Jump to content

Problem med 45ACP ladninger - dårlig eject


Bartemannen

Recommended Posts

Har ladet rifle en stund, men i søndag ladet jeg opp min første batch av 45 ACP for min Ruger 1911 pistol.

 

Hadde kjøpt noen Frontier CMJ 200gr FP kuler hos Jakt & Friluft i Arendal, Remington Large Pistol primere og N310 krutt.

 

Dette var ikke lett å finne ladedata på. Fant ingenting på akkurat denne kulen hos Vihtavuori, Frontier, Ladeboka 7 eller det store internettet.

 

Prøvde å finne noe tilsvarende, men dog litt motstridende data.

Hos Vihtavuori fant jeg ladedata for en 200gr LSWC. Der står det for N310 at man skal starte på 3,7gr og maks lading på 4,0gr.

I Ladeboka fant jeg en annen 200gr (husker ikke type). Der starter det på 4,0gr og maks 5,0gr.

Altså sier ladeboka at man skal starte der Vihtavuori sier man skal stoppe.

 

Uansett. Better safe en sorry (tror jeg), og jeg ladet da opp noen etter Vihtavuoris tabell siden den var svakest. Laget noen på 3,7gr, 3,8gr og 3,9gr.

 

Hadde meg en tur på banen i går og forsøkte 5 av hver av disse.

 

Først må jeg bare si at presisjonen var utmerket. På samtlige 3 ladninger traff jeg bedre enn jeg har gjort med noen fabrikkammo.

 

Men jeg hadde et problem.

 

Pistolen ejecter ikke tomhylsene!

 

Jeg tror jeg var meget nøyaktig i ladingen. Hylse og patron målt og funnet under max mål.

Patronene kamrer veldig fint.

Hylsene blir extractet, men så blir de som regel stående på tvers i utkasteråpningen og jammer pistolen.

 

Av de 15 skuddene jeg avfyrte ble kun 2 ejectet, og da 13 kilte seg.

 

Så det første som slo meg var at ladningene kanskje var for lave. Spesielt siden Vihtavuori stoppet der Ladeboken i det hele tatt startet.

Men så satt jeg å Googlet litt på dette i går med Liverpool-Bournemouth i bakgrunnen, og der fant jeg også en forklaringer som kan skyldes det motsatte.

Altså at for sterke ladninger får hylsen til å utvide seg litt så den henger igjen i kammeret på vei ut.

 

Noen som har noen teorier eller noen umiddelbare kommentar til ladningene?

Personlig har jeg som sagt mistanke om at ladningene med N310 er for svake.

Link to comment
Share on other sites

følger denne:)

 

har akkurat startet med 45acp lading selv så er helt i startgropa.

 

jeg lader dog med følgende

N320 krutt og 230gr RN FMJ kule.

 

her også er det forskjell på hva som oppgis som min-max lading i ladeboka vs VV sine nettsider, MEN så tilfeldigvis her i går kveld at testvåpenet brukt i ladeboka har 5" løp og testvåpenet VV bruker har 6" løp.

usikker på om dette skal gi forskjellig ladedata, så dette er kun til info:)

 

jeg har iallefall jobbet meg opp til 5,1gr krutt. dette gir fin rekyl, god presisjon, men det soter fortsatt litt på hylsene.....

skal skyte over kronograf å se hva jeg får av hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Vil vel tippe at ladningene dine er litt slappe i forhold til rekylfjæra på pangen din.

 

Om du søker litt her på forumet, så finner du en del info om ladninger med N310 for 45 ACP

 

Du finner nok flere som har brukt 4,5 grain N310 på en bly 200 grains SWC H&G 68 kule ( patronlengde ca 31,7)

Den ladningen går godt i mange 1911 modeller.

 

Ellers er det nok mer vanlig å bruke N320 til 45ACP

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder N310 så er dette mest egnet til slappe SWC-ladninger.

 

Og som Hassel poengterte her tidligere, en ikke uvanlig årsak til hurtig og ufrivillig demontering av 1911 pistoler.

 

Jeg har syslet litt med hjemmestøpte 200 grs SWC i sommer og har slitt med sikker mating av patron 8 (1 hvis du regner fra toppen). I den forbindelsen har jeg ladet opp noen dummier. Selv med en frisk krymp, så overrasket det meg hvor lett myke blykuler stukes ned i hylsa ved kamring.

