Jump to content

Nye Våpenforskriften på radiopogram i kveld!


jerognal

Recommended Posts

Den nye våpenforskriften skal diskuteres på www.jaktradioen.net i kveld mellom 19-22.

For de lokale lyttere, også på Radio Sotra sin frekvens.

 

Dette er et innringingsprogram, så nå har Dere sjansen å blåse ut til politifolk som har vært med å utarbeide forskriften. Politiet er på direkten.

 

Jeg har også gitt et intervju i dag, og har gjort mitt beste for å belyse saken.

Link to comment
Share on other sites

syns espen farstad var bra da han forklarte at om man låser inn våpenet vil det virke selvmordsforebyggende.....

tror han ikke de som eventuelt har selvmordstanker i husstanden vil klare finne en måte å få opp våpenskapet på? (lære seg koden eller vite hvor nøkkelen er gjemt, på hemmelig plass nr 2) ?

 

ja vi later som vi gjør noe, så er vi ansvarsbevisste.

Link to comment
Share on other sites

syns espen farstad var bra da han forklarte at om man låser inn våpenet vil det virke selvmordsforebyggende.....

tror han ikke de som eventuelt har selvmordstanker i husstanden vil klare finne en måte å få opp våpenskapet på? (lære seg koden eller vite hvor nøkkelen er gjemt, på hemmelig plass nr 2) ?

 

ja vi later som vi gjør noe, så er vi ansvarsbevisste.

 

Faktisk så kan det helt klart være selvmordsforebyggende. De ekstra sekundene det tar å finne frem nøkkel, slå kode etc KAN være med på å få en person på andre tanker. Du må faktisk ut av den destruktive tankerekken som du har gitt deg inn på da du bestemte deg for å avslutte ditt eget liv, og inn på en "normaltankerekke" for å få ut våpenet. Min erfaring er at de som virkelig har bestemt seg får det til uansett, men det er veldig mange som endrer seg i siste liten.

 

@høggern - ja jeg tror vi gjør noe fornuftig og ansvarsbevist når vi låser inn våpen, tror ikke du?

Link to comment
Share on other sites

De som faktisk forsker på årsaker til, og gjennomføring av selvmord i Norge er av den klare oppfatning (basert på forskning) at det å oppbevare skytevåpen innelåst vil kunne virke selvmordsforebyggende. Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging innehar kompetanse på dette området, og jeg velger å ha tillit til dem. http://www.med.uio.no/ipsy/ssff/

 

Et antall selvmord er impulshandlinger, og jo flere bevisste handlinger en selvmordskandidat må gjennom før han (for det er som regel en han) trykker på avtrekkeren, jo større er sjansen for at selvmordsforsøket avbrytes. I tillegg vil oppbevaring i våpenskap kunne hindre at f. eks barn/ungdom i husstanden får tak i skytevåpen til bruk ved selvmordsforsøk.

 

http://www.med.uio.no/ipsy/ssff/suicido ... stetun.pdf

 

Konklusjon:

Som våpeneier er jeg av den oppfatning at krav om våpenskap er en god ting.¨

 

Edit: Lagt til link til en relevant artikkel.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil dra den enda lengre. om vi forbyr våpen totalt vil vi få null drap med lovlige private våpen, null selvmord med lovlige private våpen, null ulovlig jakt med lovlige private våpen, null kriminalitet med lovlige private våpen. da ville det virkelig monnet.

 

eller sentral lagring hos politiet. dette ville og vært forebyggende mot så mangt det og.

 

men ja, våpenskap er foruftig. men at det forebygger selvmord har jeg liten tro på. de kan bruke andre hjelpemidler for å nå sine mål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er fornuftig med innelåste våpen .

 

Men jeg har problemer med å forstå ordlyden i forslaget det burde ikke være selmord men faren for tyveri som er årsaken til dette .

 

Det er bedre med 1 hagle i våpenskapet en 1 hagle i klesskapet .

Link to comment
Share on other sites

Og dette med selvmord er ikke min innfallsvinkel. Våpenskap er bra.

 

Det jeg prøvde å få fram var begrensing i antall våpen, kaliber og dette med at POD er blitt allmektig.

 

Jeg kan dessverre ikke være med i kveld, derfor forhåndsintervju.

Gi gjerne rapport om hvordan programmet forløp.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir det interessant og høre!

"OT på" Forøvrig så synes jeg at det er helt feil fokus å diskutere krav om våpenskap.

Med hensyn til "Våpen på jakttur" tråden er jeg også lett rystet....

Det som jeg mener er viktig, er å belyse den dårlige utførelsen på forskriften, som jeg har forstått det tidligere skulle den nye forskriften redusere behovet for rundskriv fra POD.

Når det første de må gjøre er og presisere at det er en jaktvåpengarderobe i den nye forskriften blir jeg skeptisk. Jeg mener forskriften er resultat av dårlig politisk og byråkratisk håndverk, og håper at POD vil forvalte den med fornuft.

Når det gjelder NJFF`s handlinger i forhold til den nye forskriften så føler jeg at de ofrer de som har ett aktivitetsnivå hvor behovet for fler våpen enn det jaktvåpengarderoben tilsier, til fordel for den store massen.

