Jump to content

Registrere arvet Krag Jørgensen


Krag1907

Recommended Posts

Heisann,

 

Har arvet en gammel Krag Jørgensen fra bestefar og vil registrere den på meg. Var å sjekket på politikontoret og han sto ikke oppført med Kragen.. Spør da hvordan det er å registrere et slikt våpen da jeg trodde det var uregistrert. Men får til svar at alle KRag Jørgensen er registrert. Står den ikke på hans navn er det ikke han som eier den. Denne Krag Jørgensen er mest sannsynlig kjøpt på 40-50 tallet. Hva kan jeg gjøre? Ble spurt etter nummer på KRagen men sa jeg ikke husket det fordi jeg ikke ville bli beskyldt for tjuveri.

 

Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Beste er å være ærlig mht hva du vet om våpenet, du kan ikke straffes for at bestefaren din har etterlatt seg en krag, men det er heller ikke sikkert du får lov til å registrere den i ditt navn, så desverre kan det hende at politiet krever den innlevert/destruert.

En påstand om at alle Krag Jørgensen er registrert anser jeg som orntli svada, Kragen fantes før vi hadde noe særlig register på sivilt eide våpen i Norge, en god del har nok blitt "borte" med åra, og mange ble nok satt i skap og gjemt vekk under og etter siste krig uten at samtlige har blitt registrert i ettertid.

Du har i dette tilfelle sagt A: denne kragen finnes, Tror du har lite annet valg enn å si B: komme med serienummeret også.

Link to comment
Share on other sites

@Krag1907, du risikerer nok ikke noe straffeansvar her - du har en plausibel forklaring på hvor du har den fra og tar initiativ til å få den lovlig registrert.

Når de ikke finner den registrert på din bestefar behøver det absolutt ikke bety at den er stjålet eller uregistrert. Der er mange feiloppføringer i våpenregisteret, den kan være ført opp med feil i navn eller personnummer på eier etc., så det første de finner ut ved å få serienummeret er om den overhodet er registrert. Husk da også på at den godt kan være registrert som noe helt annet enn en Krag, at en Krag som er korrekt registrert er oppført som rifle, fabrikat Kongsberg eller Steyr (for norske modeller, i tillegg finnes danske og amerikanske). Her er mange mulige feilkilder.

Hvis den er uregistrert og ikke er meldt stjålet vil de fleste politidistrikt på bakgrunn av forhistorien la deg registrere den på affeksjonsverdi.

Hvis den er registrert på en annen person kan politiet kontakte vedkommende og dere kan prøve å finne en løsning dere imellom. Den kan også være et skytterlagsvåpen som er blitt glemt innlevert, laget kan være avviklet osv.

Spill på lag med politiet, så hjelper de deg å finne den beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Er kommet i en liten knipe her nå.

 

Kragen er ikke registrert på serienummeret. Og hun jeg snakker med vil ikke registrere den på grunnlag av 3.9 "på bakgrunn av at det i de senere år har vært gjennomført våpenamnesti med mulighet til å innregistrere illegale våpen, bør slike våpen ikke lenger tillates innregistrert"

 

Jeg sa at dette høres mer ut som en anbfaling og sier jeg har lest om flere som får registrert gamle våpen på forum som dette. Tingen er at jeg arvet 2 våpen, en hagle og en Krag. Haglen ble registrert under våpenamnesti i 2004, men ikke kragen. Hvorfor vet jeg ikke, men bestefar var skrøpelig og jeg mener han ringte og ba lensmannen om å komme å se våpnene før han registrerte dem. Haglen var registrert som et annet merke blant annet. Såfremt jeg vet var bestefar aktivt medlem av skytterlag og brukte KRagen gjevnlig. Jeg tror han har fått kjøpe Kragen gjennom skytterlaget i etterkrigstiden.

