Jump to content

Hjelp - ladespørsmål


Cruiser

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er fersk hjemmelader og trenger litt veiledning.

 

Jeg har ladet 280 rem i to år og brukt samme ladning, med de samme komponenter hele tiden. Jeg har ladeboken, og har fra jeg begynte med hjemmelading, vært nøye med å se etter trykktegn. Her om dagen ladet jeg opp engangsskutte hylser, og merket at noen av hettene var lettere å presse inn i hettelommen. Jeg tenkte ikke så mye over dette før jeg hadde ladet ferdig ca 50 patroner. Da jeg presset tennhette i den siste patronen, datt hetta ut av hettelomma igjen. Hettelomma var altså blitt utvidet. Spørsmålet er om  patronene bør kasseres? Jeg kan ikke skille ut patronene som tennhetter gikk lettere inn i. 

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Du skriver engangskutte hylser. Fabrikkladet eller hjemmeladet? Hvilke ladning har du brukt, om det er hjemmeladet. Hva slags hylser? Merke og messing eller forniklet. Hvilke tennhetter bruker du? Og er dette samme merke som du brukte i disse hylsene om de er hjemmeladet?

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er skutt en gang tidligere i min rifle. Det er norma hylser og de er hjemmeladet, både ved første og andre gangs bruk. RWS 210 tennhetter. 58 gr MRP og 140 gr Barnes TTSX KULE. Jeg har brukt samme hylser, samme tennhetter, samme krutt, samme kule, samme ladning hele tiden. 

Link to comment
Share on other sites

Ladningen er kronografert med avg 905 m/s. Har friflukt på 1,5 mm. 

Jeg har kjøpt nye komponenter etterhvert, krutt og tennhetter har samme lot nr. Resten av komponentene er de samme, men der har jeg ikke kontroll på lot nr. Ikke pusset så mye mantel i det siste nei...

Link to comment
Share on other sites

Prøv større friflukt, trekk fra ett eller to grain på ladningen:

Jeg har opplevd noe av det samme selv med 7mm.Rem.Mag. Hettelommer har vært utvidet etter 3-4 omladninger. Støtter tanken til Erlend Meyer her, pusset mantel?

Neste tanken min går til friflukt. Jeg kom til at friflukt med fordel kan være større enn 1- 1,5 mm. Særlig på enkelte kuler som kan være mer trykkdrivende enn myke konvensjonelle kuler.

Jeg ser ofte at fabrikkpatroner og C.O.L. data har betydelig større friflukt enn det vi hjemmeladere noen ganger tilstreber. Jeg har ladet til min 7mm. innenfor maksladninger og opplevde slappe utvidede hettelommer, jeg utvidet friflukten til over 2 mm. (varierende 2 - 3 mm.) Hylser med samme ladning og kuler holder glatt til over 10 omladninger. Jeg kaster 7mm. hylsene mine uansett etter 10 omladninger og da er hettelommene like trange som første gang.

 

I ladeboken står det:1 - 1,5mm. friflukt. Jeg mener det ikke passer alle patroner og visse kuler. Å sette kula dypere eks.1mm. ekstra bør ikke bety så mye for økende trykk, noen anstrengte hylsevolum/kalibere gir stort utslag på 1 mm. Visse hylser/kaliber med større hylsevolum merker det ikke så mye.

 

Eks. Friflukt: Speer DeepCurl 175 grain. (7mm.RM.) Fabrikken (Speer) oppgir C.O.L. til 81mm. Jeg målte at kula tok bommene på 86,68mm. Jeg bruker kula på C.O.L. 81mm. Det vil si en friflukt på 5,68mm. På min 7mm. Rem.Mag. har jeg normalt 2 - 3 mm. friflukt.

Litt OT: Den Speer-kula sleit jeg mye med ang. høyt trykk, knakk koden med ladedata på IMR 7828 krutt. (Jeg skyter esken ut og finner noe annet...)

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Cruiser skrev:

Jeg bruker en RCBS Range Master 750 digital vekt, og kalibrerer alltid med medfølgende lodd før bruk.

