Jump to content

Mckenzie 2.5-10x50 med rødpunktsikte til 699 nå


Svenna

Recommended Posts

Til de som ser på jallasikter fra XXL eller andre store aktører. Før du kjøper, se igjennom en Vortex hvis du leter etter ett sikte til jaktriflen eller salongen og jakter stort sett på dagtid.

En 3-9x40 fra Vortex slår garantert Mckenzie og så har den livstidsgaranti fra fabrikken og forhandler i Norge.

http://jaktfall.no/produkt/jakt/optikk/ ... 3-9x50-bdc" target="_blank" target="_blank

 

 

Har ingenting med Jaktfall å gjøre men har virkelig fått opp øynene for denne produsenten. Ett sikte til under 2000,- er ikke en Zeiss eller Swarovski sånn at alle vet hva vi snakker om :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med nevnte merke i kikkertutgave, men der blei jeg positivt overraska. Det var 8x42 utgaven tror jeg, og den var bedre enn jeg hadde trodd. Langt fra zeiss allikevel, men om kikkertsikte er i samme gate, så må prisen være bra den og et greit sikte til salongen.

Link to comment
Share on other sites

XXL selger disse så billig nå at ekspeditøren trodde noen hadde feilpriset tilbudet ettersom disse har kostet 2499. De ser helt greie ut.

Løp og kjøp eller noen med dårlig erfaring her??

 

Bildet er klart og bra. Lysdotten er svak og fin til kveldsbruk. Den ga seg litt tidligere enn både Zeiss, S&B og Meopta når mørket kom, men ikke med mye. Det store minuset med dette siktet er at bildet er usansynlig trangt. Har du klaustrofobi er det ikke siktet for deg. Mulig jeg er bortskjemt med div zeiss og swaro sikter, men den mackenzien er som å se inn i en tunell. Den er mye lik Nikon Monarch 3 i optisk kvalitet, men mackenzien har lys og bedre retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Når utvalget av billigere optikk er så bredt, ref. Vortex, Bushnell, Leupold eller brukte utgaver av disse eller dyrere europeisk optikk som Zeiss eller S&B, så skjønner jeg ikke hvorfor folk til stadig vender tilbake til branded kinavarer av tvilsom mekanisk kvalitet?

 

Det finnes ingen god unskyldning med alle de gode trådene vedrørende optikk, brukt som nytt, for å betale 2500,- for "MacKenzie" på en normal dag og ei 699,- på salg. Eller er dette en spørsmål om økonomi, så vil jeg si at dette forstår jeg av egen erfaring godt, men da legger man dyre hobbyer som våpen på hvil, eller prioriterer annerledes, inntill økonomien bedrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Vortex er ikke så utrolig bra, før de blir dyrere. Verken crossfire eller diamondback er "utrolig bra". De er billige og greie, som mye annet. Samme med Bushnell. Elite 6500 er bra, men like dyre som mye annet som er bra. Leupold har aldri vært spesielt billig. Selv ikke de billige. Mekanisk overlegne mye annet, ikke optisk. Så du trenger ikke dyr bra optikk på en .22 som skal lage hull i pappen. Det er heller ikke behov for å vente på bedre tider, og kjøpe noe dyrt og bra. Av og til er godt nok helt greit. Når det gjelder dårlige synsvinkler og andre svakheter, skal det mye til å ikke finne ei stillestående skive 50m bortpå jordet.

 

Edit: Enig når det gjelder brukt. Følg med på finn.no og kammeret.no et par tre måneder, og det passerer noe brukbart til grei pris før eller senere.

Link to comment
Share on other sites

Vortex er ikke så utrolig bra, før de blir dyrere. Verken crossfire eller diamondback er "utrolig bra". De er billige og greie, som mye annet.

