Jump to content

Erfaringer med 700 VSF


alces

Recommended Posts

Jeg er ute etter noen som har bruker erfaringer med 700 VSF i ca 308. Jeg er interessert i om noen har erfaringer å komme med om følgende:

 

-Presisjon: Hvordan er presisjon rett ut av esken (og ja jeg ser at hva man putter i våpenet spiller inn)

-Avtrekk: Regner med at det trengs en avtrekksjobb for å lette avtrekket noe eller er dette nye avtrekket til Remington saliggjørende?

-Vekt: Oppleves våpenet med kikkert (si en tysker rundt 3-12X50/56) som tungt i forhold til å bære våpenet en del(og ja jeg kan lese meg til vekten, men tall er nå en ting da..)

-Bedding:Våpenet kommer jo med en alu bedding av noe slag, erfaringer med denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med VSF modellen, men jeg hadde en VSL i .308. Det var en fenomenalt presis børse med utvalgt ammo. Skulle tro at VSF'en med HS stokk er mer stabil enn det den var, så da bør den fungere. Men, Remington kan jo være litt opp og ned, men det er skjelden snakk om mer enn litt "småfiks".

 

Avtrekket var bra slik som det var ut av esken, men ble skikkelig bra med litt tuning av en børsemaker. Hvordan det nye avtrekksystemet til Remington er vet jeg derimot ikke.

 

Eneste ulempen med min børse var at den var skikkelig kjip å bære med seg. Ikke på grunn av tyngden, men på grunn av lengden.

Link to comment
Share on other sites

Eg har kjøpt meg ein 700 sps tactical i 308 ei super rifle med utrolig god balanse.

Og fantastisk og skyte med anbefalers på det sterkeste!!!! Presisjonen er utrolig bra har had samlinger ned på 12mm på 100m.

Eg kjøpte rifla hos jakt og friluft for 4390kr eit kupp ordiner pris 6990.

Den rifla har 50cm 19mm løp og 3,4kg Denne må du prøve;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også tenkt på en SPS tactical, men har nå bestemt meg for en SPS varmint i stedet. Jeg skal ha en i .223 og bruke denne som et utgangspunkt for litt "tukling" i vinter. Denne finnes også i .308 og til 4.350,- på Jakt og Friluft. Etter hva jeg forstår er det kun stokken og finish som skiller denne fra VSF'en. Løp og kasse er ellers lik.

 

VSF'en er også på tilbud, men dette har du sikkert oppdaget :D.

Link to comment
Share on other sites

Min gode venn, Vereide her på forumet har denne i 22-250. Han påstår at han har klart 12 mm samling med den, og han har ikke gjort noe med den untatt å sette på en lyddemper. Jeg har selv skutt den og den har en skikkelig kvalitetsfølelse :)

 

EDIT: Glemte å si at den er relativt tung, ja.

Link to comment
Share on other sites

Min gode venn, Vereide her på forumet har denne i 22-250. Han påstår at han har klart 12 mm samling med den, og han har ikke gjort noe med den untatt å sette på en lyddemper. Jeg har selv skutt den og den har en skikkelig kvalitetsfølelse :)
Så store, det er jo 2,16 ganger kule dia. Min 22-250 VSSF med org pipe uten demper, har når jeg har hatt gode dager lagd raggete hull.

 

Remington 700 har jo i lang tid hatt avtrekk med 3 justerings skruer, så hva er jobben?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter noen som har bruker erfaringer med 700 VSF i ca 308. Jeg er interessert i om noen har erfaringer å komme med om følgende:

 

-Presisjon: Hvordan er presisjon rett ut av esken (og ja jeg ser at hva man putter i våpenet spiller inn)

Meget bra, dette er jo et matchvåpen. Riktig god presisjon få du etter en 50-100 skudd.

-Avtrekk: Regner med at det trengs en avtrekksjobb for å lette avtrekket noe eller er dette nye avtrekket til Remington saliggjørende?

Avtrekket er som regel meget bra, men er i tillegg lett å justere. Få det justert av selger før kjøp.

