Jump to content

Hvilke kuler til oppskyting (6,5x55)


Stihl Crazy

Recommended Posts

Kravet til ammunisjon for de obligatoriske skuddene til jaktprøven for storvilt er at den holder kravet til felling av det minste storviltet - rådyr - dette gjelder de 30 øvingsskuddene. For oppskyting av selve prøven - de 5 skuddene - så skal de avlegges med det det våpenet og den ammunisjonen du skal bruke under jakten.

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg dette fritt etter hukommelsen, men skyt treningsskudda med hva du vil og skyt prøva med hva som helst som er lovlig til rådyr.

 

I mitt hode kan du like gjerne skyte fem skudd av det du har tenkt til å bruke, men det er opp til deg. Det skrives ikke ammotype på jegeravgiftskortet ditt, så bruk hva du vil av lovlig jaktammo (til rådyr og oppover).

 

 

Edit: jepp. https://www.google.it/url?sa=t&source=w ... b0jg6KLMzA" target="_blank

 

Tren med hva du vil av ammo, men våpenet må være lovlig for storviltjakt, altså ikke salongrifla. Skyt opp med hva som helst av lovlig storviltammo. Er det lov å drepe rådyr med det er du innafor.

 

Edit2: Og for å spesifisere ekstra: Du skyter ikke opp for rådyrjakt, eller hjortejakt, eller elgkolle i solnedgang-jakt. Du skyter opp til storviltjakt. Det blir ikke notert ned at "erikraude har vært flink og truffet pappreinen fem ganger, men får på grunn av ammunisjonsvalg bare skyte rådyr i år".

Link to comment
Share on other sites

synes det er så rart dersom ein kan skyte opp med skudd som er lovlige til rådyr og nedover når eg skal på hjortejakt, der er det jo krav. Kan jo kontakte ett eller anna direktorat eller noke sånt og høyre med dei.

 

Det skal brukes lovlig jaktammunisjon

for storvilt under prøven, det vil si ekspanderende prosjektil,

som oppfyller et gitt minimumskrav til anslagsenergi

 

saksa dette ut av "blekka" di i og med at det skal oppfylle gitt minimumskrav til anslagsenergi for storvilt så meiner eg at det er 140 grain, med mindre rådyr blir rekna som storvilt da, da har du rett!

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er storvilt. Derom hersker ingen tvil.

 

 

Edit: Om du vil ha en kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313" target="_blank

 

§ 3.Definisjoner

 

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

Edit2: I samme forskrift finner du krav til rifleammunisjon:

 

§ 16.Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a)For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.b)For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Link to comment
Share on other sites

For oppskyting av selve prøven - de 5 skuddene - så skal de avlegges med det det våpenet og den ammunisjonen du skal bruke under jakten.

 

Dette er bare tull. Våpenet skal selvfølgelig være det du skal bruke på jakt, men hvilken ammo du bruker er helt uavhengig av det du skal jakte med. Hadde det ikke vært sånn, hadde det vært et utrolig stort skjema som måtte fylles ut. Du finner ingen steder på vitnemålet for oppskyting hvilken ammo du brukte.

 

For dere som mener at kula må være minimum 140 grain, er dette en særregel for 6,5X55? Hvordan skal folk som skal skyte opp med 223 eller 22.250 forholde seg til dette? Er vel ikke mange som lader 140 grains kuler til disse kalibrene, men de er jo fortsatt lovlig til flere viltarter som krever oppskyting til storviltprøve. Jeg tror noen må dykke litt ut av elgtåka, selv om det nærmer seg med stormskritt.

 

Sakset fra "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst " (lovdata.no)

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 (lovdata.no)

 

Det som er styrende for krav til prøven her er jo selvfølgelig minimumskravet på 980 joule på 100 m. Så lenge din ammo på 100 grein har en utgangshastighet på over 650 m/s så holder du kravet. Å det regner jeg nesten med den gjør. Skyt og kos deg!

 

Edit: litt treig i avtrekkeren, noen nådde det før meg.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

For oppskyting av selve prøven - de 5 skuddene - så skal de avlegges med det det våpenet og den ammunisjonen du skal bruke under jakten.