Link to comment
Share on other sites

Med 200gr FP frontier får jeg ca 150 i faktor i 6 toms løp med 4.5gr n310.. skal få målt en patron, men det rette på kula står litt utenfor hylsa bare, er problem med at denne profilen går i bommene ellers, hvor lange har du lada dine?

 

 

Kort fortalt kan man ikke ta ladedata fra 1 kule, og bruke på en annen, dette er farlig, heldigvis er en lswc mye lenger, og denne kula kortere, da skjer det ikke noe farlig, men andre veien f.eks.. ikke helt bra.

 

Jeg bruker konsekvent N310 i 45acp, ser ikke noe poeng med 320, N310 gir allerede lavt kammertrykk, og jeg vil ha tetting.

 

Hadde VV laget noe raskere enn N310, hadde dette også vært egnet.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for fortsatt gode innspill.

 

Veldig interessant APS som har ladet samme type kuler. Du bruker jo mer N310 krutt som var akkurat det jeg mistenkte. Jeg har dog 5" løp mens du har 6", men veldig mye her er jo likt.

 

Jeg er vel kjent med at man ikke kan overføre ladedata fra en kule til en annen, men som jeg skrev i innledningen har jeg ikke klart å finne noen ladedata for denne kulen, så da begynner man på det svakeste man finner opplyst og jobber seg oppover.

 

Har ikke tilgang til måledataene her på jobb. Har de notert hjemme.

 

Men jeg tror også at jeg må opp mot de mengder N310 som du nevner på 4.5 gr. Får lage noen nye ladninger og krype meg gradvis oppover fra der jeg stoppet sist på 3.9gr.

Link to comment
Share on other sites

Det du opplever låter akkurat som det jeg fikk første gang jeg ladet .45 selv med for svake ladninger for pistolen min.

Jeg ladet 230gn kule med 4.5gn 320 krutt men i min Glock 21 med hard rekylfjer fikk jeg da konstant forkiling ved at hylsa satt igjen i utkast-åpningen. Ved bytte til en svakere fjær gikk det litt bedre men fremdeles var det såvidt hylsa hoppet over sleiden før den datt rett ned på hånden.

I kontrast kastet fabrikk ammo hylsa 2-3 meter til høyre.

Jeg måtte opp til det ladeboka hadde som maks ladning for 320 kruttet (5gn) før jeg fikk akseptabel funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for fortsatt gode innspill.

 

Veldig interessant APS som har ladet samme type kuler. Du bruker jo mer N310 krutt som var akkurat det jeg mistenkte. Jeg har dog 5" løp mens du har 6", men veldig mye her er jo likt.

 

Jeg er vel kjent med at man ikke kan overføre ladedata fra en kule til en annen, men som jeg skrev i innledningen har jeg ikke klart å finne noen ladedata for denne kulen, så da begynner man på det svakeste man finner opplyst og jobber seg oppover.

 

Har ikke tilgang til måledataene her på jobb. Har de notert hjemme.

 

Men jeg tror også at jeg må opp mot de mengder N310 som du nevner på 4.5 gr. Får lage noen nye ladninger og krype meg gradvis oppover fra der jeg stoppet sist på 3.9gr.

Har skutt noen tusner i 5 toms også, bare husker ikke chronodata i hodet ;)

 

Er bare å ta i litt og litt til det akkuratt veksler, også bittelitt til for kaldt vær og skitten pang, det viktigste i halvauto er jo trossalt sikker funksjonering.

 

Når man når sikker funksjonering i de fleste vanlige 1911 (ikke så harde rekylfjærer som glock) er man fortsatt langt innafor på trykk. Det er faktisk lavt trykk i slike ladninger, dette ser man på hylsa, men det er uproblematisk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har syslet litt med hjemmestøpte 200 grs SWC i sommer og har slitt med sikker mating av patron 8 (1 hvis du regner fra toppen). I den forbindelsen har jeg ladet opp noen dummier. Selv med en frisk krymp, så overrasket det meg hvor lett myke blykuler stukes ned i hylsa ved kamring.

