Jump to content

Kjøp av kikkertsikte


Boomblaster

Recommended Posts

Hei! :)

 

Er som sagt nybegynner innen for jakt. Har til rådighet fått arve ei rifle av min morfar og trenger et kikkertsikte, så kommer 1000 kroners spørsmålet - hvor tar jeg det herfra?

 

- Pris, for min del er det ikke fornuftig å kaste 20.000 inn i en kikkert ettersom jeg er ny i "bransjen" og ettersom jeg enda ikke vet hvor gøy dette er. Men jeg har en god tanke om at det er bedre å sette penger i bra utstyr det trenger bare ikke være det av det dyreste slaget.

- Kvalitet, Man har jo ørten merker man kan velge fra så hvilken er "best"?

- Bruk, Kikkerten jeg leter etter må være litt all-around kikkert som kan brukes litt til alt - med tanke på storviltjakt som hovedprioritet (Hjort, Villrein, Elg og Rådyr). Men kikkerten skal også være god for jaktfelt skyting.

 

Setter pris på alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Selv kjøpte jeg en zeiss victory ht 3-12x56 når jeg sto i samme situasjon. Dette er en knallkikkert for det meste bortsett fra de superkjappe skuddene. Med gode lysegenskaper er den super til smygjakt/skumringsjakt og som posteringskikkert har den stort sett alltid fungert topp for meg. Nå har jeg funnet ut hvor moro jakt er så har kjøpt et aimpoint micro sikte som jeg kan bytte med når jeg kommer på trange poster eller er på drivjakt på vildsvin.

 

Jeg mener det mest fornuftige er å kjøpe brukt kvalitet som Zeiss, Swarovski, leica osv fremfor å kjøpe en ny kikkert av dårligere kvalitet, kvalitetsiktene holder seg også godt i pris dersom du vil selge det senere. Har du is i magen og appvarsling på finn dukker det opp nok av røverkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke noe svære greier.

Se etter en brukt europeisk kikkert-

Jeg vil anbefale 1,5-6x42, 3-9x42 kanskje opp mot 2,5-10x50.

Går du på jakt i tett skog trenger du synsfeldt.

Som fersk trenger du heller ikke noen "langholdskikkert".

Sjeldent mine står på mere en x6 når jeg er på jakt.

På banen er det morro å se kulehulla i pappen, men er det verd 5k ekstra og den ekstra vekten i skogen.

Rifla blir også topptung med stor kikkert på-

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekka linken som Spets viser til. Kvalitetssikte til en ok pris. Medforstørrende retikkel, men ok på lav forstørrelse pga flashdot. En fordel med denne er at doten forsvinner når lyset slås av. Kompensator er ok om en skal være med på jaktfelt eller strekke holdet litt.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke noe svære greier.

Se etter en brukt europeisk kikkert-

Jeg vil anbefale 1,5-6x42, 3-9x42 kanskje opp mot 2,5-10x50.

Går du på jakt i tett skog trenger du synsfeldt.

Som fersk trenger du heller ikke noen "langholdskikkert".

Sjeldent mine står på mere en x6 når jeg er på jakt.

På banen er det morro å se kulehulla i pappen, men er det verd 5k ekstra og den ekstra vekten i skogen.

Rifla blir også topptung med stor kikkert på-

 

Mvh.

Griffon

 

+1 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Trodde du var Swarovski mann mork?

 

Zeiss, Swarovski, Leica, Kahles, Schmidt & Bender, er alle i øverste sjikt. Alle som jakter, har sine egne preferanser, det være seg kvalitet og kostnad, kost/nytte effekt, egnethet til det man har tenkt å bruke kikkertsikte til etc, men grovt sett, er vel to av kikkertsikte merkene jeg nevnte ovenfor, regnet som de absolutt beste! Samtidig, man allikevel, kan det likefullt og like gjerne feks bety at man kan kjøpe Meopta, og den gjør like mye nytten som de andre nevnte, og brukeren av denne kan være minst like glad og fornøyd, vi snakker om veldig god kvalitet til ofte under halve prisen! Kvalitetsmessig skal det av og til mye for å se den virkelige optiske forskjellen, jeg har selv "dyre" merker og jeg har Meopta. Jeg er like glad i og fornøyd med Meoptaen min, som med de andre, det jeg prøver å si er at man må ikke alltid nødvendigvis ha den som koster mest!

Link to comment
Share on other sites

Kjempe kjekt med så mange svar, det svarene som kom - kom som forventet... Er jo som å velge bilmerke, alle har sine favoritter. Og ja det blir ikke noe super duper dyrt. Planen var å legge sånn ca 10.000 i en kikkert og tanken har slått meg om brukte kikkerter fordi det er mye bra ut på markedet uten at jeg har noe for god peiling på det.

Men da tenker jeg at det må være noe lokalt? Siden jeg kommer fra Rogaland, om utstyret er i orden osv...??? For det beste er vell å ha med noen som har peiling for å så se på det?

Jeg har ikke så god peiling og vet ikke om det er relevant men, dette eventuelle sikte skal stå på en gammel Mauser 7,62/308?? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...