Jump to content

De tryggeste riflene? Skytterens sikkerthet i fokus.


morten0

Recommended Posts

Hei hei.

 

Har vært mye snakk om Blaser igjen i det siste her. Har personlig ingen mening om R93, da jeg aldri har eid eller skutt med en, men jeg synes diskusjonen er interessant.

I slike diskusjoner dukker det ofte opp diverse ting som kan skje på andre rifler også. Merker i tennhetten når sluttstykket ikke er i lås, tennstempel som knekker, dårlig gasshåntering osv.

 

Jeg har aldri opplevd noen ulykker med våpen, men når man blir eldre så blir man redd for alt, hehe :lol:

 

Mauser 98 har en god gasshåndtering, og skytterens sikkerhet er i høysetet, sies det, Jeg vet ikke.

Remington 700 håndterer gasslekasjer dårlig, men har ikke hørt om noen ulykker forbundet med hylsebrudd o.l. på de riflene.

Rifler med fatbolt skal ha mindre sjangse for å sprenge, ved eventuelle ulykker?

 

Mange teorier, men holder de vann i praksis?

 

Leste litt om at et par Sako 85'er sprengte for et år siden, var vist noe feil med løpene. Bakre del av sluttstykket holdt ikke igjen for trykket og gikk i hodet på skytter. Dette er en slik vrid og klikk variant. Dårligere løsning enn de tradisjonelle gjengene?

 

Når jeg leser slikt, kombinert med hele Blaser debatten, så mister jeg liksom litt troen på nye konstruksjoner.

Har "fremgang" og "nyvinninger" tatt helt overhånd i våpenbransjen? Sender de ut halvferdige produkter og lar kundene gjøre testingen for dem?

Eller var det kanskje at man aldri hørte noe om slike ting før, men det skjedde alikvell? hmm

 

Har snart prøvd alle fabrikater når det kommer til jaktrifler, og det har vært mye bra, men også noe tvilsomme greier. Men alle har vært trygge å bruke for min del.

Etter ha solgt min forrige rifle er jeg klar for en ny en. Lurte på en ny Tikka T3x denne gangen.

Har hørt mye bra om den, men aldri eid en før. Ikke hørt noe spesielt negativt om den, eller har dere?

 

Synsing og meninger rundt dette tema tas imot med takk.

Ikke meningen min at dette skal bli en tråd der man kaster drit i øst og vest, men synes bare tema er interessant.

 

Sleng deg på debatten.

Takk.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Remington 7600 pumpe er etter min mening rifla som beskytter hodet til skytteren best. Hele låskassa virker som et skjold for ansiktet mot alle løse deler hvis noe skulle skje. Spesielt høyreskyttere er veldig godt dekket pga utkasteråpningens plassering. Det er heller ingen utstikkende hevarmer som kan kappe av fingre ved "stenguntenning". Det som er litt humor er at "lynraske" Blaser er ei sinke i forhold til 7600 :-)

 

Andre rifler med samme låskasseprinsipp er feks Browning BAR halvauto er også veldig sikre med tanke på hodeskader for skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker best rifler hvor sikring låser tennstempelet. Likevel sikrer de fleste av mine rifler km avtrekkeren. Ofte blir det til at jeg går på jakt med skudd i kammeret og oppspent sluttstykke, og bare "klemmer" det ned like før jeg lar skuddet mot viltet gå.

 

Jeg har en tikka T3 og liker den. Noen mener det er for mye "plast" på våpenet, men verden går jo fremover tenker jeg! Diverse plast/kompositt/ resinprodukter løser i mange tilfeller i dag oppgaver langt bedre enn stål og tre. Har også en S&L m97 dl GR 2. Stål og tre, og vakkert nok, ikke for å glemme velskytende, men måtte jeg velge en av de hadde det blitt Tikka T3 light ss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker at låskasser på sentertente rifler er i stål og at aluminiumskasser og rettrekkermekanisme forbeholdes 22lr.

Støtter teorien om Remington 7600. :D Mener å ha hørt at det kan gå gærnt i Kalashnikov, er det noen som vet noe om det?

Interessant for meg siden jeg har en vepr. Dustcoveret er jo ikke rare greiene. :think:

Link to comment
Share on other sites

Mauser 98 har en god gasshåndtering, og skytterens sikkerhet er i høysetet, sies det, Jeg vet ikke.

