Jump to content

Swarovski z6i 1-6x24 vs Docter V6 1-6x24


Raabjoern

Recommended Posts

Jeg driver å forsker litt på hva som er det optimale drivjakt siktet som dekker alle behov i en drivjakt. Jeg har begynt å tenke Swarovski z6i 1-6x24, men kikket litt på Docter V6 1-6x24. Er det noen her som har erfaring med disse siktene? Evnt om docter klarer å nå swarovski med tanke på at det ligger på halve prisen omtrent? Forslag på andre kandidater?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd doctor, men har brukt Z6i en del på jakt og hatt leica 1-6,3, Z4i 1,25-4 og Leupold VXR 1,25-4 og Z6i og leica er på topp og det du merker mest er det store brede synsfeltet med krystallklare linser og fin rund rødpunkt, hadde utsenet vært finere på leica hadde jeg valgt den først. men Z6i en er letter og finere. Den er dyr men helt rå i sin klasse.

 

Har hørt at Zeiss Victory HT 1-4 er også bra, og Doctor V6 1-6 kommer bra ut i test:)

 

Vanskelig valg men jeg hadde kjøpt Z6i om du har råd, hvis ikke så tror jeg V6`en og kan fungere bra:)

Link to comment
Share on other sites

På drivjakt etter gris er forstørrelse mer enn 3 ganger lite brukbart.

Det som er viktig er stort synsfelt og stor utgangspupill, dvs at siktet ikke er så kritisk med øyeplassering.

De fleste merker oppgir synsfelt, men få oppgir utgangspupill som er minst like viktig.

Prøv om siktene på laves forstørrelse er nøye på hvor sentrert du må ha øyet for å se hele synsfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker i dag Swarovski Z8i 1-8x24, brukte før Swarovski Z6i 1-6x24 og for meg er dette de beste kikkertsiktene jeg har sett og prøvd inkludert Zeiss V8, HT, Docter, Meopta, osv. osv.. grunnen til at jeg bruker disse siktene også på drivjakt ( utland.. villsvin) er at jeg er vant med optikken fra hjortejakten her hjemme.. et glimrende alternativ ( dersom en tenker drivjakt på villsvin) er Aimpoint H1/H2.. har sett at mange av de jeg har reist med på villsvinjakt har gått over til denne typen sikter..et billigere alternativ som funker "knall" er Trijicon 1-4..med Amber triangel retikkel, optisk er det ikke helt oppe med Swarovski og Zeiss ( det er ikke noen andre merker heller), men retikkelet er helt fantastisk og veldig naturlig for øynene.. på drivjakt (villsvin,hjort,rådyr utland) har jeg aldri forstørrelsen på over 1 allikevel det går for fort og en mister synsfelt..

Link to comment
Share on other sites

Brukte Swaro tidligere men har nå gått over til Zeiss. Det var ett eller annet med z6'en som jeg ikke likte. Syntes det var en feil i bildet ut mot kanten i tillegg til at den ikke var så sylskarp som alle skal ha det til. Har hørt om flere andre som sier det samme. Uansett, syntes zeissen er langt bedre. Leica er også velsig bra men ser jo helt jævlig ut..

Link to comment
Share on other sites

Z6 serien har litt liten utgangspupill. Er det noen som har sammenlignet utgangspupillen på de siste Zeiss og Swaro?

Jeg bruker fremdeles en Doctor 1-4 uten lys, men er fristet til å oppgradere om jeg finner noe som er mye bedre.

Jeg måler utgangspupill på ca15 mm på den.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med docter. Men da jeg skulle handle mitt første sikte ble det z6i 1-6x24 som ble med hjem. Samenlignet da med leica Magnus, zeiss ht og kahles helia5. Har i senere tid sett litt i en kamerat sin v8 og må si den skuffa, samme iriterende uskarpe i kanten av bildet som zeiss ht hadde... ja z6i har litt liten utgangspupill på papiret, men jeg føler aldrig det er ett problem. Med ei børse som passer og litt trening faller værtfall siktebildet i riktig posisjon vær eneste gang for meg.

