Jump to content

Rustfri vs vanlig


ChronoRift

Recommended Posts

Hei, dere!

Jeg trenger litt hjelp og kunnskap om jaktrifler med rustfrie deler. Det har seg slik at jeg har søkt om våpentillatelse på ei boltrifle i kaliber .30-06 som jeg skal bruke på elgjakt med min far. Gamlingen sverger til rustfri og anbefaler meg å kjøpe rustfritt gevær også. Jeg bor oppe i Nordland og ved kysten og skal etter planen jakte på ei øy hovedsaklig. Etter mye leting har jeg kommet fram til at jeg skal kjøpe meg en Browning X-bolt. Den kommer i flere utgaver men jeg har sett på "Nordic Light"-utgaven og den vanlige med kompositt-stokk.

 

Da er spørsmålet mitt: Hva er forskjellen på rustfritt og ikke-rustfritt? Hvilke fordeler har de hver for seg?

 

P.S Jeg har ingen problem med hvor mye tid som blir brukt til vedlikehold av våpenet

Link to comment
Share on other sites

Jeg som svarer deg har hatt med våpen å gøre i ca 45 år, ikke noen bedreviter for det, men litt har man vel fått med seg. Likevel velger jeg å referere til en meget kyndig kamerat, han sier som så rustfritt stål er svakere enn ordinært stål ved minus 20 grader. Skal du jakte i 20 minus, neppe. Da har du flere fordeler med rustfritt at den nemlig er rustfritt, og ikke ( så vidt jeg vet ) trenger så mye puss. Er du på jakt en dag, og skal jakte videre neste dag, kan våpent meget vel oppbevares i et ikke temperert rom. ordinært stål må først få komme inn, så skal det omstille seg til innetemp hvor kondens må fjernes, og så kan du gå i gang med puss.

 

Likevel har jeg nok flest våpen med ikke rustfritt stål. Men hva går våpenet best med, et nypusset løp, eller et løp med en mantelavleiringer. Jeg vil nok tro at det første er å foretrekke. Skal man nevne minus med rustfritt er fargen/mulig at det reflekterer lys som igjen kan skremme vilt ( nb! dette er bare synsing, men mange som " farger sin rustfrie jaktvåpen " ). Håper at dette kan være et lite inlegg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret!

Det jeg har klart å samle er (fritt fram for å avkrefte eller bekrefte disse punktene)

 

Positivt for rustfritt:

- Høyere motstandsdyktighet mot rust.

- Allsidighet i forhold til forskjellige miljø på grunn av førstnevnte.

 

Negativt for rustfritt:

- Pris. Virker som om våpen med rustfrie deler er betydelig dyrere enn våpen med vanlig stål.

- Tåler ikke like mye som vanlig stål.

- Treffsikkerhet er lavere på grunn av egenskapene til rustfritt stål som materiale. Dette er i forhold til rustfrie piper.

- Har en tendens til å ruste uansett. Rustfrie våpen har bare en større "buffer-sone"/slingringsmonn.

Link to comment
Share on other sites

Hør på gamlingen. Han har sikkert gjort noen ugreie observasjoner i tidligere år.

 

http://sportsbutikken.no/default.pl?sho ... pageId=641" target="_blank

Med syntetstokk er det håp.

 

Jeg har fremdeles i friskt minne ett bilde av ett hus med

grunnmur i Leca blokker som smuldret opp på siden mot havet på kysten av Nordland i løpet av noen få år.

(Jeg sverger til plasstøpt armert grunnmur med en overdose gummi.)

 

Ikke glem at flekkeløst stål også ruster - bare mye langsommere.

Våpenolje er prisgunstig.

Kanskje du ender opp med Duracoat eller noe lignende plastbelegg.

 

Det er mulig du trenger avfukting i rommet der våpenskapet står

eller oppvarming i våpenskapet.

Det finnes minst en slik tråd om slikt på kammeret.no

Bedre føre var enn etter snar.

 

Alternativet er å kjøpe noe brukt og prisgunstig på finn.no

Slik du bor så er det ikke overdrevet å ha med en sprayboks med våpenolje og andre pussesaker på jakt.

 

Husk å sikre deg rikelig med ammo til jakta.

