som pakke 1
Hausken JD 224 ferdig montert
Versapod to-fot med adapter
Riflekoffert m/skumplast 123cm
Pussesett
totalsum 63,500,-

Pris på pakke 2 med våpen levert i GRS utgave istede for Professionall blir 79,900

Så, med tanke på hva jeg kan få ved å gå for andre løsninger, så må jeg si jeg heller mer og mer over mot andre løsninger, selv om jeg virkelig skulle ville kalle meg Blaser eier iløpet av kortest mulig tid ja.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men er ikke STR200 ganske tung i forhold til mange av "konkurrentene" ?

Jo, men du må kompromisse i ei eller anna retning. Skyting = tung og stor, jakt = lita og lett. Jeg har jakta masse med 200STR, og du må egentilg se hvor mye du skal jakte kontra å skyte. Du nevnte "bli god til å skyte", da må du skyte, mye.

Skulle jeg bare jakte hadde jeg aldri sett to ganger på en STR, men kjøpt i lita lett rifle, ihoppskrudd og ferdig.

 

Sitat

Er det mulig å få tilpassa AI AX stokkene til en STR200, eller er de klar for det?
Så langt jeg har sett, er de så og si kun out of the box til Rem låsekasser?

 

AIAX er rifler, ikke stokker, en Remington med AI stokk er fremdeles en remington. Riflene fra AI derimot...

 

Sitat

ettersom det er noe jeg får pressa over meg ua

Bare drit i det til du skjønner det selv da ;)

 

Sitat

men da hadde det nok ikke blitt mye jakt med tanke på at man går bakoverlendt.

?

 

Sitat

202

22LR settet til 200STR passer i 202 med minimale endringer.

 

Sitat

Er det noen direkte tips til hvilke jeg bør se på her?

Minox ZP5 eller SuB 5-20 Ultrashort. Begge er knallgode kikkerter, og lette å selge igjen, og aldri feil, til langhold. Og jakt for den del. SuBen er minst og lettest tror jeg.

 

Sitat

GRS

Unnskyld Oscar. Men skal man legge 50k i ei rifle, så ikke kjøp en laminatstokk. Sorry. Glassfiber, karbon, epoksy, valnøtt OK - om du liker å stelle, men ikke loff-laminat. Her er jeg litt ødelagt for alle andre laminatstokker enn Sauer, som jeg har hatt, har sprekt, en eller flere plasser, en eller flere ganger. Will not happen again. (for det kommer ikke i hus)

 

Sitat

hausken

Hva skal du egentlig med lyddemper? Ja jeg har også lyddemper - men still deg spørsmålet trenger jeg den?

 

Sitat

Blaser tofot 6600.-

Da hadde jeg iallefall heller brukt pengene på en RPS-tofot

 

 

Sitat

308

Til langhold? ? Til å bli god til å skyte, å ja. Men du blir lei når de andre treffer og ikke du. 6.5x55,

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

@M67 Skal sjekke ut AIAX litt mer enn jeg har gjort til nå, for til nå har jeg kun sett på det som Chassis sett til Rem låsekasser.
Har du noe direkte link til noen sider du er erfaren med, eller som du vet tilbyr dette i Norge?
Har kikket litt på enkelte, men som sagt har værtfall sett/føltes mer ut som det er rent for Rem kasser.

Når det kommer til kompromiss, så vil jeg nok gå mer over til bane enn jakt - så ja, skal nok klare å bære den ekstra lille vekten med meg, da jeg som sagt ikke er noen gramjeger.

Med bakoverlendt mente jeg, at de AI produktene jeg har sett på veier ofte opp mot 6,5kg-7kg, og det uten kikkert på.
 

Når det gjelder Vortex Razor HD 5-20x50 FFP MRAD 10 MIL Zero Stop, har du eller noen andre erfaringer?
Det vil være godt innenfor prisgrensen, samt man får råd til en billigere jaktkikkert.
Skal kike nærmere på Minox'n da dette virket veldig lovende, men litt i overkant ifh. til ønsket pris.
Men ender jeg opp med en greit rimelig børse, så vil den nok være mer på banen.
Når det kom til Sub, så klarte jeg ikke finne noe, men skal lete mer etter den.