-Vekt: Oppleves våpenet med kikkert (si en tysker rundt 3-12X50/56) som tungt i forhold til å bære våpenet en del(og ja jeg kan lese meg til vekten, men tall er nå en ting da..)

Våpenet er alt for tungt til å bruke på normal jakt, skal du ha kun et jaktvåpen, kjøp noe annet.

-Bedding:Våpenet kommer jo med en alu bedding av noe slag, erfaringer med denne?

Også meget bra, selv om beddeblokka kan være litt rom, en klatt beddemassse rundt rekylklakken skader ikke, men er neppe nødvendig

Alt i alt en topp børse for presisjonsskyting, men blir for tung til praktisk jakt. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000 J&F har den på tilbud nå, til en meget bra pris, utrolig mye våpen for pengene. :D

Link to comment
Share on other sites

Man kan faktisk bli sterk i kroppen av å taue med seg et våpen med tyngde i, i variert terreng.

 

Jepp! Jeg slepte med meg en mg3 (11,6kg) i et år og ble sterk som bare det. Ville likevel ha byttet den inn i en AG eller MP5 på hvilket tidspunkt som helst...

 

I forhold til den børsa vi snaker om her, så vil jeg påstå at det ikke er tyngden, men lengden som vil gjøre den ubehagelig å bære. Min VSL dro seg bakover på skulderen og hang til slutt med kolben fram, munningen bakover og kikkerten rett ned. Dette var et resultat av tyngden og lengden på løpet. Likevel, så brukte jeg den i to sesonger på elgjakt i fjellterreng uten at dette ble for besværlig.

 

Jeg skal selv kjøpe en børse med samme lengde og vekt som VSF'en. Den kommer nok til å bli båret og slept på, men ikke så ofte over lange avstander. Min plan er å tilpasse en skiskytter sele/ reim som skal benyttes på de lengste og mest utfordrende bæreetappene. Ulempen er selvfølgelig at det blir vanskelig med ryggsekk og børse samtidig, men dama er heldigvis sprek :lol: . Skal se om jeg klarer å "mekke" til en løsning med rumpetaske for dagsturer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk 700 VSF. 22-250 og 308. Til mitt behov trenger jeg ikke å ta med skyvelæret for å måle presisjon, så jeg kan nok ikke oppgi antall mm. Men i praksis vil jeg si at det går hull i hull etter at avtrekket er lettet. Med god ammo, dvs anerkjente merker samt hjemmeladd.

 

Vektmessig har jeg dratt 308 med på villreinjakt uten at det har opplevdes som spesielt tungt. Min erfaring rundt reinsjakt er at alle børser er for tunge etter en stund.

 

Pulverlakkeringen på løpet vil jeg si er noe av den beste rustbeskyttelsen som finnes.

 

Allikevel: Det beste med 700 VSF er at det har høy KUL-faktor.

Link to comment
Share on other sites

Må si Østengen har tatt en feil i sitt sitat angående min VSF presisjonsmessig. 12 mm var samlingene uten demper liggende med tofot. Når jeg fikk på demperen og rigget meg i skytebenk presset jeg dem ned til 7-8 millimeter uten særlige vansker. Og jeg er ikke verdens beste skytter med rifla, tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

400m.jpg

 

Dette er min, ikledd improvisorisk snøcamo.

 

Synes den er veldig tung. Dette kan ses i sammenheng med at jeg er i veldig dårlig form. :oops:

Presisjonen er upåklagelig. Hull i hull i hull.

Avtrekket kan lettes noe, jeg har ennå ikke fått gjort det.

Ingen erfaring med beddingen.

 

Synes selv det er latterlig mye rifle for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt en topp børse for presisjonsskyting, men blir for tung til praktisk jakt.

hvordan kan du si at en børse er for ting til praktisk jakt?

at den er tung, greit nok, men den veier vel ikke mer enn ca 5 kg komplett me kikkert?

blir vel opp til jegeren hva som blir for tungt vanligvis?

Link to comment
Share on other sites

jeg ønsket litt heavy rifle denne gangen,, mulig att jeg bytter skjefte etter hvert og da blir det sikker ca 1kg +.. 6kg rile er ikke så farlig mye vekt synes jeg. ganske så god form men det er jo spørs hvordan du bruker rifla. hvis du kjører på ski å lar rifla svinge fritt på ryggen så blir det tungt en hel dag.. men det finnes jo fine måter å bære riflene på så problemet kan jo ordnes med god sækk og liknende.

