Jump to content

Tau til talje


einherje

Recommended Posts

Jeg har arvet to sett med firskårne taljer etter min bestefar. Jeg har brukt dem i elgjakta i flere år. Utrolig redskap. Utfordringen nå er at det gamle hamptauet begynner å bli dårlig. Hvor får jeg tak i nytt tau til talje? Det nytter ikke med vanlig nylontau. Det er alt for elastisk.

Link to comment
Share on other sites

Du må finne en seilbåt-rettet butikk. Fortøyningstau er og skal være elastiske, men riggtau til seilbåter skal ikke. Seilerne betaler i dyre dommer for tau som ikke er elastiske.

Se et et et tau som er ment for å være fall, og så velger du hvor mye du er villig til å betale. De beste, dvs. minst elastiske er dyre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen nå er at det gamle hamptauet begynner å bli dårlig.

Hvor får jeg tak i nytt tau til talje?

Det er da kunstfiber tau, som er lite elastisk, uten at jeg har typenavn til deg. Og noe elastisk burde du vel også kunne bruke?

 

Husker ikke hvor jeg kjøpe hamptau, for en del år tilbake. Men har sett slikt tau hos enkelte byggevare foretninger.

 

Ellers må en huske på at hamptau bør henge fritt og luftig. Da tåler det fuktighet og holder "nesten" evig. Liggende vått i en haug/kveil, i en sekk, eller en pose, er noe av det værste en kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Biltema har det du trenger, de har hamp og de har flettet "seil" tau. Velg sistnevnte. Går fint gjennom blokk.

 

Skal du ha minimalt med strekk velger du spectra. 12 slått fletta tau som er sterkere enn wire. Greit og spleise og det strekker seg maksimalt opp mot 2% før brudd. Brukes mye i fiskeri og fås kjøpt på mørenot/Egersund trål/selstad. Det er eksempler på at slikt tau har skjært nedover rekka på snurpere..

Link to comment
Share on other sites

Spectra og klatretau er vanligvis kostbart.

Standard dacron tau til fall (finn en butikk for seilbåtutstyr) holder i massevis og strekker seg ubetydelig, i hvert fall til dette bruket.

Bruddstyrken er også høy alt ettersom diameter naturligvis, men 10 eller 12 mm. skulle gjøre susen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...