Jump to content

22wmr eller 17 hmr?


bellika96

Recommended Posts

Hei har tenkt å enten kjøpe 17 hmr rifle eller 22 wmr. Skal brukes på fjellrypejakt i Finnmark. Vet det er spurt om dette før, men lurte på om noen kunne kommet med fordeler og ulemper på de to ulike kalibrene. Det aktuelle våpnet er cz 455. Har også fått et tilbud på leupold vx 13-9 - 40 sikte, er det noen som har erfaringer med dette sikte? [sMILING FACE WITH SMILING EYES]

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du ender opp med folk som har det gitte kaliberet som vil snakke sin egen sak ;-) Som i alt annet på forumet, du får ikke en som skyter 6,5 til å skryte av 308 etc etc etc :mrgreen:

Foruten det, så er det mange som klager på tilgangen av 17hmr ammo akkurat nå (ikke i min del av skogen dog) og av den grunn tenker på 22wmr.

Noen sier at 22wmr har litt mer punsh på lange avstander, men det er tatt rev på 120-140m i Norge med 17hmr, med det resultat at reven ligger rett ut der den ble skutt..... Youtube har også masse kranglevideoer om hvilket kaliber som leverer mest skade på lengre hold.

Søk litt rundt og du finner svar.

Med 455 har du jo også luksusen av å ha .22/22wmr/17hmr uten at det tar mere enn 1 plass i garderoben (om økonomien tillater det da )

Du sier fjellrype, og siden jeg skyter med 17hmr selv, så kan jeg anbefale Gamepoint på spisevilt og Vmax på f.eks rev.

Link to comment
Share on other sites

Du ender opp med folk som har det gitte kaliberet som vil snakke sin egen sak ;-)

Jeg skal være eksempelet som er motsatt :wink: Jeg har 17.HMR, men anbefaler .22 WMR. Grunnen er den lett kula til .17 som blåser bort med en gang du merker et lite vindpust. Hadde du tenkt deg på jakt i skogen mellom trærne kunne jeg til nød vært med på .17, men ikke på et fjell i Finnmark :wink: Egentlig burde du heller skaffe deg ei rifle i .222 , ,223 , 6mm eller 6,5. Det funker mye bedre enn rimfire om du ikke bare går på tur i solskinn da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kulevalg har mer å si en kaliber mellom de to.

Priser på ammo i 17HMR ligger over priser for 223, men uten mulighet for hjemmelading.

Jeg har 17HMR, men i dag hadde jeg valgt 22WMR på grunn av ammopriser.

 

Helt enig. Prisen på 17 HMR er over det man måtte betale for 223. Man skyter til tider billigere med 223 og har langt større tilgang på ammo.

Personlig liker jeg veldig godt 17 HMR men når det begynner å bli slunkent i 17 HMR beholdningen blir det 22 WMR eller 223.

Link to comment
Share on other sites

Bly/Scarrow, det sies jo fra mange at 17hmr har mindre vindavdrift enn 22wmr. Så det dere sier rimer jo dårlig med det. Har dere testet dette eller? Jeg har Cz455 med løp til begge men har ikke testet/sammenlignet dette med vindavdrift.

Men det største fordelen jeg ser for 17hmr er at den har betydelig bedre presisjon enn 22wmr. 22wmr kan være veldig vanskelig å få til å gå godt. Jeg har prøvd alt jeg kommer over av ammo til 22wmr, og kun en av dem fikk jeg til å gå noenlunde godt. Men 17hmr har jeg fått ekstremt bra presisjon sammenlignet med 22wmr, med stort sett alle ammotypene jeg har prøvd. Ingen av dem har gått dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker 17hmr, 22wmr pipa er solgt.

17hmr er mer flattskytende og har mindre vindavdrift enn 22wmr.

Drepeevnen på lille 17hmr gamepoint er rett og slett imponerende.

 

Ammopris er ca den samme, bare noen få øre i forskjell.