 

er helt latterligt gla i rifla,,, men jeg har self ikkje enda fått rifla i hus.. må jo få ordnet med papirene først ;)

 

MVH Niclas,

 

EDIT:

VeT|Us

- er det Harris bipod du har der ??

- korsn montasje bruker du der på din VSF ??

=nysjerrige svenskemeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en Harris ja. Veldig fornøyd med den. Har hatt den i 7 år nå uten problem,

men i min ungdomstid kjøpte jeg uten vugge, noe jeg angrer på. Menmen!

Basen er Ken Farrell 20-MOA, og ringene er Leupold QRW. Husker ikke høyden,

men det var de laveste som gikk ann uten boltkollisjon. Lurer på om ikke de er Low.

Link to comment
Share on other sites

er det helt å utelokke å bruke to separate baser for ringene i denne sammenhengen ?? 6-24x56 som skall i montasjen... er det ikke mye for å få en "tactical look" eller er det i all hovesak funksjon vi snakker om med disse ala picatinny rails?

 

Hvis jeg sier,, -"jeg liker looken bedre med to separate baser&ringer, synes det ser mere slikk og renere ut!"

Burde jeg tenke meg om før jeg kjøper noe annet en skinne + ringer. Hvis dere ser till funksjon og ikkje till looken.. ??

 

EDIT:

Ang Harris,, jo vugge er absolutt meget viktig for meg. Gir en ekstra dimensjon t bipoden. jeg solgte en slik Harris som satt på den forrige sako-rifla mi.. Men nå skall jeg ha meg ny Harris, igjen 8)

Link to comment
Share on other sites

Mener du å bruke todelt base istedenfor hel?

Jeg har valgt min base fordi den gir meg 20 MOA ekstra, så jeg kan komme meg ut på lengre hold.

Siden dette er langholdsriggen prioriterte jeg dette fremfor look eller andre faktorer.

 

Hva du vil ha best utnytte av avhenger av ditt bruk. Skal du bruke den på lange hold kan en 20-MOA base ala den jeg har være greit å ha,

mens hvis du planlegger å bruke den på maks 2-300m ser jeg ikke behovet.

Hvis du da liker looken 2-delt base gir hadde jeg gått for dette.

 

Jeg setter funksjon forran form, men kun sålenge funksjonen behøves.

Link to comment
Share on other sites

Jo du førstod meg riktig :)

jo funksjonen er jo viktigst. Look er bare ett ev pluss..

ja 300m er laaaangt for meg og det er akkurat denne avstanden jeg har tenkt å bruke rifla til, som lengst.

 

Trur ikke jeg vinner så mye funksjon (tenker stabilitet/holdfasthet) hvis jeg velger todelt opplegg.

Takker for inforikt svar 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har demper på min, ikkeno problem. Jeg har laget en løpsmutter som går i ett med løpet slik at en nærmest ikke ser at løpet er gjenget når demperen ikke er montert. Et fryktelig tungt og uhåndterlig våpen med demperen montert.... men roligt og stabilt da. Tofot kan være en ide.......

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er bare flotters att rifla er lang. men så önsket jeg meg ei lang rifle også, såå.. ;)

 

jeg trur ikke et kortere löp påvirker presisjonen så mye,, men self så blir jo vekten lavere og kanske mindre stödig når du skyter.. hvis du har demperen påmontert så kanskje dette kompanserer og vel så det.

 

di fleste som bruker demper idag hade faktisk klart seg uten demper.. trur nå jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er den fineste VSF'n jeg noensinne har sett.

 

(og jeg eier jo en selv for fanken!)

 

Krieghoff Optima: Kortere løp gir generelt bedre presisjon men mindre hastighet.

Grunnen til det er at kortere løp = mindre vibrasjon i løpet samt at kula er i løpet kortere tid enn i et langt løp.