Når det gjelder stokk, så må jeg si jeg er veldig begeistret for Mcmillan sine stokker.
Har også hørt en del positivt om GRS, men hos flere fagkyndige har jeg hørt det motsatte.
Erfaringer?

 

Lyddemper blir vel mer for å skåne hørsel, men tar jeg utgangspunkt i at gassene skaper mer bryderi, så skal man ikke se bort ifra at det heller blir satt på en rekylbrems.

Ja sa selv at 6,600 for en tofot var i drøyeste laget, så det var ikke ønskelig med den.
Finnes mange gode alternativer der ute som er like gode for mindre bruk av helhetlig budsjett.

Ja har tatt utgangspunkt i at det er 6.5x55 jeg vil ha, og får jeg en systemrifle i hjemmet så blir det nok sikkert kjøpt et løp ettervært som gjør det enda billigere å skyte også.
Da bla. 223 eller 22lr

Vil nok måtte tåle at de andre treffer lappen igjen og igjen ganske lenge før jeg starter å se min egen evne til å gjøre det samme på repetisjon hehe.
Men målet er jo å komme dit selv også, og tid er noe jeg er veldig villig til å legge ned i dette, ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vortex Razor HD 5-20x50 FFP MRAD 10 MIL Zero Stop, har du eller noen andre erfaringer

Grei kikkert, hadde to en lang periode. Dessverre er jeg optikknazi, og kom i skade for å sammenlignde de optisk med en March 5-40x56 - det ble dyrt. Om du ikke er hysterisk på å skulle ha det beste, så er denne et veldig godt valg, og du får de for 10k på Finn - de har livstidsgaranti uansett, og er tilnærma umulig å ødelegge.

Kjøpte en IOR 3-25 Lutaz og en SuB 5-20x50 US isteden. Har også en March 5-40x56, og en March 3-24x42. Har hatt de to nevnte Vortexene, og diverse Zeiss før det. Og diverse jaktkikkerter før det - har enda en Victory 2.5-10x42.

 

Skal du ha et råd? Kjøp 2 rifler. Den rimeligste Blasteren (R8ja) du kan slippe unna med, og en rimelig jaktkikkert, Brukt Zeiss eller noe. OG en 200STR med en Bushnell eller Burris el- Cheapo langholdskikkert på. Gjerne den siste først - og begynn med skyting. Skyt, tren, møt folk irl, se på rifler og få de forklart, se i kikkerter, prøv ting. Ikke spør oss. Spør oss om hva ting er, hvorfor, hvordan gjøre ting, faktabaserte spørsmål - Hva du ønsker deg finner du uansett ut selv - og det viktigste er hva du skal bruke det til - og om du skal bruke det, eller ha det.

Veldig mange bare har langholdsriflene sine... Finn ut hva du faktisk kommer til å skyte, trenger du så dyrt utstyr til å begynne med - tror du helt sikkert du "tar av" på dette, så kan du jo fleske til. 

 

Hvor er du, holder du til? Har du skutt mye, skutt langhold? Vil du komme og prøve? Vi andre vil jo helst at du skal lykkes, kjøpe noe som du både ønsker deg, og som virker til det du vil gjøre. Ofte når folk spør her, så er ikke det samme ting. Derfor omstendelige råd.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Skal følge opp flere av rådene du gir.
Men og kjøpe både Blaser R8, samt bygge en STR200 tror jeg nok neppe det blir.
Går nok heller for et kompromiss i en av endene, å jobber meg opp en kompetanse over tid.

Om jeg skal ha en rifle dedikert til jakt, tenker jeg nok at jeg kjøper en brukt Tikka, samt en brukt grei kikkert.

 

Hva er din erfaring med IOR sine kikkerterter?

Beklager om jeg kommer av som masete altså, det er ikke meningen.
Har skutt en del med lettere våpen før, hatt mange venner som driver på hobbybasis med dette, samt jakt.
Derifra stammer interessen, samt det er jakt som alltid har vært min interesse, dog skal sies jeg aldri har ervervet meg noe selv.
Men nå er tiden inne for det, samt økonomien tilsier at jeg kan det.

