Jump to content

Hva skjer om man åpner bolten for raskt med en etterbrenner?


Midt-I

Recommended Posts

Hva skjer hvis man åpner sluttstykket på en boltrifle for raskt med en etterbrenner, slik at patronen antenner uten at sluttstykket er låst? Ser for meg at bolten flyr tilbake mot ansiktet til skytteren. Kan noe lignende skje med vanlig ammunisjon dersom man åpner sluttstykket akkurat idet avtrekket går av (f.eks. på stangskyting med dårlig teknikk?). På mange pumpehagler låses jo sluttstykket i fremre stilling (kan ikke dra patronen ut igjen av kammeret) inntil enten skuddet er avfyrt eller en knapp holdes inne, er det av lignende grunner?

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer hvis man åpner sluttstykket på en boltrifle for raskt med en etterbrenner, slik at patronen antenner uten at sluttstykket er låst?
Da får du deg nok en skikkelig karamell ja. Ikke åpne med kolben mot skulderen...
Kan noe lignende skje med vanlig ammunisjon dersom man åpner sluttstykket akkurat idet avtrekket går av (f.eks. på stangskyting med dårlig teknikk?).
Teoretisk' date=' men i praksis skal du jo være JÆVLIG kjapp for å få til det.
På mange pumpehagler låses jo sluttstykket i fremre stilling (kan ikke dra patronen ut igjen av kammeret) inntil enten skuddet er avfyrt eller en knapp holdes inne, er det av lignende grunner?
Ville tro det. Pumpehagler er jo (alltid?) retttrekkere, så de låses vel uansett på en annen måte enn boltrifler, regner med det er derfor.
Link to comment
Share on other sites

Kan noe lignende skje med vanlig ammunisjon dersom man åpner sluttstykket akkurat idet avtrekket går av (f.eks. på stangskyting med dårlig teknikk?).
Teoretisk, men i praksis skal du jo være JÆVLIG kjapp for å få til det.

Mytbusters? :mrgreen:

 

Det går faktisk ikke an. Sluttstykket må i lås for at tennstiften skal nå fram.

En godt designet boltmekanisme bør vel være slik, men det fins sikkert noen farlige jalladesign der ute..

 

Kan jo være spesielt skummelt med gammel ammo som både er treg på antenning og kanskje trenger to anslag for å antenne.. "Klikk", løfter opp hevearmen for å spenne mekanismen på nytt og "Boom!" før hevearmen er nede igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen er så kjappe i reaksjonen

Nei, men hvis man bruker "stang-teknikken" (tommel og pekefinger på hevearmen, avtrekk med langfingeren) og har øvd inn en rutine som skal være kjappest mulig, kan det tenkes at man kan være litt tidlig ute med å løfte hevearmen.. En "glipp" rett og slett. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det burde lages et forsøk med en mekanisk innretning som låser opp sluttstykket akkurat idet det er anslag, helst bør opplåsing skje med dobbelt så høy hastighet enn det som er mulig for et menneske, dette for å finne ut om det i teorien kan være farlig. Kan man rekke det på 0.0015 sekund?

Link to comment
Share on other sites

Fysikken er temmelig umulig. Kula forlater munning på under 2 millisekunder, trykktoppen er over på under 1ms. Med et boltløft på 5cm vil en måtte bevege den med en hastighet på 50m/s (180km/t). I tillegg er timing ned på millisekundet nødvendig. Med en mekanisk rigg, nok forsøk og ikke minst nok mekanismer å ødelegge er det kanskje mulig å få til noe, men i virkelig bruk kan det ikke skje.

 

Spørsmålet med etterbrenneren er mye mer interessant, jeg er neigu ikke sikker på hva det vil medføre.

Link to comment
Share on other sites

Med en mekanisk rigg, nok forsøk og ikke minst nok mekanismer å ødelegge er det kanskje mulig å få til noe, men i virkelig bruk kan det ikke skje.
Selv om du skulle få rigget til noe så vil nok det være så voldsomt at du vil være usikker på om det er meksnimen eller patronen som har ødelagt hva... :lol:
Spørsmålet med etterbrenneren er mye mer interessant' date=' jeg er neigu ikke sikker på hva det vil medføre.[/quote']Tror nok dette er litt som å bekymre seg om asteoridenedslag, sjansen for å støte på det i praksis er tilnærmet lik null 8)
Link to comment
Share on other sites

Tiden kula bruker på å forlate løpet.

0m/s + 800m/s delt på to =400m/s gjennomsnittsfart

60 cm løp

0.6m/400 = 0.0015 sekund

 

Ikke det værste estimatet, men gjennomsnittshastigheten er nok mye nærmere utgangshastigheten. Kula får lite fartsøkning i siste halvdel av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Synsing fra min side, er vel det fra flere regner jeg med..

 

I ett scenario med en etterbrenner som smeller med sluttstykket fremme, men ikke i lås vil nok bolten få fart bakover, men litt avhengig av mekanisme tror jeg faktisk ikke man vil få sluttstykket i panna med dødelig kraft.

 

Så snart det smeller vil sluttstykket settes i bevegelse, når det har startet bakover vil ikke hylsen tette mot kammeret lenger og man vil få gasslekasje, samtidig som brennkammerets volum øker. Gassen evakueres ut evakueringshullet og forbi slutstykket - ut ladeporten. Når slutstykket har beveget seg bak til ladeporten/magasinet/materampen har gassen såpass gode evakueringsmuligheter at trykket som virker på sluttstykket reduseres/forsvinner og da sitter man igjen med bevegelsesenergien sluttstykket har, holder da låsingen i aktre stilling?