 

Noen som har tips? Ho sa på våpenkontoret at Kragen kan bli destruert noe som er meget synd siden den er en m/1904 med bjørkeskjefte. (lagt i 1907 for ingeniørbataljon)

Link to comment
Share on other sites

Eit serienummer på ein krag er heller ikkje eintydig. Det kan vere fleire med same nummer. Produksjonsår må med for å gjere ein krag nokså unik. Når det gjeld problem med å få ein gamal krag registrert så er det berre trist. I praksis blir ein oppfordra til å ikkje registrere da ein må rekne med destruksjon når ein møter firkanta kontor :cry:

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at våpensøknaden ikke er levert enda. Jeg vil dokumentere dette nokså godt, for deretter å klage det høyere opp i systemet. Kanskje er man heldig eller ikke. Kan jeg kanskje søke hos et annet våpenkontor? For det virket mer på at hun ikke ville godkjenne fordi det ikke var praksis på våpenkontoret(lensmankontoret).

Link to comment
Share on other sites

https://en.wikipedia.org/wiki/.22_Long_Rifle

Lang løp har den for å få lang siktelinje, som reduserer siktefeil, og tungt løp for at den skal være lettere å holde i ro. 22LR er kaliberet.

De fleste slike er/var eid av skytterlag, idag regner de fleste dem som halv-farlige, og stort sett som søppel. Ofte er løpene rustet, og like ofte er de moddet av tvilsomme "børsemakere", Skytterlaget mitt "eier" en drøss slike, de ble lånt ut til folk og nå husker ingen hvem, vi leverer dem til destruksjon etterhvert som vi finner dem igjen. Har levert 5-6 siste par åra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal man plombere må man gjøre det før man tar kontakt med politiet. Siden riflen ikke er registrert i min bestefar sitt "eie" så er det ikke mulig å få riflen plombert. Søknad går vist rett til POD ettersom jeg har forstått da det lokale lensmanskontoret som jeg må registrere hos brukte punkt 3.9 i POD sitt rundskriv.

 

Dersom noen leser denne tråden og vurderer å registrere et arvet våpen råder jeg dere til å vente til jeg har svaret. Jeg kan fortelle hvilket politidistrikt jeg har prøvd å søke i. Ellers så er det noen børsemakere som plomberer uregistrere våpen. Men ikke meld fra at det er plombert for da dukker spørsmålene om hvor du har skaffet riflen ifra osv. Og hvis den ikke er i noen registre så kan den ikke være din i det hele tatt ifølge politiet. Politiet skal drifte og holde våpenregisteret rett, men dersom feil forekommer så er det ihvertfall ikke på politiet sin side det er feil. Desverre virker det som politiet i Norge er mer ute etter å ta personer som har arvet våpen og straffe disse med tanke på at våpenet blir destruer.

 

Kommer til å oppdatere tråden når svaret er kommet.

 

Glemte å si det men jeg ble aldri oppringt av våpenkontoret sentralt. Så ringte dagen etterpå og da traff eg ei skikkelig trollkjerring som var mer interessert i å få noen bura inne enn å hjelpe. Og punkt 3.9 i rundskrivet gjaldt alle tilfeller sa hun og da vil jeg tro hun er på juridisk tynn grunn, men det hjelper ikke saken min stort for da må jeg ta til advokat og gå til sak. Synd at lensmannskontoret mitt er underlagt de og må følge de blindt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ja,,, ka mans skal si, no e det over 9 måneder siden jeg fikk avslag på våpensøknaden og ble bedt om å innlevere våpenet til oppbevaring. Jeg satte meg ned og forfattet et klagebrev til politidirektoratet, som jeg ikke fikk svar på. I forrige uke dukket det imidlertid opp et brev uten merket avsender i postkassen til meg, når jeg åpnet det forstod jeg fort at det var ifra politidirektoratet. Her sto det at justisdepartementet hadde pålagt politidirektoratet å endre praksis i saker som mine. Det vil si at dersom alle andre forutsetninger var i orden skulle jeg bare levere ny våpensøknad og få den innvilget. Det ble gjort og idag gikk jeg lykkelig ut av politistasjonen med geværet i handa.

 

Så til dere som arver uregistrerte våpen, som dere finner bortgjømt i hus så er det lov til å få de registrert nå. Dette gjelder ihvertfall for rifler. foreløpig tror jeg ikke dette finnes i politiets rundskriv angående våpen.

 

I alt kostet denne saken meg 0 kr i utgifter dersom man ser bort ifra bensinutgifter og tapt arbeidstid.

