Jump to content

Erfaring med Norrøna Dovre


larsakre

Recommended Posts

Hei.

Lurte på om noen av dere har erfaring med Norrøna Dovre. Har denne dressen selv, og opplever at denne ikke holder tett i mye regn. Var f.eks ute i hardt vær sist helg, og blei direkte kliss våt! Er det meg som krever/forventer for mye av denne dressen til en del tusen kroner, eller klarer den den ikke dei sterke regnskyllene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en dovre av eldre modell. Der er to/tre lags med tynt nylonfor inni. Jeg har holdt meg tørr i den til nå, heftig regnvær til tross. Imidlertid holder ikke buksa meg tørr. Den er trelags uten for. Jeg har fundert på om foret i jakka gjør at den ikke klistrer seg til kroppen, og dermed trekkes ikke vannet inn. Jeg er storfornøyd med jakka :D

Link to comment
Share on other sites

Enig at jakka holder mye betre enn buksa :!: Men er veldig skuffa over buksa, trur jeg kommer til og gå med en lett bukse og koble lårings om det skulle begynne og regne mye. Men en betaler mye for disse norrøna produktene, så en hadde forventet litt betre av denne modellen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei slik Dovre bukse med XCR Gore Tex og har ikkje opplevd at den lekker.Likevel kan ein bli blaut av sveitte.Den kan bli blaut utvendig og da virkar gore texen dårligare enn i tørt vær. Om det er dette som gjer at du føler deg våt eller om buksa lekker veit eg ikkje. Gore tex "pustar" uansett mykje dårligare enn bomull eller bomull/polyester klær.Sveittar ein mykje blir ein klam ved høg aktivitet sjølv med den beste gore tex membranen. Har du prøvd å impregnere den?

Link to comment
Share on other sites

Man kan bli våt med Gore-Tex, det har nok mange erfart. Våt under sekkereimer, ibaken etc. Årsaken er at Gore-Tex har porer som er for små til at vanndråper trenger gjennom, men store nok til at damp skal slippe igjennom. Derav kommer funksjonen "vanntett og puster".

 

Når man blir våt f.eks under sekkereimer, henger det sammen med at under reimene blir det press på membranen. Samtidig varmer kroppsvarmen opp fukten utenfra, som fordamper. Vanndråpene blir damp-molekyler, som blir presset gjennom membranen. Samme sak om man sitter på våt bakke. Rumpa varmer og fordamper vann i bakken, og det trenger gjennom membranen. Dette er forklaringer jeg har fått fra Norrøna.

 

På løsthengende steder på kroppen, SKAL man ikke bli våt med Gore-Tex. Selv har jeg blitt våt på lårene etter å ha vasset gjennom våt ungskog. Jeg reklamerte, og fikk ny dress. Året etter var jeg våt på ryggen etter en dag i drypp-drypp snø-som-tiner vær. Jeg reklamerte, og og fikk ny dress. Den siste har jeg nå hatt i 7 år, og har ikke vært våt bortsett fra "forklarlige" tilfeller med sekkereimer etc.

 

Jeg vil egentlig ikke reklamere for noe produkt, men må nevne at jeg har Norrøna Finnskogen, og er svært fornøyd både med dress og service hos Norrøna.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en tråd produsentene bør lese, vil jeg gjerne føye til at borrelåsen på "flappen" på bena på Finnskogen er for liten, og lett mister taket. Der bør være mer borrelås der.

 

Borrelås har ingenting nederst på bukseben å gjøre :!:

 

PS! @Streken: Denne er selvfølgelig ment til Norrøna og ikke til deg.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en tråd produsentene bør lese, vil jeg gjerne føye til at borrelåsen på "flappen" på bena på Finnskogen er for liten, og lett mister taket. Der bør være mer borrelås der.

 

+1

Helt enig. Folk med smale ben har svært lite festpunkt på borrelåsen. Synes det gjelder andre produkter også, har en Norrøna Forelhogna Paclite. Samme problem der.

 

Er enig i at det er bedre løsninger nederst på bena enn borrelås, dersom man tenker å vade med buksa over bekker, elver etc. For å hindre rusk og rask å trenge oppover buksebenet, er det imidlertid godt nok.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en tråd produsentene bør lese, vil jeg gjerne føye til at borrelåsen på "flappen" på bena på Finnskogen er for liten, og lett mister taket. Der bør være mer borrelås der.

 

+1

Helt enig. Folk med smale ben har svært lite festpunkt på borrelåsen. Synes det gjelder andre produkter også, har en Norrøna Forelhogna Paclite. Samme problem der.

 

Er enig i at det er bedre løsninger nederst på bena enn borrelås, dersom man tenker å vade med buksa over bekker, elver etc. For å hindre rusk og rask å trenge oppover buksebenet, er det imidlertid godt nok.

 

mvh Dagl

 

Egentlig ikke. Borrelåsen samler rusk og rask, og snø og is og får dårligere funksjon med tida.

