Jump to content

hundeførerbørse på 700-kasse


Jørgensen

Recommended Posts

etter noen altfor stille dager har tankene for et nytt prosjekt begynt å svirre. tanken er en ny(enda en) hundeførerbørse.

jeg har hengt meg opp i ei kort remington 700 kasse for å få det veldig kort, kort løp av så langt ukjent fabrikat, en lett stokk og toppet med en doctor sigth. skal ha muligheten til å skru på demper men kommer ikke til å jakte med det.

det jeg nå står igjen med er kaliber. kriteriene er at den skal gå i ei kort reminton kasse, takle kort løp og minst 338 diameter på kula.

 

det som jeg har stoppet litt opp ved er 338-08. god tilgang på hylser, litt kraftigere enn 308 og fungerer greit med kort løp.

 

det jeg lurer på da er om det er andre kalibre som kan passe? har sett litt på 338BR men ser ingen fordeler med denne kontra 338-08.

 

planen er at denne skal stå klar til neste elgjakt, så det blir ikke noe stress prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

McMillan hunters edge. Knallstiv stokk på under 600 gram. Med tid og stund skal jeg ha en sånn på allroundprosjektet mitt. Der er kalibret kjedelige 308, men har som du tenker på vurdert å få tak i et 338-08 løp (338 Federal er den vel standarisert som nå. Fusion kommer som fabrikkammo). (Jeg bygger rundt ei savagekasse, og har tenkt å ha en kikkert på toppen, men det er ikke poenget.)

Andre kaliber du bør se på er 358 win. hvis du lader selv. Samme basishylsa, mulighet for enda tyngre kuler, samt mulighet for billige pistolkuler til trening.

Link to comment
Share on other sites

etter noen altfor stille dager har tankene for et nytt prosjekt begynt å svirre. tanken er en ny(enda en) hundeførerbørse.

jeg har hengt meg opp i ei kort remington 700 kasse for å få det veldig kort, kort løp av så langt ukjent fabrikat, en lett stokk og toppet med en doctor sigth.

det jeg nå står igjen med er kaliber. kriteriene er at den skal gå i ei kort reminton kasse, takle kort løp og minst 338 diameter på kula.

 

det jeg lurer på da er om det er andre kalibre som kan passe?

 

Syns du har en god plan allerede i 338 Federal.

Men du kan se på 358Win, 350 Remington Magnum (den er fin). Eller enda mer uvanlig, nevnte kalibre i SAUM eller WSM hylser.

Link to comment
Share on other sites

Det første eg ville gjort var å bytte til ei sikring som sikrar både hevarmsløft og helst tennstempelet. Den vanlege Remington-sikringa som berre sikrar avtrekket er heilt ok til posteringsjakt, men lite eigna for ein hundeførar - etter mitt syn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det første eg ville gjort var å bytte til ei sikring som sikrar både hevarmsløft og helst tennstempelet. Den vanlege Remington-sikringa som berre sikrar avtrekket er heilt ok til posteringsjakt, men lite eigna for ein hundeførar - etter mitt syn :wink:

Savage! 3-punkts skyvesikring på kolbehalsen. Etter litt jobb med dremel og sandpapir så glir også bolten glatt...

Link to comment
Share on other sites

Det første eg ville gjort var å bytte til ei sikring som sikrar både hevarmsløft og helst tennstempelet. Den vanlege Remington-sikringa som berre sikrar avtrekket er heilt ok til posteringsjakt, men lite eigna for ein hundeførar - etter mitt syn :wink:

Får man noe sånt til en 700 kasse? :?:

Link to comment
Share on other sites

Er nå inne på det 11. året som løshundfører. Har nå egentlig bare brukt remington 700 somhundeførerrifle og enkelte ganger brukt lakelanderen. Har aldri hatt problem med at sluttstykket åpner seg eller ufrivillig avfyring. Men vil man bruke noen tusen kroner ekstra så er jo mod 70 sikringen på en Remington litt snasen da.

Link to comment
Share on other sites

har tenkt litt på 358 kula også. men viste ikke om den gikk i kort kasse. men siden den gjør det er den også høyaktuell.

men det jeg lurer på er hva slags hastigheter får man med de tyngste kulene i 350RM og 358 win? og hvordan er tilgangen på hylser?

