Jump to content

kongsberg M67, noen spørsmål om den børsa.


høggern

Recommended Posts

slik jeg har fått med meg ble M67 produsert på KV i 3 kalibre.

7,62X51 i serienr 10 000 og opp (jeg har sett disse i nr opp til ca 16 000)

6,5X55 i serienr fra 20 000 og opp(jeg har sett disse i nr opp til ca 32 000)

22LR i serienr fra 40 000 og opp

 

de fleste kal 22 jeg har sett har hatt buskdiopter, å alle har hatt justerbart avtrekk (m75)

de fleste 6,5 jeg har sett har og hatt justerbart avtrekk M75, men der her jeg både sett hauges, busk, søderin, elit dioptre.

på 7,62ene jeg har sett, har jeg sett både standard militært M98 avtrekk og justerbart avtrekk M75 (ca 50-50 på de jeg har sett) å samme mix av dioptre som på 6,5 utgavene.

 

spørsmålet er som følger:

ble det montert diverse dioptre som standard,eller er dette ettermontert av børsemakere?

var det vanlig at M67 kom med militært avtrekk i begynnelsen, eller er det bare "billigversjoner" som hadde dette?

Link to comment
Share on other sites

Min ble kjøpt gjennom Søilen i Bergen, har nummer 26xxx. Søilen skiftet mauser-avtrekket med danskeavtrekk og skiftet ut Busk med Hauge etter mine ønsker. Låskassen var gjenga for Busk.

 

Statstilskuddet var NOK 300,- av en kjøpesum på 1200,-, det var tider det.

 

Senere kjøpte jeg en M67 i cal. .22, denne hadde Busk diopter og kongsbergavtrekk ved levering.

 

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

M/67 utgavene ble til å begynne med levert med originalavtrekk som var pusset opp.

i 1975 kom Kongsberg Finavtrekk M/75 og det ble levert valgfritt fro fabrikk.

Når det gjelder diopter var det valgfritt om man ville ha diopter levert poå våpenet.

KV leverte Busk- og noen Elitdiopter.

Andre diopter og "danskeavtrekk" ble ettermontert hos børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

M/67 utgavene ble til å begynne med levert med originalavtrekk som var pusset opp.

i 1975 kom Kongsberg Finavtrekk M/75 og det ble levert valgfritt fro fabrikk.

Når det gjelder diopter var det valgfritt om man ville ha diopter levert poå våpenet.

KV leverte Busk- og noen Elitdiopter.

Andre diopter og "danskeavtrekk" ble ettermontert hos børsemaker.

ble noen M67 levert med FS diopter fra KV?

mener ha sett en slik

Link to comment
Share on other sites

M/67 utgavene ble til å begynne med levert med originalavtrekk som var pusset opp.

i 1975 kom Kongsberg Finavtrekk M/75 og det ble levert valgfritt fro fabrikk.

Når det gjelder diopter var det valgfritt om man ville ha diopter levert poå våpenet.

KV leverte Busk- og noen Elitdiopter.

Andre diopter og "danskeavtrekk" ble ettermontert hos børsemaker.

ble noen M67 levert med FS diopter fra KV?

mener ha sett en slik

 

Det er trolig de M/67 levert til Forsvaret fikk FS dioptere siden denne diopteret allerede var i oppsetningen på m/59.

 

PS. Sendte deg deler til FS i går.

Link to comment
Share on other sites

M/67 utgavene ble til å begynne med levert med originalavtrekk som var pusset opp.

i 1975 kom Kongsberg Finavtrekk M/75 og det ble levert valgfritt fra fabrikk.

Når det gjelder diopter var det valgfritt om man ville ha diopter levert på våpenet.

KV leverte Busk- og noen Elitdiopter.

Andre diopter og "danskeavtrekk" ble ettermontert hos børsemaker.

ble noen M67 levert med FS diopter fra KV?

mener ha sett en slik

Det er trolig de M/67 levert til Forsvaret fikk FS dioptere siden denne diopteret allerede var i oppsetningen på m/59.

Jeg fikk min M767 F1 (Nato) nr. 115xx høsten -73, den ble levert med Elit-diopter (standard). KV hadde ikke utviklet sitt eget finavtrekk da.

Sommeren -75 fikk jeg min M67 kal. 22, første leveranse, nr. 4010X, den ble også levert med Elit-diopter som standard, og M98-avtrekk. Senere samme år (eller var det året etter?) kjøpte etpar kamerater M767 F1, da ble den levert med Busk-diopter og Kongsberg finavtrekk. Begge disse produktene ble vel godkjent for bruk i DFS på den tida.

 

Avtrekket (M98) som ble levert med 115xx avfyrte jeg aldri et skudd med, av den grunn at hvis våpnet var sikret, og en kom borti avtrekkeren, gikk "skuddet" (heldigvis bare klikk) når en tok av sikringa. Så det ble å skifte til danskeavtrekk før innskytinga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Morro å dra opp en tre år gammel tråd.

Ang serienr det vises til her vil jeg bare skyte inn at jeg har nettopp fått i hus en M/67 F1 i 6,5x55 med serienr 10xxx.

Benevning, kaliber og serienr går på tvers av alt jeg har lest tidligere så hvilken av-art dette er vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i nærheten av sikker en gang.

