Jump to content

Starte med langhold, how to ?


Silo

Recommended Posts

Hei, er 17 år. Og lurer litt på langholds skytting.

 

1. Bor da i oslo, og lurer på om det er noen bane man faktisk kan skyte på som har litt distanse.

 

2. Hvordan er det med våpen, regner med jeg ikke får eie et våpen eller noe, får man lånt da?

 

3. Må man ta noen kurs for å begynne eller noe?

 

Og hvis noen kan bare gi litt info om ting så haddet det vært koselig.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på langt hold har folk gjort i all tid det var mulig, men Langholdsskyting i den forstand som vi snakker om er relativt nytt. Det finnes lite organisert miljø for dette så vidt jeg vet.

 

Dersom du er avhengig av å låne våpen tror jeg veien via DFS er noe å vurdere. Sære er de, men de har iallefall et apparat som tar seg av rekruttene, med kurs, oppfølging, utlån av våpen osv. Noe særlig langt hold skytes det ikke på, men det er et sted å starte.

 

Alternativt ville jeg sjekket med de lokale skyteklubbene, kanskje noen skyter jaktfelt osv. Her kan det finnes mulighet å låne våpen via klubben osv. Dette er heller ikke langhold, men lett skal det jo ikke være.

For å drive "langholdsskyting" trenger du en rifle, transportmiddel ++

 

Selv ville jeg meldt meg inn i en klubb som driver med jaktfelt osv. Tatt jegerprøven, skutt med "jegerne" til du var 18 for så å kjøpe en egen rifle, følge med på forumet og henge seg med når vi skal avgårde på skyting.

 

Morro er det i massevis, men skytingen foregår såpass skjeldent at jeg ville hatt et bein innenfor hos den lokale rifleklubben også så du får holdt deg "varm" og deltatt i miljøet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han kan kjøpe egen rifle nå og da ;)

Tilgang til bane er for mange et problem. Her må du nok rett og slett slå deg sammen med andre langholdsskyttere, og bli med på samlinger etc.

Er det ikke bare for jakt/realistisk jakttrening man har lov til å eie våpen når man er under 18?

Link to comment
Share on other sites

Niks, intet problem det. Har våpen til både konkurramseskyting og jakt, og er selv under 18 år ;)

Det smarteste er kanskje å kjøpe en Sauer 200 STR gjennom DFS. Jeg gjorde dette, men skyter også litt DFS. Planen er å få montert et kikkertsikte med tiden, og vips så har man ei super langholdsrifle.

Skulle du senere få behov for noe mer ekstremt, kamrer du et løp i 6,5-284. Jeg har tilgang til eget privat område som jeg kan skyte hvor langt jeg vil på, men har kun blitt prikking på 200 og 300m med .223'en enda. Langholdsskyting er temmelig krevende, og jeg er i alle fall ikke klar for å øke holdene drastisk enda. Har laget meg en gong, så får jeg ta det gradvis utover.

 

Nå vet ikke jeg om du har noe erfaring innen skyting fra før av, men jeg vil anbefale at du begynner på 100m og finner en kombinasjon(rifle/ammunisjon) som går bra. Om du melder deg inn i et skytterlag får du låne våpen og får bra instruksjon. Øv på kontrollert avtrekk, rekylopptak osv til du begynner å få små samlinger.

Da kan du begynne å strekke holdene :)

Link to comment
Share on other sites

Ahaaa. Og i konkurranseskyting har man jo grener med det meste av våpen?

Som egentlig betyr at det ikke er spesielt vanskelig å få tak i våpen selv om man er under 18 år?

 

Jeg vet ikke helt hvor du vil med denne. Men bare for å ha det avklart så er du prisgitt dine foresatte dersom du ønsker "eget" våpen før du har fylt 18år.. Akkurat som du kan kjøre bil og motorsykkel på bane før du er 18 (tenker ikke på øvelskjøring)

Link to comment
Share on other sites

Hei Silo

Siden du bor i Oslo kan du sende meg en PM, så kan du få prøve deg på papp og stål

opptil 300 m.