17hmr har tatt fullstendig over, 22 wmr ammo får man kjøpt til gammel pris, mens 17hmr

er vanskelig å få kjøpt pga sin popularitet. Man fyller skapet når man får muligheten, det gjør iaffal jeg.

 

17wsm er interessant, lurer på når vi får dette kaliberet til landet.

 

17hmr_vind.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jakter med 22wmr i en gammal Savage 24. 50gr federal gir god presisjon og har skutt tre orrer med denne i år. Skuddavst ca 80 meter.

Har også en Savage 93 i 22wmr. Federalen går ikke godt her, men alt jeg har av cci går godt i denne. Gjelder gamepoint 40gr og vmax 30gr. Foretrekker å gå med kombien da 50 gr gir litt mer punch enn 40gr på tiurn. Om det har mye å si vet jeg ikke.

Kikkertsikte jeg bruker og som jeg liker godt er en Leupold vx3 2,5-8x36.

 

Så siktet er nok greit. Ville valgt 22wmr om du skulle finne på å gå etter tiurn.

Link to comment
Share on other sites

Ammotilgang er stikkordet.

Jeg har 250 stykk TNT og 200 stykk gamepoint liggende til min 17HMR og disse vil bli spart godt på.

Men om du har en 455 er det jo bare å kjøpe begge løpene?

Man skal ikke bagatellisere vekk kostnader men løpene er jo rimelige.

 

Jeg har forøvrig tilgode å plages med vind ved skyting med 17HMR. Maksavstand til vilt er dog en begrensning. Har erfaring med at inn til 130meter er ok men forbi det mister man all kraften man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Ammotilgang er stikkordet.

Er ikke så veldig stort problem..., .17HMR løpet har ikke vært montert på rifla de siste 3-4 åra :lol:

Skal jeg være helt ærlig liker jeg bare en rimfire, og det er .22 LR. I motsetning til .17HMR og .22WMR kan den komme ut lydløst.

 

Bly/Scarrow, det sies jo fra mange at 17hmr har mindre vindavdrift enn 22wmr.

På fornuftige hold for jakt så stemmer det, men som en digresjon prøv å skyt virkelig langt så skal du se noe morsomt. Det er nå uansett samme skrotet hva en velger til jaktformål på fjell. Prøv å skyt ei rype på 120 m i 10-15 m i permanent flakkende vind som skifter retning og styrke absolutt hele tiden. Det er jo ofte realiteten når man befinner seg på 500-1000 høydemeter ut mot storhavet og været bare pøser på innover land.

Joda jeg har også opplevd en vindstille dag og godt vær, men det hører til sjeldenhetene når man begynner å få litt luft under beina.

 

Rimfire er nå egentlig best inn mellom trærne spør du meg. .22LR er helt perfekt til å plukke trost lydløst med, selv om det begynner å bli noen år siden sist jeg gikk på trostejakt.

 

Hvis man virkelig mener at riflejakt på fjell er noe man skal drive med så er det mye som er betydelig bedre til formålet enn rimfire :wink: Skulle været tillate det er man da også med rette kaliber i stand til å få treff på 200 meter ++ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

17 hmr med lette varmintkuler har sine fortrinn på jakt/skadefelling når man tar stort hensyn til sikkerhet. Kortere rekkevidde en 222-223 og lettere kuler som fragmenterer til langt under 1 grams biter som raskt mister skadepotensiale. Drepen i riskornet på 1,1 gram er det ingenting å si på. Så noe ufarlig kaliber er det langt ifra.

 

17 Hmr er å blir ett spesialkaliber som jeg bruker ved behov. Man kjøper ikke dette kaliberet viss man ønsker "langhold", billig trening eller billig jaktpatroner.

 

22 lr og wmr har tyngre kuler og spesielt long rifle er verdensmester i rikosjetter, noe som krever bedre bakstopp en en 17 hmr. Blykula fragmenterer lite og spretter videre i ukjent retning, noen ganger i utrolige vinkler.

