Jump to content

hvilken kamo i norske skoger


beretta

Recommended Posts

Alle som har sett en grønn jakke på avstand i skogen, har sett hva som skjer: en svart flekk med lett gjennkjennelig kontur av menneske. Ble litt nysgjerring på hvordan man kunne unngå dette, så fikk tak i litt forskjellig kamo mønster og tok en tur ut i terrenget for å gjøre en uhøytydelig test...

 

De ulike kamoflasje mønsterne ble vurdert på forskjellige avstander og mot ulike terrengtyper (typisk norsk blandingskog, med litt lyng, furu, gran og bjørk).

 

Det var to ting som var avslørende: for mørke farger, og horisontale linjer, en kort oppsumering nedenfor:

 

REALTREE AP HD

nøytrale farger og vertikale linjer som brekker opp siluhetten svært godt. Forsvinner nesten i terrenget...

http://www.realtree.com/camo/ap.php

 

MOSSY OAK TREESTAND FLEECE

passer nok best oppe i trærne, litt for mange horistontale linjer som gjør den litt "unaturlig" på bakken

http://www.mossyoak.com/content/tmpltTh ... =1&mouid=0

 

MOSSY OAK NEW BREAK UP FLEECE

et litt utydelig print på fleecen og overvekt på mørk brun bidrar til at den ser mørk ut på avstand, nesten som en brun klump. skuffende resultat for ser jo ganske "fancy" på kort hold.

http://reviews.basspro.com/2010/81639/reviews.htm

 

SITKA GEAR MOTHWING MOUNTAIN MIMICRY

litt lys, men god allround variant. spesielt tidlig i sesongen på fjellet kan dette være et fint mønster. mangler kanskje litt brunt

http://www.sitkagear.com/main.html

 

Og så over til de litt mer ekstreme variantene: LØV kamo:

 

ASAT VANISH PRO

Kraftig oppbrekking av siluhetten, men det blir kanskje litt mye av det gode? virker ikke helt naturlig.

http://www.asatcamo.com/

 

REALTREE APG HD

meget bra, forsvinner nesten helt mot gran bar etc.

http://www.basspro.com/webapp/wcs/store ... rchResults

 

Det er selvfølgelig desidert viktigst å kontrollere lukt og støy, men da det er såpass "enkelt" og slenge på seg noe kamo ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal gjøre det utifra jakttekniske forhold. skade kan det vel neppe gjøre uansett. Når i tillegg forskning viser at hjorteviltet ser i det blåe fargespekteret, blir det enda viktigere, da blått forsterker kontrastene. I tillegg er jo kamoflasjen nå blitt såpass spesialisert at man ikke ser helt ut som en forvilla militutt heller.

 

Når det gjelder hvilket mønster tror jeg kanskje det ikke er så viktig hvilket så lenge man holder seg unna de med utprega vannrette linjer og for mørke farger. Hvis man skal velge et kunne kanskje realtree ap hd være et godt allround mønster for norske blandingskog. også får man justere litt på grønt og lysebrunt etter som hvilken del av høsten man er i. (og hvitt når snøen kommer selvfølgelig.)

 

Noen andre som har syn på hva den "beste" allround kamoflasjen kan være?????????????

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Vil gi deg et tips angående dette, de fleste camotyper er for mørke for norsk skog/myrlandskap. noe du også påpeker.

 

Hvis man ikke har annet, er faktisk en lysegrå/mellomgrå genser bedre en det meste, da høsten har mye grått i seg.

 

Hvis du er ut etter en jakke som passer utmerket i norsk skogslandskap, vil jeg anbefale at du tar en kikk på Stormberg sin jaktjakke/bukse.

 

Mønsteret de bruker heter Ural, og er en meget god "camo" for norsk jakt, uten å virke som et typisk militært mønster.( den ligner barken på furu)

 

Jeg driver utstrakt smygjakt på hjort, og har brukt denne jakken i 3 sesonger og er kjempefornøyd.