Link to comment
Share on other sites

Her er en god sammenligning mellom de forskjellige alternativene for drivjaktsikter. Tror jaggumeg jeg skal vurdere å bytte ut Zeiss HTen i en Kaps eller en Nickel :D

 

[table][tr]

[td]Merke[/td] [td]Type[/td] [td]Utgangspupill[/td] [td]Synsfelt[/td] [td]vekt[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Z4i[/td] [td]1,25-4x24[/td] [td]12,5-6[/td] [td]32,8[/td] [td]420[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Z6i[/td] [td]1-6x24[/td] [td]9,6-4[/td] [td]42,5[/td] [td]440[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Z8i[/td] [td]1-8x[/td] [td] 8,1-3[/td] [td]42,5[/td] [td]515[/td]

[/tr]

[tr]

[td]V8 [/td] [td]1,1-8x30[/td][td]9,9-3,8 [/td] [td]39,5 [/td] [td]600[/td]

[/tr

][tr]

[td]V HT [/td] [td] 1,1-4x24[/td][td] 14,8-6 [/td] [td] 38 [/td] [td]440[/td]

[/tr]

[tr]

[td]V HT [/td][td]1,5-6x42 [/td][td]15-7 [/td][td]24,8[/td] [td] 513[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Leica [/td][td]1-6,3x24[/td] [td]12,4-3,8 [/td] [td]43,2[/td] [td] 544[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Kaps [/td] [td]1-4x22[/td] [td]18-5,5[/td] [td] 30[/td] [td]400[/td]

[/tr]

[tr]

[td]kaps[/td] [td]1-4x24[/td] [td]20,8-6,0[/td] [td] 33[/td] [td]520[/td]

[/tr]

[tr]

[td]B Nickel[/td] [td]1-4x25 cx[/td] [td]18-6,25[/td] [td]32[/td] [td] 375[/td]

[/tr]

[tr]

[td]B Nickel[/td] [td]1-4x25 c[/td] [td]18-6,25 [/td] [td] 32[/td] [td]412[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Docter Unipoint [td]1-4x24[/td] [td]15-6[/td] [td] 31[/td] [td]490[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Khales 5 [td]1-5x24 [/td] [td][/td] [td]42,3[/td]

[/tr][/table]

Link to comment
Share on other sites

Vapen hadde i nr 5-2015 en test av 16 lavforstørrende "sikten før snabba skott". Ble vurdert både mhp jakt og dynamisk. Vinner ble V8 fulgt av z6i. Videre fulgte Magnus, Helia 5, Accupoint, VX 6, Nighthunter, Exos, R2 (beste budsjettvalg), Razor gen 2, Delta Optical Titanium, Ultimax gen 2, ZP Tac.

March 1-10,1-8 og IOR kom nederst på rangeringen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det dessverre slik at nesten alle "tester" ikke er komplette mhp utvalg av testobjekter så en må gjerne samle info flere steder før en gjør sine valg. Slik sett gir ikke disse noen fasit. Leseren må selv vurdere testkriterier, holde disse opp mot egne behov og vurdere derfra. Hvorfor akkurat denne testen er lite verd (ift til de fleste andre tester) klarer jeg ikke helt å se. Jeg ser at blant annet både eyebox (utgangspupill), retikkelegnethet, synsfelt og ergonomi er vektlagt. Forekommer meg som viktige kriterier på slike sikter.

Sorry, ble litt off topic ift TS spørmål da Docter ikke var med I denne.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har hatt Z6i, HT og Meopta sine modeller med lav forstørrelse.

Meget bra optikk, hvor jeg holder en knapp på Z6i som jeg synes var den beste.

 

Men i forhold til pris/kvalitet havnet jeg tilslutt på Leupold VXR sine to modeller 1,25-4 og 2-7.

 

Kan ikke sammenlignes helt mtp på optisk kvalitet, men på pris er det et meget godt kjøp.

 

...Kvalitet koster...

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Har selv et 1,5-6x42 sikte, og sikler litt på et 1-6 (ekte 1, ikke 1,5 etc).