2 lokale vanningshull jeg husker i farta:

Fauske

2 kvartal vest for E6 - 2 kvartal fra fjorden

https://www.facebook.com/pages/Jaktdepo ... 27?fref=nf" target="_blank

Mo i Rana

Klint inntil østsiden av E6

http://www.xxl.no/store-finder/mo%20i%2 ... 20i%20rana" target="_blank

Det finnes en XXL i Steinkjer også i tilfelle du skulle råke forbi.

 

Ta vare på tomhylsene.

De kan komme godt med 10 år senere.

 

Hvis du bor avsides til så kan det være en tanke å sikre seg litt

ladekomponenter og holde utkikk etter pent brukt ladeutstyr

på f.eks finn.no

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil rustfritt.

Rustfritt er like sterkt som svartstål, rustfrie piper tåler flere skudd før du må skifte.

Men det viktigste er rust. Når du jakter i vått og saltrikt terreng vil vanlig stål ruste uansett hvor mye du pusser.

Spesielt utsatt er du når du har skutt dyr, da er det mye som foregår, og det blir ofte litt fukt i munningen, nyskutte løp ruster før du får tid å pusse. Se inn i munningen på våpen som har vært brukt under slike forhold, da ser du masse rustgroper nær munningen.

Link to comment
Share on other sites

Negativt for rustfritt:

- Pris. Virker som om våpen med rustfrie deler er betydelig dyrere enn våpen med vanlig stål.

/slingringsmonn.

 

Ikke nødvendigvis.

Ruger, både M77 MKII og M77 Hawkey i rustfri versjon har mesteparten av delene i rustfritt stål, og prisen er langt fra avskrekkende.

Disse modellene er bla brukt av diverse enheter på Svalbard og Bjørnøya som "tjenestevåpen".

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ved sjøen og og har rustfri Howa .308. Min neste jaktrifle kommer til å være rustfri den også:

 

Rößler TITANalpha systemrifle:

 

UWNMV1FC.jpeg

 

Skal vi tro på prissettingen fra Australia blir prisen den samme på rustende og rustfritt. ($1399)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke AK seriene med rifler upresise på grunn av forkrommede løp da..

Der i gården er argumentet at løp med slikt belegg tåler militære mengder skudd før løpet er utslitt. M-60 maskingevær hadde vel også forkrommede løp av samme grunn om husken holder.

Militære automatrifler av eldre årgang er laget for å være upresise, det skulle øke sannsynligheten for at i hvert fall et skudd i en byge ville treffe. En slags haglesvermteori, som vel ikke er så veldig velfundert. I tillegg er det billigere og raskere å lage våpen med såpass slappe toleranser. Det gjør også at de har en tendens til å fortsette å fungere lenge etter at "sveitserur" har kjørt seg fast i kruttslam og brukens likegyldighet...

 

Forkromming er jo et belegg som bygger litt i høyden. Om det er mulig å legge det jevnt nok i et riflet løp til at det fortsetter å yte svært høy presisjon vet jeg ikke. Men jaktbar presisjon er fult oppnåelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blir snart ny rifle i hus og den blir rustfri. Valget av rustfri er mye på grunn av utseende, men også fordi den kommer til å henge og dingle på skuldra ganske så mye. Blånering blir slitt vekk av slik bruk.

At rustfritt er mindre solid er bare tull, det er like sterkt som svartstål.

Vedlikeholdsfritt er det ikke, den ruster bare saktere

Link to comment
Share on other sites

Velg rustfritt, vanlig blånert stål krever mer vedlikehold. Rustfritt er vanlig stål som er legert med krom og nikkel, som gir dette bedre egenskaper mot korrosjon. Det er tusenvis av forskjellig legeringer av stål, jo mer edle og dyre metaller du legerer stålet med jo bedre egenskaper får det. Ett rustfritt stål har lavere omslagstemperatur, temperatur hvor man ser en relativ skarp overgang fra seig til sprø tilstand ved avkjøling av stål, enn vanlig stål. Men dette er av liten betydning for en jaktrifle da vi snakker om mange minusgrader før du får denne tilstanden. På jobb bruker vi rustfritt til flytende nitrogen som er minus 192 grader, ved slike temperaturer er vanlig stål sprøtt som knekkebrød. Men ingen våpenfabrikk lager en legering som ikke vil kunne fungere i vanlig brukstemperatur. Alt som ikke er edelmetall vil korrodere over lang tid, det er bare gull, sølv og platina som finnes i naturlig form i naturen. Alle andre metaller som vi mennesker har produsert vil korrodere, men med rustfritt er det snakk om tusenvis av år :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...