 

McMillan hunters edge høres ut som en høyaktuel stokk ja. lett og stiv stokk er akkurat det jeg er ute etter. hvordan er tilgangen på disse? er det 6 måneders vente tid som på det meste fra mcmillan?

 

jeg har også tenkt litt på det med låsing av hevearmen. så en M70 sikring frister veldig. må bare finne ut litt priser. er ikke meningen at dette prosjektet skal koste en formue, selvom det fort blir en stiv pris.

 

er vel ingen som vet om en kort 700 kasse som er til salgs?

 

takk for alle tips så langt.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en kort kasse jeg, det er ikke 700 men noe eldre og er nok forjennger til seven. 600 ettellerannet Reminton Sportsman. De er helt identisk med 700 men kort og maks lengde er vel 350Remington magnum. 350RM her har denne i en kort mauser kasse og får syke hastigheter med 225 graisns barnes tsx. (tror ca 850m/s).

 

Rifla har bøkestokk og gått få skudd. Tror den ligger på ca 3000kr (merk ikke min rifle).

Ble solgt av Gresvik for mange år siden.

 

Ellers selges vel disse nye i 350RM med fluta løp og for en ikke alt for høy sum. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5923

Her er det nok mulighet å komme rundt 10000kr med ny stokk fra statene.

Link to comment
Share on other sites

har tenkt litt på 358 kula også. men viste ikke om den gikk i kort kasse. men siden den gjør det er den også høyaktuell.

men det jeg lurer på er hva slags hastigheter får man med de tyngste kulene i 350RM og 358 win? og hvordan er tilgangen på hylser?

Du får vel noe mer ut av en 350RM, men ikke så veldig mye om du skal ha kort løp. Hylsetilgangen på 358Win er i hvert fall helt kurant ettersom du kan utvide 308Win-hylser uten flere modifikasjoner. 358Win er rett og slett en utvidet 308Win - ellers er de identiske, bortsett fra på ytelsen der 358-en er vesentlig heftigere.

Link to comment
Share on other sites

har tenkt litt på 358 kula også. men viste ikke om den gikk i kort kasse. men siden den gjør det er den også høyaktuell.

men det jeg lurer på er hva slags hastigheter får man med de tyngste kulene i 350RM og 358 win? og hvordan er tilgangen på hylser?

 

McMillan hunters edge høres ut som en høyaktuel stokk ja. lett og stiv stokk er akkurat det jeg er ute etter. hvordan er tilgangen på disse? er det 6 måneders vente tid som på det meste fra mcmillan?

 

er vel ingen som vet om en kort 700 kasse som er til salgs?

 

Hastigheter sakset ut fra Ladeboken (bibelen utg. 6 max. fart)

338 Federal (338-08) 175grs 834m/s, 185grs 817m/s, 210grs 788m/s, 215grs 775m/s

358 Win 200grs 796m/s, 225grs 744m/s, 250grs 702m/s

350 RM 225grs 837m/s, 250grs 752m/s

 

McMillan er det laaaang leveringstid på. Ragnar Hansen på Vestfossen er importør. Hør med ham. Koster rundt 4400,-.

Hvis du er lingsskytter som meg sliter du litt med å finne låskasse.

Jeg lette over er halvt år og det endte med at jeg kjøpte en ny Browning A-Bolt som skal brukes i det lignende projekt.

 

Ettersom du holder til i Kirkenes. Kan jeg komme innom tirsdag 25. nov. Ettersom jeg har tur dit da. Så kan vi ta en lang prat.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Når det gjelder 338 federal så driver børsemaker Arnstein Haugen

og bygger ei børse i 338 federal med rask rifle stigning for å kunne skyte subsonic med tunge kuler itillegg til vanlig hastigheter med vanlige kulevekter i den, kanskje noke å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

 

Hastigheter sakset ut fra Ladeboken (bibelen utg. 6 max. fart)

338 Federal (338-08) 175grs 834m/s, 185grs 817m/s, 210grs 788m/s, 215grs 775m/s

358 Win 200grs 796m/s, 225grs 744m/s, 250grs 702m/s

350 RM 225grs 837m/s, 250grs 752m/s

 

McMillan er det laaaang leveringstid på. Ragnar Hansen på Vestfossen er importør. Hør med ham. Koster rundt 4400,-.

Hvis du er lingsskytter som meg sliter du litt med å finne låskasse.