Joa, masse ventilering der. Men også lavere styrke pga design, materiale og alder. Det er også større risiko for hylsehavari pga kontrollert mating (dårligere støtte for hylsa), i tillegg kommer føringene for klakkene som lettere leder gass bakover. Totalt sett er det derfor stort behov for gasshåndtering. En moderne fat-bolt tetter langt bedre rundt bolten, og 700-designet med bolt som entrer pipa holder tett mye lenger. Ikke lett å si hva som er best alt i alt, både begrensing av risiko og av konsekvens har sine fordeler, og de er ikke alltid mulig å kombinere.

 

Jeg synes rettrekker-designet har en grunnleggende feil sammenliknet med mer tradisjonelle design, opplåsing er en ren lineær bevegelse i samme retning som en gasslekkasje vil virke. Ellers tror jeg ikke det spiller noen rolle om det er roterende bolt eller gardena-kobling så lenge designet ellers er fornuftig.

Ellers kan en jo lure på om låsing i pipa er en ideell løsning. En kasse i alu (som det som regel ender med) vil ha mindre styrke som sekundær lås, og om en overbelaster låsen nok må nesten bolten gå ut bak. Med låsing i kassa kan en gjøre innfestingen det svakeste leddet slik at energien ledes ut forover.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er nå ikke alltid slik at ladearmens bevegelse er i samme retning som bevegelsen som låser opp våpenet. Mener å huske at pumperiflen jeg prøvde (tror det var en 7600) låser opp på samme måte som en AK eller AR, altså at den lineære bevegelsen til "energimekanismen" omgjøres til en roterende bevegelse i låsemekanismen. Jeg mistenker, uten å være sikker, at K-31 (den sveitsiske) fungerer på samme måte. En gasslekkasje vil jo her ikke virke i samme retning som opplåsingen. Derfor føler jeg at en roterende lås er tryggere enn en gardenalås.

 

Ellers er det vel ofte slik at ingeniøren lager et bra våpen, så kommer økonomen og gjør det billig. Det tryggeste gassmessig ville vel være å sende all energien ned i magasinbrønnen?

 

Jeg er også veldig nysgjerrig på hvordan en Vepr ville oppføre seg om låsingen røk. Er det noen som kjenner til tester?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat avfyring uten lås er faktisk ganske vanskelig å få til på en Vepr-mekanisme. Tennåla er fjærbelastet, det er vanskelig å trykke den fremover med fingrene. Videre er der en "tann" på sluttstykkebæreren som vil stoppe hammeren før den treffer tennåla helt til sluttstykkehodet er rotert langt nok rundt og i lås. Dersom hammeren kommer frem før sluttstykkebæreren er helt fremme, vil den slå våpenet "mer i lås" før den treffer tennåla. Enkelte AK-varianter mangler fjær på tennåla, og da vil den kunne fly fremover når sluttstykket går i lås og dermed lage merker i hetta. Vil tippe det er det som var tilfellet med Valmeten til Torf.

Det jeg lurer mest på når det gjelder sikkerheten i Vepr (AK) er hvorvidt låskassa vil holde sluttstykkebæreren inne om den plutselig kommer fykende.

 

Når det gjelder rettrekkere: At gassen skal drive ladearmen bakover har jeg vanskelig for å se for meg. Jeg ville tro at gassen mister så mye energi på vei bak til slike deler at den bare vil blåse forbi. Uten at jeg påberoper meg intim kjennskap til alle varianter, såklart.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at pumperiflen jeg prøvde (tror det var en 7600) låser opp på samme måte som en AK eller AR, altså at den lineære bevegelsen til "energimekanismen" omgjøres til en roterende bevegelse i låsemekanismen.

 

Det tryggeste gassmessig ville vel være å sende all energien ned i magasinbrønnen?

 

Det er korrekt at på pumpemekanismen til Remington 760 / 7600 går bolten i lås ved at den roterer eller "gjenges" i lås i siste sekvens av ladebevegelsen fremover.

Dette på grunn av låseklakkenes vinkling.

 

Når det gjelder gassutslipp på denne mekanismen går den ned og ut i magasinbrønnen.

Jeg snakker her av erfaring med Remington 760 i 30-06 tidlig i min karriere som hjemmelader.

Pumpemekanismen er kjent for å strekke hylsene, og jeg opplevde vet to tilfeller hylseseparasjon med gassutblåsing via magasinbrønnen som resultat.

