Jump to content

Forskjell mellom Standard og Production


razumny

Recommended Posts

Jeg har ikke gått kurset ennå (skal på OKTS sitt i November), men skal kjøpe ny grovpistol, og lurer derfor på hva som er forskjellen på Standard og Production. Jeg har god oversikt over forskjellen på tillatte våpen og modifikasjoner i Standard og Production, men lurer på hva forskjellen er for meg som skytter, når jeg først står der og skal skyte?

 

Sagt på en annen måte; hva legger dere til grunn når dere velger division?

Link to comment
Share on other sites

Er du svært god å skyte og rask, spiller det ingen rolle... Er du dårlig og treg, spiller det ingen rolle...

Er du midt på treet... og har visse ambisjoner,- velger du den divisjonen hvor det vanligvis er minst påmeldte... :D

 

Eller for å være seiøs: min anbefaling er at velger du våpen etter hva du selv skyter best med og er mest konfortabel med, og stiller i henholdsvis Prod eller STD etter spesifikasjonene på våpenet.

 

Forskjellen for deg som skytter er kun at du har nedspent hane og skyter DA på førsteskuddet i Production og du har spent hane og sikring på i Standard, såfremt du ikke bruker Glock eller annet strikervåpen. Da er det ingen forskjell for deg som skytter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser bort fra det rent våpentekniske så er det liten forskjell på selve skytingen i de forskjellige divisjonene. Mitt inntrykk er at de fleste nybegynnerne starter i production, så du vil sannsynligvis få en litt mykere start der, med flere skyttere på ca. ditt eget nivå. Terskelen for å starte med production er også litt lavere enn i std./open, da du får konkurransedyktige våpen på nesten alle våpenbutikker i landet, og til en rimelig pris (sammenlignet med en moddet 2011 e.l.)

Link to comment
Share on other sites

I baren når du dropper at du skyter ipsc standard får du wow reaksjon hos alle damene, kun open som er mer WOW ;)

 

Jeg får litt angst av prod reglene, og skyter deretter. Skytterne er skamgode i alle divisjoner, så bank får man uansett.

 

Sånn for å være snill henter man noen % på overallen ved å skyte major i standard, kontra minor, dvs glock 35, med det sagt er det utrolig mange som skyter 34/35 om hverandre og tar mindre matcher og trening med 9 og store med 40...

 

Jeg skjøt ganske lenge med minor i standard før jeg ble lei av å bli straffet for C og D.

Link to comment
Share on other sites

Production : Rimelig inngangsport til Dynamisk, skyter primært 9mm så du slipper å tenke på ladekostnader etc. Finn en pistol du kan skyte raskt og presist med (nøkkelen til dynamisk er å skyte raskere og få mere poeng enn de du ønsker å komme over på lista). Våpen er primært basic production, vil du "jukse" kjøper du en CZ Shadow eller lignende, masse orginaldeler som vil forbedre våpnet med tanke på dynamisk.

 

Standard : Alle kostnader øker, våpen som kan tilpasses deg selv i større grad (grep, avtrekk, tommelstøtte etcetc.) , like greit å hive seg på .40 Standard , da baller det på seg med ladekomponenter og utstyr. Selv lader jeg .40 til 1.25.- eks. hylsekostnad. I tillegg må du iberegne ryggslitasje tilknyttet plukking av hylser og sur kjerring pg.a tiden du bruker i ladeboden og alt utstyret du handler inn etterhvert.

 

Open : Som standard, flesteparten skyter .38 Super eller 9mm Major ladning, og pistolene kan pimpes med det du føler vil gi deg en fordel ovenfor konkurrentene dine.

 

Velkommen til galskapen.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg gått for en 34. Har jo potensialet for ett kurant std våpen...

 

Ikke gå for G34 hvis du skal i standard. Da skal du evt gå for en G35, slik at du får skutt i major. Du kan godt delta med G34, men som minor så koster det for mye å skyte C og D.

 

Med Glock kan du bygge om nedover i kaliber, men ikke oppover. Dvs en G35 kan du ved å kjøpe til eget løp kunne skyte 9mm og trene med det. Du kan ikke gå fra G34 til .40 pipe.