 

SWC og 8-skuddsmagasiner kan være litt kinky. Bestilte nettopp et magasin med non-tilt follower som er beregnet for wadcuttere, så blir artig å teste. Det er ufattelig å mye man må gjøre for å få en 1911 til å virke helt knirkefritt med disse.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke lengde bruker dere med swc kuler?

Bruker samme kuler som trådstarter, og opplever at et par ikke vil kamre av og til. til

 

Eller "failure to feed" som det heter på nynorsk.

 

5grain n-320 gir utmerket presisjon I min sig sauer 1911.

Link to comment
Share on other sites

Lader 200 gn LSWC med 4.7 gn N320. Går helt supert i en standard umodifisert Para SSp. Bruker medfølgende magasiner, Wilson Combat og Chip McCormic Shooting Star, med plast og metall followers. Alle fungerer like bra. Når det er under null skifter jeg til en lettere rekylfjær, ellers får jeg matefeil når ammoen blir kald nok.

 

Jeg vil foreslå en av følgende:

 

1) Hvis du liker å dille i stedet for å skyte, gå til 2).

Hvis du vil gjøre det enkelt, skift til en lettere rekylfjær.

 

2) Les ALT på kammeret om hva som virker i andres våpen.

Kjøp ALLE magasintyper du kan komme over. Når du først er i gang, kjøp noen til

Dra på banen en morgen og skyt 50-100 med noe som virker for å varme opp våpenet.

Skyt med ALLE magasinene i flere omganger. Hvis været skifter må du begynne på nytt.

Noter ALT som skjer med hvert magasin, vær nøye her.

Når kvelden kommer/er tom for ammo/ikke orker mer, dra hjem.

Kast alle data og glem hele greia.

Bytt våpen eller gå til 1).

Link to comment
Share on other sites

Var mye magasin her, men for å gjenta litt av problemstillingen så gjelder det IKKE magasin :D

Den mater som bare juling med alle magasinene jeg har.

 

Det er utkast som er no-go.

 

Men som det nok kommer frem av de andre rådene og som også var min teori så er nok ladningene for lave. Jeg valgte bare å starte på den tilsvarende ladetabellen som jeg fant og som var svakest med tanke om å jobbe meg gradvis oppover.

 

Men takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Selve utkasteren sitter på venstre side i ramma på våpenet. På 1911/45ACP var det vanlig å bytte utkasteren med en beregnet for 9mm for å sikre funksjonering. Det burde ikke være nødvendig på en helt ny Ruger. Ellers ville jeg heller ikke brukt ladedata for umantlede kuler på mantlede kuler. Selv belagte kuler er såpass harde at raske krutt-typer som N-310 ikke virker optimalt (Gassen utvikler seg raskt og fiser bare forbi kula istedenfor at den stukes opp og tetter for gassen. En litt større mengde tregere krutt vil utvikle mer gass og harmonere bedre med mantlede kuler.). Jeg brukte 200 grains SWC blyklue med 4.5 grains N310. Kula satt jeg så langt ut av den satt i riflebommene, altså ingen friflukt.

 

Litt solid dose med N-340 gir deg nok gass uten at trykket blir for stort.

 

Man kan også bruke ladedata for en tyngre kule dersom man ikke finner data for den kulevekten man har, gapet fra 200grains til 230 grains er ikke så stort. Sjekk kulefasongen, er partiet på kula med full diameter langt, så gir det mer friksjon og høyere trykk enn dersom det er en ogivalkule med lang nese.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker alltid 330 og 340 krutt til mine ladniger til .45auto, funker perfect å gir meget bra samlinger med mine 230gr partizan kuler fmj. kjører 6gr med 340.

har prøvd 310 oxo, men aldri hatt noe suksess med det, jeg ville ha bytta krutt. å ikke vær skuffet over de frontier kulene dine vist de går ræva, de er kjent for det i 45.

:):)

Link to comment
Share on other sites

Var mye magasin her, men for å gjenta litt av problemstillingen så gjelder det IKKE magasin :D

Den mater som bare juling med alle magasinene jeg har.

 

Det er utkast som er no-go.

 

Men som det nok kommer frem av de andre rådene og som også var min teori så er nok ladningene for lave. Jeg valgte bare å starte på den tilsvarende ladetabellen som jeg fant og som var svakest med tanke om å jobbe meg gradvis oppover.