Nå har jeg som sagt en VSF selv og den skyter mellom 0.3 og 0.4 MOA når jeg gjør jobben,

og det synes jeg er ikke er bra, ganske bra, eller veldig bra for en rifle jeg betalte 7990,- for,

det er hinsides bra synes jeg.

 

Skal kanskje få kappet mitt løp ned til 20", men det avhenger av hvor raskt jeg klarer å dytte ut en 155grs Scenar med N540 bak når jeg går tom for N150 og 167grs Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Det er den fineste VSF'n jeg noensinne har sett.

 

(og jeg eier jo en selv for fanken!)

 

Krieghoff Optima: Kortere løp gir generelt bedre presisjon men mindre hastighet.

Grunnen til det er at kortere løp = mindre vibrasjon i løpet samt at kula er i løpet kortere tid enn i et langt løp.

Nå har jeg som sagt en VSF selv og den skyter mellom 0.3 og 0.4 MOA når jeg gjør jobben,

og det synes jeg er ikke er bra, ganske bra, eller veldig bra for en rifle jeg betalte 7990,- for,

det er hinsides bra synes jeg.

 

Skal kanskje få kappet mitt løp ned til 20", men det avhenger av hvor raskt jeg klarer å dytte ut en 155grs Scenar med N540 bak når jeg går tom for N150 og 167grs Scenar.

 

 

TAKKer, så artig! 8)

Jeg håper att den viser seg å skyte bra også ... netop ferdig med "breake in" så snart får jeg vite :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har veldig lyst på en VSF i .308Win og ble veldig glad da jeg så at Jakt og Friluft hadde den til 7490,-. Ble dessverre skuffet da jeg ringte for å bestille. De hadde ikke flere igjen i .308. Noen som vet om noen andre som selger VSF, og eventuelt pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er nok ikke så enkelt serru..... Kappa ser limt ut. Hvis det ikke er brukt usynlige skruer da...

 

 

 

Så spørsmålet var egentlig om det er en kurant sak å lime på en tykkere kolbekappe, ELLER ..

 

... om det er hull til skruer inni stokken ( som er en kevlarstokk fra HS Precision)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har demontert kolbekappa på en VSF stokk?

 

Hvordan festes den på nytt ?

Den tynne gummifliken er limt på stokken og må skjæres av :?

Den originale VSF-stokken er nok bygd for småvokste. Derfor fjernet jeg den originale kolbekappa og monterte en 28mm kappe( tilfeldigvis en Limbsaver), og børsa passet utmerket.

Med noen små modifikasjoner/justeringer i tillegg ble det en faktisk bra børse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg hadde også tenkt på en SPS tactical, men har nå bestemt meg for en SPS varmint i stedet. Jeg skal ha en i .223 og bruke denne som et utgangspunkt for litt "tukling" i vinter. Denne finnes også i .308 og til 4.350,- på Jakt og Friluft. Etter hva jeg forstår er det kun stokken og finish som skiller denne fra VSF'en. Løp og kasse er ellers lik.

 

VSF'en er også på tilbud, men dette har du sikkert oppdaget :D.

 

Ka er forskjellen på SPS Tactical & SPS Varmint???

Link to comment
Share on other sites

varmint og tactical har forskjellig løpslengde (varmint har lengst) og stokkene er forskjellige. begge stokken er simple, men kan vel ordnes til å bli frittflytende med litt sandpapir.

 

VSF er et mye finere våpen med flutet løp, pollert sluttstykke og generelt mye tightere satt sammen. I tillegg har den en stokk i en heilt annen klasse enn SPS. Men det betyr ikke at den går noe bedre. Har nevnt det før et eller annet sted, en kompis sin SPS tactical går langt under MOA med rem. UMC ammo (.308). Det er ikke akkurat feil for et våpen til 4400kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lurer på om stokken på VSFèn er noke lang? Blir det dumt å kappe den 5 cm, eller blir det heilt håpløst...?

Er på god vei til å kjøpe en brukt VSF i Kal. 223 som eg har tenkt til å bruke til åtejakt, gluggejakt o.l

Men kva er poenget med fluted løp egentleg, bare at det blir finere, Eller gjev det noko betre presisjon`?

 

Nokon her inne som har den i kal.223?

 

_______________________________

Takker for svar!! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...