Jeg lette over er halvt år og det endte med at jeg kjøpte en ny Browning A-Bolt som skal brukes i det lignende projekt.

 

Ettersom du holder til i Kirkenes. Kan jeg komme innom tirsdag 25. nov. Ettersom jeg har tur dit da. Så kan vi ta en lang prat.

 

358 win er nok nå en litt mer aktuell kandidat en 338 federal. hastighetene her er nok litt høyere enn det jeg får med kort løp, men fortsatt akseptable med 250 gr kuler.

 

kasse skjønner jeg nå at fort kan bli et problem. kort 700 kasse som er links blir nok ikke lett og få tak i. fikk et tips om å bruke Sako kasse av en medforist i går, så det må også vurderes nøye.

men hvis det blir håpløst å få tak i kasse er tipset til til Sendero svaret. kjøpe en ny remington seven CDL i 350RM, kappe det lille som er igjen av løp, muligens fikse avtrekket, ny stokk og kanskje ny sikring.

er det noen som har noe erfaring med hvordan disse seven kassene er? er det noen minuser med disse kontra 700?

hvordan hylser er det til 350 RM?

 

@ Redfox: jeg er sør på elgjakt nå, men kommer opp til da tror jeg. så må prøve å få til en prat da.

Link to comment
Share on other sites

 

Hastigheter sakset ut fra Ladeboken (bibelen utg. 6 max. fart)

338 Federal (338-08) 175grs 834m/s, 185grs 817m/s, 210grs 788m/s, 215grs 775m/s

358 Win 200grs 796m/s, 225grs 744m/s, 250grs 702m/s

350 RM 225grs 837m/s, 250grs 752m/s

 

McMillan er det laaaang leveringstid på. Ragnar Hansen på Vestfossen er importør. Hør med ham. Koster rundt 4400,-.

Hvis du er lingsskytter som meg sliter du litt med å finne låskasse.

Jeg lette over er halvt år og det endte med at jeg kjøpte en ny Browning A-Bolt som skal brukes i det lignende projekt.

 

Ettersom du holder til i Kirkenes. Kan jeg komme innom tirsdag 25. nov. Ettersom jeg har tur dit da. Så kan vi ta en lang prat.

 

358 win er nok nå en litt mer aktuell kandidat en 338 federal. hastighetene her er nok litt høyere enn det jeg får med kort løp, men fortsatt akseptable med 250 gr kuler.

 

kasse skjønner jeg nå at fort kan bli et problem. kort 700 kasse som er links blir nok ikke lett og få tak i. fikk et tips om å bruke Sako kasse av en medforist i går, så det må også vurderes nøye.

men hvis det blir håpløst å få tak i kasse er tipset til til Sendero svaret. kjøpe en ny remington seven CDL i 350RM, kappe det lille som er igjen av løp, muligens fikse avtrekket, ny stokk og kanskje ny sikring.

er det noen som har noe erfaring med hvordan disse seven kassene er? er det noen minuser med disse kontra 700?

hvordan hylser er det til 350 RM?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

når begynner uroen å melde seg. å finne en kort 700 kasse i links er ikke lett. heller ikke seven kasse. har også sett litt etter komplette brukte våpen, men finner ikke det jeg leter etter. jeg begynner å frykte det at jeg må kjøpe et helt nytt våpen som må ribbes. men føler at det kan bli unødvendig dyrt.

 

er det noen som har noen tips?

 

har hengt meg helt opp i hunters edge stokken som fatdog tipset om. eneste problemet jeg ser med den er at det kan bli litt lav kinnstøtte. den må jeg ha høy, men det går det ann å modde selv. den koster 4420+ lakkering hos magnum hansen. og i stedet for å lakere den der, kom den glimrende ideen om å sende ferdig bygd våpen til practac for en duracoat.

 

det med at dette skulle bli et prosjekt som ikke er så dyrt tror jeg går rett til helvete :twisted:

Link to comment
Share on other sites

når begynner uroen å melde seg. å finne en kort 700 kasse i links er ikke lett. heller ikke seven kasse. har også sett litt etter komplette brukte våpen, men finner ikke det jeg leter etter. jeg begynner å frykte det at jeg må kjøpe et helt nytt våpen som må ribbes. men føler at det kan bli unødvendig dyrt.

