Jump to content

Trimming av hylser og sånn


Stihl Crazy

Recommended Posts

Har 15 norma hylser som eg lader for så å skyta. Har skote dei noken gonger no og problemet er at eg må begynna å trimma noken av dei. (strekk seg litt ulikt) Hylser skal vel max trimmast 5 gonger. Noken som har ett forslag til ett eller anna system/merking slik at eg veit kor mange gonger dei enkelte hylsene er trimma?

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat det eg vil unngå. Bedre da og sortere ut hylser etterkvart og erstatte med nye. Eks vis kjøp Ein pakke rekrutt fra lapua. Ta ut 15. når noken må trimmes sorter Dei ut og begynn på igjen med Dei utsortert når alle har blitt trimma Ein gong osv. Får Ikkje til å forklare bedre

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 15 hylser?

 

Jeg starter ut med 50 hylser (det er det som går i en boks), de hylsene som har strekt seg over max lengde taes ut ved hver omlading, enten de har gått runden 1 eller 6 gang. Når jeg synes jeg begynner å få lite hylser i boksen (dvs når jeg bikker 35 - 40 igjen) Freser jeg alle ned til minimums lengde og regner hele batchen som frest en gang. Antall gang jeg har frest står inne i boksen.

Link to comment
Share on other sites

- Fil ett hak i randen hver gang du trimmer :mrgreen:

 

15 hylser virker lite, men av og til er det vanskelig å få hylser.

 

Ellers synes jeg forslaget med å merke i boksen høres bra ut. Med 15 hylser, her du jo mye plass i en 50x eller 100x boks. Start til venste, og flytt de mot høyre etterhvert som de trimmes :-)

Link to comment
Share on other sites

kaliberet er 6,5x55 så er ikkje vanskelig med hylser nei. Har 15 hylser pga er det eg skyte kvar gong eg er på banen (ingen sammenheng med anntall treningskudd før oppskyting) Lurte på korleis andre gjere det for å halda orden. Men viss det ikkje går og merka hylsene så får eg kjøpa ein pakke til å kompletera etter kvart som eg prøvde å forklara ovanfor, men veit ikkje om det er forståeligt for andre enn meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo som foreslått file et lite hakk i rimmen på hylsa.

Eller skaffe deg en graveringsmaskin å merke hylsa med streker eller prikker. Den er jo også fin til å merke verktøy og utstyr med.

Jeg sorterer hylsene i mtm ammobokser og isbokser, der jeg skriver på ant trimming, ant skutt og annen info.

Link to comment
Share on other sites

Noen som sa det da?

 

Men det høres helt fjernt ut å lade 15 og 15 patroner for 6,5x55; eneste måtte være om det var spesiellt utsorterte og preppede hylser for et eller annet spesiellt prosjekt. Og da hadde ennep triming vært noe en lurte på; eller?

1xskutte 6,5-hylser får en for kr 1-1,50 pr stk, ofte kan en også få sånne mengder av de gratis at en blir flau der en sleper med seg Remaposen.

 

 

TS har 15 hylser. Lader og skyter du alle 15 hver gang? Er alle like gamle, samme fabrikat? Hvorfor trimmer du ikke alle når du trimmer?

Link to comment
Share on other sites

Har en boks med 200hylser til hvert våpen eller kaliber. Der starter jeg å trimme alle hylser etter lengden til den korteste hylsa i partiet etter første skyting eller før første lading om det er kjøpt hylser og ikke fabrikkammo som var hylsetilgangen.(de er da ikke trimmet første gang i mine øyne da dette er kun for å sørge for at alle er like før videre bruk)

 

Lader og skyter disse og måler lengde etter hver gang de er skudd. Så fort jeg ser noen ligger på maks eller over. Trimmer jeg alle i boksen og merker boken trimmet 1 gang.

 

Skyter de noen ganger til og så fort noen når maks eller over. rimmes alle igjen og merkes trimmet 2 ganger.

 

Osv.

 

Sorterer ut og kaster hylser med skader osv etter hver skyting.

