Jump to content

Kikkertsikte til magnumkaliber


Neovarj

Recommended Posts

Hvilket kikkertsikte skal man bruke på børse av magnumkaliber?

I utgangspunktet tenker jeg på .375 H&H, men også mer generelt.
Har opplevd at enkelte fagpersoner ikke har problemer med å anbefale f.eks. Zeiss Victory V8 2.8-20X56 til .375,
mens andre sier at det blir alt for tungt. "Det kommer til å flytte seg pga. rekyl."

Har montasjen noen betydning?

Er det noen som har erfaring/anbefaling?

Edited by Neovarj
Link to comment
Share on other sites

På rifle i 375 H&H bør /må du ha en kikkert med lang øyeavstand ellers kan dette bli smertefult når okularet graver seg inn i øyenbrynet ditt. Leupold er vel de med lengst øyeavstand.Når det gjelder tunge kikkerter og kraftig rekyl så har jeg aldri hatt problemet med løse montager og at kikkert flytte på seg.Velg kvalitets montager og ikke weaver baser i aluminium.Har selv en Zeiss v8 2,8-20x56 og denne ville jeg personlig ikke satt på en ,375H&H pga totalvekt på rifla.Min har skinnemontage og står på en Tikka 7mm Rem mag med picatinny skinne i stål.Dette er kanskje den montagen som er mest solid og stabil på alle mine våpen.På min 416 Win mag er det montert en zeiss 1,5-6x42 i Leupold QR montager slik at siktet lett kan tas av og faste åpne sikter kan brukes på trange elgposter. Zeissen har ettermontert kulefallskompensator og jeg rekker akkurat ut til stålplata på 500m med ei 400gr Hornady RN kule på en runde på kikkert tårnet. I utgangspunktet kan du montere hvilken som helst kikkert ,tung som lett på ei kraftig rekylerende rifle bare du bruker solide montager i stål. 

Link to comment
Share on other sites

Et godt alternativ er Leica ER 2,5-10x42 med enten retikkel 4A eller tysk #1.
Alternativt ER i med opplyst retikkel 4A.
Disse har 10 cm øyeavstand og er solide og med meget bra optikk.
Jeg har brukt et slikt sikte både på 375 H&H, 375 Ruger og 338 Winmag uten problemer av noe slag.
En kompis har to stykker på henholdsvis 375 H&H og 7 mm. Rem. mag rifler og er svært godt fornøyd

De kan kanskje være litt vanskelige å finne, jeg vet ikke hvem som fører de for øyeblikket i Norge, men på e-bay finns de i hvert fall.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=leica+2.5-10x42

En amerikaner som skyter masse magnumrifler og skriver en del på www.accuratereloading.com skryter også av Nikom Monarc siktene.
De har også 10 cm øyeavstand, og skal være mekanisk svært bra.
Linsekvaliteten er ikke i klasse med Leica, men til dagjakt holder de i massevis.

Forøvrig tror jeg de fleste kvalitetsikter med 90 mm. øyeavstand vil fungere bra.
For min egen del ville jeg benyttet et sikte i størrelse 1,5-6x42, bedre allrounder til storviltjakt er det vanskelig å finne, og naturligvis, skikkelig montasje i stål!

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Leupold svikter sjeldent, jeg har hatt og har fortsatt Leupold på to av riflene mine og er godt fornøyd.
Det jeg ikke liker så godt er at øyeavstand varierer etter forstørrelsen.
Det behøver ikke å være noe problem, men krever litt justering av kjaken på kolbekammen.

Link to comment
Share on other sites

På 3.3.2017 den 22.08, amatør skrev:

Nå er det Nickel- siktet en estetisk nytelse, noe man ikke kan si om en slik Leica med sitt stutt-tjukke okular. 

Nickel er de eneste som prøver å være en motvekt til trenden hvor diameteren til okularene nærmer seg 50mm

Enig.  Nickel er en fryd for øyet (i dobbelt forstand). Blir Nickel på rifleprosjektet med tid og stunder men gikk på en smell med litt dyrere montasje enn jeg hadde tenkt så må klare meg med åpne sikter inntil videre:)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Neovarj skrev:

Hvordan skal man forstå målet for øyeavstand (eye relief)?

Er det et nøyaktig mål for hvor langt unna kikkerten øyet skal være?

Eller er det et min eller max mål?

