Jump to content

Hvem tilfaller trofeet?


FROSTFOX

Recommended Posts

Vet ikke om dette har blitt tatt opp før, men fant ikke noe da jeg søkte....

Har fått et mulig tilbud om å bli meed svigers på elgjakt neste år, siden jeg har slaktet for dem. Men..... på laget deres tilfaller elgen den første som skyter på den.... uansett treffpunkt. Liker ikke dette, da jeg mener at den skal tilfalle den første som får inn et dødelig treff(lever, lunge, og ryggrad), som vil medføre død innen 20min. Mener jeg har lest denne definisjonen hos NJFF.... Kan jeg kreve trofeet ut i fra noen former for regler eller lover?

Link to comment
Share on other sites

Det gikk vel en slik diskusjon på sluttstykke. Tror faktisk den ble stengt. Tror ikke jeg ville hatt et trofe om andre tilslutt tok livet av dyret :oops: AK sitt forslag er nok det beste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Titus. Et trofè er vel noe man får som bevis for å ha gjort noe stort/riktig - eller har overvunnet noe. I jaktsammenheng er dette geviret. Så da blir det vel ikke noe morro å ha et bevis på at du har gjort noe som ikke var riktig.

Jeg ville ikke hatt hengende på veggen geviret på et dyr jeg hadde skadeskutt, men som naboposten avlivet for meg.

 

Svaret på hvem som skal ha trofeet skal gi seg selv - hvis ikke er det ikke noe trofè i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan regner dere et skudd i vomma, som går på skrått fremover, tar leveret og den ene lungen ?

 

Jeg selv ser på det som "skuddet".

 

En kamerat satt dette skuddet og jeg fulgte opp med en skudd bak bogen. Ser på situasjonen som at jeg kun gav en hjelpende hand. Ikke min elg..ikke halve engang :lol::D lol

Link to comment
Share on other sites

Den som premieres med et trofé etter et drittskudd, bør i hvert fall premieres med en anmeldelse:

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å ha regler for slikt. Enkel å grei regel trådstarter skissere her: Første skudd gjelder. Da er det aldri tvil. ulempen er om man da oppfatter dete som en oppfordring til/stiltiende godkjenning av dårlige skudd... Det er bare å gi på, man får trofeet uansett...

Jeg har oppfattet det slik at de fleste lag praktiserer første dødelige skudd. For øvrig enig, var jeg i tvil ville jeg ikke hatt trofeet.

Link to comment
Share on other sites

Første dødelige skot er mi meining. Kvifor skal ellers dei som for eksempel skyt ei ein fot og ikkje feller viltet ha trofeet? Skal ein ha trofe så får ein versågod felle viltet . Uten felling, ingen trofe .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva defineres som "dødelig skudd"? Dette er kjernepunktet i denne diskusjonen. De aller fleste skudd som treffer dyret, er dødelige. Skudd i vomma går dyret kanskje en dag eller lenger med, skudd i kjeven kanskje over en uke. Skudd i benet kan faktisk dyret overleve, men stort sett betyr det døden for dyret dersom man er borti. Ved skudd i perifere områder av lungene, kan en stor elg leve ganske lenge, selv om den nok dør fortere enn noen av eksemplene over. Varianter av mellomting er her uendelige.

Spørsmålet er bare hvor for dyret dør av skuddet.

 

Jeg har hørt om tilfeller der jeger har sett ett stort dyr på lang avstand, og slengt ett skudd etter for å få ett skudd i dyret, med tanke på trofeet.

 

Ett tilfelle jeg har opplevd selv, er at en jeger på mitt tidligere jaktlag skjøt av benet på en elgokse. Ettersøk ble satt igang, og etter tre-fire timer kom oksen til meg og jeg fikk den i bakken. Jeg spurte om første jeger ville ha geviret, men fikk til svar at han mente jeg skulle ha det.

 

Eksempel en er en uting, og det burde være klare regler for å unngå dette.

Andre eksempel er til etterfølgelse, og slik bør det være.

 

Det er jaktlaget som setter reglene for dette internt, og det bør gjøres FØR jakta. Ikke da man står og vommer ett stort dyr med ett fint trofè.

 

Jeg mener at jaktlaget må forsøke å sette klare regler for dette. Men hvor og hvordan setter man grensen?