Utenom litt høy puls og såret stolthet skjedde det ikke skade verken på skytter eller våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye å tilføye i diskusjonen, men vil fortelle om den gangen jeg var yngre og mindre klokere (liker jeg å tro) enn i dag.

 

M98 og gamle patroner merket Rano. De det ikke er korrosjon og grønske på kan jeg vel skyte tenkte jeg. Kort fortalt, en av de gav meg en skikkelig blåst i trynet. Lettere sjokkert dro jeg opp hevarmen (mener å huske den var ekstra tung) og inspiserte hylsa.

 

Hylsa hadde en 3-4 mm lang og 1 mm bred sprekk langs med, som startet rett etter halsen. Dette som kalles hylseseparasjon? Det ble ikke skutt mer Rano etter det.

Link to comment
Share on other sites

Rano med omladde hylser kunne en sjelden gang gi overraskelser. Best synes jeg historien din illustrerer hvordan m98 håndterer hylsesprekk eller punkterte hetter; gassen luftes til venstre og bak i sporet for låsklakken, ut i tommelutsparringen på mil kasser og rett i øynene på skytteren.

 

Det er mulig at m98 håndterer en fullstendig sprengning bedre enn andre, men den er en av de mer ubehagelige mekanismene å få gass bakover med.

Link to comment
Share on other sites

Dette må være årets "Glasset er halv-tomt"-tråd :shock:

 

Uansett; Jeg opplevde en 30.06 hylse(selvfølgelig noe gammalt militært drit) som separerte i bunn denne høsten. Skutt i en Lakelander.

Problemfritt egentlig. Luktet litt brent hår da det ble skutt i t-skjorte :mrgreen:

Presisjonen var også skadelidende. Sikkert den kammerberømte Es'en som ble forstyrret :mrgreen

Link to comment
Share on other sites

Angående vepr, valmet og andre AK prinsipp ting så må vel moralen da bli at det kan være skummelt å byge for mye manuelt på halvauto. Det blir vepr heller ikke brukt til da jeg nekter å la den pipa bli seende ut innvendig som ei hardt brukt MG pipe. :think:

Link to comment
Share on other sites

Ja, mitt glass har aldri vært fullere enn halv-tomt.

 

Tenker ikke på sikkerheten (til låsen i rifla) når jeg skyter egentlig, er mer en ting jeg funderer og tenker på i ledige stunder.

 

Leser litt i den nyeste Blaser-ulykke tråden, og noen der sammenligner våpen med biler. Noen biler er tryggere å kjøre med enn andre osv.

Ikke enig i sammenligningen. Produsentene av 2CV påstod da aldri at deres bil var like trygg i en kollisjon som en Volvo 240.

Men 2CV'en hadde andre kvaliteter, så folk kjøpte den alikevell. Men liker ikke at eventuelle feil og svakheter (hvis det er noen) ikke skal komme frem i lyset.

 

Lurer litt på om disse personene fortsatt hadde kjøpt eller beholdt sin rifle om det hadde blitt konstatert, fra produsent, at det var en svakhet i konstruksjonen.

De burde jo det, de har jo trots alt verdens beste rifle, eller?

 

Hadde jo blitt litt latterlig om produsentene av den gode gamle Krag'en, hardnakket nektet for at Kragen ikke var solid nok for bruk med ammunisjon med "moderne" ladninger.

Det har blitt konstatert at den ikke er bygd for det, og det er greit. Folk bruker de ladningene som passer istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, så handler det ikke om at jeg er redd når jeg skyter. Koser meg både på banen og i skogen. For min del og de fleste andre som tar del i denne tråden er det mer en interesse for forskjellige konstruksjoner, styrker og svakheter. Og at eventuelle svakheter og dårlige/tvilsomme løsninger blir belyst. Og at alle kan komme med egne meninger, teorier og spørsmål, som andre kanskje kan avkrefte, bekrefte eller besvare.

 

At de som er skeptiske til diverse konstruksjoner, og gjerne vil vite mer, heller burde gå over til strikking eller hekling på grunn av dette, er for meg et tåpelig utsagn.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes de iblant oss som finner tilfredsstillelse i å gå gjennom alle eventualiteter. Jeg regner på ingen måte med at Vepr'n skal finne på å demontere seg selv, men det ville være artig å vite hvordan det i tilfelle ville skje.

 

Da er det nok langt skumlere å bruke småkorrodert ammo i Kragen, men jeg har da planer om det også når snøen slår retrett på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...