Jump to content

Mer informasjon om disse våpnene som jeg arver?


V4T5

Recommended Posts

Jeg skal overta disse våpnene, og skal teste de ut til jakt.

15nayk2.jpg

 

Har dere mer informasjon om kvalitet, modell osv? Noe av det jeg har fått info om angående kaliber osv kan være feil, så vær litt obs på det.

Jeg holder på å fylle ut søknad om våpen nå, så jeg må ha kaliber og modell helt riktig. Samt at jeg kanskje må føre på løpslengde. Våpnene er på andre siden av landet, så jeg får ikke målt pipelengen.

 

Øverste skal være en Mauser i kaliber 8,57(våpenkort). Det vil da si 8mm mauser som har den riktige betegnelsen 7,92x57.

Men hvilken modell er dette?

 

Midterste skal være en tysk mauser fra krigen, og dette er nok da en K98k. Påmotert KASSNAR - Wide 2-7x sikte. Kaliber skal også her være 8mm mauser.

 

Nederste er en side/side hagle i merket Special Belgium(?). Kaliber 16. Choke 170? (Hva betyr det). Et nummer jeg har fått info om er DH3101, kan det være modell nummeret?

Hagla skal være fra før 1940.

Har dere noe mer info om dett er bra greier? Jeg finner ikke denne på google søk.

 

Takker for all input :)

Link to comment
Share on other sites

Øverste er ikke en mauser, kan være manlicher.

Bilder må tas fra andre siden, og nærbilder.

Begge kan være kammret for 857IS, men den øverste kan også være for 8x57 som har en annen kulediameter-

På haglen må du ta bilder av løpets underside der stemplene er.

Link to comment
Share on other sites

2 rifler og ei hagle ??? :D

Den i midten er jo bankers Mauser m98 kal 8x57 , fullt brukbar som jaktrifle og verdt mellom 1000 og 1500 kroner

Den øverste virker mer spennende, ganske sikker på dette er en Haenel Model 1909, aner ikke verdi. Fra en katalogside jeg så på nettet kan det leses at denne ble levert i kal 7,8 og 9mm, så jeg ville ikke matet den med hyllevare 8x57 sånn uten å ha undersøkt det nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for input!

Jeg skal ta de med til børsemaker for sjekk når jeg får de ja.

Morsomt å høre at den øverste kan være spennende, skal helt klart sjekke den ut. (Og oppdatere dere :))

 

Skal det være mulig å få tillatelse til alle våpnene? Selv om to av de har ganske likt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har jegerprøven er det ingen problem. Anbefaler at du slenger med en åpen søknad på salongrifle med det samme du er i siget, eventuelt også et par søknader om ekstra piper i 17HMR og 22WMR. Når du likevel søker, mener jeg :wink:

 

Plutselig får du lyst på en salong til hermetikkboks-jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpnene er registrert på tidligere eier får du innvilget ervervstillatelse på disse til jakt. Såfremt du er registrert i jegerregisteret og du med disse ikke overstiger flere enn 6 jaktvåpen. Tidligere eier kan ha hatt denne hagla lovlig uregistrert, dvs ikke hatt våpenkort på den. Den må da registreres når du overtar den. Dette er ikke noe problem.

 

Du skal ikke betale søknadsgebyr hvis dette er arv i rett nedadgående linje.

 

Ønsker du å beholde et eller flere av disse våpnene uten å bruke de til jakt eller annen skyting. Kan du søke om å erverve de på grunnlag av affeksjon, du kan da ha de men ikke bruke de.

 

Ellers vil jeg gratulere deg med en fin arv, er moro å ta vare på og bruke våpen som er arvet.

 

Vet ikke om det er relevant, men du bør kanskje lese deg opp på forskjellen mellom 8x57 I(J) og 8x57 IS (JS)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er morro dette, jeg synes det er veldig spennende det at rifla har vært i krigen jeg da :)

Riflene er registrert og har våpenkort. Hagla er uregistrert ja.

Det er vel mer gave en arv, da han ikke er død(morfar), så da gjelder kanskje ikke regelen at det er gratis for omregistrering.

 

Angående de to forskjellige typene, fant jeg dette, er dette en god oppsumering på det?

 

There are essentially two 8mm Mauser rounds:

 

Old 8mm - 8mm Mauser "R" or 8x57JRS - .318 bore (which is actually 7.92mm). Very little of this exists anymore, as it is a very old round which has been replaced early in the century by...

 

Current 8mm - 8mm Mauser "S" bore, 8x57 JS, 7.92x57mm JS, etc. This has a .323 inch diameter bullet. Most post-1900 rifles chambered in 8mm mauser are of the S type.

 

If you shoot "old" 8mm in the S rifles, you will get no probs aside from no accuracy whatsoever. If you shoot "S" loads in an old "R" bore, the pressures may be too high. If in doubt, have your gunsmith slug the bore for you.

 

Most German K98s and clones are 8mm Mauser of the S type.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Det sitatet var mildest talt upresist, eller egentlig direkte feil. R'en har ingenting med saken å gjøre i forhold til kulediameter, men sier noe om hylsa har rille, eller krave®

 

8x57 J (Egentlig I, men pytt pytt) Og muligens 8x57 JR er "gammel kuleldiameter", .318

8x57 JS, og 8x57 JRS er "ny" kulediameter, .323

 

Altså er det S'en som sier noe om kulediameter. R'en noe om hylsetype, og til en viss grad noe om hvor kraftig ladningen er, da de fleste R-patroner, fra fabrikk, gjerne er ladd til lavere trykk enn de uten krave. J'en er egentlig en gotisk I, og betyr Infanterie.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke krav om at arvelater skal være død for at det skal være arv? Mener å ha lest om guttunger som "arver" våpen etter far selv om begge to er høyst levende.

 

Det stemmer, min sønn arvet avgiftsfritt tre våpen fra meg for ca 15 år siden, og jeg er fortsatt oppe og går for egen maskin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nr 1 er en mannlicher og det kan avgjøres hvis du tar et bilde av høyre siden av børsa . Dersom det er en slik som jeg tror har den en brukbar verdi :winke1:

 

Dersom du ser knappen over magasinlokket og boltutløsern ser du at dette ikke er noen Mannlicher, en kan også antyde at hevarmen ser ut til å ha kule, nesten alle Schoenauere har "smørkniv".

Haenel 1909 stammer vel fra Gew88 og er nok kanskje mer sjelden enn en mannlicher, men tviler på at den er veldig mye verdt. Utfra bildet virker børsa ganske pen i stålet, ville fått shinet opp stokken på denne og brukt den som kosebørse, gøy å ha noe som er litt uvanlig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...