 

Ikkje for å virka kranglete men er du sikker på at det der stemmer?

 

Formuleringen er: " Denne delen må avlegges med

jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil (blyspiss,

hullspiss e.l.)."

 

Så du er ikke kranglete :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen kontrollerer hvilken type ammunisjon man skyter prøven med på skytebanene jeg bruker.

I år tok jeg prøven 19.mai,dvs at om du jakter kun elg,er det ca fire og en halv måned til rifla skal peke mot levende vilt.

På den tida kan børsa ha falt i gulvet flere ganger,eller man kan ha bytta kikkertsikte eller patrontype.

Om en bruker blyspiss eller helmantel på skiva,elektronisk i mitt tilfelle,spiller vel ingen rolle,sålenge man selv tar en siste innskyting før jakta. Kjenner flere med 308 som tar prøven med natoammunisjon,de vet nøyaktig hvor mange knepp som skal stilles opp og ned mellom dem og jaktammunisjonen...selv lader jeg 6,5 trenings så den går likt med Eliten..

Tar man derimot prøven de siste dager før jakta,er det vel like greit å bruke de dyre skudda... :D

Link to comment
Share on other sites

Her sjekker de hvilket prosjektil vi bruker (ekspanderende, blyspiss, hulspiss osv) før vi før avløse skudd mot reinen.

 

Enkelt og greit: Så lenge du oppfyller kravet til Rådyr, så skal du bare bruke kuler som ikke er 140 grains. Så skyter du inn / sjekker du treffpunkt med de kulene du skal bruke på elgen, før du jakter. Enklere er det ikke.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så vannskelig dette:

 

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313?q=kulevekt+storviltjakt#KAPITTEL_5]

 

Oppfyller ammoen din overstående krav kan du skyte opp med den, hvis ikke kan ammunisjonen ikke lovelig brukes til oppskyting.

 

Hos oss sjekker vi ammoen før oppskyting, den som kommer med Nato eller annen helmantel, får ikke skyte opp.

Link to comment
Share on other sites

ok, da møter eg på banen til neste år i april og skyt opp med mine interlock 100 grains kuler, noken på standplass som argumenterer imot så refererer eg til dåke.

 

Det er sikkert best å referere til lov, forskrift og Instruks om

skyteprøve for storviltjegere :forvirra:

 

Kravet er at du skal skyte opp med det geværet du skal jakte med og at kulen/prosjektilet skal holde minimumskravet satt i Utøvelsesforskriften.

Link to comment
Share on other sites

Når du kommer på banen med ammoen du har lada med Interlock, så er det rimelig greit å se at de er ekspanderende. Dette er jo lovelig jaktammo for rådyr.

Burde ikke være noe problem å skyte opp med de.

 

Hvilke kuler du bruker på jakt er det ingen på skytebanen som har noe med.

 

Jeg jakter skjelden med de kulene jeg skyter opp med. Skyter opp med det jeg måtte ha for hånden av ammo eller kuler som er ekspanderende. Lader annen jakt ammo, som selvsagt kontrolleres før jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør du om MD henviser deg til gjeldende lovtekst da? Da er du jo like langt....

 

Lykke til

 

Nei skreiv rett ut om dei kunne gi ett ja/nei svar i forhold til det eg spurt om gjerne med litt tilegsinformasjon pga at det er lovteksten som forvirer meg litt. Viss eg får svar så skal eg sjå om eg ikkje kan posta da her .

Link to comment
Share on other sites

Fasiten har du fått flere ganger her. Å drive å mase på papirflytterne for hver minste lille detalj fører på sikt bare til mer detalj regulering. Er det, det vi ønsker?

 

Oppskytingen er faktisk ikke så veldig høytidelig...

 

Gjør som chiefen anbefaler, mer jakt, mindre grubling :wink:

Ok, men skaden er allerede skjedd og mailen er sendt men kan jo tenke på det til ein Anna gong

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra miljødirektoratet

 

Hei

 

Minste tillatte kulevekt til storvilt (elg, hjort og villrein) er 9 gram.

