Jump to content

Andre systemrifler enn Blaser med optikk på løpet?


Bartemannen

Recommended Posts

Hadde en prat med en kar på skytebanen i dag.

Vi lurte begge på om det fantes andre systemrifler enn Blaser som fester optikken på løpet?

 

Vi fant begge ut av at det var bortkastet å ha Sauer og Mauser systemrifler i skapet siden vi aldri gidder å skifte løp pga ny innskyting hver gang.

 

PS! Drop diskusjonen om at man kan bytte løp på Sauer og Mauser ved hakemontasje/QR og feste løpene med Momentnøkkel. Den gidder vi ikke igjen :D Ikke interessant scenario for noen av oss.

 

Andre enn Blaser?

Link to comment
Share on other sites

Tror Blaser er det eneste som fester på løpet, og det kan de gjøre pga manglende låskasse(rifler med låskasse ville fått kikkerten for langt frem).

 

Mauser M03 har "samme" innfesting av løp som Blaser, bolter fra løpet ned i forskjeftet. Dermed har man lik montering hver gang og det påvirker ikke treffpunkt så langt jeg har forsått. En jaktkammerat har hatt M03 over 10år og mange ganger skrur han sammen rifla rett før jakt. Han har samme treffpunkt.

 

Sauer 404 skal også ha samme treffpunkt med demontering/montering pga et nytt spor som sikrer lik montering.

 

Har selv R93 og der er det dønn likt hver gang. Det gjør at jeg kan bruke en kikkert på mine to løp og bare notere ned forskjellen i klikk(3 ned). Veldig bra system som sparer meg for 15-20000kr i ekstra optikk. Dermed er ikke Blaser så dyrt alikevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en prat med en kar på skytebanen i dag.

Vi lurte begge på om det fantes andre systemrifler enn Blaser som fester optikken på løpet?

 

Vi fant begge ut av at det var bortkastet å ha Sauer og Mauser systemrifler i skapet siden vi aldri gidder å skifte løp pga ny innskyting hver gang.

 

PS! Drop diskusjonen om at man kan bytte løp på Sauer og Mauser ved hakemontasje/QR og feste løpene med Momentnøkkel. Den gidder vi ikke igjen :D Ikke interessant scenario for noen av oss.

 

Andre enn Blaser?

 

 

Steyr Mannlicher Luxus og Merkel KR1 er også to systemvåpen som har kikkert montert på løpet..

Link to comment
Share on other sites

Steyr Mannlicher Luxus og Merkel KR1 er også to systemvåpen som har kikkert montert på løpet..

Interessant....

 

Forstår jeg riktig at Steyr'en er bolt og Merken'en er retrekker?

 

Retrekker er uaktuelt for begge to av samme grunn som Blaser er (finnes sikkert ørten tråder om det her fra før).

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de er rettrekkere. Merkelen er boltrifle forkledd i en "rar" innpakning for å slippe låskassa rundt.

Når det gjelder Steyrn så er jeg litt skeptisk til montasjen som bare er festet med to små skruer, men jeg kjenner egentlig ikke rifla, så ta det for det det er verdt. Jeg ville i hvert fall sjekket dette ut om jeg skulle kjøpt den rifla :wink:

 

Retrekker er uaktuelt for begge to av samme grunn som Blaser er (finnes sikkert ørten tråder om det her fra før).

Hvis du tenker sikkerhet, så er det kunn R93 som har et problem. Ingen andre! R8 er sikker og en fin rifle om du vil ha "Blaserfordelen".

Link to comment
Share on other sites

Alle brekkvåpen.

Det tenkte jeg på her om dagen, at drillingen er den eneste rifla jeg ikke stadig justerer på siktet til...

 

Ellers er jeg helt enig i dine vurderinger. Har to sauere jeg er godt fornøyd med. Eneste minuset er at løpet ikke er skrudd i med gjenger. Da kunne man pusset på vanlig måte etter en regnværsdag uten å være redd for olje i løpsinnfesting, med påfølgende "ut med løpet for puss" og deretter på banen for å skyte inn...

 

Hadde forresten vert et spennede prosjekt: Ta et halvbrukt STR løp og prøve å mekke til en montasje på løpet ( skru/ sveise fast en type ekstention montasje)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

AR15 har da vel ikke optikk på løpet?

 

Nei, men du bytter ikke løpet på en AR, du bytter hele upperen, så i praksis ville det hatt samme funksjon som en Blaser f.eks

Du kan bytte til annet kaliber, med tilhørende innskutt kikkert på 30 sek.