"Dødelig skudd" er ett relativt begrep som jeg har belyst over, og er vanskelig å bruke. Død etter en viss tid kan være en grei regel. La oss si at jeger1 påskyter dyr 10:00 som går videre. Klokken 10:21 kommer dyret haltende til jeger2, som skyter dyret og det dør. Dersom grensen er 20 minutter, vil da jeger2 ha krav på trofèet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Med første dødelige skudd må ein bruke sunn fornuft, lag gjerne reglar ,men bruk vetet. Ein treng ikkje dra det ut i det parodiske som til dømes at ein elg døyr av blodforgitning etter 4 dagar ved treff i beinet. :?

 

No veit ikkje eg kor ofte det blir krangel om trofe i Norge kvar haust, svært sjelden vil eg tru og kanskje det går år om anna kvar gong det skjer. Det er litt rart ,men sånne sjeldne tilfeller har ein tendens til å vera trekkpapir på debattantar :wink:

 

Skal ein absolutt diskutere kva som er dødelig skot/treff så kan ein jo like godt diskutere kva som er skadeskyting. Såvidt eg veit er jo folk dømt for skadeskyting så da må det jo finnast ei rettsleg oppfatning om kva som er skadeskyting og kva som er dødelig treff.

 

Om eg ikkje hugsar heilt feil så las eg ein plass der det vart definert som skadeskyting om dyret ikkje fanns innafor 300m eller døydde innafor eit tidsrom på 3min? , er litt usikker på tida. Dette var ikkje sett utifra eit juridisk synspunkt,men frå dei som dreiv med ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Æææææsj, jeg husker denne situasjonen fra gamle Sluttstykket... :evil:

 

For de som ikke husker mine synspunkter defra kan jeg først nevne et eksempel der skytteren som først skjøt på en 6-spiring som han glatt overlot til hudefører å spore opp, derpå fikk en stor 12 spiring på post og brant laus med mauseren.

Til alt hell for ham datt storoksen som en sekk, selv var jeg bare gjest på laget, men tenkte mitt da jeg 4-5 timer senere hjalp hundefører å flå 6-spiringen han endelig hadde klart å spore opp og avlive.

Det første skuddet satt nemlig i skinken, og alt under skinnet hadde en dissende gelatinaktig konsistens...

Der og da hadde jeg mest lyst til å dytte en gjeddeangel ned i flaska til den glade skytter, men selv om jeg var ung og dum gikk jeg ikke videre med den saken.

 

Nå kjører jeg rimelig hardt på den linjen at en skytter som sleiver avgårde et skudd bare for å skyte på et dyr og så begynner å slå seg på brystet og deklamere at han er en storjeger når hundefolkene endelig klarer å spore opp det skamskutte dyret, han jakter ikke mer sammen med meg.

 

Og jeg kan love dere at den holdningen har ikke blitt særlig mykere etter at jeg i går fant en vomskutt okse som lå og stinket dårlig vasket slakteforretning oppi lia her. :evil:

 

Selvfølgelig ingen som har skutt på den her i kommunen, den datt jo ikke så da er det ikke noe trofé å inkassere...

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo begynne å lure.......

 

Har selv vært med på at en hjortebukk ble påskutt av en post før den gikk til naboposten og ble felt der. Ved slakting fant vi kun kulehull fra naboposten, men postjegeren som skjøt først, og bommet, ville så gjerne ha geviret :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Den som premieres med et trofé etter et drittskudd, bør i hvert fall premieres med en anmeldelse:

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Hvis du med hånda på hjertet kan si at du aldri har bomma og heller aldri vil bomme, så skal jeg respektere den uttalelsen.

Jeg, derimot har bomma på dyr før og vil sannsynligvis gjøre det senere i livet. Alle kan ha en dårlig dag på "jobben", derfor eksisterer ettersøkshunder.