 

Fatter ikke hvorfor ikke Norrøna kan benytte seg av samme system som på feks Trollveggen på jaktdressene også, eller i hvertfall samme løsning som på Forelhogna også på de andre jaktdressene.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en tråd produsentene bør lese, vil jeg gjerne føye til at borrelåsen på "flappen" på bena på Finnskogen er for liten, og lett mister taket. Der bør være mer borrelås der.

Med det samme vi klager på småting ved Norrøna-dressene: For oss som har litt mer "gods" i leggene, er buksebeina på Finnskogen litt for trange nederst. Det er bare såvidt at jeg klarer å lirke dem over støvleskaftene på Rastegaisaene. Ihvertfall gjelder dette den forrige modellen, den uten lufteåpninger under armene på jakka.

 

Ørlite slengbuksefasong eller i det minste rette buksebein fra knærne og ned, eventuelt en slags åpning/glidelås langsetter nederst på leggene ville hjulpet veldig.

Link to comment
Share on other sites

Dressen er ganske ny, ca 1 år gammel.

 

Og da kommer spm: Hvor mange ganger har du re-impregnert den!

 

Har en slik dress selv som jeg har bruk i 5 år nå.

De første dagene i sydvest kuling og regn fra alle kanter holder den "tett". så begynner den å " lekke" i sliteområdene( Hvor impregneringen "forsvinner") og på "trykkområdene".

Da er det bare å gå i Dovre til posten, og så ha på gode gamle HH(HellyHansen) utenpå når man står på post. Man blir iallefall ikke mere våt. :D

Men å gå i HH blir man jo like våt innafor som utafor. :lol:

 

Merker stor forskjell på hvor mye denne "lekker" alt etter hvor lenge det er siden jeg vasker og re-impregnerer den.

Vil påstå at det er helt vesentlig for en slik dress å jevnlig vaskes og re-impregneres for å holde " helt " tett.

 

Brukte en nyinnkjøpt Bergans pasvik under elgjakta i liten storm og "noe så helt for J..." med regn i 2 dager. Den holdt faktisk tett..men så kom den jo rett ut av pakken da.....skulle jo egentlig bare mangle.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Borrelåsen samler rusk og rask, og snø og is og får dårligere funksjon med tida.

 

Det er ikke lik min erfaring. Jeg har hatt Norrøna Finnskogen i 9 år totalt, og min nåværende dress i 7 år. Dressen blir brukt 30-40 dager i året. Har ikke merket dette hittil, borrelåsene i mine bukser sitter fortsatt godt.

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en tråd produsentene bør lese, vil jeg gjerne føye til at borrelåsen på "flappen" på bena på Finnskogen er for liten, og lett mister taket. Der bør være mer borrelås der.

Med det samme vi klager på småting ved Norrøna-dressene: For oss som har litt mer "gods" i leggene, er buksebeina på Finnskogen litt for trange nederst. Det er bare såvidt at jeg klarer å lirke dem over støvleskaftene på Rastegaisaene. Ihvertfall gjelder dette den forrige modellen, den uten lufteåpninger under armene på jakka.

 

Ørlite slengbuksefasong eller i det minste rette buksebein fra knærne og ned, eventuelt en slags åpning/glidelås langsetter nederst på leggene ville hjulpet veldig.

 

Helt enig... Må jobbe mye for å få buksebenet over kanten på rastegaisaen..

Ellers er jo passformen helt perfekt, både bukse og jakke sitter utrolig bra..

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Borrelåsen samler rusk og rask, og snø og is og får dårligere funksjon med tida.

 

Det er ikke lik min erfaring. Jeg har hatt Norrøna Finnskogen i 9 år totalt, og min nåværende dress i 7 år. Dressen blir brukt 30-40 dager i året. Har ikke merket dette hittil, borrelåsene i mine bukser sitter fortsatt godt.

 

 

Mvh Dagl

 

Fint for deg :D Jeg synes nå uansett borrelås suger nederst på beina :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hvordan er Dovredressen i bruk om vinteren når det er kaldt? Vurderer dressen til jaktbruk, men også til ukesturer med telt, også vinterstid. Fryser man, eller vil den holde meg varm på kalde vinterdager?

 

Denne dressen er uforet, så i seg selv vil den ikke holde deg varm :wink: Den funker derimot utmerket når det gjelder å holde vind ute. Har en slik en, og brukte den under en ukes telttur i 1400 m. høyde i februar for noen år siden. Vi hadde temperaturer ned mot -25, og det eneste problemet jeg hadde var at under aktivitet så frøs kondensen på innsiden. Problemet er imidlertid lett å løse ved å ta av seg jakka og riste den hardt til isen faller av :)

Link to comment
Share on other sites

Norrønadressene er skallklær, de gir bare beskyttelse mot regn og vind. Det betyr at skal du ha noe håp om å holde deg varm uten å være i bevegelse, må du ha et eller flere isolasjonsplagg under.