 

Morten

hvor hvor hvor???

 

Nei det er vel fra blokkhus til blokkhus da. Ser for meg blinken på taket til stortinget, så sykler du med børsa på ryggen et par kvartaler lenger ned... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet ikke om dette er serlig til hjelp, men her har du i alle fall min oppfattning av det å skyte på langhold:

For å kunne skyte på lange hold må man først og fremst kunne skyte: altså det jeg prøver å si er at skyting på lange hold kanskje ikke er det beste å starte med?

Lange hold = stor presisjon du nesten er nødt til å tilnærme deg ved å trene en god del på kortere hold først? Vet ikke om andre her inne er enige med meg, men... ja.... å ta kontakt med en lokal skyteklubb er nok det beste tipset jeg kan komme med. Begynn med rifle på 100 m og ta det derifra... Er selv 17 år. På mitt hjemsted har vi 100 m, 200 m og en 600 metersbane som er flotte å trene på: men jeg bor i Sør-Trøndelag.

Forresten er det heller ingen ting i veien med at du eier egne våpen =) (har selv Tikka T3 laminated stainless)

Link to comment
Share on other sites

Ahaaa. Og i konkurranseskyting har man jo grener med det meste av våpen?

Som egentlig betyr at det ikke er spesielt vanskelig å få tak i våpen selv om man er under 18 år?

 

Jeg vet ikke helt hvor du vil med denne. Men bare for å ha det avklart så er du prisgitt dine foresatte dersom du ønsker "eget" våpen før du har fylt 18år.. Akkurat som du kan kjøre bil og motorsykkel på bane før du er 18 (tenker ikke på øvelskjøring)

Det jeg mener er at det virker litt uforsvarlig å la en 16-åring kjøpe en AR-15 til praktisk skyting, selvom han har et reelt bruksområde. Kan hende jeg er konservativ, menmen...

 

(Nå vet ikke jeg om det er sånn eller ei, har ikke lest lovene om dette)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at det virker litt uforsvarlig å la en 16-åring kjøpe en AR-15 til praktisk skyting, selvom han har et reelt bruksområde. Kan hende jeg er konservativ, menmen...

 

Er det mer eller mindre farlig å slippe 16 åringen løs i skogen med egen hagle ??

Det kommer jo selvfølgelig helt ann på omstendighetene det...

Men heller en hagle enn en AR-15, for guds skyld

Link to comment
Share on other sites

Og hva gjør AR-15 farligere enn en hagle eller en hvilken som helst annen rifle, da ??

Den kan helt klart gjøre mer skade enn en hagle eller rifle kan... Da mener jeg jo selvfølgelig i hendene til en som vil gjøre skade med rifla, men fortsatt.

 

Må si meg enig med Østengen her, en halvautomatisk AR-15 med 30 skuddsmagasin og alt annet tactical utstyr utgjør nok et betydelig større faremoment i rett (les: gale) hender enn det en Baikal side by side i 12/70 gjør. Det kan man vel ikke komme rundt? Uten å oppfordre eller hinte til noe som helst kan jeg jo konkludere med at AR-15'en klart hadde vært mitt valg blandt de to hvis jeg skulle "ta en Columbine". Tror ikke det er så mange som kan si seg uenige i akkurat dette?

 

Men BTT.

Jeg lurte også en tid på å begynne med langhold, det så heftig ut, og det smalt godt. Men etter mye tenking og krangling med meg selv kjøpte jeg meg heller en jaktmessig rifle, for som andre har nevnt trenger man ikke begynne i Tippeligaen, men heller i 6. divisjon, eller kanskje til og med lilleputtligaen. Dette er ikke i det hele tatt ment som kritikk mot deg, det vil jeg på det sterkeste vektlegge! Men det var sånn kloke folk fikk meg til å endre tankegang. Og det har svart seg! For rifla jeg kjøpte går godt ut til 450 meter, og lengre enn det trenger jeg ikke å skyte før jeg har tørket enda mer bak ørene :wink:

 

Men det finnes ikke sunnere hobby, så hvis du får muligheten til å låne våpen, KJØR PÅ! :D

Link to comment
Share on other sites

Fint hvis dere kan pensle diskusjonen inn på det den er til , menlig langhold, føler det setter en seriøs konkurranserifle i dårlig lys her.

