Jump to content

Trenger jeg søke om løpsbytte i samme kaliber?


Buhunden

Recommended Posts

ok, trodde ikke det var så enkelt. Jeg byttet løp for en del år siden i en rifle og jeg mener bestemt at jeg fikk beskjed om at det gamle løpet ikke kunne følge med våpenet fra børsemaker tilbake til meg. Hvis det motsatte er tilfelle så kan jeg hente ut et nytt løp (samme kaliber) fra forhandler til min Blaser uten ny søknad, hørtes litt spesielt ut.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg vil hevde det motsatte, den nye våpenloven gjorde en innskjerping på dette området. Jeg er temmelig sikker på at gammel pipe skal leveres inn til destruksjon, om den skal beholdes skal det søkes politiet om å få beholde denne. Løp er å regne som søknadspliktig våpendel, bortsett fra ved bytte av løp i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Neida.

 

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

0 Endret ved forskrift 20 des 2013 nr. 1723 (i kraft 1 feb 2014).

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser den, takk for oppklaringen.

Det betyr at du slipper å sende inn søknad til politiet, men løpet registreres i alle tilfelle på våpeneier. Igjen betyr det at du vil få tilsendt våpenkort på dette løpet og ved eventuelt senere salg av dette løpet vil ny kjøper måtte søke om ervervstillatelse på denne våpendelen.

Link to comment
Share on other sites

den nye våpenloven gjorde en innskjerping på dette området.

Faktisk var det en oppmykning, men siden de også ryddet opp i en utbredt misforståelse ble det i praksis en innstramning :wink:

 

Tidligere var det vanlig å tolke reglene slik at man slapp å registrere ekstra pipe i samme kaliber, men slik jeg forstår lovteksten var regelen kun ment for utskifting.

Link to comment
Share on other sites

det ble foretatt en innstramming på dette for noen år siden (kanskje 5-6)

Da måtte man levere inn et gammelt løp for å få kjøpt nytt, eventuelt søke politiet om å få kjøpe et nytt(også i samme kaliber)

Dette bød jo på litt praktiske utfordringer, da jeg var hos politiet å skulle levere et gammelt løp, for å få attest på at jeg hadde levert det dit. Dette pga at jeg skulle få tilsendt et nytt i post.

Politiet visste ikke hva de skulle gjøre med løpet, de satt som spørsmålstegn.

Så istedet for å lage et mottaksapparat for gamle løp, så endret de heldigvis regelen til det som refereres til i innlegget lenger opp.

At forhandler innrapporterer til hvem han har solgt hvilket løp.

 

Fortsatt egentlig bare tull, om jeg har 100 eller 1 løp til mitt våpen(i samme kaliber) spiler jo ingen rolle i forhold til kriminalitet etc. da man uansett ikke kan bruke mere enn ett av gangen alikevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det kan bli krøll ved innbytte av pipe. En større importør forteller at de er pålagt å nummerere alle piper, og at alle piper skal registreres – uansett om det er innbytte eller om det er en ekstra pipe.

 

Påstanden om at alle nye piper skal registreres kan være riktig. Siste rundskriv nevner etternummerering av piper og våpendeler, og jeg har bedt om å få kopi av PODs føringer.

 

Slik jeg leser forskriften skal ikke ny pipe registreres ved innbytte, og det forsøker jeg å få bekreftet. Problemet er om pipa blir registrert i tillegg til et komplett våpen, da er du registrert med en pipe mer enn du har.

 

Dersom en får byttet pipe uten at ny pipe registreres, kan en da fjerne nummeret? Dette er en konkret problemstilling ved slanking av en etternummerert pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...