Jump to content

.338 eller 9,3x62 til elg


Langlo

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle ha en (relativt) grov rifle til elgjakta. Alternativene er sålangt .338winmag eller 9,3x62. Undres om noen har erfaring med forskjellen på disse skyte (rekylmessig) og andre ting som priser på ferdig ammunisjon etc. Hva ville dere valgt av disse alternativene?

 

Siden rifle er meningen å bruke på post, kan jeg vele et tungt gevær.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Til posteringsjakt ville jeg også uten tvil ha valgt 9,3x62. Større kulediameter, og ikke den voldsomme farten som er helt unødvendig til denne typen jakt. Prisen på fabrikkpatroner til 9,3en er også lavere enn til magnumpatroner. Rekylmessig er 9,3en også mye snillere enn den kjappere rekylen fra 338 wm. Knallkaliber til elg, selv om min er til salgs... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Begge er meget gode elgkaliber, hva du velger blir litt hipp som happ.

9,3x62 er litt større i diameter, men forskjellen er mer akademisk enn reell etter min erfaring.

 

Jeg må imidlertid protestere på rekylutsagnene.

338 Winmag er i utganspunktet ikke værre å skyte med enn 9,3x62.

Her spiller stokkform og til en viss grad vekt inn i rikt monn.

 

Min Ruger M77 i rustfritt / laminatstokk veier 4,3 kilo med kikkert og jeg har skutt både 30-06 og 9,3x62 med værre rekyl. Tvert imot syns jeg den er behagelig å skyte med.

Rekylen kommer rett bak og det er minimalt med munningsvipp.

 

Gromladningen er 250 gr Woodleigh ladet til 808 mps.

Denne har god presisjon og utmerket effekt på stort vilt.

Det finns også et stort utvalg av gode jaktkuler i dette kalibret.

 

Så å utelukke 338 Winmag på grunn av påstått værre rekyl enn 9,3x62 blir helt feil etter min mening.

Ikke sikkert at ammoprisen blir så veldig forskjellig heller, eks 338 Winmag Fusion kr: 19,90, og 9,3x62 Lapua Mega kr 21,95

 

Den nevnte rifla er forresten til salgs (ikke på grunn av rekyl men på grunn av andre prosjekter :D )

 

Her er den i Sør Afrika :)

afrika2008101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke greier å bestemme deg i valget mellom kaliber 338 og kaliber 9,3 (.366), så kan du jo gå inn for et kompromiss - 35 Whelen (kaliber .358). Den ligner til forveksling en 9,3x62.

 

Hvis du for eksempel skal bygge opp en mauser, blir 338 WM sistevalget av disse 3. Patronformen og "magnumbeltet" gjør at det blir litt mer arbeid å få til perfekt mating fra magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke greier å bestemme deg i valget mellom kaliber 338 og kaliber 9,3 (.366), så kan du jo gå inn for et kompromiss - 35 Whelen (kaliber .358). Den ligner til forveksling en 9,3x62.

 

Hvis du for eksempel skal bygge opp en mauser, blir 338 WM sistevalget av disse 3. Patronformen og "magnumbeltet" gjør at det blir litt mer arbeid å få til perfekt mating fra magasinet.

 

Føler vel ikke at dette blir noe godt kompromiss egentlig. Da må du i alle fall være hjemmelader, for tilgangen på fabrikkammo til 35 whelen er vel heller laber i forhold til de to andre kandidatene.

 

@ Seawolf

 

Er selvfølgelig enig med deg i at stokkform og vekt er av avgjørende betydning for rekylen. Men vil allikevel påstå at med to identiske børser, vil rekylen fra en 338 wm være litt kjappere/hvassere en det "skyvet" som 9,3en har. Uansett er den ikke avskrekkende i noen av kalibrene...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt begge kalibrene, 338 i en Rem 700 og 9,3 i en 389. Rekylmessig opplevde jeg 338'n som verst i den grad man kan snakke om det. Kongsbergbørsene er velbygde og rekylen fra 9,3'n er ikke noe å snakke om. Og lader du ikke sjøl er lapua mega et godt valg til 9,3. Og dersom lader du sjøl, er 35 Whelen et godt valg, den er under bygging nå :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jakta med en 6,5x55, og elgen har falt av det også. Det jeg ønsker å oppnå ved å gå opp i kaliber - er tydeligere skuddreaskjoner og mer marginer på min side på de største dyra . Er det noe å hente ved å gå opp - eller bør jeg bruke 500,- hos psykologen, og bruke det jeg sparer på mer treningsammo til 6,5´en?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Har begge deler selv,rent skuddmessig reaksjon på elg så kan jeg ikke si jeg har sett noen forskjell på elgene.

Den i 9,3 er halvauto,så rekylmessig vet jeg ikke helt forskjell på de to !

Autoen i 9,3 er som en 308 i rekyl tenker jeg,338 har jeg demper på og den fiser som en 6,5 rekyl :wink:

Disse kalibre har litt mere futt en 6,5 så noe mere reaksjon på dyra bør merkes !

 

Finn deg en børse du liker og som passer deg godt,hvilket kaliber spiller mindre rolle :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at det definitivt er noe å hente på å gå opp.

Tydeligere skuddtegn, vanligvis gjennomskyting, tydeligere blodspor.