Link to comment
Share on other sites

Blaser K95 er et glimrende alternativer..

..,eller denne;

http://www.cg-haenel.de/en/haenel-jaeger/products/single-shot-rifle-jaeger-9/

Jeg tror den er litt billigere en Blaser K95?

 

Men for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt poenget med å skru av og på løpet hele tiden?

Jeg klarer bare se en god grunn for systemvåpen, og det er en for full våpengarderobe. Jeg synes systemrifler er en sykdom som ødelegger egenskapene og ergonomien til våpenet. Mange mister i tillegg styrke på enkelte strategiske plasser siden alt skal kunne plukkes i biter.

 

Hvis det er kalibersyken som har manifestert seg og trangen til nye og flere piper, så må jeg bare kondolere :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ingen kaliber syke. Bare full garderobe.

Har behov for to kaliber som jeg kunne tenke meg å kunne bytte mellom enkelt. Kunne da kvittet meg en rifle.

 

Og jeg har systemrifle (Sauer 202), men jeg er ikke fornøyd med at jeg ikke bare kan ta løp inn og ut, uten behov for ny innskyting. Dermed blir system-biten ikke brukt.

Link to comment
Share on other sites

AR-15 er for trådstarter et fullstendig uaktuelt våpen til jakt.

For å vri litt på flisa......om AR15 hadde vært tillatt brukt på jakt her i kongeriket, hadde jeg personlig ikke vært i tvil et eneste lite nanosekund......jeg hadde gått for en AR variant.

 

Når det er sagt...Sauer 404 er et godt men dyrt valg av systemrifle, bortsett fra montasje-innfestingen, som gjør......at om man ikke modifiserer rifla, må holde seg til fabrikkmontasjer/kloner.

Lykke til i valg av systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke denne overdrevne motforestillingen mot blaser jeg. Statistisk sett så dør det en jeger annenhvert år i Norge som følge av vådeskudd. Hvis en er så livredd for en blaser som statistisk sett er 100% trygg å bruke så taler burde en strengt tatt, ned bakgrunn i vådeskuddstatistikken, rett og slett holde seg hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke denne overdrevne motforestillingen mot blaser jeg. Statistisk sett så dør det en jeger annenhvert år i Norge som følge av vådeskudd. Hvis en er så livredd for en blaser som statistisk sett er 100% trygg å bruke så taler burde en strengt tatt, ned bakgrunn i vådeskuddstatistikken, rett og slett holde seg hjemme?

 

Du er ikke alene. Må være mange jegere som sliter med angst er min konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke prinsippet med Jägerlåsen at den låser på en bedre og mere solid måte, og dermed tåler "låsen" høyere trykk enn en tradisjonell brekkvåpen lås? Kunne ikke se at det i tråden Amatør refererte til omtalte måten Jägerlåsen låser på og tar opp trykk på? Heller prinsippet bak et tradisjonelt brekkvåpen..Korriger gjerne om jeg tar feil..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke prinsippet med Jägerlåsen at den låser på en bedre og mere solid måte,

Uten at jeg er ekspert på temaet, så tror jeg ikke Jägerlåsen i utgangspunktet er sterkere, men det som antagelig er fordelen er at man kan bygge en tilsvarende sterk "låskasse" med lettere materialer. Det vil si at den totale vekten på konstruksjonen blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Steyrn så er jeg litt skeptisk til montasjen som bare er festet med to små skruer, men jeg kjenner egentlig ikke rifla, så ta det for det det er verdt. Jeg ville i hvert fall sjekket dette ut om jeg skulle kjøpt den rifla :wink:

 

Det er 100% feilinformasjon. Skinna sitter på ett svanehalespor som deretter er limt med lock-tite og låst med settskruer. Skal mer enn litt vold til å få løsnet den

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Blaser K95 er et glimrende alternativer..

..,eller denne;

http://www.cg-haenel.de/en/haenel-jaeger/products/single-shot-rifle-jaeger-9/

Jeg tror den er litt billigere en Blaser K95?

 

Er det noen som selger denne her i landet nå? Var utrolig knotete å få inn da vi bestilte. Om man må betale nærmere 20k for en slik - som ser ut til å være villedende pris av det jeg kan se i sverige ville jeg heller skrapet sammen litt ekstra og kjøpt en k95. Haeneln er grei til sitt bruk, men er noe "billig" på enkelte områder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...