Jump to content

Ny jeger, hva anbefales av halvauto hagler?


jegermarkus

Recommended Posts

Hei, er fersk jeger men har drevet litt med leirdue-skyting. Har skutt litt med halv.auto og over å under ligger, har kommet frem til at halv.auto er mer morro :smile::wink: Så spørsmålet er hvilke hagler anbefales til max 10 000,-? ps, skal brukes til rypejakt og leirdue!

 

Har sett på disse to, har hørt mye bra om benelli m2 men er litt dyr synes jeg:

 

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 48_1_style

 

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 02_1_style

 

Takker for svar :-)

Hvis noen har noe brukt for salg så kan det også være aktuelt :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig vekk Benelli m2 til salgs på finn, til mellom 9 og 10 tusen.

Hvis det er det du har lyst på og smertegrensa går ved 10000,- Så ville jeg venta til du finner en på Finn.

 

Venter selv med lengsel å smerte på at en Benelli Montefeltro skal dukke opp i posten. Har hatt lyst på en god halvauto lenge, men har gått for andre og billigere løsninger tidligere. Har kjøpt og solgt 5 andre hagler i mellomtida, egentlig helt idiotisk. Og heller ikke så veldig økonomisk. Så lærdommen er at det kan være dyrt å være gnien og det kan også føre til mye fustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Remington VersaMax? Jeg har den og er kjempefornøyd. Spiser alt jeg lader med.

Det er forøvrig en blåkopi av M2, som ble lansert når patenten til Benelli gikk ut.

 

Pedersen har denne på lager, ny, til 9990

http://www.pvas.no/vaapen/hagler/halvau ... 71cm-12/76

Mulig det er en skrivefeil der. Hvis jeg ikke husker helt feil kommer alle disse i 12/89. Min er ihvertfall det.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å gå for en brukt benelli m2. Kjøp den til best pris. Ikke bry deg om den har gått 200skudd eller 20k. Dette er ei hagle som varer.. Min nåværende m2 apg 60cm løp har gått i overkant av 34k og er like fin. Hadde tidligere 65cm svart m2. Solgte den ved 25k skutte skudd. Den var også like driftsikker.

Til referanse så ryktes det om at den svenske trickskyttern Jocke Smalanning har en M2 som har gått over 1,1million (per april 2014). Var visst kun noen smådeler som var bytta på den. Ellers var det samme løp,kasse,sluttstykke og stokk som fra dag 1..

For å få optimal balanse må mag forlenger monteres. Viss ikke det er aktuelt er Benelli Comfort ( relativt lik pris) et bedre valg da den har 4+1 skudd som gir et lengre forskjefte og bedre balanse. Bakdelen med denne er at den har blånert løp og blankt sluttstykke (gjenskinn) viss hagla også skal brukes til postjakt på due,kråke osv. M2 har svart/matt løp, svart sluttstykke.

Er en ting som må nevnes. Min tidligere svarte m2 hadde lett for ruste ved bakre del av løpet. Her måtte det pusses/smøres hver gang den hadde vært uti fuktig vær. Min nåværende apg camo m2 har ikke dette problemet da camo belegget gjør børsa i praksis rustfri/vedlikeholdsfri :) Bare pass på å smøre chokene/gjengene en gang iblant å du er good to go :)

 

Lykke til med kjøp

Link to comment
Share on other sites

Bruker å pusse min etter ca 1000skudd for at den skal veksle 100% problemfritt med lette 24g lerduepatroner. Har aldri opplevd vekslingfeil med 28g eller tyngre ladninger. Her snakker vi tusenvis av skudd før første vekslingfeil.

Link to comment
Share on other sites

Her er min Benelli M2 APG ibruk. Skulle du ville gå for den må du nok belage deg på å kjøpe ny da det er få av den i norge = skjelden å finne på bruktmarkedet. Ligger også et par filmer på kanalen med min tidligere standard/svarte m2

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig vekk Benelli m2 til salgs på finn, til mellom 9 og 10 tusen.

Hvis det er det du har lyst på og smertegrensa går ved 10000,- Så ville jeg venta til du finner en på Finn.

 

Venter selv med lengsel å smerte på at en Benelli Montefeltro skal dukke opp i posten. Har hatt lyst på en god halvauto lenge, men har gått for andre og billigere løsninger tidligere. Har kjøpt og solgt 5 andre hagler i mellomtida, egentlig helt idiotisk. Og heller ikke så veldig økonomisk. Så lærdommen er at det kan være dyrt å være gnien og det kan også føre til mye fustrasjon.

 

Har hatt en Montefeltro siden 2007 og det er det beste våpenkjøpet jeg har gjort noen gang. Fantastisk halvauto, lett og pålitelig. Har ikke sviktet på et eneste skudd og spiser alt fra lette 24 g ladninger til 50 g overkill loads.

Link to comment
Share on other sites

Har en Franchi fast white som har funka bra , veksler bra med alt av ammo

den har blitt matet med . Nesten lit vemodig at jeg skal bytte ut denne mot en beretta

o/u men det er fordi jeg føler franchien ble litt let(2,7kg) å vinglete for baneskyting . Bra at siste

som blir husket med franchien er 2 gås i et skudd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på de andre her og anbefaler deg på det sterkeste å gå for en brukt m2. Aldri prøvd en hagle som har passet så godt fra første serie, full pot på leirduen på første forsøk. For øyeblikket er jeg godt fornøyd med min remington 870 pumphagle for å dra med meg gjennom skauen, men skulle jeg oppgradert hadde en m2 vært i posten i min retning med en gang. M2 er rekyl-drevet og dette bringer med seg både fordeler og ulemper. Fordelen er den at den er enkel å gjøre ren og systemet vil ikke stoppe opp. Det negative er at haglen ikke selv tilpasser seg ammunisjonen som brukes, så hvis du vil bruke den til leirdue skyting så sørg for at den er i 12/76 og ikke i 12/89 eller så vil den får problemer med å sirkulere ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...