 

Men takk for innspill.

 

Sjekket utdrageren?

Ta av sleiden og sett en tomhylse på plass under utdrageren og rist forsiktig på sleiden, hylsa bør ikke ramle ut og skal heller ikke henge. Det er lett å justere presset, demonter utdrager, sett den litt inni hølet bak på sleiden og bøy litt...

 

Jeg lader med 5grn N320 og 200grn swc som settes ørlite over hylsekanten, altså den flate kanten på kula rett over hylsekanten, da slipper hylsa å hake seg fast ved kamring.

 

Du sjekker grepet ditt, utkasterfeil kommer fort om du "limper" med håndleddet.

Forsøk å skyte en og en patron, altså glem magasin. Slipp en patron rett i kammeret og slipp frem sleiden, skyt. Mange 1911 får da skorstein, altså hylsa på tvers i utkasteråpningen. Juster utdrager.

Link to comment
Share on other sites

normal__45_acp_1.JPG

Jeg har skutt mye bly og annet i 45acp, jeg kan jo ramse opp noen resultater fra Cronon:

Nå er det slik at ladningene mine var tilpasset faktorkrav på 175 (Major) innen Dynamisk Sportskyting, Den gangen jeg begynte het det Stridskyting.

Det jeg kan si om kuler og krutt til dette er at kuler i samme vekt og materiale kunne gi en del avvik, det vil si at man alltid må tilpasse ladningen til den aktuelle kula. Å begynne litt lavt basert på tidligere erfaringer og kjente tabeller kan være lurt. Når det gjelder Vv-310 krutt så passet dette kruttet veldig godt til 230 grain blykule, hele Norge innen denne skyttergrenen brukte blykuler i 230 grain og 1911 pistoler (1980 - 90 tallet). For å holde faktoren til major (175) ble nesten 4,1 grain Vv-310 en nasjonalladning. Fordelen var også opplevet rekyl med liten vipp som ga god styring i hurtigskyting.

 

Hastigheten til en 230 grain kule måtte ha minst v/0 765 ft. for å holde faktorkrav.

230 grain blykule:

Vv-310 = 4,1 gr. v/0=797 ft.

Vv-320 = 4,6 gr. v/0=760 ft.

Vv-320 = 4,8 gr. v/0=792 ft.

 

Rainier 230 grain:

Vv-310 = 4,5 gr. v/0=774 ft.

Vv-320 = 5,0 gr. v/0=811 ft.

 

Berrys 230 grain:

Vv-310 = 4,5 gr. v/0=810ft. Merk høyere avvik enn Rainier.

Vv-320 = 5,2 gr. v/0=770ft. Jeg varierer litt med 5,2 - 5,3 grain for å holde faktor.

Hodgdon Tite Group = 5,0 grain v/0=803 ft. Nb. Hodgdons tabell ligger på 4,8 grain for bly og mantelkule.

 

Frontier 230 grain:

Vv-310 = 4,5 gr. v/0=784 ft. Harmonerer mye med hastighetene til Rainier som har 774 ft. med samme ladning.

 

Med 230 grain kuler, belagte eller mantel bruker jeg mye (helst) Vv-320 i området 5,0 - 5,2 grain.

 

200 grain blykuler SWC:

Husk at en maksladning for den ene kan være for mye for en annen i samme vekt, blylegering og diameter kan spille inn m.m.

Vv-310 = 4,6 gr. v/0=880 ft. NB. Holder faktor akkurat.

Vv-310 = 4,8 gr. v/0=933 ft. Merk hvor fort det hopper i taket, avvik i fart med 0,2 grain.

Vv-310 = 5,0 gr. v/0=961 ft.

Vv-320 = 5,0 gr. v/0=767 ft.

Vv-320 = 5,5 gr. v/0=1007 ft.

Vv-340 = 7,0 gr. v/0=956 ft.

 

H&N HP 200 grain:

Vv-320 = 5,5 gr. v/0=735 ft.

Vv-320 = 5,8 gr. v/0=784 ft.

Vv-320 = 6,0 gr. v/0=849 ft.

 

Hodgdon Tite Group:

5,0 gr. v/0=754 ft.

5,5 gr. v/0=862 ft.