 

Sammenlign epler og appelsiner :) . Vortex Crossfire vil jeg påstå knuser Tasco, Bushnell eller Mckenzie andyday både mekanisk og optisk i samme prissegment. Har du prøvd Vortex opp mot nevnte merker vil jeg påstå at du har en fått en mandagsvare. Titt igjennom flere. Dyrere Vortex er klart i en annen liga. Selv har jeg ikke fått testet så mye ut av de dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Med Vortex så tenker jeg kanskje mer på Viper, HS-T og PST. Alle disse er relativt rimelige alternativer. Og som nevnt er både Diamondback og Crossfire fortsatt milevis foran Kina branded optikk.

 

Hva er facinasjonen for aliexpress/dx etc optikk?

 

Det er ingen facinasjon for aliexpress her. Kun svar på spørsmålet om MacKenzie siktene til XXL. Og de er ikke dårlige. Det er det hele. Og når vi sammenligner med Vortex, så er de optisk like bra som crossfire, men mekanisk er de faktisk bedre. Begge lider av at synsfeltet er grådig lite. Diamondback er hakket bedre. Forøvrig har jeg eller har hatt alle siktene det henvises til her.

 

Liste for de som gidder å lese.

 

Gamo 4-16x50 AO

BSA 2,5-8x36

Zeiss Conquest 1,8-5,5x36

Vortex Dimondback 2-7x35

MacKenzie 2,5-10x50

Nikon MCE IL 2,5-10x56

IOR 2,5-10x42

Meopta 7x56RD

S&B PMII 3-20x50

Swarovski 1-6x24

 

Alle har styrker og svakheter. Et er helt ræva, resten er gode nok til det de er tiltenkt. Så kan du jo tolke det dit du vil.

Link to comment
Share on other sites

Vortex er ikke så utrolig bra, før de blir dyrere. Verken crossfire eller diamondback er "utrolig bra". De er billige og greie, som mye annet.

 

Sammenlign epler og appelsiner :) . Vortex Crossfire vil jeg påstå knuser Tasco, Bushnell eller Mckenzie andyday både mekanisk og optisk i samme prissegment. Har du prøvd Vortex opp mot nevnte merker vil jeg påstå at du har en fått en mandagsvare. Titt igjennom flere. Dyrere Vortex er klart i en annen liga. Selv har jeg ikke fått testet så mye ut av de dyrere.

 

Men det har jeg. Og crossfire knuser ikke noenting som helst. De er greie, som mange andre merker. Og garantien er god, det skal de ha. Husk nå at Crossfire også er produsert i Kina. Sammen med Diamondback hvis jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Med Vortex så tenker jeg kanskje mer på Viper, HS-T og PST. Alle disse er relativt rimelige alternativer. Og som nevnt er både Diamondback og Crossfire fortsatt milevis foran Kina branded optikk.

 

Hva er facinasjonen for aliexpress/dx etc optikk?

 

HS, HS-T og PST koster fra ca 10 ganger mer og oppover så de tror jeg det er fornuftig å plassere i en annen gruppe.

Link to comment
Share on other sites

At noe er produsert i Kina er ikke ensbetydende med ræl, ei heller dårlig kvalitet. Men det er forskjell på blant annet kvalitet og kontroll av dette, jfr Vortex vis a vis "MacKenzie".

 

Det XXL har gjort med kikkerten sin er ikke annet at jeg f.eks hadde kontaktet kung pao glas ltd og ønsket meg ett lass med kikkerten med navnet "Norway" trykket på utsiden og fått dette levert med førti fargevalg.. Branded er branded.

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med nevnte merke i kikkertutgave, men der blei jeg positivt overraska. Det var 8x42 utgaven tror jeg, og den var bedre enn jeg hadde trodd. Langt fra zeiss allikevel, men om kikkertsikte er i samme gate, så må prisen være bra den og et greit sikte til salongen.

 

Tittet i en slik i dag og ble faktisk litt overrasket. Den kunne vært verre. Sammenlignet side om side med en Zeiss Terra, og sistnevnte var dyrere, men føltes ikke så god. Men, nå er jo Terraen også produsert i Kina, så kan hende de ikke er så ulike uansett. En gir vel mer for merket her! For øvrig hadde Zeiss-merket falt av Terraen jeg tittet på. Selgeren ville heller anbefale McKenzien fremfor denne.

