Jump to content

Ny vs gammel optikk


msteiro

Recommended Posts

I forhold til jakt etter nytt sikte til salongen, begynte jeg å lure på noe.

 

Hvor mye bedre er kikkerter blitt de siste årene?

Lønner det seg alltid å kjøpe (godt) europeisk optikk?

 

Man kan finne mye Europeisk som er brukt, men er en 15 år gammel Zeiss nødvendigvis bedre enn en Burris/Bushnell/Vortex..etc etc?

 

En del har vel skjedd på produksjonssiden over tid, og ikke minst i forhold til garanti.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertene er kanskje blitt noe bedre, men gammel Zeiss / Swaro eller f.eks Kahles er fortsatt kikkert av ypperste kvalitet, har et par 20+ år gamle Swaroer i skapet hjemme, føler på ingen måte at tida har løpt fra disse og de overgår lett nyere "billigkikkerter" i optisk kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Docter hadde 30 års garanti på sine litt eldre sikter. Fikk byttet ut retikkel på en 3-12x56 uten å betale noe annet enn porto. Imponert over service. Sendte den selv direkte til tyskland for ca et år siden. Siktet er rundt 10 år gammelt. Optisk er det på høyde med det meste du får kjøpt i dag. Skal se den som kan skille i en blindtest.

 

Dyre europeiske har fantastisk optikk. De eldre utgavene manglet stort sett lys. Og det er absolutt for mange.

 

Mvh

Tore

Link to comment
Share on other sites

Europeisk sikte spør du meg.

Kjøpte nytt (brukt)sikte til min Sako quad for ca et år siden og jeg var alldri i tvil.

Endte opp med Brukt Schmidt & Bender klassik og er knallfornøyd :D

Du får mye mer optik/kvalitet for pengene for ikke å nevne service om noe skulle skje.

Vær klar over at selv om siktet kan ha et Fancy navn så er det mest sannsynlig lagd i Kina el.

Mange av de gamle Amerikanske merkene blir også produsert der og kina er vel ikke akkurat kjent for kvalitet :lol:

Jakt & Friluft i Arendal har ofte noen kjempekjøp på brukte sikter fra Zeiss, Schmidt & Bender og Swarovski.

Men dette er bare min mening :)

Valget er ditt :D

Link to comment
Share on other sites

Skyter veldig sjelden på under 50 meter, så vil heller ha god optikk enn parallakse justering, hvis man må velge mellom de to.

 

Det som er ekstra på et sikte (lys etc) vil jo bli tatt fra noe annet, og da ofte optikken vil jeg tro. Kommer man opp i prissjikte vil ikke det lyset nødvendigvis bære en stor del av kostnaden, men i et sikte til 2000 kr feks vil det bli en betydelig andel.

Link to comment
Share on other sites

Kahles 2,5-10x50 til 5 000,-:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67164467&searchclickthrough=true

 

Har selv en gammel Zeiss Victory fra 2001. Vraket en splitter ny Leupold VX6 til veiledende 11 000,- (for to år siden) til fordel for denne. Gamle toppsikter holder mål fremdeles!

 

Skyter du på avstander jevnt over på den andre siden av 50-metersstreken er nok ikke paralaksejusteringen så voldsomt viktig. Det er mest på avstander under 30 meter hvor du ønsker å ha høy forstørring du vil merke det. Jeg skjøt feks en elgkalv i fjor på nøyaktig 25 meters hold med Zeissen på 2,8x (mer virkelig minsteforstørring - mindre enn det, og "dorullen" dukker opp) uten å tenke særlig på paralaksefeil er uklarheter av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok trygt en kan la være å bekymre seg for parallaksefeil ved skyting av elg på korte avstander ja.

Har selv en Brno mod 2 fra 70 tallet som står og støver ned. Nett lita rifle fra tiden før svineryggstokken. Står noe billig ræl fra Kina (bushettellerannet) i en stygg Swedemount på den nå så den trenger en liten avtrekksjobb og noe passende optikk og montasjer for å friste eieren til å la den bli med på banen eller plinking i grustaket. Det ligger noe stor og god optikk på hylla, som er vel dugende til det meste, men det frister ikke spes å montere det på ei slik rifle. Det blir uforholdsmessig stort og tungt på den smekre rifla. Et slikt sikte med 30 mm rør veier fort 7-800 g med montasjer. Har kikka litt rundt på hva som er å få i av rimfiresikter. Om en ser bort fra vanlig kinakvalitet har Nikon noen, men de er relativt klumpete. Har tidligere her nevnt Vx2 modeller fra Leupold. Slanke og lette, men de er etter mitt syn vel kraftig priset. Funderer på å hente over en Diavari C 3-9x36 fra ei slarkepurke som blir lite brukt. Begynner å bli mer passe størrelse og vekt. Ser slike blir annonsert på Finn av og til. Tror også Kahles hadde modell av tilsvarende størrelse. Kvalitetsmessig holder begge disse mål. Kanskje noe å kikke etter?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på det samme, mye fint eldre som ligger på finn.

 

Noen som vet om det er noen "årganger" man skal se bort fra blant de kjente europeiske?

Husker såvidt noe om noen av de merkene som slet litt et par år, men husker ikke når og hvilke merker.

 

Har en Leupold VX3 på 3006en nå, frister nesten å kjøpe en eldre S&B (3-4000 på Finn) i mindre forstørrelse og sette på den, og flytte VX3 en over på salongen. Kanskje råflott på en salong, men da har jeg ihvertfall to sikter jeg kan bytte mellom hvis jeg vil..