Skal tenke litt over spørsmål som kan være riktige å stille her til imorgen.
Men blir absolutt ikke en av de som "har" det, der er jeg skråsikker.

Holder til veldig sentralt i Trondheim.
Har ikke skutt mye langhold, men har skutt noe opp gjennom årene.
Skutt mest med 22lr samt 6.5x55.
Alltid interessert i og komme å prøve, dog skal vel sies at man er kanskje litt sky og ikke alltid tør å oppsøke de nødvendige individene for nettopp dette.
Går vel kanskje ikke så mye på sky, som om at man heller føler man blir til bryderi for de som møter opp for å trene osv.
Og skal jo sies at mange av de jeg kjenner er ikke så godt inne på dette, de er mer inne på kun jakt og det rundt.
Så kravene de stiller, samt kravene jeg ønsker og stille er ikke nødvendigvis de samme. Derfor er jeg her, hvor det er meget god kompetanse innen feltet generelt.
 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Sitat

bygge en STR200

Bygge? De kommer da ferdige? 17 000,-

 

Sitat

Hva er din erfaring med IOR sine kikkerterter?

Har hatt 3-4 stk. Meget bra optikk, bra bruksegenskaper. Hadde garantisak på en (var en konstruksjonsfeil på de første av den modellen, en svakhet iallfall) ble ordna greit av importør, Artemis. Idag er det vel Skytterlinken?

 

Sitat

som om at man heller føler man blir til bryderi for de som møter opp for å trene

Det bør være problemfritt.

Av og til så kan man føle, at helvete, får jo aldri trent for dette maset... Men egentlig så er vi alle avhengige av hverandre, og av rekruttering, og selv om alle kan ha en dårlig dag og bli sure så har man misforstått noe om man ikke prøver å være hjelpsom og få nybegynnere i gang og i rett retning. Selv har jeg lært veldig mye av å hjelpe folk med spotting, og se hvor de treffer, uten å skyte et skudd selv.

Vil man trene i fred - så drar man kanskje på banen alene - og ellers er det greit, det gjelder meg og alle jeg kjenner. Kanskje ikke alle, sånn 2 dager før nordisk eller LS, men alle er ikke så seriøse, bare du ikke bruker all tiden deres - vi har jo de berømte "askholes", som spør og spør 1000 spørsmål på ei trening, og ikke følger ETT av rådene de får, og dessuten glemmer både å skru opp, til siden, har feil ammo og sluttstykket hjemme, OG lurer på hvilken vei det blåser...

De fleste setter egentlig pris på å bli spurt om ting, da føler de seg flinke - bare ikke spørsmålene er for dumme. Har du en AI - med en SuB wtf, og B&T demper og RPS tofot, og er kledd som om du kom rett fra A-stan, og spør hvilken vei du skal stille kikkerten, så forvent noen stille sukk - (spesielt om de kommer ei rosakledd småjente på en 10 år og svarer...) men de fleste er både greie og imøtekommende. Vi som har holdt på med dette en stund har sett det meste, svart på det meste, og vet at flere kommer til å gjøre alt vi har sett og spørre om alt vi har blitt spurt om.

 

Trondheim/ Nidaros har en høyst oppegående langholds-klan. Nidaros BenkeskytterKlubb. Tika, eller SigMan her inne er inne i den mindre benkeskytingsrelaterte langholdsskytinga der oppe. Banen er på Jonsvatnet, og så er det en gjeng i Namdalen som er temmelig aktive.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Bygge? De kommer da ferdige? 17 000,-

Ja med det mener jeg skifte av stokk, eller generelt endringer, kjenner ikke til alle tekniske termer kanskje, så var det som kom til hue.

Ja er faktisk Nidaros jeg skal slenge meg med i, da jeg har en kamerat som driver der, ikke så aktivt som han kanskje skulle ønske.
Men da vet jeg værtfall en del mer enn jeg viste igår.
Prøve å spørre om viktigst mulig, samt prøve å ta det steg for steg å lære seg det man spør om i trinnvis.
Tror jeg skal være greit stilt der da jeg er en strukturert person.
Glemme sluttstykke hjemme? Haha, skal ikke sitte her å si jeg aldri kommer til og gjøre feil, men forhåpentligvis glemmer jeg ikke sluttstykke!

