Jump to content

Påstand om ulovlige handlinger uten grunn


barerobert

Recommended Posts

Miljøorganisasjon utlover dusør for tips om død ulv

Norges Miljøvernforbund utlover 100.000 kroner i belønning for opplysninger om ulven som ble funnet død i Alta i Finnmark tirsdag.

 

– De som kan påvise noe eller komme med tips om hva som har skjedd med ulven, om hvem som har påført ulven skader, og som kan medføre fellende dom, vil få en belønning på 100.000 kroner, sier forbundets politiske nestleder Ørjan Holm til NRK.

 

Ulven har ingen synlige skader. Statens naturoppsyn (SNO) uttaler at det likevel er uvanlig at en ung hannulv dør uten grunn. (NTB)

 

Når man tror man har hørt og lest det meste....

Link to comment
Share on other sites

De som følger litt med på dette med ulv,kjenner sikkert at det igjen begynner å bli virkelig hett..Jeg tror det bare er spm om tid før det smeller og "ulvekrigen" kommer skikkelig i gang..Hvor lenge tolererer den Norske befolkningen å få ulven tredd nedover øra

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke det jeg siktet til.

Mer det at miljøvernforbundet utlover dusør for å påvise at dette er resultat av en ulovlig handling.

Det er ingen synlige skader på dyret og prøvesvarene er enda ikke klare.

Å da påstå at den er drept ulovlig er ihvertfall i min bok alldeles på kanten...

Link to comment
Share on other sites

Det må vel være lov å bli mistenksom når en ung ulv sjøldauer, selv om de sikkert er både innavla og degenererte. Ulv har blitt forgifta før. Det foregår vel etterforskning omkring den som døde i Østmarka?

 

karta-varg-skandinavien-juni-2015.png

Dette kartet viser det vavlo sier. Ulven holdes i sjakk på Norsk side av, iallefall en stor del, lovlig jakt, som bortimot holder den i "ulvesonen". Mot syd holder den seg vel i sjakk selv, ikke lett å ha et ulverevir nedi tettbebyggelsen - og mot nord, der det ikke er jakt (lovlig), men derimot store områder med ulvebiotoper - reinsdyrallergi :wink:

En svært stor andel av valpene som fødes i Sverige, ulven er tett fulgt av forskere der, rett og slett forsvinner. Hvordan ulven hadde spredd seg uten disse forsvinningene kan vi bare spekulere i.

Disse forsvinningene hindre bestandsvekst, men det gjør også at myndighetene ikke ser bestandsvekst, og ikke vil tillate tiltak for å begrense bestanden. På denne måten er det nok slik at ulovlig "jakt" hindrer en regelmessig lovlig jakt.

 

Uten å ta side i for eller mot ulv, så er det mulig å konstatere en ting. Samene kan en ting som hedmarkingene ikke kan - de kan holde kjeft. De har selvsagt en fordel, de kan kjøre skuter som de vil, og de har ikke skogen full av folk. Og det er uansett ikke praktisk å regulere bestanden her med vanlig lovlig jakt, se bare på den norske jerveforvaltningen.

Er det lov, nei, forstår jeg dem, ja - Er det noe politisk feil her, ja - skal vi ha ulv eller ikke? Det er heldigvis ikke mitt problem.

 

"three people can keep a secret, if two of them are dead"

Tilskrives Benjamin Franklin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ulven vandrer over store områder - og dersom det viser seg at den er forgiftet kan det meget vel ha skjedd i land der det er lovlig å drepe med gift. Norges Miljøvernforbund bør straks ta dette opp med de aktuelle lands myndigheter. Her må man ikke vente til enda en ulv forgiftes. Gift er noe svineri enten man liker ulv eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ulv har blitt forgifta før. Det foregår vel etterforskning omkring den som døde i Østmarka?

 

Veterinærinstituttets konklusjon var: "Sannsynligvis har ulven blitt eksponert for stoffene gjennom inntak av forgiftede gnagere, men det kan ikke utelukkes at ulven har vært i direkte kontakt med stoffene i utlagt åte. Det ble ikke påvist blødninger i ulven som kunne indikere direkte skadelig effekt av stoffene."

 

Men det er jo klart at når det er en ulv så spares det ikke på ressursene for å etterforske om det kan være andre årsaker, selv om landets ledende veterinærfaglige instans har kommet med en relativt klar. Lokalbefolkningen er, som vanlig, skyldig til det motsatte er bevist. I media er det selvsagt kun fokusert på at det er funnet gift i ulven, og ikke nevnt med et ord hvilken ordlyd rapporten fra vet-inst brukte.

 

En lignende måte å rapportere nyheter ser en for øvrig når siste bjønnrapporten kom, der man konkluderer med en jevn nedgang i antall bjørn - selv om antall binner har økt forholdsvis jevnt og trutt. Årsaken til det høye antall bjørn tidligere har jo vært stor innvandring av unge hannbjørn fra Sverige, og økt avskytning i Sverige har redusert denne innvandringen. Slik at vi nå er på en kjønnsfordeling som det ble lagt opp til i rovviltforliket -11. Økningen har vært fra 40 til 54 binner, altså en økning i antall binner på 35% siden 2008. Videre har man konkludert med at 54 binner tilsvarer 6 ynglinger, som tilsvarer 9.3 binner pr yngling, mens rovviltforliket fastslo at antall påviste binner skulle deles på 6.5 for å finne antall ynglinger (som da blir 8.3). Altså er det innført "grensebjørn", i likhet med "grenseulv". Uten at dette er spesifisert i rovviltforliket.

