Jump to content

Muligheter for å få tilbake salongrifla?


melbamix

Recommended Posts

Hei

 

Fikk for en tid tilbake politiet på besøk med en husransakelse angående Marihuana som de fant under 1 gram av, politiet tok også med seg en salongrifle (lovlig kjøpt) samtidlig da jeg ikke hadde våpenskap... Hadde kjøpt den for 1 mnd siden og de første 14 dagene hadde den stått i min fars våpenskap. De siste 14 hadde jeg brukt den hver dag på åtejakt da det er veldig mye skjære her. Har 25 mål rundt huset og har brukt den på tomta. Nå venter jeg på brev med tiltale og jeg synes det er en pine å vente. Politimannen som gjorde avhøret trodde ikke det var noe problem, men fikk det ikke tilbake før jeg hadde godkjent våpenskap boltet fast, det var helt sikkert, men nå begynner jeg å tvile...

 

Hva er sjansene for at jeg får det tilbake? Hadde også vel 1000 skudd 22lr, men det tok de ikke med seg.

 

Er det bare å avskrive salongrifla eller..?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noen automatikk i det, spørsmålet er vel om ditt lokale politikammer mener du er ansvarlig, edruelig etc nok til å eie våpen. Nå skal det vel sies at du kanskje ikke har levert inn noen drømmesøknad med å bli tatt med narkotika i huset og ulovlig oppbevarte våpen, men det er det ikke vi som skal avgjøre. Prat med ditt våpenkontor, du. Det er de som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Ulovlige stoffer vs våpen er nok ikke helt det politiet er mest begeistret for samt at du ikke oppbevarte våpenet forskriftsmessig.

De anser deg neppe som skikket mtp marihuana og samtidig har du etter hva jeg skjønner løyet i våpensøknaden din. Bor du derimot i samme bolig som din far kan våpenet oppbevares i "hans" skap.

Har du adskilt bolig skal du ha eget skap.

Det er vel en rubrikk der man krussedullerer på at man oppbevarer slikt i skap..?

 

5 års karantene samt inndragning til fordel for statskassen høres helt rimelig ut for min del da jeg har meget liten sans for folk som disponerer våpen (jeg driter i om de er lovlig ervervet) og samtidig driver med stoff.

Skam deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ulovlig oppbevart våpen å narkotika...Som våpeneier burde du vite bedre en å røyke tjall. En skal være skikket til å inneha våpen, og når enkelte får inndratt våpen grunnet fyllekjøring sier saken seg selv.

 

La meg si det sånn at som våpeneier lønner det seg å være lovlydig, og ha venner med dårlige vaner på god avstand.. Men det sa sikkert noen til deg.

Link to comment
Share on other sites

Isåfall er du veldig heldig... -Du har jo gjordt noe av det verste en våpeneier kan gjøre... å gjøre seg skyldig i skjødesløs omgang med skytevåpen.

Slikt bruker politiet å slå hardt ned på, og du har da også narkosaken å bekymre deg over...

 

Mitt tips er at de kommer til å "anse deg som ikke skikket til å inneha skytevåpen" for en periode.

Link to comment
Share on other sites

å gjøre seg skyldig i skjødesløs omgang med skytevåpen.
Hvis du var hjemme i leiligheten, og hadde oppsyn med våpenet, når politiet kom på besøk. Så er det ingenting galt med at våpenet ikke stod innelåst i skap. Men...... Hva skrev du på søknaden til politiet? Hvis du krysset av på at du hadde våpenskap, når du allikevel ikke hadde det, da har du løyet til politiet, i tillegg til alt det andre dumme du har gjordt. I mine øyne, er dette det groveste lovbruddet.
Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være automatikk i at besittelse av (i dette tilfellet små mengder) narkotika skal medføre tap av muligheten til å eie våpen. Det er ikke nødvendigvis slik at man ikke er edruelig selv om man har ulovlige rusmidler i huset - det er for eksempel også ulovlig å lage hjemmebrent, men man kan likevel være edruelig i den forstand at man ikke drikker når man skal kjøre bil, gå på jakt, etc.