 

 

Oki, bra rutine. Grunnen til at jeg spør er at hvis du får noen (ikke alle) veldig løse lommer kan det tyde på ujevne ladninger, noe jeg har fått til med ei vekt som sto ustøtt. Ett av beina sto ikke nedpå benken og hva jeg veide varierte med flere grains avhengig av hvor på vekta kruttskåla sto. Dette løser ikke problemet ditt, men det kan kanskje være et sted å nøste fra. 

 

Nå vet jeg ikke hva slags våpen du evt kommer skyte patronene i eller hvordan det håndterer en evt gasslekkasje bakover eller hvor løse hettene er, så det er veldig vanskelig å si skyt og kos deg. Om du skyter dem ville jeg kassert tomhylsene og skaffet nye. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok ikke skutt de sånn helt uten videre. Om ikke annet så fordi du risikerer å ødelegge enda flere hylser. Frem med kulehammer, hylser uten løs hettelomme er OK. Hvor du setter grensa må du nesten avgjøre selv. Så går du ned et hakk på ladningene, i det minste til du har funnet årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Å rive ned alt er det sikreste, men ikkje sikkert at det er nødvendig. Tennhetter og hylser har toleranser og om du har vore ivrig med å rense hettelomme så kan det vere nok til at hetta sitter dårlig. Det er velkjent at feil kombo av hylser og hetter fungerer dårlig. Kjenner ikkje til hverken kaliberet ditt eller ladninga di, men sidan du har vore nøye med trykktegn og har brukt samme oppskrift så antar eg at du har kontroll på dette. Du har derimot fått ny lott med hylser som du har ladet ei gong før, desse kan vere ulike i hettelomma og føre til slark ved 2. ladning. Om eg hadde stola 100% på krutt og mengde så hadde eg kasta den hylsa som mista hetta og skutt opp resten for så å finne ei tennhette som ligger i øvre toleransegrense for neste ladning.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, tussehaugen skrev:

Om eg hadde stola 100% på krutt og mengde så hadde eg kasta den hylsa som mista hetta og skutt opp resten for så å finne ei tennhette som ligger i øvre toleransegrense for neste ladning.

Forstår ikke hva du mener med ei tennhette som ligger i øvre toleransegrense for neste lading? Mente du kruttmengde?

Det som er merkelig er som sagt, at jeg har skutt med de samme komponentene og samme ladning i noen år. Forklaringene jeg har fått i denne tråden om ny lot på hylser og kuler, samt at jeg ikke har pusset mantel på en stund er det jeg får støtte meg til. Patronene er forøvrig skutt i en sauer 202 med LW pipe.

Link to comment
Share on other sites

Med toleranse så er det måla på tennhette og hylse eg meiner, ladning er noko heilt anna. Tennhetter til large rifle ser som kjent ut som ein kopp men det er min og max mål på både høgde og diameter. Kjenner ikkje til RWS sine hetter men om denne ligger i nedre sjikt mht. mål og hylsene du bruker er i øvre så kan dette skje. Likeeins som at hettene er så tight at du ikkje får dei flush med hylsebunn. Det kan også skje utan at det er noko feil, hetter og hylser passar bare ikkje saman pga. Toleransene er for store og ligger i kvart sitt ytterpunkt.

 

Du var nøyen på trykktegn, men opplever du andre symptom enn slapt tennhettefeste.

 

MEN! Som nemnt før, er du usikker på ladning så river du bare alt ned og starter heilt på nytt.

 

 

@Erlend meyer er det gasslekasje pga. tennhetta blir blåst ut du tenker på? 

 

Kikka litt på ladinga og det ser ut som at den er ganske frisk... Men du har ikkje trykktegn under skyting?

Edited by tussehaugen
Tillegsinfo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd trykktegn under skyting. Hevearmen har alltid beveget seg normalt, hylsene ser bra ut, har ikke observert noe unormalt ifm tennhettene. Tennhettene fra RWS og Norma hylser er det som er brukt i ladeboken på alle eksemplene der. Jeg tenkte derfor at de var en god match.. men jeg demonterer, har pusset mantel og går litt ned på nye ladninger.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

Har hylsene vært glødet? Hetter som ikke sitter fast skyldes nesten alltid enten at en har glødet hele hylsa, eller at en har ladet alt for hardt.