 

 

 

Hilsen

 

CG3000

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt en del camo tøy er jeg kommet til den konklusjon at sammensetningen egentlig ikke er så nøye. Det viktigste er å kamuflere ansiktet og også de hvite hendene.

En bør også unngå å stå eller bevege seg i siluett.

Bevegelser oppdages veldig lett av dyr. Se på katten når den snike seg innpå mus og fugler.

Den beveger seg når musen eller fuglen beveger seg og står stille når de gjør det.

Når den må bevege seg utnytter utnytter den skjul omgivelsene byr på slik som søkk i terenget, trær og stener.

 

Om du skal gjemme deg bør du ikke søke ly bak trær, busker, stener o.l.

Tenk hvor du selv vil se om du skulle se etter mulige farer...

Da er det bedre å kamuflere seg på steder der det ikke er noe som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil slutte meg til dem som påpeker at hvordan du plasserer deg og beveger deg har minst like mye å si, om ikke mer, som hvordan du kler deg.

 

Også jeg er nøye med å dekke hender og ansikt når jeg posterer etter hjorten. Det er temmelig tett og med trange poster i vårt terreng. Når hjorten er svært nær er det gunstig om du kan kjøpe deg litt tid ved at den ikke ser og gjenkjenner det hvite ansiktet ditt straks den ser mot deg. Den ser kanskje bevegelsen når du flytter børsen for å få den i siktet, men den skjønner ikke umiddelbart hva det er som beveger seg. I mitt tilfelle er ikke denne delen av kamuflasjen mer avansert enn et par jakthansker eller monteringshansker fra jobben, samt en hals (Forsvarets eller en Buff/Had) som jeg vipper opp forbi nesetippen når jeg setter meg på plass.

 

Jeg kjøpte meg en jaktdress fra Deerhunter som jeg ble godt fornøyd med, og mønster og farger i kamuflasjen synes jeg stadig er av det bedre jeg har sett for min jakt. I høst har jeg "bodd" i en bukse

jeg kjøpte fra forsvarsbrukt.no. Det er en militær vadmelsbukse i en brungrå farge (ikke mørkegrå som på bildet). Kjekk bukse å gå på jakt med så lenge det ikke regner for tungt, og med en farge som glir godt inn i naturen. Og selvsagt så lydløs som det vel er mulig å få en bukse! :)

Link to comment
Share on other sites

I høst har jeg "bodd" i en bukse jeg kjøpte fra forsvarsbrukt.no. Det er en militær vadmelsbukse i en brungrå farge (ikke mørkegrå som på bildet). Kjekk bukse å gå på jakt med så lenge det ikke regner for tungt, og med en farge som glir godt inn i naturen. Og selvsagt så lydløs som det vel er mulig å få en bukse! :)

 

Vil støtte meg bak Grimm sitt utsagn her, vadmelsbuksene fra forsvaret/heimevernet kamuflerer, og varmer godt! Men mine to suger til seg litt vel mye vann, men de beholder varmeegenskapene for det om, men på den annen side blir de tunge som bly når de først er våte gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i den nye amerikanske feltuniformen nesten helt gratis :mrgreen: Den digi camo varianten..

 

Ganske lys i forhold til norske dresser, men funker veldig bra på fjellet. Fargen ligner på den som er på Jerven sin fjellduk.

 

Man ser litt harry ut, men det er jo ikke så mange som ser meg mens jeg jakter uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som brukar kamuflasje med ein del raud farge i ? Slikt som er synleg for menneska(så sant dei ikkje er fargeblinde) ,men blir nøytral for viltet sidan dei har dårlig utvikla fargesyn? Eller er litt av poenget å vera så kamuflert at også folk får problem med å sjå oss :wink: ?

Har faktisk sett at det finns rosa kamuflasje å gå :shock: ,men kven torer vel å gå i det :lol: ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i den nye amerikanske feltuniformen nesten helt gratis :mrgreen: Den digi camo varianten..

 

 

Hvilken?

