Jump to content

Når dere skyter over kvota?


Tiurjeger

Recommended Posts

På Inatur gidder jeg ikke legge inn at jeg har skutt 10 når jeg kan rapportere 2?

Er vi fler som jakter sammen så slår vi sammen fangsten og da holder vi stort sett kvota samlet sett og får rapportert rett antall fugl.

 

Men ofte får man ikke rapportert- vi har begynt å registrere inn flere dager en det vi jakter for å kunne rapportere rett antall fugl.

De som jakter her oppe bryr seg ikke om kvotene- dette regulerer seg selv. I dårlige år skyter man lite- og i gode høster man.

 

Men tror det under rapporteres ant felt fugl over hele linja pga dette..

 

Vet jeg provoserer noe JÆVLIG no...men vet maaange kjenner seg igjen :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

provoserer noe JÆVLIG no...men vet maaange kjenner seg igjen

At det er flere trekuker som deg er jeg sikker på - men at det er mange som er så dumme, neppe :wink:

Da jeg var sånn ca. 17 hadde jeg ikke skjønt så mye - så da hadde jeg nok kjent meg igjen...

 

Kjenner at det greit å kunne drite i at du tømmer terrenget ditt for fugl :lol:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sjelden jeg blir forbanna, men å lese detta våset gjorde meg det. Klart er man som nevnt 17 år å så skytekåt at ekorn og trost blir plaffa ned som IS i Irak.. Ja da skjønner jeg at alt blodet som går til avtrekkerfingeren fjerner totalt det som kreves av en dyktig jeger. Ikke meningen med personangrep men ett slik Darwin award retard innlegg fortjener faktisk en oppstramming. Håper du og dine tjuvjegere blir fersket og fratatt alt av våpen. Du jakter på Inatur... det er hele Norges jegerstand sitt mulige terreng, og ikke ditt private du tømmer for fugl. Takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig et helt kurant spørsmål hvis man legger godviljen litt til og antar at Tiurjeger har et bevisst forhold til ikke å ta ut for mye fugl. Det kan for eksempel hende at regionale kvoter ikke samsvarer med lokale bestandsstørrelser. Det er heller ikke ukjent at f eks rypekvoter fastsatt basert på mer eller mindre presise takseringer utført tidlig i august, kanskje i i perioder med tildels minimal vitring, ikke nødvendigvis samsvarer med de reelle bestandene.

 

Så hva gjør man da? Prøver man å rapportere reelle tall uten å stille seg selv i et dårlig lys? Eller underrapporterer man med den mulige konsekvens at de lave fellingstallene til neste år blir brukt som argument og grunnlag for å sette en kunstig lav kvote?

Link to comment
Share on other sites

Mja like at dette provosere ;-) for dette er sannheten over hele linja her nord.

Og de som i fjor ble så hengt ut på fb for å ha skutt 250 fugl- men var innenfor kvota fordelt på antall jegere og antalll dager...ringer det ingen bjeller hos noen??;-)

Han ene av de gutta felte over 30 fugl første dagen- den som hadde skutt minst på de dagene hadde vist bare skutt 15-20 fugl.

De hadde bare fordelt kvota på alle for å kunne få kvota til å gå opp...dette er helt vanlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

De hadde bare fordelt kvota på alle for å kunne få kvota til å gå opp...dette er helt vanlig praksis.

 

"Få kvota til å gå opp"? Så du trur at når ein tildeler ein kvote på X dyr per jeger så går ein ut frå 100% fellingsprosent på kvar jeger? Viss din tankegang er gjengs betyr ikkje det anna enn at kvotene er lavare enn dei hadde trengt å vere viss jegarane berre hadde klart å respektere reglane.

Link to comment
Share on other sites

Snakker om statsgrunn- men å på grunneier terreng med for lave kvoter så respekteres den ikke.

Noen plasser står det feks ikke lov å skyte orrfugl..gjelder private terreng.

Vel- flyr det opp orrfugl så skytes det- og faller den så legges den nederst i sekken.

 

Poenget er at folk synes dette er for dumt og de har ikke respekt for kvotesystemet.