 

Når innføres valg på byråkrater og forskere, for det er jo der makta sitter... ?

 

NB: At en stor andel av valpene forsvinner bør ikke komme som noe sjokk, da det i bestander som overhode ikke påvirkes av jakt eller kontakt med mennesker påregnes en naturlig dødelighet på 50% første leveår.

Link to comment
Share on other sites

Dæm har tadd helt feil. Det dem trur er "ulv" er et helt vanlig dyr het er oppe. Kjøre hund heter det. Brukes blant annet i finnmarksløpet og for fine turer i skog og mark. Stakkaren har rota seg litt vekk og kom i kontakt med noe medisinert oppdretslaks som den har blitt syk av. Muligens noe avlusningsmiddel som det brukes litt av.

Link to comment
Share on other sites

NB: At en stor andel av valpene forsvinner bør ikke komme som noe sjokk, da det i bestander som overhode ikke påvirkes av jakt eller kontakt med mennesker påregnes en naturlig dødelighet på 50% første leveår.
I en slik bestand kreves det at 2 - TO - valper fra hvert par overlever til forplantningsdyktig alder og danner alfapar, for at bestanden skal være konstant. De øvrige valpene er det ikke plass til.

 

Da er det bare å sette et gjennomsnittstall for antall valper et alfapar får i løpet av levetida - 5? - 10? - 15? - 20? - 25? - 30? Dette gir da en naturlig dødelighet på valper og ungulv på hhv. 60 - 80 - 87 - 90 - 92 - 93 %.

 

Ulven er en flokkjager, dens jaktsuksess avhenger av at det er en flokk, som løper "stafett" mot byttedyra. En enkelt ulv er nettopp det - "en ensom ulv", og en dårlig jeger. Spesielt hvis det dreier seg om en ungulv, som må ut av flokken, fordi alfaparet har fått nytt kull. Slike dyr kan, i "beste" (?) fall, greie å kverke noen ulldotter.

 

At det overveiende flertallet av unge ulver dør, er altså en del av det "naturlige økosystemet" som rovvilttilhengerne tilber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det må vel være lov å bli mistenksom når en ung ulv sjøldauer, -
Som vist over, er det ingen som helst grunn til det. Det er ingen tegn på at det "sjøl"- eller "assisterings"-dauer mer ulv enn at bestanden er konstant, eller øker.
Dette kartet viser det vavlo sier.
Ja- kanskje det. Men det viser i alle fall presist hvor "Prosjekt Varg", for 40 år siden, sa at man kunne etablere en "skandinavisk" ulvestamme. Så får "enhver især" finne ut hvor sannsynlig det er at den kom akkurat der.
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor jeg så det, men noen antydet drukning pga dehydrering under svømming.

Det eneste som kan ha fått den i havet er drev med snøscooter/kjøretøy men det er usannsynlig det og da noen VILLE sett eller hørt om dette.

Det var jo en en merkelig teori- fantasien din er i hvert fall i orden om ikke annet :shock: Ett lite tips, to av mest vanlige årsakene til at firbeinte drukner på denne tiden av året er at de går igjennon isen- eller i forsøk på kryssing av flomstor elv. Denne typen firbeint skapning har i tillegg en lei uvane å følge- ja- nettopp iskanten.
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor jeg så det, men noen antydet drukning pga dehydrering under svømming.

Det eneste som kan ha fått den i havet er drev med snøscooter/kjøretøy men det er usannsynlig det og da noen VILLE sett eller hørt om dette.

Det var jo en en merkelig teori- fantasien din er i hvert fall i orden om ikke annet :shock: Ett lite tips, to av mest vanlige årsakene til at firbeinte drukner på denne tiden av året er at de går igjennon isen- eller i forsøk på kryssing av flomstor elv. Denne typen firbeint skapning har i tillegg en lei uvane å følge- ja- nettopp iskanten.

Jaha ja... Nå er det en teori plutselig. Jeg tror vi holder oss til vitenskapelige termer og kaller det en hypotesete? ok? Takk.

 

Forøvrig var det en kommentar jeg så i et kommentarfelt, altså IKKE min egen fantasi. Jeg vet like lite om ulv som Obama vet om norsk strikkemote så å prøve å argumentere med meg om det er fånyttes. Da foretrekker jeg å bli informert om jeg har en misoppfatning. Ikke sant? :)

Link to comment
Share on other sites

så nettopp på altaposten.no at ulven ble funnet mellom griegseafoods anlegg på Simanes og ny-kåfjordbura, et område hvor det går rett opp og rett ned fra fjæra til rundt 300moh, vil tro at han har kommet litt for nært kanten oppå fjellet og gått utfor. Har sjøl vært der ute mange ganger å der er det så bratt at sklir du stopper du ikke før du treffer sjøen

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja... Nå er det en teori plutselig. Jeg tror vi holder oss til vitenskapelige termer og kaller det en hypotesete? ok? Takk....
Sitat: Det eneste som kan ha fått den i havet er...Tja, skal en drive med flisespikkeri over ordlegging så var det vel mere en påstand enn det var en hypotese? :D
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...