Link to comment
Share on other sites

17 hmr med lette varmintkuler har sine fortrinn på jakt/skadefelling når man tar stort hensyn til sikkerhet.

Det er et veldig gyldig poeng når man trenger å ta slike hensyn :wink: Kanskje er det eneste gode argumentet jeg kan se hvorfor en skulle trenge 17.HMR?

Link to comment
Share on other sites

@Bly

 

Nettopp derfor valget mitt falt på 17 Hmr. Ingen annen grunn. En 222/223 eller alt annet er mer egnet grunnet vindavdrift og kulevalg/pris/hjemmeladning. Hadde "alle" ansett 17Hmr som spesialverktøy hadde nok endel ikke handlet kaliberet. Endel er skuffet etter kjøp, men når kaliberet øker mine jaktmarker tilpasset jeg våpenet og skuddavstand til jakta, istedenfor å risikere uheldige forhold på mine "urbane" småviltposter. 50+ rever felt på 10-100+ meter har gitt meg nok tillit til kaliberet til mitt bruk, hvor jeg veit min begrensning.

Link to comment
Share on other sites

Artig da har du sikkert god erfaring med kaliberet på Rev.

Har det vært mange som har klart og springe langt før de har segnet om og har du hatt noen skadeskytinger?

Tenker litt på om du har hatt noen som har hatt langt utras som evnt hadde gått raskere ned med for eks 223?

 

Jeg har kun skutt en ung Rev med 17HMR og den spratt ca 10m før den lå stein dau med lungeskudd og gjennomskyting med cci 17graint TNT.

 

Hvilke kuler og kulevekt Syntes du er best?

 

Ble nysgjerrig siden du har tatt så mange så da har du sikkert funnet ut hva som er beste kombo kulemerke og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje O.T

 

Snart 2 år gamle tall, da husprosjekt stjeler oppmerksomheten.

Har skrevet om erfaringer i tidligere tråder, men i hovedsak er jakta iløpet av ca 3 år med to jegere ifra låve med åte på 15-25 meter. Jaktkamerat skaffet seg 17 hmr mens jeg hadde en howa i 223. Senere ble denne byttet til blaser pipe i 223 før jeg konverterte til 17'n.

 

Skadeskytinger er noe en jeger desverre vil oppleve, men fellinger jeg har utført med 17 har ikke stått tilbake for fellinger med 223. Skuddholdet med 223 var opptil ca 200 meter. (35 grains nosler ballistic tip). 17'n har jeg betydelig kortere skuddavstand med.

 

Ammunisjonen jeg bruker er CCI eller Hornady.

17 mister raskt energi og v-max kula vil miste "vmax effekten" til ekspansjon når hastigheten faller. Gamepoint (CCI)er "noe tyngre" blyspiss og vil kanskje fungere lengre ut, men er noe jeg ikke ser på som 17 sin rolle. Tnt (CCI) kula er jo hulspiss, men føler den ikke ekspanderer like sikkert hver gang, effekten varierer... 20-70 meter og v-max med gode sideskudd i hjerte lunge er humant hver gang nattestid og utras vil forekomme, men det skjedde med 223 også.

 

Det er lite utvalg, men jeg bruker det som går best i 455'n. Kulene jeg bruker er de som ekspanderer hurtigst vmax/ntx blyfri "vmax".

 

Duer felt med gamepoint får greie slakt ved treff "frontskudd" på normale hold. Korte hold kan gi litt "vmaxeffekt". 22 LR gir finere slakt med rett kule og desto stillere :)

 

Vurderer 22lr pipe til mengdetrening og smått småvilt. (Og ny pipe i 223 :lol: til rev og bever i skogen)

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar vsøli.

Jeg har selv felt en del Rev med 223 og bruker nå 40grain Hornady V max på lokkejakt og åte.

Men jeg tror jeg kommer til og bruke min sako quad i 17Hmr mer fremover på åtejakt på ca 45m hold.