Skal ta en lengre kikk på IOR da jeg føler de ligger godt innenfor prisnivået jeg ønsker å legge meg på.
Tror det er Artemis som fortsatt fører de om jeg ikke tar feil?
Har værtfalll sett at Artemis fortsatt fører de på nettbutikken sin.

Nå er det tid for litt tid på øyet, så takker for alle innspill og råd idag.
Så prates man helt sikkert videre.
Ha en god kveld alle sammen :) 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du skifte stokk på STR? Orginalstokken er en av de fineste å skyte med. Ser ikke så tacticool ut men det er vel ikke poenget..

 

2 stk nye komplette STR JR, en i 6,5x55 og en i 22lr koster 34k

1 stk March 3-24x52 FFP i Valmet/Tikka 412 qd-montasje tilpasset STR koster ca 33k  (tilt tilpasses i foten på optilockringen og montasjen er stabil med "tunge" kikkerter på Valmet 9,3x74r dobbelrifle. Montasjen passer rett i dioptersporet og løsnes og strammes for hånd med en skrue. Mye brukt på jaktfelt/elgbane med 4-16x50S&B)

 

Vekt på STR JR med kikkert er ca 5,5kg. Da går det til og med an å lære seg og skyte i andre stillinger enn kun med anlegg.

 

Annenhåndsverdien på riflene er nesten 1-1.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor skal du skifte stokk på STR? Orginalstokken er en av de fineste å skyte med. Ser ikke så tacticool ut men det er vel ikke poenget..

 

2 stk nye komplette STR JR, en i 6,5x55 og en i 22lr koster 34k

1 stk March 3-24x52 FFP i Valmet/Tikka 412 qd-montasje tilpasset STR koster ca 33k  (tilt tilpasses i foten på optilockringen og montasjen er stabil med "tunge" kikkerter på Valmet 9,3x74r dobbelrifle. Montasjen passer rett i dioptersporet og løsnes og strammes for hånd med en skrue. Mye brukt på jaktfelt/elgbane med 4-16x50S&B)

 

Vekt på STR JR med kikkert er ca 5,5kg. Da går det til og med an å lære seg og skyte i andre stillinger enn kun med anlegg.

 

Annenhåndsverdien på riflene er nesten 1-1.

Jeg vet jeg bryter med antisiteringsreligionen til moderatorene, men dette innlegget burde siteres inn i alle tråder som omhandler "hvilken rifle" til baneskyting, langholdsskyting, PRS, jaktfelt, alt annet enn ren jakt og metallsilhuett. Jeg ville brukt en Spuhr ISMS montasje her, men det er detaljer. En McMillan eller annen stokk er også "bedre" til liggende skyting med tofot og kikkert, men ikke mye, og det er noe ne kan hive på etterpå, om en vil - slett ikke alle gidder det. Alt annet ellers er bare å sette på ei bestillingsliste om målet er :

Sitat

stor interesse av og bli en veldig kompetent skytter

Det eneste en kunne legge til er å lære seg reglene for bruk av å og og, men det er ihvertfall detaljer... Det går an å velge en billigere kikkert, en Razor HD Gen 1 får Torf til å tilte pga. vekta og balansen, men vil være vesentlig billigere. En IOR 3.5-18x50 er et annet "budsjett" alternativ som er bedre optisk. Men nå penser vi TS veldig inn på langholdsskyting, det fins annen skyting. Skal en slik løsning bli lettere, så kan en sage av løpet, og en kan sette på en KKC-stokk, og muligens skave av en god halvkilo, jeg vet ikke hva som skulle være poenget om en ikke skal bære rifla mye i hendene - og Blaseren blir uansett fort et bedre alternativ da.