 

K

Jeg har ikke glødet hylsene. De er omladet tre ganger med samme komponenter og kruttmengde. Jeg har skutt med disse patronene de tre siste årene i temperaturer fra +20 til -10 uten tilsvarende trykktegn. Jeg satser derfor på Erlends teori om mantel i pipa, samtidig øker jeg friflukten fra 1,5mm til 2-2,5mm og reduserer kruttmengde litt. Hvor mye ville dere redusert? Bør -0,5 grain være ok?

Link to comment
Share on other sites

Når tennhettelommene blir utvidet er det et tegn på at trykket er for høyt for de hylsene du bruker, trykket kan være innenfor trykkstandard, og det er ikke sikkert at du vil se noe på tennhetter eller at du får treg sluttstykkeåpning. Men trykket er for høyt for dine komponenter. Da må du redusere trykket, det gjøres enkles ved å redusere kruttladning.

Når du øker friflukt minsker volumet i hylsen, og det fører til høyere trykk, dersom friflukt ikke er årsak til for høyt trykk vil du ved å sette kulen lengre ned i hylsen øke trykket. Da synes jeg at det er for lite å redusere kruttvekt med 0,5 gr. Det er alltid farlig å endre to parametre samtidig, da får du ikke verifisert hvilken av disse som var årsak til problemet. Reduser først ladevekt, og deretter prøv med kulene lengre ned i hylsen, da er det lettere å skille årsak og virkning. Gå ned med ett grain og prøv, dersom det blir for lav hastighet kan du øke litt, men i de fleste tilfeller har det ingen praktisk betydning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I førsteinnlegget skriver du "engangsskutte". Du skal ha ubegripelig mye mantel i pipa for å komme opp på dette nivået, og da er det likevel karbon som bygger mest - men det er uansett litt utrolig, og noe en bør ha margin til uansett.

Min erfaring med dette tilsier at du skal ned 3-4gr. Minimum 2. Det er litt derfor jeg synes det er litt rart hele greia - kan det være at du har overladet noen få/ en patron ved et uhell, og at resten er fine? Det synes nesten som det mest sannsynlige?

 

Å øke friflukten fra 1.5 til 2mm senker ikke trykket nevneverdig. Målt i 6.5x55 så tilsvarer en mm ca. 0.2gr krutt, så lenge du har friflukt. Fra du har kontakt til du har "fast" kule stiger det raskt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

I førsteinnlegget skriver du "engangsskutte". 

Ser jeg har rotet litt. Det er riktig som jeg skriver i første innlegg. Patronene jeg skal demontere har hylser jeg har skutt en gang tidligere. Jeg har også 50 patroner som står klare til lading når jeg lander på et godt sammendrag av rådene dere har gitt. Disse har hylser som er omladet tre ganger. Jeg merker hylsene med tusj hver gang de er ferdig ladet for å ha kontroll på dette. 

 

Jeg kan nesten ikke forstå hvordan jeg eventuelt har overladet. Jeg bruker manuell digital vekt og kruttdrypper for å få det så nøyaktig vekten tillater. Jeg inspiserer også alle hylser med godt lys før kule settes i.. Men jeg skal ikke være bastant med tanke på å utelukke en feilkilde. Jeg har jo merket at tennhetta gikk ganske lett inn i hettelomma på enkelte av de andre hylsene også.

 

Jeg heller mot å demontere samtlige patroner og kaste hylsene, samt lade opp nye hylser med to grain mindre krutt og samme friflukt som tidligere. Lading var egentlig veldig greit å holde på med frem til nå ?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg kan nesten ikke forstå hvordan jeg eventuelt har overlade

At det har blitt for høyt trykk da. Det er jo det samme, og vi har alle gjort det en eller annen gang uten å forstå hvorfor. Jeg har faktisk opplevd akkurat det samme som du gjør nå med en batch 223-hylser. Jeg gikk ned i ladning, og fikk mindre fart, og etter et par omganger var jeg tilbake der jeg starta. Det er ikke alt man skal skjønne...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...