Link to comment
Share on other sites

Dette er overmåte interessant. Kan man håpe på at noen i maktens irrganger har forstått noe de fleste ser på som innlysende?

 

"Hei, takk for at du kommer inn med dette uregistrerte våpenet, her er en bot, vi sender med deg en patrulje hjem for å hente resten av våpnene dine" er jo ikke akkurat en fristende innbydelse...

Link to comment
Share on other sites

Her sto det at justisdepartementet hadde pålagt politidirektoratet å endre praksis i saker som mine.
Stod det en henvisning til skriv, eller når dette pålegget kom?

 

 

ANGÅENDE SØKNAD OM VÅPENTILLATELSE

 

Det vises til tidligere avslått din våpensøknad på bakgrunn av politidirektoratets rundskriv 2009/009 pkt. 3.9 hvor det er gitt føringer om at man skal være tilbakeholdne ved søknad om innregistrering av illegale våpen. Avslaget ble påklaget av deg.

 

I brev av 25. april 2016 fra politidirektoratet opplyses det om at Justisdepartementet har pålagt Politidirektoratet å endre praksis på dette området i saker som tilsvarer din sak. På bakgrunn av dette vil politiet vurdere din søknad på nytt, slik at dersom de øvrige vilkår for å kunne erverve våpen er tilstede vil din søknad bli innvilget.

 

Du bes derfor ta kontakt med politiet i *** som vil vurdere saken pånytt.

 

Har skrevet inn teksten ordrett slik som jeg fikk det. Tviler på at offentligheten har tilgang på de brevene mellom politidirektoratet og justisdepartementet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig positivt. Og prinsipielt viktig. Helt siden POD ble opprettet (og lenge før det) har det vært en svært udemokratisk praksis vedr. våpenlovgivningen. Praksisen har vært at POD nærmest har instruert JD i hvordan lovverket skal utformes. Da PODs høyeste prioritet har vært å trygge arbeidsforholdet til tjenestemenn, sier det seg selv at dette har vært lite gunstig for sivilt våpen-eierskap. Selv om denne instruksen fra JD er liten, og relativt ubetydelig, beviser den at demokratiets maktfordeling fremdeles kan "renne riktig vei". Og kanskje jeg må trekke tilbake min påstand om at "Anundsen v.s Storberget = null forskjell".

Link to comment
Share on other sites

I brev av 25. april 2016 fra politidirektoratet opplyses det om at Justisdepartementet har pålagt Politidirektoratet å endre praksis på dette området i saker som tilsvarer din sak.

 

Det brevet det her vises til er jo offentlig - noen som tar seg bryet med å få det frem?

Link to comment
Share on other sites

Dette er forvirrende som f...

 

Jeg sitter på jobb, og klarer ikke å finne nevnte brev i politiets systemer heller. Det BURDE være søkbart, dersom det er gått ut til samtlige politidistrikt og ikke bare er et svar på spørsmål i en konkret sak hos et bestemt distrikt.

 

Det jeg finner, og vel bør kunne rapportere om her uten å bryte noen taushetsplikt, er at det i flere lignende saker er referert til foreslåtte endringer i rundskriv 009/2009 pkt 3.9, og at Justisdepartementet skal ha pålagt POD å følge den foreslåtte praksisen selv om den ikke er formelt vedtatt enda. Denne informasjonen må regnes som offentlig, i og med at den altså er sendt ut til våpeneiere i flere uavhengige saker.

 

Jeg klarer i farten ikke å finne ut hva som konkret er foreslått endret i 009/2009, men det ligger altså an til at regelendringen vil komme i oppdatert versjon av rundskrivet på et eller annet tidspunkt og at justis har pålagt POD å følge de nye reglene.

 

Søkte litt på oep.no...

 

Stikkord ser ut til å være "Forslag til oppdatering av Politidirektoratets rundskriv 2009/009 - våpenrundskrivet". Det bør gå an å bestille innsyn i de fleste dokumenter i denne saken, ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet skal vi, som i teorien er arbeidsgiverne til både JD og POD, ha full innsynsrett i hva de foretar seg.

 

Og om det mot formodning skulle bli slik en dag, er det bare å begynne å diskutere hvilke ladninger som passer best til å felle flyvende griser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...