En del av de 1,5-6 siktene jeg har testet er vel egentlig 2-6, veldig dorull på 1,5.

 

Nå jakter jeg selv veldig sjelden i dårlig lys, og vil si at jeg har mer behov for korte skudd enn skudd i dårlig lys. Testet et 1-6 vixen i butikk mot et 2-xx, og evnen til å finne mål raskt er mye større, da får man bedre tid til å sikte synes jeg. Generelt tryggere (ehen oppfatning) på skudd med 1x på kort hold.

 

(skal banne på at neste dyr jeg ser på jakt er i dårlig lys nå...)

Link to comment
Share on other sites

G-Sport selger Docter`n til 10 000 (nettpris). Veldig fristende. Bra omtale på de få testene jeg har funnet, men den har en temmelig heftig størrelse og vekt. På drivjakt bør man stå i "klarstilling" "hele" tiden, så utstyret bør ikke være for tungt.

Har også vurdert om en Zeiss HT 1.5-6X42 vil gjøre sammen nytten som disse 1-6 siktene. (Den er mye penere :wink: )

Har på tidligere drivjakter brukt en Swarovski 1,5-6x42 (uten lys) som ble erstattet av en Leupold VXR 1,25-4 fordi jeg tror/trodde at lys var mye bedre ved skyting på bevegelige mål. Nå er jeg ikke så sikker. Sannheten var at 4A retikkelet på Swarovski`en fungerte veldig bra. Jeg brukte "hullet" mellom de grove stolpene til å sikte med, ikke korset. Går styggfort. Har brukt den på hagla den siste sesongen, både på jakt og leirduer. Føler jeg blir litt mer "pirkete" med rødpunktet. Det er liksom aldri på helt rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert nok. Til "normal" skyting på både stort og smått synes jeg rødpunktet/prikken er suveren. Derfor var jeg overbevist om at den også revolusjonert drivjakta. Dessuten er det jo det "alle" har.

Nå har jeg lyst til å prøve et sikte med tysk nr.1 . Men disse har jo nesten blitt umulig å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Jeg bruker i dag Swarovski Z8i 1-8x24, brukte før Swarovski Z6i 1-6x24 og for meg er dette de beste kikkertsiktene jeg har sett og prøvd inkludert Zeiss V8, HT, Docter, Meopta, osv. osv.

 

Jeg har også endt opp med en av disse alternativene. Men jeg er i tvil på om jeg skal ha z8i eller z6i. For meg er 8x ikke viktig. Du som har prøvd begge på jakt har du noen erfaringer med siktene, forskjeller, hva anbefaler du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også endt opp med en av disse alternativene. Men jeg er i tvil på om jeg skal ha z8i eller z6i. For meg er 8x ikke viktig. Du som har prøvd begge på jakt har du noen erfaringer med siktene, forskjeller, hva anbefaler du?

 

Jeg liker retikkelet best i z6i (4i). Mye større lysprikk og stolpene tettere mot sentrum syns jeg fungerer bedre i kjappe situasjoner enn det åpne 4ai retikkelet i z8.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en zeiss Victory ht 2,5-10 x50, og den er uskarp i kantene. Min tidligere kahles helia c 2,5-10*50 var kvass helt ut, så zeiss sin skuffa meg. Er swarovski z6i 1-6x24 også uskarp i kantene?

 

Sammenlignet disse 3 toppsiktene i vanlig belysning: Swarovski Z6i 2.5-15x56P, zeiss Victory ht 2,5-10 x50 og zeiss Victory ht 3-12 x56.

Alle har en uforstyrrende svak "liten ring" med uskarpet ytterst i kantene på minste forstørrelse. Fra ca3x forstørrelse og helt opp er Victory ht 2,5-10 x50 helt skarp ut i hele planet. Det samme ca med Swarowski, og forstørrelse over 4x på ht 3-12x56. Etter min mening helt uvesentlig. Blir Zeiss 2.5-10x50 som allround. Knallskarpe sikter :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...