Etter mitt skjønn må det være viktig å få en klarhet i hvordan behovet for ytterligere våpen vil bli vurdert og håndhevet på ett tidligst mulig tidspunkt, når jaktvåpengarderoben kun er på 6 våpen. "OT av"

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Det viktige her er vel at folk støtter oppom dette flotte tiltaket, slik at radiokanalen kan fortsette og fremme jegernes sak ! Så kan vi nytte dette som en positiv ressurs.

Gå inn på nettsiden, last ned gamle program, hør på nye, og reklamer for det til venner og kjente !!

:D

Link to comment
Share on other sites

Og dette med selvmord er ikke min innfallsvinkel. Våpenskap er bra.

 

Det jeg prøvde å få fram var begrensing i antall våpen, kaliber og dette med at POD er blitt allmektig.

 

Jeg kan dessverre ikke være med i kveld, derfor forhåndsintervju.

Gi gjerne rapport om hvordan programmet forløp.

 

Nei, nei. Jeg siktet det ikke til deg. Skjønner at man kan se det sånn. Beklager jeg sletter.

Jeg illustrerte bare hvor mange ganger man kan være "impulsiv" i forhold til tau.

Link to comment
Share on other sites

Spør om halvauto hagle. Vil vi kunne få ha og kjøpe dette i fremtiden? Hvis ikke må jeg kjøpe meg ny ASAP!

 

Ifølge NJFF så skal ikke det endres stort når det gjelder hagler:

 

"Halvautomatiske våpen

Vi har fått informasjon om at det tidligere regimet vil bli videreført uten endringer av betydning for oss. Dvs. at det gis generelle regler om at halvautomatiske hagler og salonggevær til jaktformål og konkurranseskyting unntas fra forbudet. Mht. de øvrige riflene, blir det en modell-liste med tillatte våpen. Den frykten noen måtte ha hatt om at halvautomater helt ville bli utradert, er etter vår informasjon per dd, ubegrunnet."

Link: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/jaktskyting/jaktskyting_nyhet?element_id=18443295&displaypage=TRUE

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Spør om halvauto hagle. Vil vi kunne få ha og kjøpe dette i fremtiden? Hvis ikke må jeg kjøpe meg ny ASAP!

 

Ifølge NJFF så skal ikke det endres stort når det gjelder hagler:

 

"Halvautomatiske våpen

Vi har fått informasjon om at det tidligere regimet vil bli videreført uten endringer av betydning for oss. Dvs. at det gis generelle regler om at halvautomatiske hagler og salonggevær til jaktformål og konkurranseskyting unntas fra forbudet. Mht. de øvrige riflene, blir det en modell-liste med tillatte våpen. Den frykten noen måtte ha hatt om at halvautomater helt ville bli utradert, er etter vår informasjon per dd, ubegrunnet."

Link: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/jaktskyting/jaktskyting_nyhet?element_id=18443295&displaypage=TRUE

 

Nofish

 

Det er greit at NJFF har det inntrykket. Men poenget er at halvautomatiske våpen er forbudt i den nye forskriften. Men at dette kan dispanseres av POD. Og all erfaring med det direktoratet tilsier at man ikke bør stole på det de sier...

Link to comment
Share on other sites

@ Blackops92:

Da er vi enige om det "flotte" arbeidet som er lagt i denne nye våpenforskriften, meg bekjent er POD igang å lage ett rundskriv til til den nye forskriften, og NJFF velger å vente med å gjøre mer inntill denne legges frem.

Jeg vet ikke hvor innvolvert POD har vært i utformingen her, men det er vel hevet over tvil at de har høy kredibilitet hos våre politikere, og jeg vet hvem parti det ikke skal stemmes på ved neste valg.....

Dette er nok desverre mer politikk enn forvaltning som jeg kan se det.

@Morten Vinje:

Dette har jeg diskutert med en tjenestemann i direktoratet på bakgrunn av svar jeg mottok på en forespørsel vedrørende flere punkter i den nye våpenforskriften, jeg fikk oppfordring om og ta dette opp på ny i skriftlig form uten at jeg fikk noe konkret svar av vedkommende.

Jeg føler selvfølgelig at en har liten påvirkningskraft som privatperson, har også uttrykkt dette ovenfor NJFF som helt tydelig ikke er intressert i å ta opp dette. Men det kan jo være øynene som leser.......

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått hørt programmet selv, og syns Hr. Mosen fikk meget godt fram hvor liten kompetanse de involverte i forskriften har. :shock:

http://jaktradioen.net/sendinger/

 

Last ned filene fra 24.10. og lytt igjennom.

 

Det var visst ingen innringing, nei.

Men dette skulle vært på Tabloid, så folk fikk øynene opp hvilken inkompetanse politietaten sliter med.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg nettopp hørt radioprogrammet på nettradioen.

 

Vil takke Jergonal for tipset.

 

Ingen ting ble oppklart i mine ører.

Politiet sa hele tiden "vi får se...." til spørsmålene han fikk.

Ikke noe ble oppklart.

Jan F. Mosen, du var glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...