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får bestemt meg snart, så kommer muligens en S&B 1,5-6x42 fra ca 1990 til salgs... :wink: Avslutter elgjaktkarrieren i år og tenker mer på hjortejakt, så skumringssikte blir mer aktuelt for min del da, selv om S&B'en nok holder et stykke utpå kvelden uansett. Vurderer å smette over Zeiss V 2,5-10x50'en på rifla i stedet.

Link to comment
Share on other sites

For en salong må det viktigste vel være mulighet for å justere parallakse. BSA siktet mitt til 695kr er ufattelig mye bedre enn Zeiss Victory siktet til nærmere 20000kr på 20-30m hold.

 

 

BSA er kinesisk GLASS... Zeiss er OPTIK fra øverste hylle.

Tror det må være noe av det dummeste jeg noen gang har hørt.

At en BSA er bedre på 20-30 m en Zeiss......da skjønner ikke jeg hvilken Victory du må ha sett igjennom???

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg endte mrd en leupold rimfire på salongen etter å forsøkt flere kvalitetsikter på salongen. Det gikk bare ikke. Vanskelig å se skarpt på kort avstand dvs enten eller retikkel eller mål var skarpt. Hadde heller ikke nok knepp. Har aldri sett meg tilbake og har vært kjempefornøyd med rimfiren.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Tror det må være noe av det dummeste jeg noen gang har hørt.

Denne karakteristikken passer bedre på dine kommentarer, du avslører at du ikke vet hva du uttaler deg om.

På et .22 våpen er paralaksejustering det absolutt viktigste, det har ingen hensikt å sette på dyr optikk som ikke har paralaksejustering, da er optikken ubrukbar til formålet, og det er umulig å skyte godt med den. Da virker en BSA fra XL bedre selv om den ble priset til 495, og ikke er verdens beste optikk.

Et godt valg på .22 er meopta 4-16x44, den har paralaksejustering til 10 yds. Det er godt nok til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Tror det må være noe av det dummeste jeg noen gang har hørt.

Denne karakteristikken passer bedre på dine kommentarer, du avslører at du ikke vet hva du uttaler deg om.

På et .22 våpen er paralaksejustering det absolutt viktigste, det har ingen hensikt å sette på dyr optikk som ikke har paralaksejustering, da er optikken ubrukbar til formålet, og det er umulig å skyte godt med den. Da virker en BSA fra XL bedre selv om den ble priset til 495, og ikke er verdens beste optikk.

Et godt valg på .22 er meopta 4-16x44, den har paralaksejustering til 10 yds. Det er godt nok til det meste.

 

Nei jeg vet sikkert ingenting.....Har som sagt selv en S & B 3-12 x50 på min Sako quad og jeg kan ikke si at jeg har problemer med å skyte noe som helst uansett avstand. For å si det sånn, det er en grunn for at noen produkter koster mer enn andre. Og er ikke Meopta som du anbefaler Europeisk....men der er jeg helt enig med deg, det er et meget bra sikte. Det var vel i utgangspunktet et taktisk sikte om jeg ikke husker feil.

Trådstarter spurte om et gammelt europeisk kvalitetssikte var på høyde med et nyere og billigere sikte fra andre merker.

Og hvis du leser over så ser du vel hva folk flest mener om den saken, ink deg selv :D

Lykke til trådstarter :D

Link to comment
Share on other sites

At gammel Europeisk optikk er bedre enn det meste av ny ikke- Europeisk optikk er jeg helt enig i. Har

en ny Vx3 og en 35 år gammel Zeiss. Zeissen har mye bedre optikk.

 

Men i dette tilfellet må jeg si meg enig med Per-S. Parallaxejustering er nødvendig på en salong.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein BRNO 2-E som eg kjøpte for ca 25 år sidan. På den har eg ein Zeiss 4x32 Diatal C lagd i Vest Tyskland. Har brukt denne kombinasjonen litt innandørs på 15m. Og sjølv om eg ikkje er nokon spesiellt erfaren baneskyttar og skaut utan reim og spesielle skyttarkle og heller ikkje hadde parallaksejustering på siktet, så var eg svært godt fornøgd med presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Med 4 x forstørrelse blir betydningen av paralaksefeil liten, det er først ved litt høyere forstørrelse det har betydning. Derfor har alle kikkertsikter med høy forstørrelse paralaksejustering.

 

Ja nettopp, parallaksejustering er ikkje nødvendig på all optikk som brukes på ei salongrifle. jfr din tidlegare uttalelse som var noko unyansert, det samme gjeld ope sin kommentar rett over min.

Og til mitt bruk som også er utendørs på lengre hold enn 15m ville eg ikkje ha bytt den ut med ein BSA.

Link to comment
Share on other sites

Ja nettopp, parallaksejustering er ikkje nødvendig på all optikk som brukes på ei salongrifle

Det er korrekt, det er ikke nødvendig, men at du ikke ser effekten betyr ikke at den er fraværende.

På et 4x32 sikte med paralaksefri innstilling på 100 m vil paralaksefeilen på 15 m kunne være mer enn 10 mm. Dersom du er fornøyd med et sikte som ved korrekt avtrekk gir deg +- 5mm potensielt avvik på 15 m så er det greit, jeg stiller strengere krav. Jeg vil ha alle skudd i ett hull, så lite som mulig.

Du kan lett teste ditt eget sikte, sett opp et mm papir på 15 m, og sett våpenet fast med skrutvinge. så kan du begynne å se gjennom siktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...