Jump to content

308 win eller 7x64 till villrein?


TanteKose

Recommended Posts

Ber om hjälp från Er högre väsen på kammeret.no

 

308win eller 7x64 på muskedunder som ska brukas till villrein, hjort, rådjur, villsvin?

Ser på en Sako finnlight rustfri i 308win eller borde jag vänta på att vapenhandlaren får hem en rostfri tikka t3 laminerad i 7x64? Vet att 7x64 är ovanlig i Norden men desto vanligare nere på kontinenten.

Ska jag gå för en kort och lätt bössa i 308 win eller gå för en 7x64 som "räcker längre"??

Skjuter man in dessa två på 150 m så det inte speciellt stor skillnad i kulbana av fabriksladdad ammo upp till 200m. Köper jag 7x64 så kan hemmaladdning bli aktuellt - det har jag insett.

Men som jag hört kan avstånden fort bli över 150m på vidden och undrar därmed om 308 kan bli lite krampaktig och svårhanterlig om det blir större avstånd?

(6,5 x 55 är inget alternativ för mig men vet att många brukar det på fjället)

Även tacksam för om lämplig kula till renjakt också kan föreslås.

Tack på förhand!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde vel egentlig ikke si dette, som har venta i flere måneder på en 7x64når jeg kunne fått samme børsa i .308 eller 30-06 omtrent på dagen og brukt den på jakta i høst. Men en .308 gjør helt sikkert jobben akkurat like godt innenfor de skuddhold vi vanlige dødelige opererer med. Det er som du sier bare snakk om på hvilken avstand en skyter inn og hva en skyter inn med.

 

Mitt argument for å velge 7x64 er uten ‘fornuftig’ begrunnelse. Jeg hadde bare lyst på det kaliberet :D og jeg gleder meg som en gris til 2016 og de første fellingene med nyebørsa.

Link to comment
Share on other sites

På villsvin så er det mange som foretrekker 270 Win/7x64 pga sin hurtighet og snille rekyl.

En 7x64 med 150-160grs kule vil fungere til alt du nevner, og fungere godt :)

En 7x64 mister ikke så veldig mye fart selv om du velger 22 toms pipe(56cm)

Det er ikke uten grunn at den er så populær på kontinentet.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Med lik kulevekt har disse kalibrene "nøyaktig" lik utgangshastighet. Det 7-millimeteren vinner på kruttvolum tar 308en igjen på arealet. Kulebanen er lik ut til 5-600m.

 

En ekspandert 308 er litt større enn en ekspandert 7mm, og en tilpasset låsekasse er noen gram lettere. Jeg ville valgt 308!

Link to comment
Share on other sites

Nå kunne jeg ikke la være, fordi det du skriver og påstår vedr. 308 vs 7x64 er slett ikke riktig. Utgangshastighetene og dermed kulebanene har nøyaktig lite med hverandre å gjøre! 7x64 har både høyere hastigheter og flatere kulebane. 180gr/11,7g i 308 får gjennomsnittlig 790 m/s og 177gr/11,5g i 7x64 850 m/s. Dette utgjør 60 m/s forskjell eller 200fps for de som går med amerikanske enheter. Det er mye! 9,7g / 150gr i 308W blir akselerert til 850 m/s, i 7x64 til 885 m/s ... så mye til ditt utsagn at hastighetene og kulebane til begge er nøyaktig like. 7x64 er i mitt syn det naturlige valget i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å kjøpe 308 win og starte med hjemmelading :mrgreen: Er det max hastighet du er ute etter kjøper du deg CFE 223 og en 150 grs kule. Med denne kombinasjonen når du greit 900m/s selv med kort pipe og 308 en er da langt fra krampaktig. Suverent til villreinjakt.

Gunwerks: Dine 150 grs kuler går veldig sake!

Link to comment
Share on other sites

I Scandinavia har vi blitt veldig 6,5 eller 7,62. Det er vel ingen tvil om at 7mm (eller .270) kombinerer begge fordelene disse kalibre har, uten å ha bakdelene.

 

Det er markedsføring som styrer hva de fleste har som kaliber i børsa si. Hadde fornuft og vitenskap bestemt hadde de fleste hatt 7mm i rifla (og 16 i hagla).

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å kjøpe 308 win og starte med hjemmelading :mrgreen: Er det max hastighet du er ute etter kjøper du deg CFE 223 og en 150 grs kule. Med denne kombinasjonen når du greit 900m/s selv med kort pipe og 308 en er da langt fra krampaktig. Suverent til villreinjakt.

Gunwerks: Dine 150 grs kuler går veldig sake!

Er en ute etter slike hastigheter er det vel lurere å gå for et annet kaliber eller lettere kule. Å tyne 900m/s ut av en 150 grns kule i 308W- med kort løp- er vel ikke spesielt lurt... Om kula går 850m/s eller 900 m/s er den uansett like god til villrein. Og å oppnå "høye" hastigheter er som regel ikke noe problem i hvilket som helst kaliber- det er bare å fylle på nok krutt... :? Så til spørsmålet fra TanteKose, hadde valget stått mellom en Sako Finnlight og en T3, hadde jeg kjøpt Sakoen- omtrent uansett kaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...