 

Noen liker klær med varmt fòr, noen liker skallplagg hvor de har full frihet til å regulere temperaturen med antall lag ull under ytterlaget. Jeg hører til siste kategori og bruker min Norrønadress (OK, det er en Finnskogen, men what the heck) nesten året rundt. Med alt fra bare et lag netting-ullundertøy til tjukk ullfrotté og ekstra fleecejakke innafor skallplaggene.

 

EDIT: Raudnakke var raskere enn jeg var :oops:

Link to comment
Share on other sites

Alle klær har en motstand mot å puste. På et plagg som er vannavstøtende er denne motstanden større enn på et mindre tett stoff.

 

Gore Tex er det beste tekniske membranet hvis man skal ha en kompromissløsning. Ønsker man bedre pusteegenskaper må man godta at plagget blir mindre vanntett. Ønsker man et helt tett plagg, velger man i ytterste konsekvens gummi eller plast e.l og må godta at det selvfølgelig ikke puster.

 

Men hvis man tar på seg 4 lag med tøy under en gore Tex jakke vil den puste minimalt, fordi alle lagene under har denne motstanden mot å puste, og du blir derfor våt av svette i stedet for av vann fra utsiden.

 

Da er det viktig at disse plaggene som du har under jakka har de riktige egenskapene. Dvs at det plagget du har innerst mot kroppen, som selvfølgelig må bli fuktig, bør være ull, som holder deg varm selv om det blir fuktig, men utenfor der bør du ha plagg som transporterer fuktigheten ut til neste plagg for så å tørke kjapt igjen. Det blir da gjerne superundertøy/flecce som kun er kunstfiber og som tørker veldig fort!

 

Norrøna Dovre er en 3 lags Gore Tex laminert jakke. Dvs at det er et stoff som er limt på Gore Tex membranet på hver side. Jeg mener dette er den beste løsningen på en jakke du skal bruke på fjellet med ryggsekk.

Norønna Finnskogen er en 2 lags jakke hvor bare er limt et stoff på den ene siden av membranet, og hvor de derfor bruker et løst for på innsiden. Man kan oppleve ved en tid bruk at dette foret, som jo kan bevege seg rett mot membranet, vil kunne slite hull på det. Det vil jo selvfølgelig skje under ryggsekkreimer o.l.Derfor er det forskjellige bruksområder på disse plaggene selv om man ser bort fra de åpenbare som er stoffvalget utenpå. (Altså hvor mye de støyer.)

Link to comment
Share on other sites

Alle klær har en motstand mot å puste. På et plagg som er vannavstøtende er denne motstanden større enn på et mindre tett stoff.

 

Gore Tex er det beste tekniske membranet hvis man skal ha en kompromissløsning. Ønsker man bedre pusteegenskaper må man godta at plagget blir mindre vanntett. Ønsker man et helt tett plagg, velger man i ytterste konsekvens gummi eller plast e.l og må godta at det selvfølgelig ikke puster.

 

Men hvis man tar på seg 4 lag med tøy under en gore Tex jakke vil den puste minimalt, fordi alle lagene under har denne motstanden mot å puste, og du blir derfor våt av svette i stedet for av vann fra utsiden.

 

Da er det viktig at disse plaggene som du har under jakka har de riktige egenskapene. Dvs at det plagget du har innerst mot kroppen, som selvfølgelig må bli fuktig, bør være ull, som holder deg varm selv om det blir fuktig, men utenfor der bør du ha plagg som transporterer fuktigheten ut til neste plagg for så å tørke kjapt igjen. Det blir da gjerne superundertøy/flecce som kun er kunstfiber og som tørker veldig fort!

 

Norrøna Dovre er en 3 lags Gore Tex laminert jakke. Dvs at det er et stoff som er limt på Gore Tex membranet på hver side. Jeg mener dette er den beste løsningen på en jakke du skal bruke på fjellet med ryggsekk.

Norønna Finnskogen er en 2 lags jakke hvor bare er limt et stoff på den ene siden av membranet, og hvor de derfor bruker et løst for på innsiden. Man kan oppleve ved en tid bruk at dette foret, som jo kan bevege seg rett mot membranet, vil kunne slite hull på det. Det vil jo selvfølgelig skje under ryggsekkreimer o.l.Derfor er det forskjellige bruksområder på disse plaggene selv om man ser bort fra de åpenbare som er stoffvalget utenpå. (Altså hvor mye de støyer.)

 

Flisespikking :wink:

Finnskogen har vel faktisk det løse stoffet utenpå og membranen laminert på foret, mens det du beskriver jo riktig nok er den vanligste løsningen for 2-lags Gore-Tex.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips. hvis du skal ha skallbekledning som ventilerer maksimalt så må passformen

være sånn at du ikke får luftlommer av betydning. For det er der svetten kondenserer og da slipper den ikke ut. Dette vil være et problem hvis du skal ha dressen så stor at du har plass till veldig mange lag vinterstid, for da blir den for stor på den varmere årstid. Løsningen er å ha to dresser.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...