5,6 gr. v/0=879 ft.

 

IKKE FØLG DISSE MÅLINGENE/LADNINGENE SLAVISK, JEG OPPDAGER STADIG AVVIK VED KJØP AV NYE KOMPONENTER.

 

Det hører med til trådstarteren om utkast, ingen av disse ladningene hadde problemer med utkast. Jeg mener å huske (tar forbehold om hukommelsessvikt), at jeg opprinnelig hadde en 16 pund fjær som ble byttet til 18 pund, er litt usikker, men det ble byttet til hardere fjær enn den originale.

Link to comment
Share on other sites

Supert Vaquero!

 

Mye matnyttig og håndfast her.

 

Lading er en tålmodighetsoppgave. Når jeg ikke fant ladedata for aktuell kule begynte jeg på det laveste jeg kunne. Av klokskap etter å ha sett klubbkamerat med ødelagt løp. Nå ser det jo også ut som jeg mistenkte at disse var alt for slappe.

Gjør ikke noe. Ingen pistol blir ødelagt av det :D

 

I kveld har jeg forberedt 5 nye ladninger med 0,1 gr økning på hver.

Så får jeg se i morgen hvordan de går. Mulig jeg må enda høyere opp.

 

Men jeg lagrer posten din Vaquero. Nyttige data og målinger å sammenligne med.

 

Takker!

Link to comment
Share on other sites

normal_Colt_Combat_Elite.jpg

Dette er pistolen min som jeg har skutt og målt nevnte ladninger med, det som er litt nytt er at den har skiftet pipe, som jeg i dag må ta høyde for.

 

Når det gjelder blykuler så har jeg registrert store variasjoner fra kuletang/produsent - legering- diameter på både løp og kule.

Dette avviker ofte fra kruttprodusentens ladetabeller og kan virke litt forvirrende på en nybegynner. D.v.s at man kjenner seg ikke igjen i oppgitte hastigheter. Noen ganger er en maksladning fra en kruttprodusent uakseptabelt høyt eller i slappeste laget, dette er mitt generelle inntrykk når vi snakker om blykuler, for både rifle - revolver - pistol. Ulike kuler med lik vekt kan også påvirke settedybde og hylsevolum som igjen påvirker trykket. Mantla kuler i rifler virker mer identifiserbart opp mot produsentene.

 

Husk å sjekke produsentens tabell opp mot testvåpen/løpslengde.

 

normal_M_1914.JPG

Jeg har også en Kongsberg Colt m/1914, den har ingen "faktorkrav", men lever et beskyttet liv med moderate ladninger i mindre kvanta pr.år.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Husk å sjekke produsentens tabell opp mot testvåpen/løpslengde.

Jepp, men akkurat her var problemet ar produsenten har ikke noe data ute. Hvertfall ikke som jeg klarer å finne.

Men nå får jeg se om ca 6 timer hvordan de nye ladningene fungerer. Basert delvis på dine innspill ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde susen ja.

 

Laget 5 ladninger i går med 0,1 gn økning på hver med N310.

4,0: ejectet 3 av 5

4,1: ejectet 3 av 5

4,2: ejectet 4 av 5

4,3: ejectet 5 av 5

4,4: ejectet 5 av 5

 

Problemet løst ser det ut som.

 

Da får jeg eksperimentere litt i intervallet 4,3-4,5 fremover å se hva som fungerer best.

 

Og ref. litt fleipete kommentarer om Ladeboka: her var det den som stemte best :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde susen ja.

 

Laget 5 ladninger i går med 0,1 gn økning på hver med N310.

4,0: ejectet 3 av 5

4,1: ejectet 3 av 5

4,2: ejectet 4 av 5

4,3: ejectet 5 av 5

4,4: ejectet 5 av 5

 

Problemet løst ser det ut som.

 

Da får jeg eksperimentere litt i intervallet 4,3-4,5 fremover å se hva som fungerer best.

 

Og ref. litt fleipete kommentarer om Ladeboka: her var det den som stemte best :winke1:

 

Jeg har 4,4-4,5 gr n310 med 200gr frontier ish rett kant over hylsa settelengde, så dette høres riktig ut.

 

Forøvrig fantastisk ladning, blåste 500'ish i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...