 

Annen ting som også er den store forskjellen med standard klassen er at du kan fylle magasinene. eks en G34 med mag ext. så får du 21 i mag samt et i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet det annetsteds, men det er verd å gjenta her; jeg konkurrerer kun mot meg selv, og er hverken rask eller presis nok som skytter til å ha sjanse til å hevde meg på nåværende tidspunkt. Om jeg skulle bli god nok, så krysser jeg elven da; i mellomtiden holder jeg meg til 9mm i pistol; grovere skyts er uinteressant for meg, og jeg har ingen interesse for ekstra pipesett i et kaliber jeg ikke bruker.

Link to comment
Share on other sites

Ipsc er rendyrket konkurranse, og ting må sitte mentalt også, de aller fleste som holder på med dette blir mer glad, jo bedre de gjør det, selv om jeg hører sånn "nei trives med å delta" fra tid til annen, så at man bare konkurrerer med seg selv er kanskje litt optimistisk? ;)

 

 

Husk at du ikke kan file på mags og modde avtrekk og ymse på G19 om den skal i prod ;)

Link to comment
Share on other sites

G19 er satt opp til Standard, så det er ikke et problem. Det jeg har lyst til å gjøre av modifikasjoner er ikke permanent, og enten tillatt (sikter, allerede gjort) kurant nok å reversere til at det er uproblematisk (minus-connector).

 

For all del; jeg blir glad om jeg gjør det godt, men jeg måler meg mer mot meg selv og mine egne prestasjoner enn jeg gjør mot andre. Hadde det ikke vært slik, hadde det vært deprimerende å være skytter...

Link to comment
Share on other sites

Velg etter hvor mye penger du vil bruke på ammoen, og om du vil lade eller ikke.

 

9mm = Production.

.40 = Standard.

 

Det er ihvertfall min mening. Man kan selvsagt skyte Standard Minor, men jeg ser ikke helt poenget? Hvis det SKAL være Glock så hadde jeg personlig kjøpt 19 eller 17 til Production, eller 35 til Standard.

 

Selv om det riktige svaret her selvsagt er Tanfoglio eller CZ til Production og 2011 til Standard. :winke1:

 

Edit: Jeg vil egentlig gjøre om den siste der, siden jeg selv nylig har sett lyset. Det RIKTIGE valget er selvsagt Open. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk for mye på våpen og divisjoner.

Som nevnt over, bruk det du kjenner.

Productionpistoler er hyllevare og greie å drifte.

 

Du skal lære mye om våpenhåndering.

Våpenhåndteringen og skyting i bevegelse er den store forskjellen fra annen skytesport.

Det som lønner seg enormt er tørrtrening.

Har du 10-15 minutter til dette hver kveld skaper det ferdigheter.

Lær deg å skyte alfa og la farten komme med tryggheten.

 

Når du har trent en del og skutt noen stevner kan du tenke på å bytte våpen eller divisjon.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at dem fleste anbefaler cz eller tanfoglio, men er det noen som anbefaler sig p226 ldc eller x5 til production? Eller er cz og tanfoglio bedre i production?

 

Sig har svært få "forbedringsmuligheter" i forhold til DA Avtrekksvekt, som tidligere nevnt er det mange som kjøper seg fordel med CZ som leverer en haug med orginale deler for forbedringer i hist og pist. Men gode pistoler å skyte, har en P226 Allround selv i Prod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill e også nevnt at "IPSC Production" er den definitivt mest populære klassen, dvs at det er flest deltagere i nesten alle stevner. Det betyr at det er en mulighet for at du får noen bak deg på resultatlisten. Har inntrykke at det er flere med noen DSS skudd på baken som skyter IPSC Standard og dermed større mulighet for at du havner nederst på lista...

Link to comment
Share on other sites

F.eks. så er det per akkurat nå følgende divisjonsfordeling på MIO 2015:

 

Classic 3

Standard 32

Production 78

Open 36

Revolver 0

 

Hvis du bare konkurrer mot deg selv så er det vel irrelevant hvor mange du har foran eller bak deg. Det er uansett en større prestasjon å få 70% av vinneren i Standard og ha 15 pers bak deg enn å ha 50% av vinneren i Production og 30 pers bak deg.

