Jump to content

Grovpistol - G17 eller G34?


razumny

Recommended Posts

Mer eller mindre umiddelbart etter å ha plukket opp min Glock 19, kom jeg til at jeg hadde lyst på en grovpistol i full størrelse også. Jeg venter på å få godkjent søknaden (og har fått beskjed om at det skulle være uproblematisk å skrive 19 over på spesialpistol), og står mellom to modeller; Glock 17 og Glock 34, begge to i Gen 4.

 

Planen er å skyte grovfelt og dynamisk med pistolen. 17 er lovlig i både Production, Standard, og Open, mens 34 kun er lovlig i Standard og Open. Ambisjonsnivået begrenser seg til å konkurrere med meg selv, samt å ha det moro; hvordan jeg gjør det i forhold til andre er irrelevant.

 

Det skiller en Bærumstier (også kjent som cirka fem hundre skudd) mellom de to, og jeg har som nevnt en G19 som er lovlig i Prod, Standard og Open.

 

Jeg skal naturligvis få prøveskutt begge to, men lurer på hvilken kammerfolket ville tatt?

 

For god ordens skyld er jeg ikke interessert i alternativer utover de to; jeg liker Glock, og har ikke lyst til å bruke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mangler en G34, men har 19 til sivilpistol og 17 til production. Det skiller litt på hvordan de ligger i hånden. Egentlig passer nok 19 uten backstraps meg best.

Jeg ville gått for G34. Grunnet lenger siktelinje. Har ervervslisensen liggendes på en slik en siden lenge, men har prioritert en litt raskere ladepresse nå i høst forrann ny pang.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger jo ikke kjøpe noenting, du har allerede den beste Glocken. :winke1:

 

Hva med å skaffe noen større magasin (G17 mags) til din G19 og skyte et stevne eller to med den i Production (etter fullført DSSN kurs selvsagt) før du bestemmer deg? Egne erfaringer slår det andre mennesker mener på internett.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tydeligvis har han ingen av de 2 beste glockene Lindskog. :wink:

 

På den litt mer seriøse siden:

 

Ja, test begge to å sjekk ut litt.

 

Hadde pengene kun brent hull i lommene mine hadde jeg kjøpt en G34 og brukt den du allerede har til Production.

Da kan du jo som Lindskog sier bruke større magasiner osv i den. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, om du har anledning til det så bør du prøve å skyte begge to.

 

Om du befinner deg i nærheten av Bergen-Haugesund så kan du få henge med meg på banen og prøve min, har ikke gjort så mye med den forrutenom

nye fjærer og lettet avtrekksvekten.

Link to comment
Share on other sites

OSS kan nok være litt uvillige. Du må ihvertfall gi klart uttrykk for at du har løyve og skal kjøpe men ikke helt vet hva du skal ha. Om du ikke skal kjøpe må du betale for skytingen (nei, ingen ny diskusjon om OSS nå)

 

Virker som det har vært nok folk der som bare skal "kjøpe" for å få skyte.

Link to comment
Share on other sites

Om tankene går til open så kan g34mos muligens være en god kandida

Hvor vanlig er Glock i Open? Ser for meg at avtrekket gjør den mindre attraktiv - G34 er heller ikke gjenget eller portet, så en vil vel få et rimelig seriøst handicap med spjoing-gummiavtrekket og en munningsvipp ut av helvete (sammenlignet med raceguns med brems på, der siktene blir på skiva), Eller er jeg på vidda her?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke flest av glock i open, men de finnes.

Open krever uansett gjenga pipe for comp, og også til glock får du dette, avtrekket moddes selvfølgelig, er jo ikke som om noen open guns har originalt skal sies. Fin lesing den tråden sko linka til 3 gun forumet i sverige om openglock.

 

Stortsett skyter man så fort at man ikke rekker å tenke over avtrekket eller ha problemer med det ;)

 

Med det sagt eier jeg per dags dato flere 2011 enn glock ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes gode ettermarkedsavtrekk (Zev o.l.), og man får flere forskjellige typer gjengede piper og komper (fra bl.a. SJC Custom, 2alfa). 2alfa selger også mer eller mindre komplette openglocker iflg. viewtopic.php?f=180&t=111681

Link to comment
Share on other sites

Én fordel med glock i open er at den koster ca 50000-60000 mindre enn svi ferdig satt opp ;)

 

Men ehh vi diskuterte vel grovpistol.

 

Jeg hadde nok valgt noe helt annet om du skal ha 9mm i grovfelt, noe med veldig bra avtrekk, for her skyter du mye 1 hånds, nå i helgen var vel hele 9 av 10 baner 1 hånds i grov, og da trenger man noe som brekker rent.