 

er det noen som har noen tips?

 

har hengt meg helt opp i hunters edge stokken som fatdog tipset om. eneste problemet jeg ser med den er at det kan bli litt lav kinnstøtte. den må jeg ha høy, men det går det ann å modde selv. den koster 4420+ lakkering hos magnum hansen. og i stedet for å lakere den der, kom den glimrende ideen om å sende ferdig bygd våpen til practac for en duracoat.

 

det med at dette skulle bli et prosjekt som ikke er så dyrt tror jeg går rett til helvete :twisted:

 

Ingen årsak!

 

EDIT: Hva med denne? Kan det være noe til utgangspunkt? Kan jo faktisk hende stokken kan brukes å!

 

EDIT: Å fan - glemte linken....

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er'n, lille godklompen;

 

350RM.jpg

 

For å kompisere ting vil jeg anbefale kort kasse, men ikke den super korte til Remington. Da kan man bruke 225grs TSX kuler og fortsatt ha plass til krutt. Virker fortreffelig på elg, selv hundeførere kan komme ut i litt åpent terreng, der skyter denne ganske flatt også.

Link to comment
Share on other sites

Her er'n, lille godklompen;

 

350RM.jpg

 

For å kompisere ting vil jeg anbefale kort kasse, men ikke den super korte til Remington. Da kan man bruke 225grs TSX kuler og fortsatt ha plass til krutt. Virker fortreffelig på elg, selv hundeførere kan komme ut i litt åpent terreng, der skyter denne ganske flatt også.

 

regner med at det er en 350RM. den er enda ikke ute av bilde. eneste jeg lurer på der er hvordan er hylse tilgangen?

med 338 federal og 358 win er jo den god siden den bruker 308 hylser.

350'n har bedre hastighet. men hvordan er denne med tanke på kort løp?

 

Barnes kula har hvert i tankene en stund den og. 225gr kula i 35.

eller 225gr og 250gr kuler i 338. i 338 er jo tipped tsx en mulighet også.

Noen som har erfaring fra disse forskjellige kulene? spesielt med tanke på tipped kontra ikke tipped.

 

har også sett litt på 375-08. det hadde jo hvert morsomt, veldig morsomt :D

 

du anbefaler kort rem kasse, men ikke den korteste. hva heter de forskjellige modellene? og hvorfor ikke den korteste?

er rimlig grønn når det gjelder remington.

Link to comment
Share on other sites

Midway har da hylser, kanskje andre også. Remington har jo kamret noen våpen for den i det senere så den blir nok ikke borte med engang.

Har brukt 250grs Swift tidligere, men etter min mening virker 225grs TSX vel så bra og man mister potetkaster tendensene. Swiften bremset fort opp, da den ekspanderte mye, X'ene skjærer seg mere gjennom og det blør ut bra.

Hadde ikke sett på kuler med plastspiss i et sånt prosjekt, magasinet blir fort kort.

Hadde sett mest på kal 358 evt. en villkatt med 366/9,3 som med gode kuler ikke behøver de tyngste i kalibret og man kan få litt fart og.

Link to comment
Share on other sites

.366 er "tomme-betegnelsen" på 9,3. Det henvises således ikke til en bestemt patron i innlegget over,, men mer generelt til villkatter som bruker 9,3-kuler.

Snakk om store små... Er det noe som heter 9,3x51 eller noe sånt? Tenker da ei 9,3 kule i ei 308 hylse (358 kanskje bedre å omforme)?

Link to comment
Share on other sites

da er jeg med. husket feil og trodde diameteren var 364. men da skjønner jeg.

 

9,3-08 da :D Nå begynner det å gå litt på ville veier her frykter jeg. men hadde hvert en morsom kreasjon. og den er sikkert laget allerede. tror det kan bli/er et ekte krombane våpen.

 

Edit: fatdog var før meg, jeg måtte lage den på ammoguide først for å se hvordan det virkelig kan se ut.

Link to comment
Share on other sites

har en følelse av at 9,3 blir veldig stor kule på liten hylse. selvom man kunne vel fått brukbar hastighet med PBP kulene f. eks.

 

står egentlig litt igjenn med 3 kalibre. 338 federal, 350 RM og 358 win.