 

Da er det verre at du med vitende og vilje har oppgitt uriktige opplysninger på ervervssøknaden.

 

Men dette MÅ du konferere med en advokat om - helst en god en. Jeg ville selv ikke satset våpnene mine på råd fra fremmede på et nettforum.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg ble tatt med noe tilsvarende mengde da han møtte opp til førstegangstjeneste, han fikk vel 2500 i bot om jeg ikke husker feil. Han tok jegerprøva ca 1år etterpå og fikk uten større problemer kjøpt hagle. Dette er jo riktignok noen (10+) år siden nå, og det kan vel hende de har blitt en del strengere.

Her i distriktet får du ikke kjøpt noe første våpen uten å levere kvittering på våpenskap, faktisk fikk jeg senest i fjor våpensøknad i retur da jeg ikke hadde lagt ved kvittering på våpenskap (på tross av at jeg har hatt våpenskap lenger enn jeg kan huske og levert 1-2 søknader i året ved det samme kontoret).

Håper du får tilbake salongrifla, og håper det i så fall er en pådriver til å nøye seg med kruttrøyk fremover :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grovt lovbrudd? Får vel like mye for å kjøre i 60 i 50 sonen.
Vel..... Du ser ut til å ha glemt at politiet tok seg bryet med å skaffe en husransakelsesordre. Hvorfor gjorde de det? Neppe for få muligheten til å håve inn 2-3000kr. Å sammenlikne dette med en 10km fartsoverskridelse blir for dumt. Dette er et bevisst lovbrudd. Men til og med Bestemor Duck kan overse ett trafikkskilt.
Link to comment
Share on other sites

Politiet behøver vel ikke mer god grunn enn at en eller annen "god" kompis har nevnt hans navn for evt å slippe billigere fra lignende forhold selv. Har bare forholdt meg til det TS skriver. Det gjøres forøvrig liten forskjell på lovbrudd enten de nå begås som følge av ulydighet, slendrian eller rettsvillfarelse.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å forholde seg til det politiet sier, ikke fjøsnisser på et forum. At en del blir ekstra prektige når N-ordet nevnes er å forvente, men i ditt tilfelle virker det som om politiet har mer gangsyn og vett. Jeg skjønner dog dilemmaet ditt, ingen vits i å kjøpe et skap om du ikke får igjen børsa. På den andre siden er et verdiskap kjekt å ha til andre eiendeler som pass, penger, backup og kjære gamle bilder, og siden det kun er krav om å oppbevare vital del kan du klare deg lenge med et lite skap.

Link to comment
Share on other sites

Nå der det ut til at politiet selv evner å se forskjell på rus og rusproblemer. Om man røyker en bønne i helgen, har en virkelig større rusproblemer enn en som knekker en sekspakk?

Nei, cannabis er ikke lovlig og gir ikke akkurat noen gullstjerne i boka. Men man bør også evne å se at det er lovlig/dekriminalisert i flere vestlige land som vi ellers liker å glane mot, så å sammenlikne det med heroin er mildt sagt unyansert.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig morsomt at folk tydeligvis mener det er OK å ruse seg og eie våpen..

"Folk" har vel ikke skrevet det. Når det gjelder det jeg har skrevet over så har det bakgrunn i tidligere rettsavgjørelser i førerkortsaker der noen har mistet lappen pga besittelse av knark, men fått den tilbake da de ikke har opptrådt ruset offentlig osv., de kan man finne frem om man er interessert i slikt.

 

Trådstarter har vel egentlig fått råd om å forholde seg til sin advokat, så jeg ser ikke helt vitsen i å dra denne tråden så mye lenger ut.

Link to comment
Share on other sites

bakgrunn i tidligere rettsavgjørelser i førerkortsaker

Dette er et særdeles bra utgangspunkt, både førerkort og våpenkort kommer med krav om edruelighet. Og for å være ærlig er problemet med rus langt større på veiene enn det er med våpen, så jeg ser ingen rimelig grunn til at man skulle sette vesentlig strengere krav til våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

Nå der det ut til at politiet selv evner å se forskjell på rus og rusproblemer. Om man røyker en bønne i helgen, har en virkelig større rusproblemer enn en som knekker en sekspakk?