 

Ganske mange faktorer som påvirker utfallet av ett slik eksperiment:

 

-Hvilket krutt brukes? Klarer man i det hele og oppnå ett slikt trykk at det sier PANG, og ikke FIIISJ.. Brenner man krutt på plenen freser det bare litt.

-Hvor mye energi forsvinner fremover? Går kula igjennom løpet?

-Bolt og låsekonstruksjon med hensyn til bolthodeareal og gassevakueringsmuligheter?

-Avstand bolthode - utkaster/magasin/materampe?

-Dimensjonering av låsing på sluttstykket i aktre stilling?

 

Med forbehold om en stor andel synsing. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg baserer meg kun på grove erfaringsverdier: Løpstid på 1-2ms og max trykk ved ca halvparten. Holder i massevis for slike tankeeksperimenter.

 

Under ideelle betingelser vil jeg si meg enig med ladebenkens vurderinger, men han glemmer en ting. På et eller annet tidspunkt re-antenner kruttet, hva om sluttstykket kun i delvis lås når dette skjer?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet med etterbrenneren er mye mer interessant, jeg er neigu ikke sikker på hva det vil medføre.
Tror nok dette er litt som å bekymre seg om asteoridenedslag, sjansen for å støte på det i praksis er tilnærmet lik null 8)

 

Jeg har opplevd to etterbrennere, så det kan skje. Jeg var på vei til å ta ladegrep første gangen da det plutselig smalt, så der hadde jeg litt flaks. Disse skjedde dog med gammel ammunisjon fra krigen, som ikke var i spesiellt god stand.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd to etterbrennere med hjemmeladet ammunisjon. Skulle ut å skyte sammen med noen venner, men oppdaget at jeg hadde lite ammunisjon, presse i full fart, vaske og en snarvisitt i steikovnen før krutt og kule. Det var sikkert litt fuktighet i de to hylsene.

 

Begge skuddene traff der de skulle på 5-600m, tiden fra klikk til pang var ca 0,5-1 sekund.

 

Får man klikk med patron i kammeret er det en god regel å holde siktepunkt og vente 10 sekunder før man åpner.

Link to comment
Share on other sites

Hva som skjer...

Først vil jeg kommentere at trådstarter snakker om ETTERBRENNER ikke mekanisk avfyring utenfor kammeret.

 

jeg har destruert hundretusen-vis patroner ved forbrenning

disse vil gå av (som en etterbrenner) hovedsaklig vil hylsen revne eller prosjektilet fly ut.

på grunn av at patronen ikke er innspent i et kammer vil ikke trykket bygge seg opp på samme vis som om det befant seg i et kammer, i våpenet.

dette betyr at man ikke vil få en så kraftig/hurtig forbrenning som inne i et våpen.

Man VIL få fragmentering men disse fragmentene vil ha forholdsvis lav hastighet. Størst fare vil de utgjøre for øynene.

De vil kunne trenge inn i kjøtt men ikke langt da de har liten hastighet og liten energi, uten at de dermed er ufarlige...

Link to comment
Share on other sites

slegga

på grunn av at patronen ikke er innspent i et kammer vil ikke trykket bygge seg opp på samme vis som om det befant seg i et kammer, i våpenet

Joda......Men det er vel ikke det TS tenker på? Han mener hva hvis patronen går av, mens den fremdeles er i kammeret, når bolten (sluttstykket) er vridd så mye at den ikke lenger låser i låseklakkene. Da har ikke trykket så mange veier å gå.

Link to comment
Share on other sites

[...]Han mener hva hvis patronen går av, mens den fremdeles er i kammeret, når bolten (sluttstykket) er vridd så mye at den ikke lenger låser i låseklakkene. Da har ikke trykket så mange veier å gå.

Lillebror greide dette i en Benelli Nova pumpehagle, det endte med masse ild og messing og plast bakover, mellomladningen fast i løpet og litt sponfreskillende arbeide der låsklakkene hadde skrapt mot glidekassen på den nokså voldelige ferden bakover. Bortsett fra at vi måtte spikke til en pinne for å presse ut mellomladningen og at makanismen måtte renses for uforbrent krutt fikk dette ingen videre følger.

Link to comment
Share on other sites

Angående sidesporet med ammunisjon som går av i friluft, så jeg for en tid tilbake en video fra et eller annet amerikansk brannvesen. De stappet en hel palle ammunisjon i ymse valører baki en lastebil med litt annen brennbar moro og fyrte på. Konklusjonen var at en brannmann med uniform ikke ville merke noe særlig annet enn lette anslag på klærne, mitt inntrykk var at det ville være sammenlignbart med litt kraftig airsoft. Dette gjaldt helt inn til en avstand der flammene forhindret videre ferdsel.

Tror det var her inne jeg kom over linken.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en Ross-rifle med feilmontert sluttstykke, men avfyringstesten skulle vel vise ganske bra hva som skjer hvis en etterbrenner går av i det samme en åpner bolten.

Her kan man hoppe rett til testingen:

 

Lurer hvilke skader man kan få ved å ligge med ansiktet nært opp bak bolten der..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...