Jump to content

Blaser R93


Edvardhh

Recommended Posts

20151002_1104221.jpg

normal_IMG-20161014-WA0001.jpg

ElgfallJoInge.jpg

 

Et bilde sier tusen ord. Her har du 3000...

Den øverste er en gammel proff med 8x68S-pipe, den i midten er en blaze med 6.5-pipe og den nederste er den gamle proffen med 6.5-pipa.

 

Ok, litt av greia. Jeg gikk inn i "bransjen" med to klare leveregler. Aldri 6.5x55 på elgjakt og aldri blaser på jakt, uansett. For å bevise at jeg hadde rett kjøpte jeg en R93 i 6.5x55. Jeg har et skap relativt overfylt av våpen, men det er rimelig åpenbart hvilket våpen som blir med på jakt. Pr nå har jeg to kasser og to løp, så jeg sliter litt med å argumentere for løpsbyttesystemet. Det som er hevet over (min) enhver tvil er at Blaser har utviklet et våpensystem som funker og som i det minste har et montasjesystem som er bent og rent genialt.

 

Om det er det eneste saliggjørende? Nei, absolutt ikke. Hadde kjøpt våpen i DAG hadde jeg nok kjøpt noe annet. Men pr nå er jeg såpass god venn med rifla mi at jeg ikke ser noen grunn til å bytte den. Jeg klabba litt de første gangene jeg skulle skyte, men etter hvert så sitter den og da tror egentlig jeg det er hipp som happ om det heter blaser, mauser, sauer, howa, Remington eller whatnot. Jeg skyter stort sett ikke mer enn 1 skudd pr dyr, så den raske omladninga (som marginalt er raskere enn det du klarer med ei god boltrifle med glatt sluttstykkegang) har jeg egentlig ikke så mye behov for.

 

Ironisk nok skyter jeg også bedre med andre rifler (bl.a 101 med kolbeforhøyer...)

 

Men... jeg skal ikke snakke dritt om R93'n i allefall. Den har gitt meg for mange gleder til det.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg 100% enig med @amatør, noe som hender egentlig veldig sjeldent. Og ja, jeg har prøvd Blaser r93 ved flere anledninger og den skyter bra, den er handy, men jeg personlig liker dårlig usikkerheten rundt systemet for å si det mildt. Dersom Blaser, så kjøp R8 og du er på den sikre sida.

Link to comment
Share on other sites

Og så må du huske på det, at 90% av de som uttaler seg negativt om blaser aldri har eid , elle prøvd en.
Nå er det ingen som påstår den ikke er god å skyte med...

 

Argumentet blir like dumt som å påstå at man ikke man ikke kan hevde at basehopping er farlig, uten å ha prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Kjemperifle! Genialt løpsskifte- system, genial montasje som gjør at du kan bruke samme kikkert på flere løp, enkel å dele for rengjøring, godt avtrekk, presis, ca 7cm kortere enn vanlig bolt med samme løpslengde er fordel ved bruk av demper, oppspenner som gjør det trygt å gå med patron i kammer, god stokk osv osv. Har selv ei R93 pro i 6,5 og 223, bruker samme kikkert(stiller 3 klikk mellom kalibrene), kommer ikke til å skifte.

Det må allikevel sies at om du er typen som er redd for at lynet skal treffe deg når du går ut, eller at flyet du sitter i skal falle ned, så er kanskje ikke dette rifla for deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har jakta med R93 308w i fem år nå. Skifta avtrekk til Bix'n andy og vært sabla fornøyd.

 

Men etter å har lest litt for mange tråder om hvor fantastisk R8 success var så kom havesyken krypende oppetter ryggen min og :lol: .

R8 er bra den , men eg suns den er betydeligt tyngre en R93. Så nå er eg over på andre sida av gjerde og tygge graset, men er forsatt litt usikker hvor mye bedre det er...

Har bare hatt den i en uke så eg skal gi den en gode sjans så får me sjå;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte akkurat min R8 kun fordi den er litt tung:) Har hatt flere Sako og Tikka rifler men likte R8`n best, nydelig repetering, knallgod presisjon og rask og demontere. Men siden jeg går mye på snikjakt så vil jeg heller ha en rifle på under 3kg(Kun rifle) i kaliber 308W kort og hendig.

 

Men har og litt lyst til å prøve en R93 om den er lettere:)

Link to comment
Share on other sites

har vært sagt mye rart om r93, men statistisk er det mindre ulykker der enn med andre merker som tikka, Remington osv. Har kjøpt en r8 men vil gjerne kjøpe en r93 i kal 223 da dette var en smekker og god rifle. Tror ikke noen har angret på bekjentskapene med r93 da det er et lett og meget flott våpen. Synd de er ute av produksjon nå. Så har noen en r93 i kal 223 til salgs så er jeg klar til å kjøpe en :-)

Link to comment
Share on other sites

ikke noe diskusjonstema jeg la ut, sjekk selv om man absolutt er anti Blaser da det ligger my info rundt omkring. Blaser er vel diskutert vel mye her på forumet så der kan man lese. Jeg synes de er flotte våpen og de hendelser som har vært var ikke med fabrikkammo (les litt rundt på nett). jeg ville bare ytre mine følelser rundt Blaser og ikke skape videre diskusjon som ender i tull og synsing basert på følelser.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen - søker du så finner du jo all infoen. T3, Sako 85, A-/X-bolt, R700/783/Seven, 202 m.m. er alle alment kjent for å spontandemontere seg selv ved bruk av fabrikkammo og/eller godkjente ladninger.

 

Grunnen til at Blaser i all stillhet faser ut R93 til fordel for R8 er fordi de syns R93 skal være mer ekslusiv, og altså ikke allemannseie.

Onkelen til en venn av meg vasker på salgskontoret til Blaser på lørdager, det var han som sa det til meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...