 

En AR-15 er ingen lett børse å skyte fort og samtidig treffe godt med, det krever endel trening for å treffe sikkert med den og da særlig hvis du ønsker å utnytte halvautofunksjonenn til fulle, jo fortere du skyter jo dårligere treffer du. Når det gjelder alt det taktiske utstyret som finnes så er det ingen som bruker så mye av det i konkurranse, lurer på hvorfor?

 

En skytter som er godt trent med boltrifle treffer meget godt på kort tid han også.

 

Over til langholdsavdelingen :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Som egentlig betyr at det ikke er spesielt vanskelig å få tak i våpen selv om man er under 18 år?

Nei, det er ikke "spesielt vanskelig" å få tak i langvåpen selv om man er under 18. Man trenger:

 

1. Godkjenning fra foresatte

2. "Behov" iht. gjeldende lov- og regelverk

3. Et våpenkontor som gir disp. fra 18-årskravet slik det er mulighet til ifølge gjeldende lov- og regelverk

 

"Behov" kan man vise til hvis man

1. Har tatt jegerprøven

2. Er medlem av en skytterorganisasjon som har skyting med det omsøkte våpenet på sitt program

 

Det absolutt aller enkleste for en som ønsker seg våpen er nok å ta jegerprøven. Det nest enkleste er å melde seg inn i en av de store skytterorganisasjonene (f.eks. DFS), gå gjennom opplæring/rekruttperiode for å begynne å skyte på organiserte treninger og etterhvert stevner. Allerede her finner man nok av utfordringer som vil være nyttig ballast hvis man ønsker å skyte på lange hold¹. For eksempel avtrekksteknikk. For eksempel skytestilling/rekylopptak. For eksempel avdrift og kulefall. Man får mye fin trening i alt dette ved å skyte DFS-felt. Man kan også begynne å finne ut av om børse/ammo holder tilstrekkelig teknisk presisjon til å duge på lange hold. Et treffpunktavvik på 5cm på 100m som skyldes børse og/eller ammo blir fort (minst!) 25cm på 500m eller (minst!) en halvmeter på 1000m. Som andre har påpekt, det viktigste er å treffe godt på alle hold. Når du kan sitte i benken eller legge deg ned med anlegget og sette 5 av 5 innafor en tjuekroning på 100m, kan det være på tide å prøve å skyte på lange hold. Da trenger du kunnskap om ytreballistikk, altså hvordan kula avviker fra siktelinjen både i høyde pga. avstand og i side pga. vind. Det siste er nokså krevende, å anslå vind riktig er en kunst. Jeg for min del sliter ennå -- etter mer enn tjue års jaktkarriere og nesten dobbelt så lang tid i selskap med våpen -- med vindbedømmelse, avtrekksteknikk og rekylopptak. Det er vanskelig (men moro!), både på 100, 200 og 500+ meters hold.

 

Når det gjelder AR-15 og lignende våpen "av militær karakter", er prosessen for å erverve et slikt leketøy såpass omfattende at ihvertfall jeg ikke har tid til å legge ned den innsatsen som kreves for å kvalifisere meg til å kjøpe ei praktisk-rifle. Selv om de praktisk-gutta jeg av og til treffer på banen virker som ytterst stødige og fornuftige folk og det hadde vært steike moro å deltatt på ett og annet stevne (med en gammel Garand eller noe sånt). Derfor tror nok ikke jeg at man skal påstå at det er så himla "enkelt" å skaffe seg en sånn "ekstra farlig" svart og moderne pang ;)

 

 

¹ Flere av de lokale langholdsskytterne i "nabolaget" mitt har lang fartstid i DFS og skyter bedre enn jeg noengang kan drømme om :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...