Link to comment
Share on other sites

Etter 20 år med storvilt jakt har jeg opplevd tre ganger at andre jegere har skutt på dyret jeg selv har skutt først på, den siste episoden var i går, en fjorårskolle kommer springene, jeg plystrer flere ganger til slutt stopper hun, skuddet går og hun tar ut ca 40 meter og stopper, jeg ser bakbena begynner og krysse hverandre og dyret vagler, da smeller det fra naboposten og dyret faller,

vi går bort til dyret og ser at mitt første skudd er et klokketreff vinkelrett gjennom begge bøger, skuddet fra naboposten var skrått forfra med inngangshull lavt i vomma og ut i låret, med andre ord helt unødvendig og svært ødeleggende for kjøttet,

Den første gangen jeg opplevde skudd fra andre en mitt eget var for 9 år siden, jeg var med som gjest sammen med grunneieren. om kvelden postet vi ut på innmark og ventet på at månen skulle lyse opp, etter mange timer bestemte vi oss for og dra i hus for å varme oss litt , vi følger en traktorveg et stykke med trekken rett imot og får med et se et dyr som kommer rett mot oss i skyggen av et plantefelt, begge legger seg ned og sikter, dyret trår så ut av skyggen og ut i månelyset, jeg ser det er en stor bukk jeg finner bogen og lar skuddet gå "bukken rykker til" sekundet etter smeller det fra grunneieren og dyret springer et kort stykke og faller, begge skuddene var gode treff i bogen med ca 10 cm mellomrom. hjorten var en flott tolvtagger som jeg hadde lyst på, men det hadde grunneigaren også, det måtte jeg bare akseptere . Har derfor følgende råd til alle skyttekåte coboyer , ikke skyt på dyret som andre har skutt på med mindre du mistenker skadeskyting

"la hjorten få dø i fred"

Link to comment
Share on other sites

Den 1. som har et skudd innenfor ringen(hjerte og lungetreff) på oppskytinga skal ha trofeet. At folk skyter på et "dødt" dyr, bare fordi dem vil ha trofeet blir for meg kvalmt.

 

I det ene tilfellet nevnt over her, der den har begynt å krysse beina og vagler, så er det ganske unødvendig av den andre jegern å gi på en smell. Denn hadde neppe gått mange metera til utifra det som blir beskrevet oppe her.

 

Sjøl om jeg hadde skadeskutt en 16 tagger, så hadde jeg jo hatt griselyst på geviret, men det hadde jeg rett og slett ikke fortjent, så det måtte ha gått til den som tok dausmellen. Og det hadde vært helt greit. Ingen sure miner fra min kant ihvertfall.

 

Men som en i noen innlegg over her sier....dette bør avklares før jakta starter. At sånn er reglene.

 

Og skudd som kommer såpass skrått forfra at dem river med seg vomma osv., bør vel egentlig holdes tilbake. Det er ikke noe bra skudd, mener jeg. Sikkert sterkt dødelig så det holder, men dog likevel. Dette var bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

På laget vårt er det første skudd i hjerte/lungeregionen som teller.

 

Hadde en episode første dagen med elgjakt i år. Ei kvige på påskutt av naboposten. Han hadde hatt 100m hold, og virket sikker. En halvtime etter kom kviga til meg. Det er ikke så lang imellom postene, men det er styggbratt. Holdet var lang, men jeg la trådkorset i manken og skaut. Tydelig skuddreaksjon, halting etter mitt skudd var avfyrt. Da hundkaren kom, lå kviga 25 m unna der jeg skaut på den. Kviga hadde kun ETT skudd i seg, og det satt midt i bogen, tvers igjennom bogbeina. Kula hadde gått igjennom.

Jeg ble litt paff da "naboen" ble tildelt æren. Kviga virket frisk og fin da ho kom, og tydelig truffet etter mitt skudd. Og ettersom ho lå like ved skuddplassen "min", er jeg sikker på at jeg satte det dødelige skuddet i den.

 

Kan en elg gå normalt med et skudd igjennom begge lunger i en halvtime i styggbratt terreng?

Link to comment
Share on other sites

Fant man blod på 1. post? Hvis det er skuddtegn der og dyret bare hadde ett hull har du nok skutt bom, hvis det ikke var noen tegn på 1. post ville jeg gitt deg æren.

 

Hverken blod eller hår ble funnet på skuddplass nr. 1. Jeg er bombesikker på at skuddet mitt satt. Men det spiller ingen rolle for meg denne gangen, jeg har skutt elg før imotsettning til den andre skytteren. Verre er det den dagen det er en 18-tagger det står om...