 

men problemet med å få tak i kasse er stadig der. ser ut til at nå er planen å kjøpe en ny Remington seven CDL i 350RM, bytte stokk, kappe løpet og gjenge det og en liten avtrekker jobb i første omgang. så får det bli ny sikring og fluta løp etterhvert.

men ser ikke om denne leveres i links noe sted. noen som kan bekrefte/avbekrefte?

Link to comment
Share on other sites

Kikket hos Remington, ingen Seven i links.

Så da er det å bytte løp i en 700 CDL f.eks. men ville som sagt sett på en i annet fabrikat siden de har litt lengre kort kasse enn Remington.

 

er den remington kassen så kort så jeg kan få problemer med 350Rm f. eks. og det er derfor jeg bør velge en annen?

sako 75 kan jo også være en mulighet. de leverer vel også en kort kasse.

noen meninger om denne kassen?

hvordan vil det være å få tak i en veldig lett men stiv stokk til denne?

Link to comment
Share on other sites

det enkleste og definitivt det billigste for deg er å gå for remingtonkasse, enten 7 eller 700.

350 Rm går i disse kassene, men med tyngre kuler blir det trangt. Her vil en Winchesterkasse gi bedre plass. Jeg har 350 Rm i sevenkasse og det fungerer helt greit.

Sakokasser koster ofte mer og det samme gjør tilbehør, som også er begrenset til sako og uendelig til Remington.

Hvorfor ikke gå for enda grovere kaliber, som 11,63 mm 8)

Link to comment
Share on other sites

det enkleste og definitivt det billigste for deg er å gå for remingtonkasse, enten 7 eller 700.

350 Rm går i disse kassene, men med tyngre kuler blir det trangt. Her vil en Winchesterkasse gi bedre plass. Jeg har 350 Rm i sevenkasse og det fungerer helt greit.

Sakokasser koster ofte mer og det samme gjør tilbehør, som også er begrenset til sako og uendelig til Remington.

Hvorfor ikke gå for enda grovere kaliber, som 11,63 mm 8)

 

Seven kassa er nå helt ute av bildet siden den ikke leveres i links :evil::evil:

 

noe av poenget med dette prosjekt er at det skal være så kort og lett som mulig, nesten. så derfor har jeg ikke sett på Winchester kasse. og veldig lite på sako, regnet også med at sako ville bli dyrere.

tanken om noe stort og grovt er også på tegne brettet. men det skal ikke bli en rein hundeførerbørsa. og hvis jeg skal ha så grovt i ei så kort kasse blir det fort, nei ikke potet kaster, men melon kaster. tror jeg.

correct me if i'm wrong!

 

det blir trangt med de tyngste kulene. men betyr det at jeg nesten kan glemme 225gr tsx eller 250gr swift f. eks?

Link to comment
Share on other sites

Remington ladde vel med tyngre kuler før, men siste jeg så opererte de med 200grs i 350RM. Når jeg kommer hjem kan jeg sjekke hvor lange 350'er det går i en kort 700kasse.

 

Min har jo halvlang kasse, 60cm løp og ganske kraftigstokk, men den er grei nok å transportere for meg. Er mere opptatt av stødig våpen og futt enn kort og lav vekt.

Link to comment
Share on other sites

Min har jo halvlang kasse, 60cm løp og ganske kraftigstokk, men den er grei nok å transportere for meg. Er mere opptatt av stødig våpen og futt enn kort og lav vekt.

 

liker tunge og stødige våpen jeg og. men når jeg går som hundefører synes jeg det er bedre og gå med noe kort og lett. etter 6-10 timer med gåing i to uker i strekk setter i hvertfall jeg pris på at venstre skuldra ikke er 10cm lavere. og når jeg trer meg gjennom tetter, der jeg ender opp som regel. synes jeg det er fint med noe kort og hendig.

Link to comment
Share on other sites

Det skal gå med 225TSX i kort 700, max patronlengde ca72,5mm. Du skal ha kort løp=raskere krutt=mindre fyllingsgrad, så da gjør det ikke noe at kula stikker noe lengre ned i hylsa. Forskjellen opp til min er 4mm, så det er ikke all verden, men hos meg er det friflukten som bestemmer.

 

Bortsett fra en 410 hagle og salongrifler er vel 350'n det korteste og hendigste jeg har, men jeg bærer den med løpet ned og remfestene slik at kolbekappa er i høyde med treskallen, så der den kommer fram er børsa med.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke tur i Kirkenes på tirsdag likevel, Jørgensen.