US Army's ACU eller USMC' MARPAT? Eller kanskje USAFs ABU? :mrgreen:

 

Jeg har en i Multicam som jeg liker men har ikke fått prøvd den skikkelig i skogen enda.

 

ACU :D

Link to comment
Share on other sites

Sjekk den her: http://www.optifade.com/

 

science of nothing! Gore (de som lager gore-texen) drar den digitale kamoen over til jaktbruk. Må si en blir litt imponert over disse amerikanerne når det gjelder markedsføring... kommer til neste høst gjennom Sitka Gear. og jeg skal helt klart teste det ut!!!!!!!

 

Noen som vet om noen forhandler av Sitka Gear i Norge? Trøttsomt å ikke få prøvd greiene før man kjøper det...

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... Hvem er det dere gjemmer dere for? Hjortedyr (og muligens de fleste dyr) har dårlig fargesyn, så bekledningens farge® spiller ikke stor rolle. Jeg har jaktet hjortevilt i over 30 år, og min erfaring er at bevegelser, konturer, siluett og hender/ansikt er det som kan røpe ditt nærvær. Og av disse er BEVEGELSE den aller viktigste.

Kunne egentlig lirt av meg en masse ang "camo-dresser", men tror jeg lar være.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter påpeker bør en kontrollere støyen når en beveger seg. Jeg ser på støy og lukt som det viktigste, men kamuflasje er selvfølgelig en bonus! Både hjort og rådyr har sett rett på meg på 10-15 meters avstand, uten å vite at jeg er der. Da har jeg enkelt og greit vært dekket av grønt.

 

Det jeg savner mest, er kamuflasje som er lydløs, og da mener jeg lydløs som i flis!

 

Til hodet bruker jeg Hunter's Head Net Realtree APG fra XXL. Dette kamuflerer ansiktet, og sørger for at det ikke blir kluss med radioledningen :wink: Den holder ikke knott ute, men det er ikke et problem på denne tiden :D Til hendene bruker jeg Glove Dot Grip, Realtree APG, også fra XXL.

 

Ellers har jeg brukt Norrøna Finnskogen og Norrøna Forelhogna jaktdresser. Begge støyer for mye til snikjakt på hjort og rådyr, så derfor ser jeg spesielt etter en ny bukse. Det generelle inntrykket mitt er at dersom en skal ha et vanntett stoff, så får en støy med på kjøpet. Er det andre erfaringer der ute? :D

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Bjer. Langt viktigere enn farger er lydløshet. (Nå snakker jeg om jakt på hjortevilt) Hjortedyrs viktigste sans er luktesansen. Den er litt lei å kamuflere. Men nest viktigst er hørselen. Og den kan vi, om ikke kamuflere, så i det minste redusere.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at farger er relativt uvesentlig. Kontraster derimot, de ser hjortedyra ganske godt. Det viktigste er å ikke bevege seg i horisont. Rådyra "mine" støkkes med en gang hvis jeg går på en rygg med himmel som bakgrunn. Camomønsteret bidrar til å minske kontraster i figuren. Men jeg tror den like gjerne kan være i mønstret orange som i grønn "løv". Jeg bruker ansiktsmaske og hansker også. Membran gir støy. Og moderne membran laminert i ytterstoffet gir minst like mye, eller mer, støy enn rimeligere løs membran (mellom stofflagene). Jeg har to like dresser, en med og en uten membran. -Med samme ytterstoff. Den uten gir mindre støy. PÅ den annen side, jeg blir klissvåt på et blunk hvis det er regner eller jeg legger meg ned. Og jeg liker å være litt tørr!!

 

På beina har jeg neoprensko med tynn og myk såle. Jeg har ullfrottestrømper inni og noen gamle raggsokker utenpå. Der er faktisk den største støybesparelsen! Jakt- eller feltstøvler bråker noe jævlig hvis bakken er hard. Med neoprenskoene kan jeg kjenne kvist i mosen før jeg legger vekt på foten. Det funker! :D

Link to comment
Share on other sites

Men nå gjelder vel denne tråden farger.. :wink:

At vi må være stille og ikke sitte sånn at det blir silhouett er en selvfølge.