 

Muligens ikkje, men du har definitivt andre utfordringar ettersom du bevisst bryter loven. Som vi alle veit seier §7 at "Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer". Her er det samtidig snakk om ulovleg oppbevaring av skytevåpen, det ville forbause meg om denne salongrifla vart levert tilbake til eiger. Den vert nok mest truleg inndratt, ref. saken om han som hadde våpna i skap men hadde gløymt å ta ut nøkkelen...

Link to comment
Share on other sites

samtidig snakk om ulovleg oppbevaring av skytevåpen, det ville forbause meg om denne salongrifla vart levert tilbake til eiger. Den vert nok mest truleg inndratt, ref. saken om han som hadde våpna i skap men hadde gløymt å ta ut nøkkelen...

 

Dette på tross av at politet hadde brutt seg inn i feil adresse :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, får vel vente å se da. Advokat har jeg ikke ordnet da jeg ga en ganske utførlig forklaring så får bare smøre meg med tålmodighet. Men hvis jeg får 6000 i bot samt inndragelse av våpen til 10000.. da synes jeg alle som kjører såpass fort at de mister førerkortet også skal få inndratt bilen til fordel for statskassa, skadepotensiale er også uendelig mye større i en bil.

 

Når det gjelder rus så er det forskjell på bruk og misbruk, men jeg finner det noe ironisk at dette skjedde i en kommune der hjemmebrent er kultur. Var innom politiet og spurte hvor mange som var siktet for bruk eller besittelse av hjemmebrent de siste 5 årene. Tallet var 1... Det er jo noe som heter likhet for loven, men det gjelder tydligvis ikke her. Når dette i tillegg skjer i en periode etter kommunevalget der jeg hadde besluttet å samarbeide med felleslista og H framfor AP/SV så er tidspunktet... litt pussig. Etter denne saken dukket opp klarte forøvrig AP/SV å kapre tronen likevel.

 

Hva med sikte og lyddemper? Dette kan kjøpes av hjemsomhelst og koster samlet like mye som rifla..?

 

Er forresten edruelig nok til å beholde førerkortet... Sitter i kommunestyret og hadde lovlig AG3 med ammo hjemme fram til reglene ble endret. Pussig hvordan ting forandrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Sikte og lyddemper er ikke lisensbelagt, så det bør du vel kunne få igjen uten noen problemer.

 

Men igjen, prat med våpenkontoret ditt. Damene på mitt våpenkontor har ihvertfall vist seg å være veldig sympatiske folk.

 

Edit: Er det lov å gjette på parti og kommunestyre? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, får vel vente å se da. Advokat har jeg ikke ordnet da jeg ga en ganske utførlig forklaring så får bare smøre meg med tålmodighet. Men hvis jeg får 6000 i bot samt inndragelse av våpen til 10000.. da synes jeg alle som kjører såpass fort at de mister førerkortet også skal få inndratt bilen til fordel for statskassa, skadepotensiale er også uendelig mye større i en bil.

 

Når det gjelder rus så er det forskjell på bruk og misbruk, men jeg finner det noe ironisk at dette skjedde i en kommune der hjemmebrent er kultur. Var innom politiet og spurte hvor mange som var siktet for bruk eller besittelse av hjemmebrent de siste 5 årene. Tallet var 1... Det er jo noe som heter likhet for loven, men det gjelder tydligvis ikke her. Når dette i tillegg skjer i en periode etter kommunevalget der jeg hadde besluttet å samarbeide med felleslista og H framfor AP/SV så er tidspunktet... litt pussig. Etter denne saken dukket opp klarte forøvrig AP/SV å kapre tronen likevel.

 

Hva med sikte og lyddemper? Dette kan kjøpes av hjemsomhelst og koster samlet like mye som rifla..?

 

Er forresten edruelig nok til å beholde førerkortet... Sitter i kommunestyret og hadde lovlig AG3 med ammo hjemme fram til reglene ble endret. Pussig hvordan ting forandrer seg.

