Jump to content

Feil ammo = ødelagt rifle


seawolf

Recommended Posts

Jeg fyrte av en 204 ruger i en 22-250. Her er jo kula mindre så der gikk fint. Kom mye røk ut av kassa og selvfølgelig sprukket hylse. Første avtrekk gav klikk ,ventet oppskriftsmessig 10 sekunder før jeg åpnet he varmen og tok nytt avtrekk. Åssen jeg fikk dette til ? Et helvetes stress med innskyting av børser kvelden før et stevne i ei køl mørk skytebu. Og det værste var at det ble en åtter eller nier ut høyre. Anslag helt i ytterkant på hette

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen bilder av boltrifler som har vært utsatt for formidable overtrykk (av forskjellige årsaker), og som oftest går kreftene ned i magasinboksen.

Skadene på skytter blir vanligvis noe annerledes/mindre enn når en får en bolt i fjeset.

Link to comment
Share on other sites

Kortare hylse gjer det mogleg. Hugs originalversjonen av Murphys lov...

 

Jo, nettopp derfor klør jeg meg litt i hodet. Hylsa er såpass mye kortere og smalere enn 7mm RM at jeg skulle tro den ikke ville stått stabilt nok i sluttstykket til at tennstempelet treffer hardt nok og nært senter til at den går av. 7mm RM har jo magnumbelte også, så det blir vel noen mm i forskjell på støtbunndiameter på de to patronene?

 

Antar det blir slik at det tykkeste punktet på .308-kula legger seg et sted inn i kammeret hvor halsen på 7mm-hylsa ville vært.

Link to comment
Share on other sites

Jo, nettopp derfor klør jeg meg litt i hodet. Hylsa er såpass mye kortere og smalere enn 7mm RM at jeg skulle tro den ikke ville stått stabilt nok i sluttstykket til at tennstempelet treffer hardt nok og nært senter til at den går av. 7mm RM har jo magnumbelte også, så det blir vel noen mm i forskjell på støtbunndiameter på de to patronene?

Man skal vel ha litt uflaks også. Etter at Knut Erik sprengte 338en sin med en 300WM patron, så prøvde jeg sikkert 338 ganger å få en 300WM patron (uten krutt) til å gå av i min 338LM, uten å få det til. Likevel blåste rifla hans til pieces, på første forsøk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg refererte til KnuteriK's hendelse, jeg er ingen ekspert men jeg mener da å vite at .30 er mindre enn .338.

.30 kula faller fritt gjennom 338-løpet. Men det er ikke god plass på sidene, så det ble tydeligvis nok trykk til å sprenge hylsa - siden hylsa ikke har støtte fra kammerveggene - gassen er da fri til å lekke bakover i mekanismen og lage ugagn.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...