Hadde man satt en minimumskvote på feks 6 ryper uansett hvor dårlig tellingen var et år så kanskje de fleste ville respektert det.

Men tro meg slik kvota var et år...1 rype pr dag pr jeger..og det valfarta jegere opp sørfra som hadde betalt dyre flybilletter for seg og bikkja...frakt innn i terreng osv..

Ikke en eneste en av disse skjøt kun 1 rype pr dag om de om over fler fugler.

 

Folk må begynne få opp øynene..

Les det han sa i forrige Jakt og fiske han som jakta på Senja- han ble bare ignorert flåsete av han fra statsskog- men alle her vet det han sa var sant.

Blårussen i statskog som ikke lengere er jegere har null forhold til dette- og å ikke snakke sant om dette er bare å lure hverandre!!

 

Og bare bli provosert og forbanna på meg- men dette er den nakne sannheten!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at andre driver på samme måten som du. Du er nok en ensom svale i nord :lol: Et gammelt triks å skyve andre foran seg. I min bardom gjorde vi det samme; "Jammen alle de andre i klassen har!" :lol::lol::lol:

 

Ja hersketeknikker funker det også :lol:;-)

Kunne ramsa opp i hopetall folk som gjør dette- og har en stor omgangskrets jeg jakter med så er nok ikke alene ;-)

Bare vær naiv- og ha en ønske tanke eller gå å tro...stort sett funke tro best i kirka ;-)

Link to comment
Share on other sites

Snakker om statsgrunn- men å på grunneier terreng med for lave kvoter så respekteres den ikke.

Noen plasser står det feks ikke lov å skyte orrfugl..gjelder private terreng.

Vel- flyr det opp orrfugl så skytes det- og faller den så legges den nederst i sekken.

Forvaltningens veier er uransakelige og det er nok ikke alltid fullt samsvar med beslutninger og reelle lokale forhold. Så at lokalt kjente jegere i de enorme områdene nord i landet kan ta seg noen 'friheter' ut over kvoter på 1-2 ryper for dagen hvis de ser bestanden er god har jeg forståelse for. Jeg sliter litt mer med å følge 'orrfugl på privatmark'-logikken din. Det er kanskje en god grunn til at grunneier (som vi må anta er ganske lokalkjent) ønsker fredning av orrfugl. Som for eksempel at han ønsker å øke bestanden. Da er det i tilfelle dumt å ikke innrette seg etter et ønske du selv kan nyte godt av senere.

Link to comment
Share on other sites

Er forsåvidt enig med deg Umbo- problemet er at i enkelte lier på enkelte øyer er orrfuglbestanden enorm.

Dette er grunneierer som aldri har jaktet- og har null interesse av jakt. Ikke er de ute i terrengene å kontrollerer heller.

Men enig i at dette er å tøye strikken- nå sa jeg ikke at det var jeg som skjøt orrfugl der- men får både bilder på snap og det legges ut på fb av folk jeg vet jakter der.

Link to comment
Share on other sites

Kluet er...

At statskog har skapt et system der folk underrapporterer- som igjen vises i form av at antall skutt fugl i Norge har "gått ned"..ergo dårligere rypebestander en det vi hadde før er det som tolkes ut av dette av media- mattilsynet rødlister rype osv.

Uærligheten har gjort at hele greia bare blir feil.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg har misforstått problemstillingen her, men dersom det er vilkår for tildelt jakt at det er kvoter på antall felte vilt, ja så er det vel regelbrudd og mulig straffbart og ikke noe vi jegere burde bedrive. Regler er regler enten man syntes de er dumme eller ikke i samsvar med sin virkelighetsoppfattelse.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg har misforstått problemstillingen her, men dersom det er vilkår for tildelt jakt at det er kvoter på antall felte vilt, ja så er det vel regelbrudd og mulig straffbart og ikke noe vi jegere burde bedrive. Regler er regler enten man syntes de er dumme eller ikke i samsvar med sin virkelighetsoppfattelse.

 

Enig. Men funker det sånn i praksis?? Nei.

Ref blyforbudet- hvor mange her inne kjøpte ikke i 2005 inn noen tusen skudd med bly før forbundet??

