Jump to content

Hvor mye er et brukt sauer 200str løp verdt?


høggern

Recommended Posts

Satt å diskuterte verdi på brukte 200 str piper (sauer 6,5 piper) med flere kompiser i går. Uavhengig av hverandre.

En ny pipe koster i underkant av 4000 kr ny i dag. Hva mener folk en brukt pipe er verdt da?

 

La oss si at det er snakk om 3 brukte piper som er gått eksempelvis

1000

2000

3000

Skudd hver (etter selgers utsagn)

 

 

Hva er verdien på disse? (Ja jeg har en tanke men jeg vil høre hva folk mener)

Link to comment
Share on other sites

Det var en vanskelig nøtt :wink:

 

Etter å tenkt litt, ville jeg sagt at jeg var villig til å betale rundt halv pris for et nytt/nesten ubrukt STR løp.

Piper skutt 1000, 2000 og 3000 skudd (etter selgers utsagn), hadde jeg ikke vært villig til å betale noe for. Jeg hadde heller kjøpt nytt. Eneste grunne til å ende opp med en slik pipe måtte være hvis man fikk den eller at den fulgte med ei brukt rifle.

 

Jeg ser forresten heller ingen grunn til å kjøpe en brukt STR så lenge de er overpriset, slik de fleste er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Piper skutt 1000, 2000 og 3000 skudd (etter selgers utsagn), hadde jeg ikke vært villig til å betale noe for

Jeg kan ha tilbøyeligheter til å være enig her. Men vet at folk avogtil prøver selge slike piper for endel penger.

Forresten er (etter selgers utsagn) en viktig ting å ha i bakhodet. Om selger sier pipa er gått 2000 så er det vanskelig å komme noen veg om den havarerer om 500 skudd. For det kan skje at piper havarerer på 2500 (eller pipa kan ha vært skutt 3500 da du fikk den... og da er havari mye mer sannsynlig i løpet av de første 500...)

 

Forresten kjøpte jeg engang tre piper for prisen av en ny pipe, de var skutt 1000-1500 skudd hver (etter selgers utsagn) og de holdt de forventede antall skudd deretter, så man kan jo og gjøre et kupp med å betale 1/4 eller 1/3 av nypris feks.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor prisgunstige nye piper er hadde jeg nok ikke dristet meg på mer enn en tusing for en brukt en, og mest sannsynlig hadde jeg gitt fanken i bruktkjøp overhodet og handlet nytt istedet. Da vet man ihvertfall hva man får. Det er sinnsykt pyton når billig brukt ender opp med å bli dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hva jeg skulle brukt dem til. DFS-skyting, og potensielt kaste vekk fire-fem stevner på ei pipe som viste seg å være nesten utskutt? Nei takk. Dreie ned for å bruke til jakt, plinking osv - 500 kroner maks.

 

Og ikke minst: Hvordan er de skutt og pusset? Stang-tempo og brennheite ladninger med lette kuler eller slappe 9 g? DL og hyppig avmantling eller aldri sett en pussepropp?

 

Kjenner på meg at jeg er akkurat nok kontrollfrik til at jeg skal fortsette å kjøpe nytt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

For en pipe gått 1000 skudd (altså en som faktisk er gått 1000 skudd) bør være verdt ca halvparten av ny pris. Den er langt fra halvveis til å bli utskutt...

Bruken bestemmer, hadde ikke kjøpt en brukt pipe til DFS bruk, men til jakt eller jaktfelt så er det helt greit å kjøpe en brukt pipe. Skyting der pipa stort sett ikke blir varm

Link to comment
Share on other sites

OM jeg hadde valgt å tro på hva selgeren fortalte (ant skudd) er nok 500,- max av hva jég hadde bladd opp. Nå har jeg derimot gjort ett forsøk på å tro en selger allerede, så bruktpipehandel utgår for min del med meeeget høye kneløft[sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gitt 0, og gir 0. Kompis har jobbet LS og jeg bytter bare inn pipe ved behov og lever godt på "utskutte" 70/74cm..

argumentene er som følger

 

Man må søke pipe privat, 430 spenn ut vinduet, nytt løp = 0

Alle sier de har våpen som har gått 100,200,300 skudd... jeg har knapt våpen som ikke har gått 5 siffra antall skudd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at en slik brukt pipe har den verdien høggern, men det skal en del til for at jeg ville ha strukket meg til å betale en tusenlapp for den.

 

Hadde den f.eks vært i 9.3x62 eller lignende, hvor man er rimelig trygg på at det ikke har foregått intens hurtighskyting i store mengder, og hvor totalt antall skudd sannsynligvis ikke er så høyt, så hadde jeg vært mer tilbøyelig til å betale en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at en slik brukt pipe har den verdien høggern, men det skal en del til for at jeg ville ha strukket meg til å betale en tusenlapp for den.