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 og jeg har diskutert tifligere.. :-) Men alikevel:

 

Med dette målet "stor interesse av og bli en veldig kompetent skytter" kan vi starte med en STR JR i 22lr og benytte eksisterende skyteprogrammer som referanse. Man kan heller aldri kalle seg "en veldig kompetent skytter" ved bare å skyte fra tofot/støtte, men man kan da bli "veldig kompetent" til å skyte inn rifla 8)

 

Mål 1, Et fint første mål er å kunne kopiere de beste JR-skytterne på 100m MED tofot eller støtte som en ren innskytingsøvelse. Hva slags kikkert man bruker her er helt uvesentlig bare den fungerer som den skal.

 

Mål 2, Samme øvelse men liggende med reim. (vi bryr oss ikke om diopter da dette handler om kikkertsikter).

Her inntraff diskusjonen om vekt på kikkert og balanse i rifla inn med en gang hvis man vil skyte 100 av 100 på enklest mulig måte.. :-)

Grunnen til at jeg foreslo March var at jeg gikk ut fra et nevnt budsjett på 70k. M67 nevner Vortex HD gen 1. Uten å ha sett de nye Vortexene ville jeg vel nå heller ha gått for 2 stk identiske  PST gen 2 innskutt på hver sin rifle. Disse er i samme vektklasse som March, visstnok nesten tilsvarende optisk kvalitet som HDgen1 og mer enn god nok mekanisk kvalitet og stabilitet. Hvis HDgen1 hadde blitt testet side ved side mot PSTgen2 med samme retikkel på toppen av en STR JR ville de aller fleste skyte bedre med den lettere PSTgen2.

I juni skjøt jeg litt langhold i England på 1000yds som adspredelse mellom andre konkurranser. Vi skjøt med blytunge AI 2"-4" AT med S&B på toppen. Fin på tofot men ubrukelig ellers. På standplassene ved siden av oss lå det erfarne matchskyttere som skjøt med reim, diopter og med kikkerter på RPA og Barnard i forskjellige 6mm'ere. Alle unntatt en brukte lette Leupold kikkerter og en brukte Sightron. De skjøt også bedre i den sterke vinden enn alle oss og de andre lokale "sniperne" med AI AX og jeg vet ikke hva med tofot og svindyre kikkerter.

Et annet interessant moment er valg av retikkel. Juletre og gridretikler har "ingenting" å gjøre på rifler som ikke bare skal skytes med støtte. Hvis man skal ha "taktiske" mil/mil-kikkert bør retikkelet være symmetrisk slik at man slipper å bruke energi på "å tenke i retikkelet". Vanlig mildot/canadian er mye bedre enn P4F eller liknende med en gang tofoten fjernes. Dette kommer klarere frem i neste øvelse.

 

Mål 3. Skiskytterskiver på 50m (og 100m)

Alle 22lr-baner burde ha et par mekaniske skiskytterbokser. Vi har 2 stk med 5 blinker på 50m-banen vår. De blir brukt hele tiden rett og slett fordi det er gøy å presse seg selv på dem.

Igjen med målet "stor interesse av og bli en veldig kompetent skytter" innebærer det at med en 5,5kg 22lr STR med kikkert burde det ikke være noen problemer med å slå skyteresultatene til en skiskytter. Skiskytteren skyter med ei mye lettere rifle med diopter og med puls på 180 slag i minuttet. Både på stående og liggende bør man kunne skyte fullt hus med STR og kikkert på under 10-15 sek med utgangsstilling kolbe ved hofta på stående og stående start som ved felthurtig på liggende. Valg av vekt på kikkert og, det viktigste, et lett skytbart retikkel gir enorme utslag her. (forøvrig er GRS-skjeftene og chassier med  pistolgrep ganske håpløse i denne øvelsen pga tommelplassering og håndplassering i forhold til hurtige ladegrep)

 

Da er det bare å ta med Sauern til Eley på Kløfta, sjekke lot'er og  bestille startpakka på 20000 skudd :-)

 

Selvfølgelig skal man ha det  masse moro med forskjellig skyting innimellom det jeg har skrevet. Det jeg har forsøkt å peke på er standard referanser som man kan måle seg mot for å sjekke ut om det er noe hold i "bli en veldig kompetent skytter".

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...