 

Håper dette ga trådstarter ett godt svar. Detter er hvertfall måten jeg gjør det og syns det funker for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Høyres sikkert rart ut men pleie berre å skyta15 skot kvar gong eg skyte men skyte eg nå 20 til 30 ganga i løpet av ett år så blir det jo noken skot i løpet av året. Grunnen til at eg Ikkje trimma alle kvar gong er at sjølv om eg har lada Dei noken ganger så er det berre noken som er blitt for lange Dei andre er under trimmlengda enda. Kan jo selvsagt plukke hylser på banen da men er litt skeptisk til det veit liksom Ikkje kva eg får ikke tillegg er litt av grunnen at eg prøve å leva litt minimalistisk, prøve iverfall og da er 15 hylser ideelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du overtenker dette, skaff deg først og fremst nok hylser. 15 hylser i runddansen er for lite uansett om du bare skyter 15 om gangen, det gir også en helt utrolig lite effektiv ladeprosess.

 

1- Start med en pakke kjøpeammo om du ikke vil ha engangsskutte hylser.

2- Skaff deg en lee collet die.

3- Press alle 50 i en runde når du har skutt opp kjøpeammoen.

4- Fres alle til minimum lengde og regn alle 50 som en gang frest.

5- Nå har du 50 hylser klar for lading. Legg de i en eske og lad opp 15 skudd av gangen om du vil.

6- Etter skyting legger du de 15 nyskutte hylsene i en annen beholder.

7- Etter tre runder på banen har du 45 tomhylser. Press disse med collet dia og mål, dersom det skulle være noen som har strekt seg over max, legg de tilsides i en tredje beholder og erstatt de med de 5 hylsene som ligger ubrukte i den første beholdern. ( Du følger med nå ? :wink: ) l

 

- Du har nå skutt 6 runder a 15 skudd ( pluss 5 skudd)

 

- Du sitter igjen med 45 pressede hylser klare for bruk. Eventuelt er du nede i under 45. Men da har du noen runder til du er nede i 30, eventuelt 15.

- Se punkt 4.

 

Med din mengde skyting så skal jeg vedde noen kroner på at du klarer deg et år med en collet die og 50 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Joda har tenkt tanken men kjenne Ikkje så mange av Dei andre som skyte så er litt bale å spørre, mykje enklere her :) dessuten så bruka eg collet dia fra Lee så da må eg vel ha heilpressdie , smøremiddel og sånt.

 

Vet ikke hva slags rifle du har men Blaseren min kan bruke hylser som er skutt i Sauer (Sauer kammeret er tightere enn Blaser kammeret). Spør en tilfeldig kar som skyter med en Sauer om du kan få noen tomhylser og prøv. Kamrer de uten problemer er det jo bare å kjøre på uten helpressing.

Link to comment
Share on other sites

5 hylser?? Hvorfor det?? Nei det har de forresten vært inne på ett par ganger tidligere i tråden her:p hehe, måtte bare;)

 

Husk att det er andre ting enn bar trimming som sliter ut en hylsene! Hadde tatt all under en kam og ikke skilt de ut fra trimming! Selv om en hylse ikke er trimmet mange ganger kan halsn sprekk, hettelomma bli rom osv.

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke lader hardt, eller har et skjevt kammer eller noe, så tror jeg den billigste løsningen her er å size mindre. Skru sizedia opp, og ikke size mer enn at patronene kamrer. Man kan fint halspresserede med helpressedier.

Da trenger du kanskje aldri å trimme. Å ikke overtenke, og ikke trimme for minste tidel vil også hjelpe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for all hjelp men har ett spm til. Har ein boks RA 10 krutt som var berekna til 123 grains kuler. Men dette kruttet er vel ganske likt norma 19 krutt som er universalkrutt til 6,5x55. For å lada rekruttpatroner 100 grain med snill lading noken som har forslag til antall grain krutt. Kulene blir i første omgang hornady si 100 grains amax kula. Seinare kanskje lapua si scenar 100 grain, tenkte kanskje 41-42 grain av RA 10. No lader eg med 38 grain Norma 11, kan jo berre lada vidare med det selvsagt men hadde vært greit å fått brukt opp RA kruttet og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...