 

Hadde den f.eks vært i 9.3x62 eller lignende, hvor man er rimelig trygg på at det ikke har foregått intens hurtighskyting i store mengder, og hvor totalt antall skudd sannsynligvis ikke er så høyt, så hadde jeg vært mer tilbøyelig til å betale en tusenlapp.

Intressant tema dette. Mener folk det samme gjelder for jaktrifler?

De kan i tillegg være dårlig pussa, rusta og så videre. De er altså ikke verdt noe mer enn en liten del av verdi på låskasse og skjefte ?

Eller er det noe spesielt med sauerløp?

Link to comment
Share on other sites

Straks man nevner brukte sauerløp i 6.5, så blir jeg heller skeptisk, da de som oftest har fått skutt livsskiten ut av seg med tilhørende hurtigskyting og sterk varmegang.

Selvsagt behøver ikke et brukt 6.5 sauerløp ha blitt utsatt for slikt, men jeg er ikke villig til å bruke mye penger på slikt pga risikoen.

 

Vanligvis utsettes ikke ei jaktrifle for slikt, selv om det finnes untak.

Og, ja, man tar alltid en viss risiko når man handler brukte våpen også.

Utvendig tilstand sier en del, men ikke alt.

Jeg foretrekker å ha sett grundig gjennom pipa med et løpskamera og ha prøveskutt vidunderet før jeg legger penga på bordet for ei brukt rifle.

 

Og noen ganger er ikke ei brukt jaktrifle verdt stort mer enn låskasse og stokk.

 

Alt for ofte ser jeg at folk har alt for høye forventninger til pris de kan ta for ei brukt rifle de vil selge.

De forstår tydligvis ikke at kjøper som oftest anser det som en viss risiko å kjøpe brukt, selv om man som selger på tro og ære lover at rifla kun har gått 100 skudd eller mindre med særdeles fin behandling

 

Noen ganger handler jeg brukt og andre ganger handler jeg nytt, da våpenet jeg ønsker meg selges til alt for høy brukt pris med tanke på risikoen ved å handle brukt.

 

Selv har jeg solgt en del brukte rifler, og jeg har vel i alle tilfeller i alle fall ikke tatt overpris.

Det har vel heller som oftest vært underpris i forhold til tilstand og presisjon, men jeg har og har hatt full forståelse for den risikoen kjøper føler han/hun tar, og jeg har aldri giddet å vente i lange tider for å få solgt et våpen, slik at jeg har kunnet fått kjøpt meg et nytt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PS-Alt av Blaser-greier; fra capser til komplette våpen; er overpriset-enten det er brukt eller nytt...

T-skjorter til € 10 er da nesten prisgunstig.

https://store.blaser.de/detail/index/sA ... ategory/14

Bare så synd de ikke er leveringsdyktige.

Tilsvarende T-skjorter i kvalitet koster nesten NOK 40 levert i postkassa fra ShenZhen.

 

Caps til € 15 er ikke helt over bord det heller.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

En brukt Sauer 200STR-pipe kan en med rimelig god sikkerhet gå ut fra er hardt brukt, og prise deretter.
Kan man egentlig gå ut fra det om noen prøver å selge en slik pipe? Det kan jo enten være et feilkjøp (feil lengde) elller andre grunner til at den skal vekk.

De fleste løp som er hardt brukt og utskutt blir aldri solgt.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips og forslag her. Bla evt å få teste presisjonen selv med noen skudd, selv om det ikke i seg selv en garanti for langvarig holdbarhet. En pipe som er skutt faktiske 1000 skudd, er jo svært lite brukt, det er mange skudd og lange levetid igjen. Jeg tenker vel kanskje på halv pris av utsalgspris, og noe under der igjen, sånn omtrentlig, og alt etter som.

 

Som skrevet tidligere i tråden, man vet hva man får når man kjøper nytt. Her tenker jeg kanskje at man ser for seg å gjøre et godt kjøp, og det er så absolutt lov og fornuftig, om alt er slik man tror det er, selvsagt. Om jeg skulle ha gjort dette, så ville jeg så langt det var mulig, sett gjennom løpet med noe optikk, og helst skutt noen skudd og sett på samlinger og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gitt 0, og gir 0. Kompis har jobbet LS og jeg bytter bare inn pipe ved behov og lever godt på "utskutte" 70/74cm...

hmmm.

Rart om de løpene noen har registrert på seg havner ut på markedet igjen.