Dette er det jeg vet;

- brukt under NM i skiskyting i -72

- Redfield diopter

- Bredvold skjefte med masse hull etter reimverk el.l.

- stått lagret veldig lenge. (støv, spindelvev osv)

- avtrekk er tilsynelatende justerbart. Unbraco i avtrekker og i front av avtrekk. Ingen merking, men veldig behagelig.

 

Ellers så er jeg takknemlig for tips til hva jeg skal se etter. Spør gjerne om bilder hvis det skulle være av ønske.

Link to comment
Share on other sites

- avtrekk er tilsynelatende justerbart. Unbraco i avtrekker og i front av avtrekk. .

Dette høres ut til å være et vanlig "danskavtrekk" (Schultz & Larsen) for mauser.

 

Det spørres lenger oppe i tråden om kikkertmontasjer for M/67. Skal en ha vanlige klakker, er vel noe av problemet at bakre låskassesbru er nedslipt, for å passe til vanlige topp-monterte diotere, og derfor blir for lav (og også for lita horisontal flate?) for vanlige klakker. En bør derfor ha "noe" til å bygge opp låskassebrua med, f.eks. en "fot" fra en toppmontert diopter.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Trekker opp denne igjen, da jeg har fått en M67 som jeg ikke får nr. og kaliber til å stemme med. Min er en M67 F2 med nr. 20 xxx. Våpenkortet sa 6,5 og det stemmer jo med det som står over her. Da jeg fikk børsa i hus, så jeg at det var et usedvanlig romt 6,5-løp :winke1: Prøvde derfor å kamre en .308, og det gikk greit. Regner med at det er en 7,62x51, da "langnato" ikke kamrer.

Det jeg synes er pussig er at våpenkortet sier 6,5, og at tidligere eier ikke erindrer pipeskift. Regner nesten med at det ikke har vært så mange eiere før han, siden våpenkortet var utstedt i 1968. Han hadde kjøpt den da han tenkte å begynne med skyting, men hadde ikke kommet i gang. Siden han tydeligvis trodde han hadde en 6,5, har vel sannsynligvis slitt med å få kamra ammoen, og derfor har gitt opp skytekarrieren :wink: 6,5-ammo fulgte også med...

 

Noen som kan forklare dette?

 

Stokken var forøvrig utstyrt med homemade nettskjæring av tvilsom utførelse, men ellers er børsa fin. Den var også utstyrt med Busk-diopter og justerbart avtrekk, og var også bedda.

Link to comment
Share on other sites

Hvis børsa di har vært brukt i DFS-miljøet tidligere er det nok ikke så mystisk. 6,5 og 308 piper ble byttet om hverandre, uten at det ble gjort noe endringer på våpenkortet. Dette var i de dager helt legalt, ønsket man f eks å bytte Nato-pipa til ei 6,5 pipe byttet børsemakern dette uten spørsmål!

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for svar. Var ikke klar over at det blei bytta i hytt og pine uten at papirene blei endra. Litt spesielt er det jo da at forrige eier har hatt børsa i 40 år og fortsatt trudde den var i 6,5 :mrgreen:

 

Hvordan er det å få tak i original 6,5-pipe til en M67, og hva er akseptabel pris på noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har selv ei slik rifle i 6,5x55 fra KV brukt som DFS rifle. Vel og merke har jeg latt børsemaker bygge om denne til jaktrifle. Profildreid og kappet løpet, ny stokk, nytt avtrekk og smidd om ladearm. Meget god presisjon til nå å tjenestegjøre som jaktvåpen. Det er full mulig å etablere kikkert montasje på denne, men det må borres og gjenges nye skruefester der diopteret en gang satt. Mener å fortsatt ha DFS stokken, diopteret og muligens avtrekket liggende, kan sikkert gis bort, send i såfall pm.

 

Vet ikke hva prisen for løs pipe kan ligge på, men det burde vel være mulig å kjøpe en komplett M67 mauser i ikke ombyggd tilstand fo mellom kr 1000-3000,- husker ikke hva jeg betalte. Kongsberg Våpenfabrikk brukte vel Sandvika stål i pipene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Jeg har en gammel Kongsberg-rifle som jeg gjerne skulle vite litt mere om. Har lagt ved bilder nedenfor.

Litt info: Den er i cal. 6,5 (ifølge våpenkort) og med våpennr. 11xxxx. I tillegg står årstallet 1917 på toppen.

Er det noen der ute som kan gi en beskrivelse av hva dere ser og benevnelse på rifla? Hva kan en slik være verdt? (Er bare nysgjerrig, da jeg ikke har planer om å selge den).

 

Kongsberg-1917_1.jpg

Kongsberg-1917_2.jpg

Kongsberg-1917_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapp tilbakemelding.

Er det da cal. 6,5x55?

Er det vanlig å bygge om disse - vil ikke tro den egner seg til DFS skyting ihverfall.

Det er 6,5x55, og ikkje berre 99,99999% ;-) Kan fint lufte den litt i DFS! Me er mange som starta skyttarkarriera med Krag. Du må nok rekne med at Sauer-skyttarane har eit lite forsprang på deg, men om du ikkje siktar mot toppen på lista funkar kragen gulle godt. Kjøp ei pakke rekruttammo og prøv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...