Litt typisk menneskelig mentalitet, kanskje?.... :wink: Kamo gjelder vel like mye for alle sanser? Når vi mennesker sier at "jeg tror det ikke før jeg ser det", ville kanskje elgen si "jeg tror det ikke før jeg lukter det"? Eller hører det...

Jeg, og sikkert mange andre, har SETT :wink: mange eksempler på det.

Link to comment
Share on other sites

Men nå gjelder vel denne tråden farger.. :wink:

At vi må være stille og ikke sitte sånn at det blir silhouett er en selvfølge.

Litt typisk menneskelig mentalitet, kanskje?.... :wink: Kamo gjelder vel like mye for alle sanser? Når vi mennesker sier at "jeg tror det ikke før jeg ser det", ville kanskje elgen si "jeg tror det ikke før jeg lukter det"? Eller hører det...

Jeg, og sikkert mange andre, har SETT :wink: mange eksempler på det.

Godt eksempel, Fanten. Men jeg prøvde bare å holde meg til topic.

Link to comment
Share on other sites

Men nå gjelder vel denne tråden farger.. :wink:

At vi må være stille og ikke sitte sånn at det blir silhouett er en selvfølge.

Litt typisk menneskelig mentalitet, kanskje?.... :wink: Kamo gjelder vel like mye for alle sanser? Når vi mennesker sier at "jeg tror det ikke før jeg ser det", ville kanskje elgen si "jeg tror det ikke før jeg lukter det"? Eller hører det...

Jeg, og sikkert mange andre, har SETT :wink: mange eksempler på det.

Godt eksempel, Fanten. Men jeg prøvde bare å holde meg til topic.

Joda... Men tittelen på denne tråden henspeiler jo på KAMO, ikke FARGER. Og mitt poeng er at det er mye viktigere å kamuflere lukt, lyd og konturer, enn farger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg plukker opp denne igjen istedet for å starte en ny tråd. Jeg skal på min første hjortejakt til høsten og lurer litt på dette med hvor mye man bør kamuflere seg. Jeg har en Norrøna Finnskogen dress, som ikke lager så mye lyd, men den er jo ganske mørkegrønn, og er vel da ikke så bra i følge tidligere poster. Bør man da gå for en eller annen såkalt "3d camo", eventuelt ta den helt ut med ghillie suit?

 

Da jeg har en rifle som vel kan anses for å ha et litt "taktisk" preg, så er jeg imidlertid litt redd for å oppfattes som "sprøyte gal" dersom jeg stiller med ghillie.

 

Hva mener dere som kan dette?

Link to comment
Share on other sites

Swedteam har en dress som heter Fjellheimen, den er ganske lys, og vil passe perfekt i blandingskog bjørk/furu/gran og også i snaufjellet.

 

Selges gjennom Norteam engros. membran og forholdsvis lydløs. og prisen er hyggelig.

denne moddellen er på vei ut og Norteam selger ut et restparti, derfor en pris under 1500 for jakke og bukse.

 

bilder%5CBilder1.jpg_kopi_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruk Finnskogen dressen din du.Den er god nok i massevis.Jeg har skutt endel hjort på både smyg og posteringsjakt med Dovrefjell Jegern dressen.Den er ganske lys og relativ lik Finnskogen dressen.

 

Det som avslører deg for hjorten er bevegelse.Gå/smyg sakte,stopp ofte og bruk kikkerten.Selvfølgelig går du i motvind også :winke1:

 

Jeg smyger aldri mer enn ettpar meter før jeg stopper og bruker kikkerten,finner jeg en fin post sitter jeg gjerne også 5-10 min før jeg smyger videre..Kikkerten er alfaomega,med den ser du hjorterumpa som plutselig stikker frem bak ett tre på 150 meter,og det gjør du sjelden med det blotte øye.

 

Videre tror jeg også hjorten er magisk.Plutselig er den bare der,ofte uten at jeg har hørt eller sett den komme :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...