Merker at med demper så er smellet mildere med 17 min en med 223 min med 47cm pipe og enda mindre rikosjettfare er og et pluss natterstid.

Jeg har lest en del tråder nå om kaliberet til Revejakt og jeg syntes majoriteten som har felt rev med kaliberet har virket fornøyde med noen untak.

Har skutt inn med Hornady vmax 17grain så det er det jeg kommer til og bruke på Reven.

Har 22wmr pipe som jeg enda ikke har prøvd men venter med den til jeg har fått god brukererfaring med 17 Hmr først.

Etter det jeg så på ungreven jeg tokk med 17 så virker kaliberet veldig lovende men jeg har ikke annen egenefaring med kaliberet på jaktbruk annet en noen kråker som har ligget i smellet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, nå er det som sagt lenge siden jeg har brukt .17HMR, men jeg hadde inntrykk av at Hornady var "the good shit" :wink:

Egentlig er .17HMR ammo forunderlige saker! Det påstås at alt lages på samme fabrikk. Hvorfor skal det da være forskjeller? :wink: Er det forskjellige sorteringer?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. CCI gamepoint legger ikke igjen rester i kammer eller løp og samler særdeles bra i de fleste rifler.

Hvorpå Winchester Super X med lik kule (samme kula? XTP?) ikke samler noe særlig (type 5-6cm på 100 meter) og legger igjen så mye rester at etter 10 skudd kunne vi ikke se gjennom løpet siden det var så fylt med rester.

Var mye messingspon igjen i låskasse etter disse patronene også.

 

TNT vs Vmax ble nevnt her, vi har god erfaring med TNT på rev, kråker og: GÅS! Høye skudd mot nakke tipper disse lett. Gamepoint i maskinrommet fungerer fint det og.

Link to comment
Share on other sites

Har testa cci tnt.cci v max.og Hornady v max på 100m med min sako quad.

Det gikk så likt at jeg sliter med og skille de fra hverandre.

Mulig at Cci Tnt fikk litt dårligere samlinger men det var så lite at det kan være skytter sin feil.

På vindstille dag ble det nesten vanskelig og skille treffa fra hverandre for det så ut som et ovalt hul på skjermen på elektroniske skiver.

Har alltid hatt god erfaring med Hornady v max i andre kaliber så kommer til og bruke det fremover selv om prisen er litt høyere.

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon.

 

Har overhodet ikke noe imot Hornady som ammunisjon. Jeg skyter en del Hornady 223 og er meget fornøyd.

 

Men i 17 HMR'en som er en SAKO Quad har det aldri gått gjennom noe annen ammunisjon enn CCI på de årene jeg har hatt geværet.

 

Men det har jo vært en jevn tilgang på 17 HMR CCI noe som har endret seg den siste tiden.

 

Så da er det bare å ta for seg av det man finner på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Løp er aldri helt like så man kan få ganske så forskjellige resultat fra et løp til et annet.

Men i mitt til quaden så gikk de tilnærmet likt både på presisjon og treffpunkt fra merke til nerke.

Jeg har vært heldig for min lokale våpenforettning har hatt bra utvalg med både cci og Hornady inne hele tiden.

 

Jeg er litt nysgjerrig på 22wmr og cci sin Tnt maxi mag 30 grain på Rev.

Vil jo få eksplosiv ekspansjon kombinert med tyngre kule.

Ville tro at det vil være en god kombo,noen som har erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

17 hmr med lette varmintkuler har sine fortrinn på jakt/skadefelling når man tar stort hensyn til sikkerhet.

Det er et veldig gyldig poeng når man trenger å ta slike hensyn :wink: Kanskje er det eneste gode argumentet jeg kan se hvorfor en skulle trenge 17.HMR?

