Jump to content

Skumringskikkert på budsjett


Sathre

Recommended Posts

Hei

 

Da er tiden inne for å kjøpe et nytt kikkertsikte til bruk under mindre optimale lysforhold. Ønske om ny kikkert har dukket opp etter å ha testet min Hawke sport HD 4-12x50 IR uten å være særlig fornøyd. Kikkerten jeg skal kjøpe bør ha visse egenskaper som 56mm objektiv, 30mm mellomrør, opplyst senterdot/ trådkors og passende forstørring til moderate hold. Jeg jakter på rådyr, rev og villsvin med en Marlin Xl 7 i kaliber 30.06 påmontert tidligere nevt kikkert.

Min utfordring er at jeg er student og har dermed et stramt budsjett. Jeg vil gjerne holde meg innenfor 5000 kr.

Så langt ser dette ut til å være mitt "beste" alternativ, en Vortex Crossfire 2 3-12x56. Hvis noen har erfaring med denne kikkerten eller har andre forslag/ tanker så er de hjertelig velkommne.

Takker på forhånd til alle som kommer med innspill.

 

http://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-kikkertsikter-56-obj/crossfire-ii-3-12x56-aohog-hunterv-brite-moa-reticle-30mm-tube

Link to comment
Share on other sites

- bør ha visse egenskaper som 56mm objektiv, 30mm mellomrør, -
Hvorfor vil du ha 30 mm mellomrør? 30-millimetrene (eller mer) er for å få plass til all "leamikken" som må til, for å få et stort zoom-område.

 

Til den bruken du skisserer, vil et sikte med fast forstørrelse gjøre utmerket jobb. Og fast forstørrelse innebærer at man slipper å gjøre alle kompromissene som må til, for å få (stor!) zoom. Faste sikter gir derfor minst like godt bilde som de aller dyreste variable av samme størrelse, eller til og med som sikter med større objektivdiameter. Ta kontakt med Vaabenhuset Nygård, , og finn ut hva de vil ha for en Meopta 7 x 50.

Link to comment
Share on other sites

Det hender XXl har sikter fra tid til annen med mange tusen i avslag,lurt å følge med på nettbutikken!Betalte under 4000kr for et sikte andre skal ha 8000..Tror ikke Crossfire er bedre i skumring enn Hawke..Da må du heller se etter rukt Meopta,eler Nikon.Evt sjekk ut tilbud på Burris

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar, det ser ut til å være dårlig med oppgraderinger i prisjiktet 3000-5000kr. Ender nok opp med noe brukt eller noe nytt til en 8000 kr. Ble nylig medlem av et skytterlag og fikk da vite om skytterlinken som fører en interessant kikkertserie i merket Delta. Mye å vurdere! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en kikkert dedikert skumringskikkert, så er det ingen som trumfer zeiss 6-24x 72. En godt nummer to er muligens V8 med 60 mm.

 

Legger du i tillegg inn pris som parameter, så er 8x56 fra SuB, zeiss, Swarovski m. fl

 

Min 8x56 SuB laget i Vest-Tyskland løper i ring rundt Meopta meostar 3-12x56 i halvmørket

Link to comment
Share on other sites

Min 8x56 SuB laget i Vest-Tyskland løper i ring rundt Meopta meostar 3-12x56 i halvmørket
Dette er nok ikke primært pga. produksjonsland eller merke, men ganske enkelt en følge av (de utskjelte) naturlovene, som jeg skrev over her:
Og fast forstørrelse innebærer at man slipper å gjøre alle kompromissene som må til' date=' for å få (stor!) zoom. Faste sikter gir derfor minst like godt bilde som de aller dyreste variable av samme størrelse, eller til og med som sikter med større objektivdiameter. [/quote']Min 6x42 Meopta er jevngod med Zeiss 2,5-10x50. Sistnevnte altså fra Tyskland.
Link to comment
Share on other sites

...Min 6x42 Meopta er jevngod med Zeiss 2,5-10x50. Sistnevnte altså fra Tyskland.
Det skulle jeg likt å se, men det koker nok ned til smak og behag- og "øyet som ser". :wink: Jeg har hatt en 3-4 forskjellige Meoptaer- inkl 7x56 fast, mulig jeg har hatt kun gode Zeisser- og kun "mandagsmeoptaer" å sammenligne med. Kort fortalt, mine 2.5-10x50/Class/Vic, var bedre i skumring, bedre på dagtid, mere kompakt osv, min mening- bedre sikter. Classicen var i tillegg billigere- enn en Meopta x56` :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...