Det var forbudt ja...men respekterte vi det?? har selv aldri jaktet med annet en bly- også i de årene det var forbudt pga idiotiske regler.

 

Kvotene på 1-2 ryper pr dag er idiotiske, folk respekterer ikke dette- og man må legge hodene i bløtt litt og tenke fornuftig.

Svenskene har uansett gode og dårlige år en kvote på 8 ryper pr dag- sånt kan man skjønne. De færreste gidder reise avgårde på jakt- gå opp tunge lier for å komme inn i terrenger og skyte en rype- snu og gå ned igjen!!

Link to comment
Share on other sites

Refererer til innlegget over her, "på seg selv kjenner man andre" er det noe som heter. Er kvotene på rype så lave at jeg ikke gidder å bryte meg opp lia for å jakte på den ene rypa, ja da er bestandens å lav at jeg som jeger absolutt respekterer kvota. Jeg har da to valg, enten jakter jeg ikke rype det året, ellers så skyter jeg max ei rype. Om vi jegere ikke skal respekter relger som kvoter, bør vi ikke drive med jakt. Jeg har flere ganger skutt kvota tidlig på dagen. Satt meg ned hatt en lang kaffepause for så å returnere hjem igjen.

 

Er fuglebestanden så lav at ei-to ryper er max, bør man ikke jakte mener jeg. Jakt rev, kråke, ekorn, mår eller andre ting. Mye som fortsatt kan jaktes. Men vi som jegere må respektere slike regler, ellers skyter vi oss i foten.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreas..får lyst å kalle deg en fjott..for det er det du er med naiviteten din.

Vi her nord får ikke til å jakte 1 rype- for at noen tellinger- ofte bare en telle rute i et terreng som er så enormt at du kan plassere flere små land e de.

Når vi kommer ut i terrengene så er det alltid områder med godt med fugl. Kvotesystemet fungerer ikke for oss.

Sitt sørpå med side by siden din og stirr i bålet ;-) jeg jakter og skyter fugl og opplevesene mine er nok større.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt at folk lar seg overraske av dette. Underrapportering av fangs er mer vanlig en hva folk tror, dette er et problem også på storvilt jakt.

For ca 10 år siden pratet jeg med en jeger som hadde leid seg jaktområde for hjortejakt, prisen var høy. Jeg sa til han at dette var da dyrt nok for løyve på en hjort, svare jeg fikk var da var (selvfølgelig skyter vi 2-3 dyr på det løyve). Jeg har i ettertid hørt flere lignende historier, så å tro at underrapportering av fangst ikke forekommer er veldig naivt.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skriver og tenker for deg selv og kompisene dine, Tiur.. Hvis du og de du jakter i lag med representerer slike holdninger ovenfor viltforvaltning så syntes jeg at dere bør frivillig levere inn våpen og våpenkort å heller finne en annen hobby. Det er akkurat dette som ødelegger for flertallet! Ikke meningen at dette skal være et angrep på deg som person, men... Det er vel opp til flere hundre år siden vi var nødt til å drive matauk i fjellet for å få endene til å møtes!? Kvote er kvote! Den gjelder dagen du ER på jakt, ikke den dagen plus valgfritt tillegg dager du ikke var på jakt for å få regnestykket til å gå opp.. Det er både uetisk og umoralsk.

Link to comment
Share on other sites

Før en råttkuk du fremtrer som....

Du er nok av typen jeg årlig må bortvise fra terenget mitt. Har du ikke egen mark skal du rette deg etter de føringer grunneier setter. Er du uenig så får du finne deg andre plasser å jakte eller kjøpe deg egen grunn.

Dette faller i samme bås som å stikke to øl i lomma når du handler en 6er fordi du er uenig i prisen.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden stenges nå. Det meste som kan sies er allerede sagt.

Fra forumreglene:

Vil vi ikke ha:

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

 

Og formålet med Kammeret:

Kammeret.no skal fremme jakt og skyting i Norge, og være et møtested for alle som interesserer seg for bruk av sivile våpen, innenfor den til enhver tid gjeldende lovgivning.

Seriøsitet og faglighet skal prioriteres høyt.

 

Ingenting av det TS skriver her kan sies å være innenfor dette.

 

G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...