 

Uansett, gjelder samme "skrapjernverdi" for løp til alle våpen i alle kaliber? For brukt er jo tross alt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på brukt og brukt. I vårt lag låner vi ut lagsvåpen over lengre tid men man må stille med løp selv. Slike løp omsettes ofte imellom medlemmene, typisk når noen slutter eller kjøper sin egen sauer. Da har man litt kontroll på antall skudd og pusserutiner og jeg mener ikke de er verdiløse, la oss si halv nypris hvis det er gått 1000 skudd. Men ligger det på finn.no og jeg ikke har noen historikk så snakker vi nærmest fiskesøkke. ;-)

Link to comment
Share on other sites

En mulig strategi innen ett skytterlag er å lease ut løpet med en pris per skudd/måned.

Når en på forhånd avtaler ett bestemt antall måneder lease/skudd.

Når avtalen er utløpet tilfaller løpet til leasetager.

Leasetager kan når som helst levere tilbake løpet og terminere avtalen.

(Da lønner det seg potensielt å behandle løpet pent)

Da slipper potensielle kjøpere å ta store risikoer og selger har bedre sjanse til å få greit betalt for løpet.

 

Eller du har returrett med en synkende pris per måned.

Til slutt har du bare rett til å levere tilbake uten å få penger i retur.

Det gjorde det attraktivt for kjøper å ta sjansen på en brukt motor

og jeg fikk solgt unna.

Jeg brukte den strategien ved salg av brukte bilmotorer.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

For min del handler det vel om hva pipa skal brukes til.

 

Jeg har ikke 200 og skyter ikke DFS, men jeg har en 202 som jeg bruker til jakt og jaktfelt. Kunne nok ha betalt litt for ei pipe i 308 (som jeg ikke har) for dette bruket. Eller for å sende til Snapphane for for å lage ei 8x57IS/30-06 (har 9.3x62 fra han som er laget av ei utskutt 6.5x55), hvor totalprisen blir langt under det Landrø skal ha for ei ny 202-pipe.

 

Når jeg tenker meg om; noen som har ei utskutt pipe å selge meg rimelig?? :-)

Link to comment
Share on other sites

Vil fram til hva folk mener et løp som er brukt er verdt. Det er nevnt spesifikt 200str løp fordi det er std pris på de overalt og det er enkelt å finne nypris. Senere mener noen det er no spesielt med bruken 200str løp har vært utsatt for, så da ønsker jeg å utvide søket til hva er løp til andre våpentyper med lett utskiftbare løp verdt.

 

Selvfølgelig er de verdt det noen vil gi for de, sånn er det med alt av kjøp og salg.

Men jeg lurer alikevel hva folk mener er greie priser forbrukte løp.

Etter å ha sett endel salgsannonser her på kammeret for brukte løp så antar jeg at de som prøver å selge løp ikke er de samme som uttaler "ca skrapjernpris" her.

Link to comment
Share on other sites

Prisen på løp er noe snodige greier. Jeg er vant til "bruk og kast mentaliteten" etter å ha brukt opp noen 200 str løp. Så jeg fikk rimelig bakoversveis da jeg skulle ha nytt løp til outbacken. Det kostet nesten 10.000,- kroner. Skulle jeg ha rustfritt, ble det betydelig dyrere... Blaser er jo enda verre. Hvorfor et godt brukt blaserløp koster det dobbelte av et nytt 200 str matchløp er for meg en gåte. Jeg kjøpe forøvrig et "lite brukt" sauerløp en gang, men gjør det ikke igjen. For hver serie som ikke satt der den skulle, begynte jeg å tvile på om løpet var gått så lite og vedlikeholdt så bra som selger påstod..

Link to comment
Share on other sites

Om løpet er utskutt, så skjer det vel ikke så mye med presisjonen om det dreies ned. Det kan selvsagt bli litt bedre når man kapper og kroner opp på nytt.

Mange løp begynner å spre når de blir varme. Altså ubrukelig til dfs skyting, men det samme løpet kan holde jaktpresisjon mange 1000 skudd etter det er kassert for dfs skyting

Link to comment
Share on other sites

Mange piper som defineres som "oppbrukt" til dfs skyting er ikke utskutte men byttes fordi det passer sånn eller de er skutt tilstrekkelig antall skudd. Tar et eksempel. Ingen av de 4-5 siste pipene jeg har bytta ut har fått dårlig presisjon. Men de har vært skutt mye skudd og har derfor blitt bytta ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler folk å ta vare på gamle piper.

De tar ikke all verden med plass i våpenskapet hvis de henger i en tøypose innerst i skapet.

 

Gamle Luxo lamper kom til heder og verdighet igjen.

LED pærer med E27 sokkel gjør at gamle Luxo lamper

er blitt bedre enn da de var nye.

Prisen på finn.no stiger stadig.

 

Det kan godt tenkes at ny teknologi gjør at

gamle piper kan resirkuleres som annet enn spiker.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...