Ja, det er avstanden til utgangspupillen. Og om utgangspupillen er liten, er det ikke mye feil avstand man kan plassere øyet, før man merker at synsfeltet blir redusert. 

Om man holder et kikkertsikte mot noe lyst, kan man holde et tynt papir bak okularet. Gjerne matpapir. Når man får en helt skarp rund lysflekk på papiret, holder man psapiret i perfekt øyeavstand. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm, er litt i tenkeboksen i forhold til kva siktemiddel som skal brukast på ei 416 rigby som flytter inn i mitt våpenskap innen rimelig tid. Eg hadde i utgangspunktet tenkt aimpoint, fordi det er etter min vurdering fantastisk til dagsjakt på storvilt, so fremt ikkje holda blir stort meir en 100-130 meter. Og i tillegg opplever eg eit veldig avslappa forhold til rekyl når eg skyter med børser som har rødpunkt. Det er ikkje rekylen eg frykter, men kikkertsikte i augebrynet. Ein skikkelig smell der, gir meg dårlige avtrekk i lange tider ? Og etter kva eg hugsar med min forige rigby, gjekk det greit med ein leupold på den, men det er allikevel heilt i grenseland i forhold til kva eg meiner er forsvarlig å sette kikkertsikte på. Under kontrollerte forhold på skytebana er ein ting. Men i skogen der ein ikkje alltid får dei mest stabile skytestillingane og ting skjer fort - kan ein desverre fort komme heim med eit blodig augebryn.

Men skal rigby'n bli brukt, og det bør den jo. Er det desverre slik at på hjortejakta her heime, er det i skumringa det oftast er sjanse for å få slutt. Og derfor vurderer eg å kjøpe eit kikkertsikte i tillegg til rødpunkt. Eg vil ikkje ha eit digert sikte, men noko som gjere at eg har ein sjanse når skumringa siger på. Tidligere hadde leupold ein modell som hette european 3-9x40, som hadde vore eit greit alternativ - eksisterer det enda? Er det eventuelt andre merker/modeller eg bør vurdere, som ikkje koster 10 000 + og som har ein augeavstand som er forsvarlig?

 

 

Den nickel'n såg heller ikkje dum ut - synd den ikkje selgast i Norge.

 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Habicht serien fra Swarovski med fjærende okular (med gummiring) funker bra til kraftige kaliber. F.eks et 1,5-6x42 til jakt på korte til lange hold og har bra skumringsegenskaper. Vet ikke når disse siktene gikk ut av produksjon. Habicht sikter ligger på Finn.no fra 4000-6000.

 

 

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

HAr selv en 2-7x33 Leupold VX-R på min Ruger i 375 H&H Mag, den fungerer kjempefint, lav vekt veldig greit zoom område, og lang øyeavstand, denne sitter i orginale Ruger montasjer, basene på Rugeren er integrert i låskassa.
Det vil også bli maken kikkert på Oberndorf Mauseren i 404 Jeffery, av ovenfor nevnte grunner.
På Mauseren skal det monteres en lav svingmontasje. for magnum kaliber.
 

Ruger med 2 kryssbolter.jpg

Mauser Oberndorf_2.jpg

Edited by villreinjegeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, magnum_mauser skrev:

Den nickel'n såg heller ikkje dum ut - synd den ikkje selgast i Norge.

 

Det gjør den vel! Går direkte fra fabrikk til ditt nærmeste postkontor. Nickel har kun direktesalg og produserer kun mot bestilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 3.3.2017 den 22.08, amatør skrev:

Nå er det Nickel- siktet en estetisk nytelse, noe man ikke kan si om en slik Leica med sitt stutt-tjukke okular. 

Nickel er de eneste som prøver å være en motvekt til trenden hvor diameteren til okularene nærmer seg 50mm

 

Lever godt med eit stygt design eg når det fungerer så bra som det gjer. Eit lite skarpt lyspunkt som har tilnærma trinnløs justering, 10 cm øyeavstand, meget lite kresen på øyeplassering og null dorulleffekt. Når optikken i tiileg er knallbra og drivjaktsiktet har ekte 1x forstørring...Blir nok å kjøpe Leica igjen for meg :D

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Leica Magnus er utvilsomt ett bra sikte. Bare så synd at de hadde for stor fokus på å få store tall på databladet. Og når den gemene hop er opptatt av synsfelt og øyeavstand, men ikke har forstått at okulardiameter er den tredje egenskapen som henger sammen med de to, er det slik det blir. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...