 

Tittet også i siktet som tråden gjelder. Fikk litt sugerørfølelse, for å si det sånn. Der dyrere sikter i 2,5-10x50 får "dorulleffekt" fra feks 2,8 - 2,5x (at bildet blir mindre mens synsfeltet ikke øker - man ser mer av veggene inni siktet), har McKenzien det hele veien opp til 10x.

 

Til sammenligning tittet jeg i en Zeiss V8 2,8-20x56. Den var et hint bedre....

Link to comment
Share on other sites

Har testmontert på salongrifla, men pga dårlig vær ikke testskutt.

Kikket litt og sammenlignet mot et Zeiss HT med 56 åpning i måneskinn.

Kunne ha skutt i lyset som var med begge kikkertene, men verifisering av type dyr gikk ikke med Mackenzie. Lysstyrken på laveste forstørrelse var Ok for mørke, på høyeste styrke for dagtid var det mye strølys. Likte ikke lysbryter og det at det ikke var markert om den var av eller på, dvs fort å tømme for strøm.

Justering av forstørrelse var lett og jevn.

Ikke like ømfintlig på øyeavstand som gamle kikkert på salongrifla, Nikko Sterling 3-9x40

Den så også klar ut på forskjellige forstørrelser. Litt tung sammenlignet mot Zeissen.

Treffpunkt og grundigere test med ammunisjon ikke utført.

 

Alt i alt mener jeg å ha gjort et greit kjøp, urettferdig å sammenligne mot zeiss og Swarovski som jeg har på andre børser, men som billigsikte så ser det ikke så verst ut.

Betalte ca 525,- med DNB tilbud.

Ville ikke kjøpt for jakt i dårlig lys, eller mere krevende bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Da er prisen tilbake til normalen på 2499.

Luftgevær er satt opp også så godt jeg handlet i forrige uke 8)

 

Jeg har en kamerat som jobber på XXL som sier at innkjøpsprisen er ca 1500 Kr så når de har solgt denne for 699 er det med underskudd, hvorfor de gjør slik vet jeg ikke. :roll:

 

Ellers så har jeg også en slik billig kikkert, denne kunne gjerne hatt bredere synsfelt som ko-stens sier, men jeg synes faktisk den er like bra som de billigste Nikon kikkertene eller Zeiss Terra. Rødpunktet må brukes på minste styrke ellers ser man rød refleks inne i kikkerten.

 

Nå har jeg erstattet denne midlertidige kikkerten med en Zeiss Conquest HD5 DL som XXL hadde tilbud på i noen uker på til under 5000 og hvor butikken tjente 24 kr ved salg, nå koster den 8000 kr igjen. En fantastisk kikkert. Hvorfor XXL dumper inne i mellom er merkelig, men helt greit for min del.

 

Jeg vil likevel skryte litt av MackKenzie kikkerten, den virker ganske solid. Den har fått litt dårlig behandling av meg, uten å ta skade. Men alt virker ganske solid.

 

Ellers så jeg på morro skyld på Winge våpens Breitlinger. Jeg er helt sikker på at det er samme kikkert, men til 200 kr billigere en XXL.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3196

Link to comment
Share on other sites

Er i høyeste grad inhabil. :-)

 

Jeg jobber jo litt i våpen disken til xxl. Det er få reklamasjoner på disse siktene. :-) De er billige men solide. De gir seg ikke ut for å være Zeiss eller Swaro.

Jeg har sett de brukt over år på skytebane og jakt, de virker. Klart lysgjennomgang og randskarpet ikke er som dyre sikter. Men de er brukbare, og mye bedre en de Fontain, Mirocu og Tasco siktene vi startet å jakte med, den tiden kikkert siktene var noe nytt og revolusjonærene.

 

PS. Jeg er jo som alle andre jegre en "snobb" . Det står Swaro og Zeiss på mine våpen :-)

 

:-) Og jeg har en MC Kenzie som reserve , et eller annet sted i skapet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...