Link to comment
Share on other sites

på laget deres tilfaller elgen den første som skyter på den.... uansett treffpunkt. Liker ikke dette, da jeg mener at den skal tilfalle den første som får inn et dødelig treff(lever, lunge, og ryggrad), som vil medføre død innen 20min. Mener jeg har lest denne definisjonen hos NJFF.... Kan jeg kreve trofeet ut i fra noen former for regler eller lover?

 

Hva med bare og stille opp på jakt og ta en dag av gangen.

I stede for å gå inn med holdningen om at du skal kreve et trofe.

 

Jeg har vokst opp med at den som først skyter på dyret, er skytter og eier av et eventuelt trofe.

Og ser ut til å være den "kjøreregelen folk bruker" ganske gjevnt over.

Ingen er tjent med skadeskyting og jeg tror 90 % av hjotevilt jegerne i dag tilstreber seg på å jakte safe og humant.

Men ingen jakt er forutsigbar. Og plutselig er det en bitteliten bjørkekvast mellom deg og dyret som ødelgger hele morroa. Og når A/S 20 takkern ligger i myra. Er det greit å ha regler på det. Alt som kan avtales og festes til papiret før jakta. Gjør jakta og tilværelsen lettere for alle i laget.

 

Hva er det meg Elg jegere, stolthet og ære. Ditt og mitt. Trofe og antall skutte elg.

Fy feite så mange sære ælj jeger det er i skauen. Som sitter på hver sin stubbe og tror de er verdensmestere. :mrgreen:

 

Elg jakt er i teamwork i de fleste tilfeller. Og noen ganger går det ikke som man hadde tenkt. Trenger ikke å være uansvarlig jeger for det. Da er det utrolig bra og ha gode jaktkammerater som hjelper deg ut av knipa.

Og som hvet at det like gjerne kunne vært de selv. Og som unner deg dyret, siden du gjorde et ærlig forsøk.

 

Har selv skadeskutt. Og det er ingen god følelse. Heldighvis fant vi den igjen.

 

Men der og da skjønte jeg at ettersøk kunne jeg alt for lite om.

Har etter det prøvd å lære meg en del om ettersøk. Slik at jeg forhåpentlig hvis kan hjelpe andre hvis de kommer i den knipa.

 

Man kommer lengere her i livet ved å gi enn å ta. Spesielt i jaktverden. :D

Link to comment
Share on other sites

På laget vårt er det første skudd i hjerte/lungeregionen som teller.

 

Hadde en episode første dagen med elgjakt i år. Ei kvige på påskutt av naboposten. Han hadde hatt 100m hold, og virket sikker. En halvtime etter kom kviga til meg. Det er ikke så lang imellom postene, men det er styggbratt. Holdet var lang, men jeg la trådkorset i manken og skaut. Tydelig skuddreaksjon, halting etter mitt skudd var avfyrt. Da hundkaren kom, lå kviga 25 m unna der jeg skaut på den. Kviga hadde kun ETT skudd i seg, og det satt midt i bogen, tvers igjennom bogbeina. Kula hadde gått igjennom.

Jeg ble litt paff da "naboen" ble tildelt æren. Kviga virket frisk og fin da ho kom, og tydelig truffet etter mitt skudd. Og ettersom ho lå like ved skuddplassen "min", er jeg sikker på at jeg satte det dødelige skuddet i den.

 

Kan en elg gå normalt med et skudd igjennom begge lunger i en halvtime i styggbratt terreng?

 

 

Det mener jeg ikke er mulig, uten å være rimelig sigen da den kommer til din post. Strengt tatt vil jeg påstå det er ganske umulig å ha høl gjennom begge lungene, blodtrykksfall så det suser, og likevel holde det gående i bratt terreng så lenge, og i tillegg være like frisk på din post.

 

Og er det nå bombesikkert at det er samme dyret ?

 

Men som Fulmen skriver, at er det null tegn til treff på post 1, så er du den som felte elgen. Basta.

 

Melvin har et poeng ved å gi mer og ta mindre.

 

Uansett, så ville jeg som fersk elgjeger vært bombesikker på om det var min eller din elg. Jeg ville hatt en ubehagelig følelse av å blitt tildelt en elg som det var så høyest usikkert på om var min eller din, at det hadde gått og gnagd meg noe jævlig. Både mtp. på at hvor i all verden ble det av skuddet mitt ???????? Går ikke rifla riktig, eller var det nerver som kødda det til for meg ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...