Beklager.

Men jeg skal prøve å få til noe i nær framtid.

Vår og sommeren 2007 lette jeg etter en brukt Rem, kort kasse i lings.

Brukt BDL var å finne av og til men prisene var høy. Og blir nå kun produsert med lang kasse.

Og så vidt jeg husker var det kun VLS som var i lings. Men den kostet borti 10 tusen.

Jeg bestilte til slutt en ny rustfri Browning med syntstokk. Og etter å ha ventet i 10 mnd. Viste det seg at dem ikke fikk nevnte våpen til landet. Kun lang kasse. Det ende med at jeg kjøpte en blånert Browning med trestokk i 308Wi september.

Det er et meget godt utgangspunkt. Vil si at kvaliteten er høyere en Rem.

Planen er å montere en McMillan HTG glassfiberstokk og et nytt løp i 6,5-08 AI. Den lette Edge frister.

Har løp og stokk liggende men må vente på at børsemakeren får tid.

 

Og jeg kan garantere deg en ting. På grunn av at vi er lingsskyttere blir projektet betydlig dyrere enn man først hadde tenkt. Så det blir å slå på stortromma (TUSENLAPPENE FLYR) og da bør man ha tenkt seg godt om hvilke komponenter man ønsker og ha alt klart for seg før man iverksetter. For dette koster for mye til å angre seg etterpå.

Man får solgt våpnet men man taper peng. Så må man begynne på et nytt projekt der et går flere tusenlapper. Og ikke minst tid.

I 2005 begynte jeg på et projekt som det gikk over 2 år før det var ferdig. Endte opp mellom 29-30000,-.

Jeg regner med at ditt projekt sånn som jeg ser det nå med kjøp av våpen som slaktes, nytt løp og McMillan Edge stokken kommer på 15-20000,- med arbeid. Kanskje mer. Kikkertsikte ikke medregnet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp sako 75/85 i 338-08,etter mitt syn mye bedre enn remington

 

hvorfor?

 

 

Hvis jeg skal svare, må det være for de freste sporene for kikkertmontasje, en sikring som låser hevarmen, gode piper som er kjent for presisjon og for ikke å glemme den generelle kvalitetsfølelsen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal svare, må det være for de freste sporene for kikkertmontasje, en sikring som låser hevarmen, gode piper som er kjent for presisjon og for ikke å glemme den generelle kvalitetsfølelsen :wink:

 

det ville hvert et litt mer ferdig våpen. men da står jeg igjen med at det blir ikke den stokken jeg har lyst på, generelt mange færre stokker/deler. og ikke minst dyrere, av det jeg har sett ganske mye dyrere.

 

det som frister mest med sako er det ferdig freste spor som gjør at jeg kan monter doctor sigthen lavere og en ferdig sikring.

 

er det mye forskjell i lengde på ei sako 75 kasse og kort rem 700?

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man ønsker litt mer kraft enn det en får i en 358 Win, men ønsker å beholde lengden kort. Kan man ikke da åpne opp en 300/325 WSM eller en 300 RSAUM til 358 kaliber. Det skulle i mitt hode gi en ganske kraftig patron som ikke bygger no særlig lenger enn 358 Win.

 

Er det noen som vet noe om hastigheter i denne patronen?

 

Og hvordan vil den fungere med kort løp?

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man ønsker litt mer kraft enn det en får i en 358 Win, men ønsker å beholde lengden kort. Kan man ikke da åpne opp en 300/325 WSM eller en 300 RSAUM til 358 kaliber. Det skulle i mitt hode gi en ganske kraftig patron som ikke bygger no særlig lenger enn 358 Win.

 

Er det noen som vet noe om hastigheter i denne patronen?

 

Og hvordan vil den fungere med kort løp?

 

Det er allerede gjort. Første gang i 1964 (tror jeg) da 350 Remington Magnum kom, som er nevnt i tråden over. Etter dette er det bygd 358 kaliber med WSM hylsa bak.

 

350 RM hylsa er også brukt oppnecket til både 375 og 416 med stort hell.

I min verden er 53 mm hylse mer enn nok bare den har rette konstruksjonen. Det er vel derfor jeg kun besitter våpen bygd på SA kasser 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...