 

Du kan ta den delen av skyteprøven som stiller krav om 30 treningsskudd med helmantel. 5 skudd mot dyrefigur må avlegges med jaktammunisjon.

 

Med jaktammunisjon menes ekspanderende kule. Hullspisskuler beregnet for baneskyting f.eks. Sierre matchking er ikke tillatt på storviltjakt.

 

 

 

§ 16.Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a)

 

For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b)

 

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til "Hullspisskuler beregnet for baneskyting f.eks. Sierre matchking er ikke tillatt på storviltjakt."

 

Dette er totalt svada og ikke lovfestet! Så lenge prosjektilet er ekspanderende, så er det opp til hver enkelt person å bevise at det fungerer.

 

Uansett, var det jeg mente med å ikke ta det MD sier for god fisk.

 

Beklager evt. off topic.

Link to comment
Share on other sites

Sierra anbefaling når det gjelder bruk av MatchKing er som følger:

 

 

MatchKing Bullets: This is the classification for Sierra's pre-eminent target bullets. The driving motivation for the design of each MatchKing bullet is accuracy. These bullets have very thin jackets drawn to an exacting concentricity standard of 0.0003 in maximum variation, and their weight is held to within ± 0.3 grain. All MatchKing have a hollow point design with a very small meplat for high ballistic coefficient. The majority of these bullets have a boat tail shape to further minimize drag and improve ballistic coefficient. They are manufactured to the very highest quality standards. Their accuracy has been acclaimed worldwide, and they have been used to win more target competitions than all target bullets from other manufacturers combined. While they are recognized around the world for record-setting accuracy, MatchKing® and Tipped MatchKing® bullets are not recommended for most hunting applications.

 

http://www.sierrabullets.com/resources/ ... selection/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Mulig OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er det slutt på at å skyte sølvmerket gjelder for oppskyting?

Altså 5 skudd sittende mot elgfigur (5treff)

5 skudd stående (3treff)

5 skudd på løpende elg (3treff)

 

 

Gled jeg pleier å pakke gammel jaktammo i børsa for å skyte opp (gjerne en annen ammo enn børsa er innskutt med)

Link to comment
Share on other sites

Det står at oppskytingen skal foregå med jaktammunisjon. Det gis alternative måter å gjennomføre skyteprøven - men ikke noe unntak fra kravet om jaktammunisjon.

 

http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... jegere.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

... og her står det at sølvmerke og bjørneprøve kan skytes med helmantel: :)

http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... %20skyteprøve%20for%20storviltjegere.pdf

Link to comment
Share on other sites

Fekk ett tips fra ein kar om å ikkje tenke ut allsalgs problemstilinger, har tenkt å prøva å etterkomma det heller trena meir på skyting, men tenkte eg skulle poste den siste mailen eg fekk fra departementet:

 

Ja, under den delen av skyteprøven hvor en skyter 5 skudd mot dyrefigur er miste tillatte kulevekt for jaktammunisjon 9 gram.

 

Dette seier iverfall han karen her kva vekta skal vera. Tenkte å poste mailen. Eg sendte ein etter den forige eg la ut her, for å vera heilt sikker anngåande kulevekt ellers trur eg eg lar denne tråden leva sitt eget liv fra no av.

Link to comment
Share on other sites

mailen eg fekk fra departementet:

 

Ja, under den delen av skyteprøven hvor en skyter 5 skudd mot dyrefigur er miste tillatte kulevekt for jaktammunisjon 9 gram.

 

 

Dette er feil! Kravet er at du skal kunne jakte et slags storvilt med kula. Da holder det med 980 J på 100 meter. Det klarer du med lettere kule. Kravet om 9 gram eller tyngre gjelder jakt på reinsdyr, hjort og elg. (Se lenker lengre oppe.) Det er lov å skyte opp med f.eks. .223, og der er de tyngste kulene i overkant av 5 gram. Det angis ingen sted hvorvidt oppskytingen gjelder rådyr eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...