 

Ta kurset, og så velg divisjon etter hva du synes virker morsomst, hvilket våpen du helst vil skyte med, hvor store magasin du vil ha og hvor mye du vil kunne tilpasse på våpenet osv. Det går nok veldig bra uansett, og det er lov å endre mening senere.

Link to comment
Share on other sites

og der har du et godt poeng Lindskog. Vinner i Production og Standard på en nivå 3 match vil være ganske like gode og det som er avgjørende er hvor mange matchprosent du oppnår i forhold til vinner av din divisjon uansett antall deltagere. Men du har flere å sammenligne deg med i Production og du vil finne flere på ditt nivå som du kan se hvordan du utvikler deg i forhold til - og det betyr jo litt for motivasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Som du kanskje skjønner er det ikke så viktig hvilken divisjon du skyter, viktigste er at man trives med den, det er heller ingenting i veien for å bytte litt i mellom i starten, mange skyter også f.eks. NM i en annen divisjon enn "sin egen", samme gjelder klubbmesterskap.

Link to comment
Share on other sites

og det er nok et poeng at hvis du allerede har et våpen som går i enten production eller standard divisjonen så ville jeg startet med det. Men hvis jeg ikke hadde noe våpen og skulle starte fra grunnen av, så ville jeg vel ha foreslått production divisjonen. Den er greiere å forholde seg til; umodisfisert våpen fra IPSC lista, 15 skudd i magasinet og standard 9 mm ammunisjon (PF = 125) ... - momenter som allerede er nevnt.

 

Det viktige er at du kommer igang å får skutt noen matcher uansett divisjon, - jeg har sett folk som brukte 6" STI Targetmaster m orginale 9 skudds magasiner i Open divisjonen - resultatmessig rått parti, men de hadde det morro ! - og en veldig god begrunnelse til å havne nederst på resultatlista.

 

PS jeg tror ikke rekylredsel er noen god grunn til å konvertere til Open. Det relativt mye kraftigere smellet og gassblåst kan fort forveksles med rekyl, og er du først redd denslags så er denne divisjonen ikke noe for deg. .. Det å forholde seg til en rød prikk kontra to metallbiter som skal lines opp er nok den største forskjellen og selvfølgelig magasinkapasitet... Det sagt så banker de beste production / standard skytterne langt de fleste open skyttere og vise versa - på Rooster Mountain i 2014 vant beste production skytter med nær 10% på beste Open skytter. De beste er i en egen klasse uansett divisjon ..

Link to comment
Share on other sites

Bare nevne at det er lurt med magasin som tar minst 16 skudd i Production, det letter lading av våpenet.

Om du vil ha 9 mm (billig ammo der du ikke må lade), ikke tape så mye i minor (9mm) kontra major (40sw) og skikkelig konkurransemaskin (Standard) så velger du classic divisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Sånn for å være snill henter man noen % på overallen ved å skyte major i standard, kontra minor, dvs glock 35, med det sagt er det utrolig mange som skyter 34/35 om hverandre og tar mindre matcher og trening med 9 og store med 40...

 

 

Jeg ser at det er flere som skriver dette med 34/35 modellene i standard klassen.

Kan jeg tolke det dithen at våpenkontoret vil godkjenne erverv av 2 ulike våpen (minor/major) i standard klassen?

Link to comment
Share on other sites

Det var nyttig. Jeg har en G19, og står mellom 17 og 34. Da blir det å velge den som passer meg best; kan jo uansett bruke 19 i Prod.

 

Er det sånn å forstå at dette skal erverves til grov eller militær i NSF og at G19 går som spesial? Jeg aner ikke hva slags budsjett du har men da kan du jo uansett finne noe passende til dynamisk senere. De første matchene er kun for å bli litt varm i trøya uansett. Skal du også skyte felt er det greit å ha dedikerte våpen til de forskjellige klassene.

 

Selv skjøt jeg 10-12 L1 stevner i classic - Rett og slett fordi jeg har en 1911 til militærfelt, før jeg kjøpte noe til dynamisk. Jeg har syyyyykt lyst på en SVI i .40 S&W men valgte allikevel prod fordi jeg ikke har lyst til å være lenka til ladepressa.

 

Hos OKTS kan du regne med tøff motstand selv om det "bare" er internstevner ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...