 

 

...åjada.... :) det er sikkert en politisk konspirasjon fra AP/SV.... :lol:

 

-Håper politiet leser dette innlegget ditt.... -så slipper de å lure på om du er skikket til å inneha våpen!

Link to comment
Share on other sites

samtidig snakk om ulovleg oppbevaring av skytevåpen, det ville forbause meg om denne salongrifla vart levert tilbake til eiger. Den vert nok mest truleg inndratt, ref. saken om han som hadde våpna i skap men hadde gløymt å ta ut nøkkelen...

 

Dette på tross av at politet hadde brutt seg inn i feil adresse :roll:

 

Hva så?

Dersom politiet kommer over et lovbrudd på vei til et annet betyr ikke det at de nødvendigvis ignorerer det første...

Narkotika og tilsvarende er forbudte stoffer i Norge, alkohol brygget hjemme i lovlige former eller kjøpt lovlig er ikke forbudt.

Om du røyker tjall 1 gang på ti år er det likevel dønn ulovlig og folk med slike holdninger er ikke skikket til å inneha våpen.

 

Man har fyllekjørere som straffes langt hardere, de kan få bøter på flere hundre tusen kroner, inndragning av bil og fengselsstraff.

Link to comment
Share on other sites

Sikte og lyddemper er ikke lisensbelagt, så det bør du vel kunne få igjen uten noen problemer.

 

Men igjen, prat med våpenkontoret ditt. Damene på mitt våpenkontor har ihvertfall vist seg å være veldig sympatiske folk.

 

Edit: Er det lov å gjette på parti og kommunestyre? :lol:

 

Angående sikte og lyddemper så regnet jeg med det. Men de håper saken kommer opp før jul og det er vel retten som bestemmer dette og ikke våpenkontoret?

 

Selvfølgelig er det lov å gjette.. liten kommune, grønt parti :P

 

Neei, er ikke jeg som tror på "politisk konspirasjon", men det er vel ikke å feie under teppet at dette har vært snakkis på bygda og det er ikke min konspirasjon, men folks oppfatning. Forøvrig ingenting å gjøre med om man er skikket eller ei.

 

Men siden jeg ikke har våpen så driver jeg å sveiser en stor katapult som forhåpentligvis kaster 15 kilos steiner et godt stykke, klar til test iløpet av uka! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null respekt for rusmisbruk enten det er å røyke et eller annet eller å svelge noe..

Sliter man så jævli at man trenger dop eller alkohol for å få roet et problem skal man uansett ikke omgås våpen. Gå til legen, skaff hjelp. Knask en Ibux og gå i kirka, dop er for tapere og jeg driter langt i hvilken grunn de har for å bruke stoff eller misbruke alkohol. De aller fleste pilletrillere eller alkiser, folk som røyker og doper seg har selv valgt dritten, la de stå til ansvar for det også.

Selvpåført rus fritar ikke for straff heller.

 

Null respekt og forståelse gitt, ta det som en mann og bli voksen, ta ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Narkotika og tilsvarende er forbudte stoffer i Norge, alkohol brygget hjemme i lovlige former eller kjøpt lovlig er ikke forbudt.

Om du røyker tjall 1 gang på ti år er det likevel dønn ulovlig og folk med slike holdninger er ikke skikket til å inneha våpen.

 

Så hva om han ble tatt med en flaske smuglersprit eller heimert da?

 

Man må nesten skille mellom kravet til edruelighet og kravet til lovlydighet. Å si at et gram hasj er bevis på rusproblemer er tøv, landet er full av folk som røyker en bønne og likevel ruser seg mindre enn folk flest. Lovlydigheten er det litt verre med, man kan jo ikke nekte på at man besitter en ulovlig substans. Men er man automatisk mindre lovlydig enn de som kjøper smuglersprit eller himkok? Hva med de som kjører for fort, snyter på skatten eller børner i et lyskryss? Hva er egentlig normal reaksjon for et gram hasj, en bot? Om alt som gir deg en bot skulle medføre inndragelse av våpen tror jeg folk her hadde protestert...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...