Jump to content

Røyking av mat - valg av treslag


SSamiK

Recommended Posts

Har nylig bygget nytt røykhus for kaldrøyking, men etter en par forsøk så er jeg litt usikker på valg av ved/flis.

 

Prøvde en runde med å fyre med bjørk og legge inn litt einer samt flis fra de posene en gang i timen ca, men når man skal røyke i 12-15 timer blir det uvettugt dyrt med de posene med flis.

 

Resultatet av bjørka ble forsåvidt bra, litt gulaktig i fargen men god på smak.

Kan jo nevne at her i Østerdalen, for de av dere som ikke er kjent, så er det ikke vanvittig stort utvalg av løvtrær.

 

Hva slags treverk bruker dere til kaldrøyking?

Bruker dere flis, kubber eller blanding?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker bøk i så små kubber/flis det er praktisk mulig å kløyve vanlige vedkubber i, noen 1-2 cm tykke skiver med bøk og einerbar. Utelukkende fordi dette er lett tilgjengelig her. Har også gode erfaringer med eik (men det sliter noe voldsomt på verktøy da det er en del sand i trevirket så ikke bruk favoritthøvelen din for å lage spon....) og med bjerk (men da må du fjerne selv det minste spor av never, ellers smaker det oljeraffineri...)

Link to comment
Share on other sites

Har nylig bygget nytt røykhus for kaldrøyking, men etter en par forsøk så er jeg litt usikker på valg av ved/flis.

 

Prøvde en runde med å fyre med bjørk og legge inn litt einer samt flis fra de posene en gang i timen ca, men når man skal røyke i 12-15 timer blir det uvettugt dyrt med de posene med flis.

 

Resultatet av bjørka ble forsåvidt bra, litt gulaktig i fargen men god på smak.

Kan jo nevne at her i Østerdalen, for de av dere som ikke er kjent, så er det ikke vanvittig stort utvalg av løvtrær.

 

Hva slags treverk bruker dere til kaldrøyking?

Bruker dere flis, kubber eller blanding?

Om du synes det er tungvint og dyrt med hyppig fyring, anbefaler jeg å skaffe eller lage en røykgenerator.

Disse bruker kun noen få dl spon på 4-5 timer.

Googler du "venturi smoke generator" finner du mange tegninger.

Du kan også kjøpe til en forholdsvis grei penge: http://www.lava-norge.no/butikk/smokai/smokai-roykgenerator

Spon kjøper du på nærmeste dyrebutikk.

Kjøper du burspon til gnagere og sjekker at det er 100% rent tre, er du i mål.

Det koster ikke mer enn rundt en hundring for 10 liter og 400 for en 80 liters sekk.

Velassorterte butikker selger både or (alspån) og bøk.

Selv foretrekker jeg or, men det er smak og behag.

I tillegg klipper jeg opp noen einekvister og blander i spona i generatoren.

 

Det er et helsike å legge inn stort annet enn tekst her, men om du vil, kan jeg maile deg en skisse over generatoren.

Send mailadresse på PM, så fikser jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker einer som jeg kjører gjennom kompostkverna først. Fyller opp ca ti liter av dette i min hjemmelagde ovn av aluminium med ei kokeplate i bunnen. Fra jeg slår på strømmen går det ca fem minutter til det kommer røyk, og den varer i ti til tolv timer på en fylling. Har også blandet i litt bjørk innimellom. Passer alltid på å bruke tørr spon, så jeg ikke får sur røyk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil være litt alternativ, kan du gjøre som islendingene og røyke med talle fra et sauefjøs. Hvis det er noen sauer igjen, da, som ikke ulven har tatt. Jeg spiser tadreykt hangikjöt hver jul, det er saltet og røykt lammesteik, ordentlig snadder. Anbefales. Ølet, derimot, Fenrir IPA, hadde klart seg godt uten tallerøyken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...