 

Jeg skal ikke si noe om 6,5x55 da jeg aldri har jaktet med dette kalibret.

Men jeg ser forskjell på skuddreaksjon med 338 Winmag / 35 Whelen kontra 30-06 / 308.

Ingen stor mengde vilt, ingenting å lage statistikk av, men uten tvil, tydelig skuddtegn og mere blod.

 

Dessuten, tenk å åpne våpenskapet da, og se på ei ny lekker rifle :D

Bare det er jo verdt en del... :wink:

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 slenger avgårde en tyngre kule med større diameter.

 

...da trenger man vel egentlig ikke si mer om den saken?

 

Til elg vil jeg (og har jeg) fokusert på tyngde og diameter på kula, den lille hastighetsledelsen 338 har, er ikke av betydning med mindre du har tenkt å skyte dyr på 3-4 hundre meter (og det er vel ikke aktuelt vil jeg tro).

Link to comment
Share on other sites

9,3 er en stabil elg velter, og ammo er nok rimeligere og mer tilgjengelig.

 

Siden andre foreslår ting her(og om du er hjemmelader); 350RM passer suverent i en kort Brno/CZ kasse, med effekt ca som 9,3/35Whelen, må også nevne 358NM, glimrend patron og 375HH da, alle kjenner vel den.

Link to comment
Share on other sites

hei

 

9,3 har vel kulebane lik ei grispurke som hopper over ett gjerde da men :mrgreen:

 

Det er alltid festlig med språklige bilder, men hva mener du egentlig? Kulebanen til 9,3x62 er i praksis helt uproblematisk innenfor skyteavstander på 200 m. 9,3x62 med 285 grs kule er ballistisk samenliknbar med .30-06 ladet med 220 grs kule, eller for den saks skyld 6.5x55 med 155 grs kule. Det er mange som bruker disse kombinasjonene uten å klage på kulebanen. Lader man med lettere 230-250 grs kuler, har man ballistikk som kan sammenliknes med 180 grs kuler i .30-06 eller .308.

 

Hvor ofte er det aktuelt å skyte elg på mer enn 200 m? :roll:

Link to comment
Share on other sites

hei

 

9,3 har vel kulebane lik ei grispurke som hopper over ett gjerde da men :mrgreen:

 

Et av to:

 

1. Du har aldri vært på jakt.

 

2. Du har aldri sett en elg, og vet ikke at størrelsen på elgen gjør at den marginale forskjellen på kulebanen til de omtalte kaliber ikke har noen praktisk betydning

 

Unnskyld er vist ikke lov og spøke litt her

 

1.jo har vært litt på jakt.fikk skutt elg nr:27 i år

 

2.bor i skogen og ser vel elg nesten vær dag

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt :)

Hva synes folket er den ideele løpslengden på en 9,3x62 ?

Både med og uten demper ?

 

 

Med demper vil jeg valgt pipelengde på 50-52 cm, uten hadde jeg nok holdt meg til mer standard lengde rundt 57-58 cm.

 

Men dette avhenger av om rifla skal brukes på post eller av hundefører. Noe ekstra cm på post spiller liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hva synes folket er den ideele løpslengden på en 9,3x62 ?

Jeg lader 18,5 g Oryx i 9,3x62 med skytterlagskruttet RP-11 (59 grs. i Norma-hylser gir 729 m/s). Skytterkontoret solgte i sin tid dette kruttet til bruk i 7,62 Nato, med kuler fra 150 grs. og opp. Ut fra dette (brennhastigheten) vil jeg TRO at en kan bruke samme løpslengde i 9,3x62 som en ville brukt med 308 W. Jeg har 60 cm pipe, men kunne godt kappet den noen cm, uten at kulebanen ble helt som når purka hopper over gjerdet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som mener at rekylen på 338 ikke er noe å bry seg om. Jeg er ihvertfall ikke enig i det.

 

Har testet mange børser i kalibre opp til 416RM, og den jeg definitivt værste var en Blaser R93 lux i 338WM. Blaseren var ganske lett, omtrent 3,1kg, og hadde kun typp bakilittkappe på kolben. Den var definitivt ikke noe å koseskyte med for meg, og langt verre enn feks CZ i 375.

 

Vekt og stokkform har absolutt mye å si, men etter min mening kan 338 absolutt være ille nok. Har tidligere hatt en Sauer 202 i 9,3 som jeg opplevde som ganske behagelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som mener at rekylen på 338 ikke er noe å bry seg om. Jeg er ihvertfall ikke enig i det.

 

Har testet mange børser i kalibre opp til 416RM, og den jeg definitivt værste var en Blaser R93 lux i 338WM. Blaseren var ganske lett, omtrent 3,1kg, og hadde kun typp bakilittkappe på kolben. Den var definitivt ikke noe å koseskyte med for meg, og langt verre enn feks CZ i 375.

 

Vekt og stokkform har absolutt mye å si, men etter min mening kan 338 absolutt være ille nok. Har tidligere hatt en Sauer 202 i 9,3 som jeg opplevde som ganske behagelig å skyte med.

 

Godt observert :wink:

Som nevnt, min M77 som veier 4,3 kilo, har en perfekt stokkform og 1"Packmayr kappe, er ikke stort værre å skyte enn en lett 30-06.

Igjen viser det at stokk og vekt betyr mye i forhold til rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...