Jump to content

største hull i m98


Recommended Posts

Skal la seg gjøre å få klemt inn .458 Win Mag ja, men det er en jobb jeg ville overlatt til en velrenommert børsemaker. Som jeg har forstått er dette i yttergrensen av hva M 98en skal utsettes for.

 

Å montere løp i 458winmag er en forholdsvis rutinemessig operasjon i M98. Åpning av støtbunn og inn med ny pipe. Utfordringen ligger nok i å få en magasinfunksjon/mating som fungerer 100%. Ihvertfall med en original magasinboks. Dette gjelder også for 450 Marlin og 458x2". Kanskje i enda større grad med de kortere patronene i en std magasinboks.

Imidlertid har std M98-kasser blitt brukt til både 500Jeffery/Schüler og 585 Nyati, selv om ihvertfall sistnevnte nok er i grenseland.

Forøvrig vil jeg påpeke at en ikke skal bruke annet enn velrenomerte børsemakere.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til kammertrykk er jeg helt grønn. Men kan lese tabeller og ser at 458 win mag ligger en del høyere en vanlige m98 kalibere. Er dette uvesentlig så lenge man lader selv?

Kan noen scanne eller på annen måte få skaffet meg artikkelen til solli der han bygger 404 på en m98 kasse.

45/70 er jo bygget i noe siamesisk mausere. så det fungerer jo tydeligvis. må evt sette en "kloss" i bakre del av magasinet så patronene blir liggende på rett plass.

Må si det fineste hadde vært noe alla .458"x57mm om det finnes noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte M98-.458 Win Mag prosjekt (som det aldri ble noe av) med børsisen for rimelig lenge siden. Om jeg ikke husker feil, syntes ikke han det var noen spesielt god løsning, selv om han hadde utført slike ombygninger tidligere. .458en er regnet som en rimelig "heit" patron med et oppgitt makstrykk på 4300 bar. Originalkamringens 8x57 med 3900 bar er vesentlig lavere. I tillegg må en ta I betraktning at belastningen på bolten også øker (selv om dette ikke er en flaskehylse) som følge av at bunnarealet er større. Husker ikke tallet, men kan 20-30 % større stemme? For å få matingen perfekt, og det bør den jo være på en patron for potensielt farlig vilt, kreves det fjerning av material for å gi plass til den lengre patronen og forming av materampe, og dette materialet er endel av godset bak nedre låseklakk, så her ønsker man å fjerne minst mulig etter hva jeg mener å huske fra diskusjonen den gang.

Han kunne godt kamre 98en for meg hvis jeg insisterte, men anbefalingen gikk på å skaffe noe som som var bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

Største bøygen med et slikt prosjekt (som alle mauserprosjeket..) er at etter å ha brukt en halv månedslønn sitter en igjen med en gammel omtrent verdiløs mauser. Kan en gjøre jobben selv blir det litt bedre. Kan en ikke det; kjøp en ferdig ombygd (ikke den på finn-den vil aldri bli solgt til den prisen...)

Det er bygd om så mange M98 til 458win.mag at det ikke finnes grunn til bekymring for trykk. "Alle" har jo hørt hvor skummelt det er å bygge en 375HH på en standard M98; allikevel gjør veldig velrenomerte børsemakere (og fabrikker) det.

Link to comment
Share on other sites

ikke M98 da, men skal man ha noe skikkelig grovt , så er vel Brno/CZ godt egnet såvidt jeg har skjønt...?

 

Trådeier sa klassisk og da er det M98 som gjelder uten å si noe galt om Brno! Maral skrev at noen har klart å lirke en 585 Nyati i en M98...den er så definitivt i klassen "super-grov +".

 

458 WinMag er en knallpatron med greit tilgjengelige ladekomponenter og det er cakewalk for en dyktig børsemaker å lage til så den fungerer supersmooth! Hvorfor kamre for en mindre patron og mindre kurant 450 kaliber når du feks med fordel kan redusere litt på ladningen i 458WM..?

 

Skal du være litt sær så kan 460 G&A short eller 450 Howell være både kule og meget bra alternativ.

 

Når det gjelder trykk så er det ingenting å uroe seg for i en M98. Det som står i trykktabellene er industri/trykknormer og har INGENTING med hva børsa tåler. Mange eldre kalibre har gamle trykknormer fra forrige århundreskifte som fremdeles står. Feks 416 Rigby har arbeidstrykk som en astmatisk hamster uten at det hindrer den fra å dunke ned elefanter fra alle tenkelige vinkler.

Link to comment
Share on other sites

P1040231.jpg

 

Her har dere en 500 Jeffery i en modifisert M98 Oberndorf Mauser 8)

 

500 Jeffery Oberndorf Mauser 98 Action modified to accommodate the Jeffery cartridge

Magazine capacity 3 down in stagger formation

Bolt will close over a round in the chamber if you spring the extractor when closing the bolt

LOP = 14 5/8” Weight = 10 1/4lb with 3 rounds in the magazine

Barrel Lothar Walter, Length 23 ½” Stock is typical Jeffery

Safety side swing 2 position Balance point front cross bolt (recoil lug) between the hands

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...