Link to comment
Share on other sites

OSS kan nok være litt uvillige. Du må ihvertfall gi klart uttrykk for at du har løyve og skal kjøpe men ikke helt vet hva du skal ha. Om du ikke skal kjøpe må du betale for skytingen (nei, ingen ny diskusjon om OSS nå)

 

Virker som det har vært nok folk der som bare skal "kjøpe" for å få skyte.

Tror vel dette bare gjelder nye våpen som de har i utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har skjønt er prøveskyting gratis om man kjøper, men om man ikke kjøper tar de noe sånt som 300 kroner eller deromkring. Ikke akkurat avskrekkende det, men jeg tar nok først turen ut for å prøveskyte når ervervstillatelse er klar så det er under alle omstendigheter ikke et problem for meg. Jeg synes forøvrig at det er helt fair at de tar en sum for prøveskyting dersom man ikke kjøper. Utover det er OSS gjennomdiskutert (og utskjelt) i andre tråder, og dette er ikke tråden for det.

Link to comment
Share on other sites

Hva angår valg av produsent, så er jeg låst på Glock.

 

Jeg har skutt med en del forskjellige grovpistoler, og har funnet ut at Glock er tingen for meg; jeg liker avtrekket (selv fabrikkavtrekket på G19 (til tross for at jeg mistenker at forrige eier enten har utført en $.25-trigger job, eller at den er godt skutt inn - eller mer sannsynlig begge deler), og grepsvinkelen passer meg godt. Jeg har en gammel skade i høyre håndledd som ikke liker grepsvinkelen på de fleste andre våpen (håndleddet verker om jeg skyter noe særlig mer enn tretti skudd), og med andre våpen gjør også grepsvinkelen at jeg må tvinge kornet opp i skuret. Med Glock står kornet stort sett alltid i skuret når jeg sikter.

 

Det er heller ikke en ulempe at jeg allerede har en Glock, og at mekanismen er sånn laget at selv en med moderate evner som hjemmemekker trygt kan pelle den i småbiter og sette den sammen igjen. I det hele tatt liker jeg Glock svært godt. YMMV.

 

Mitt ambisjonsnivå er under alle omstendigheter beskjedent; enhver dag jeg er på skytebanen er en god dag, og utover det har jeg ikke behov for annet enn å gjøre det like godt som, eller bedre enn, meg selv. Det kan hende at jeg en dag blir god nok til at jeg kan (og bør) heve ambisjonsnivået, men det er nok år, heller enn uker og måneder, unna; til det har jeg for mye annet som skjer i livet mitt. Før jeg er der, har jeg forhåpentligvis ferdigstilt en bachelor, fått en unge i skolen og den andre i storbarnsavdelingen i barnehagen, og flyttet, for å nevne noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt pirkete av meg, bare så det er sagt... Jeg mistenker at når du skriver grovpistol så mener du egentlig militærpistol? Jeg liker også Glocken min, men når det gjelder grovpistoler (ikke militærpistoler) er det jo mange som har bedre avtrekk, grep og siktemidler enn en Glock.

 

Bare litt pirk i tilfelle det er litt begrepsforvirring ute og går.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men man kan jo ikke sammenligne epler og appelsiner som om de var samme art. Militærpistol og grovpistol er ganske forskjellige "dyr". Og det logiske bruksområdet (og kanskje søknadsformålet?) for en Glock vil jo være militærfelt og evt hurtig militær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søkt om 9mm til grovfelt, om jeg ikke husker feil, men det skulle være uproblematisk å bruke den til militærfelt i stedet. Som nevnt begrenser ambisjonsnivået seg til å dukke opp på trening og stevner og gjøre det like godt som jeg har gjort før...

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde (sjølv) ikkje vald nokon av dei, og heller 1. kjøpt eit badekar med billeg 9mm-ammo og 2. skote alt saman. For all den ammoen kan ein bli skikkeleg god å skyte. Glock 19 er ein utruleg allsidig pistol, min er på god veg til å bli favorittpistolen min (eg er framleis trufast til den gamle røyrtanga enn så lenge). Eg brukar min til production, militær, spesial, NROF-program...<3

Link to comment
Share on other sites

Minimum 170 (Mil. og grov = 6x10 skudd hver, og spes = 5x10). Når man får skyte avhenger av hvor mange som møter opp tidlig og havner foran i køen, så det kan være alt fra et kvarter til halvannen time.

Ta med 200, så har du litt å gå på. Dersom standplassleder tabber seg ut kan det hende at en standplass må skytes på nytt. Det skjer ikke ofte, men surt hvis du ikke har litt ekstra ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...