Dette var begrunnelsen for mitt kjøp av 17hmr, og etter å ha testet helt ned til minimal vinkel på flat vann. Holder argumentet fortsatt vann, 17hmr med 17gr v-Max, blir pulverisert nesten uansett, og man trenger ikke mer enn ca 100m med nedfallssone før det er slutt på fragmentene (Har selvsagt noen hundre meter til å gå på). Med 223r-22-250r er ett bomskudd ikke helt ufarlig på stedet 17hmr er kjøpt inn for å brukes på.

 

Som et eksempel, kan jeg ta ett bomskudd på ei katte som nektet å gå i fella. Har 10x sikte på 17hmr rifla, og holdet var litt for nærme til klart siktebilde (Til tross for to tilbaketrekkninger før skudd). Skogkatt med mye pels, medførte at kula gikk gjennom pelsen, uten å sprette huden på katta, og rett i leca veggen å huset 1m bak katten (Kalkulert risiko, har testet dette før). ikke engang malingen sprakk. (Liten flekk ble det jo av blyet men...) :-)

 

Katta gikk forresten tilslutt i fella. ;-)

 

Jeg bruker utelukkende 17gr V-Max, men skal før eller siden teste 20gr Gamepoint.

 

17hmr er altså ei spesialist rifle, som jeg bruker til en gitt distanse/bakgrunn (60-110m). 22l brukes mye mer, da jeg bruker den med sub amo (10-75m).

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke prøve å stoppe deg, jeg har 17 hmr selv og er godt fornøyd, MEN... (Nå skal jeg svare på noe du ikke spør om, det er ikke fint, men jeg tar sjansen). Som mange her skriver så er 17 hmr. en "spesialpatron" som har sine fortrinn i spesielle situasjoner. Rimelig grundig beskrevet tidligere i tråden. Jeg tror at du under fjellrypejakt i Finnmark, der det nok blåser rimelig ofte, vil være mye mer tjent med en 223Rem. På fjellet gjør 223Rem alt en 17 hmr gjør, bare veldig mye bedre.

Da har jeg skutt inn den klassiske kommentaren som bruker å komme. Mange blir sure for den, da det ikke var det de spurte om, men det er en sannhet.

Link to comment
Share on other sites

17HMR er jo en laserstråle til 125ish meter, og jeg opplever at den ikke påvirkes særlig av vind.

Da er du ikke mye ute i vind :wink:

Hvis jeg tar et snilt eksempel med 5 m/s fullverdi vind, så vil avdriften for .17HMR være rundt 20 cm på 125 m +/-.

Til sammenligning lader jeg en 223 med 77gr MatchKing i slappe 780 m/s. På 125 m har jeg da litt over 5 cm vinavdrift i samme vind. Det er med andre ord nesten 4 ganger mere avdrift med .17HMR.

Min erfaring er at står du på et fjell og det blåser alt mellom 3 og 10 m/s vind av og på med sekunders mellomrom, da trenger du fordelen en patron med bedre ballistikk enn en .17HMR kan gi deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

17HMR er jo en laserstråle til 125ish meter, og jeg opplever at den ikke påvirkes særlig av vind.

Da er du ikke mye ute i vind :wink:

Hvis jeg tar et snilt eksempel med 5 m/s fullverdi vind, så vil avdriften for .17HMR være rundt 20 cm på 125 m +/-.

Til sammenligning lader jeg en 223 med 77gr MatchKing i slappe 780 m/s. På 125 m har jeg da litt over 5 cm vinavdrift i samme vind. Det er med andre ord nesten 4 ganger mere avdrift med .17HMR.

Min erfaring er at står du på et fjell og det blåser alt mellom 3 og 10 m/s vind av og på med sekunders mellomrom, da trenger du fordelen en patron med bedre ballistikk enn en .17HMR kan gi deg :wink:

Kæm fan som e på fjellet i NordNorge når det blæs, det e jo av og på. Enten 0ms eller døden :mrgreen:

 

Neida, han jeg jakter med passer på å legge jaktdagene til de dagene vindretninga ikke tar der vi jakter så jeg hadde nok blitt en erfaring rikere på snaufjell uten kontroll på vind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...