Jump to content

Skyting med tofot


jarwe

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har hatt tofot i ca et halvt år og er litt usikker på hvordan jeg skal skyte best mulig med den.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har prøvd følgende:

1. legge press fremover på tofot for å få kolben skikkelig godt inn i skulderen

2. Hvile børsa rett over tofot uten å legge press

 

I tillegg har jeg prøvd litt med å legge venstre hånd under kolben ved skulderen for støtte på både variant 1 og 2, samt å ha venstre hånd på forskjeftet som om man hadde "vanlig" anlegg.

 

Jeg kan ikke si at jeg funnet noe som er bedre enn noe annet, men jeg så på lørdag på Løvenskioldbanen at jeg fikk gode samlinger med Federal American Eagle, mens med Norma Jaktmatch hadde jeg spredning både over, under og midt i 10'ern.

Jaktmatchen har jeg regnet som bedre og mer presis ammunisjon enn Federal American Eagle.

 

Jeg har en teori om at spredningen ved jaktmatchen kan være skytestillingen, men jeg tror jeg gjorde det likt på begge seriene.

 

Så herved inviteres folket til å komme med sine "best practice" tips for skyting med tofot.

Det finnes sikkert like mange svar som det finnes brukere her på forumet, men jeg håper å finne "best practice" som det heter på nynorsk...

 

Til info så skjøt jeg med en Remington 700 SPS Tactical .223 med original Hogue stokk.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke utbrodere noe særlig om skytestilling med tofot, men en ting du sannsynligvis vil merke noe forskjell på er underlaget tofoten står på. Tofot mot hardt underlag som betong er for eksempel ikke ideelt og kan føre til at du "kaster" mange av skuddene. Mykt underlag, trykk fremover på tofot, god skulder/kinnkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen klarer noenting selv lenger :wink: Heldigvis sier Matteus også: "be, så skal du få.."

 

Mye har rent siden jeg skrev dette, og tofoten har blitt mer akseptert siden 2012, mest fordi flere har lært seg å bruke den. Forbausende nok er det ikke slik at man blir mesterskytter bare en får en tofot på rifla. Trening, trening, og at en vet hva en skal fokusere på kanskje. Søk evt på "Froggy, bugholes from Bipod", og se på hva "SHLowlight" (Frank Galli) på Youtube sier og skriver - han vet faktisk hva han driver med,

 

Uansett:

 

http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=*teknikk+tofot&terms=all&author=m67&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

 

Særlig her tror jeg:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=72642&p=779802&hilit=%2Ateknikk+tofot#p779802

 

evt.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=65884&p=726608&hilit=%2Ateknikk+tofot#p726608

 

K

Link to comment
Share on other sites

Første gangen kjerringa prøvde å skyte med rifle, etter en kort "how-to" med avtrekk, stilling og pust. skjøt hun gjevnt 5 skuddsamlinger på 100m som alle målte under 2 -2,5cm. Sauer, 6,5 og tofot.

 

Vel, siden du sprer over og utenfor 10`ern så har du vel samlinger på over 6 cm - og med en .223 hvor man praktisk talt omtrent ikke har rekyl så er hverken stilling, eller press så jævlig nøye for å iallefall halvere samlingene dine. Derfor tror jeg det er noe annet som er galt.

 

Får du små samlinger i benk f.eks?

 

Gå gjennom standard sjekklista for dårlig presisjon...

 

-Er løpet i kontakt med forskjeftet?

-Er det i kontakt når du legger press på tofoten?

-Skjefteskruer.

-Kikkertmontasje.

-Lenge siden løpet var pusset?

-Olje i kammer?

osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Folk skyter jo fint 10ere stående altså - de som trener en del... Men skyteknikk ellers? Pust, avtrekk?

Jeg har sett folk nappe så endeløst, faktisk med akkurat 223 at han var over hele svarten - med tofot. Avtrekksteknikken var "holde fingeren en cm foran avtrekkeren og så røkke bakover" - helst men han pusta ut omtrent som han skulle slå til en fyr...

10 min instruksjon fikk ham til 80% tiere, fremdeles med tofot - en av skytterlagsfolkene skjøt 3 tiere på rad med rifla, stående. Det var en T3 forresten.

 

Poenget mitt er at om du gjør noe dypgripende feil, så hjelper ingen ting - og avtrekket er som regel hovedsynderen. Test:

- du skal kunne ligge HELT stille når du bruker tofot, du skal IKKE se bevegelse, på 40x engang

- du skal kunne ta avtrekk HELT UTEN å se at rifla beveger seg (klikk). ALL bevegelse skal være pga rekyl.

 

Prøv det noen hundre ganger, og rapporter :wink:

En klarer sjelden 100% 100%, men en ser hvor problemet ligger, og en lærer seg å se om en bommer pga det ene eller det andre. Med tofot/støtte er det fullt mulig å holde dønn i ro - 8-10åringer får til det, uten voldsomt mye trening.

Viktigheten av et perfekt avtrekk øker voldsomt når en skal skyte knestående eller sittende, og, Gud forby, stående. Hvordan trekke av uten å flytte siktet på stående er beyond me, men jeg ser jo at andre får det til :oops:

 

Det er altså 9 ståendeskudd på denne, og 8 knestående...

breknes-gravlapp.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Poenget mitt er at om du gjør noe dypgripende feil, så hjelper ingen ting - og avtrekket er som regel hovedsynderen. Test:

- du skal kunne ligge HELT stille når du bruker tofot, du skal IKKE se bevegelse, på 40x engang

- du skal kunne ta avtrekk HELT UTEN å se at rifla beveger seg (klikk). ALL bevegelse skal være pga rekyl.

 

 

Skal sies. Jeg har skutt noen hundre skudd med tofot, men ikke med noen form for beanbag eller noe liknende i bakkant av rifla, og klarer ikke å få rifla til å ligge HELT stille, uten å se bevegelse. Vet ikke hvordan dette er mulig engang, når til og med pulsen min slår ut på siktet.

Link to comment
Share on other sites

 

Poenget mitt er at om du gjør noe dypgripende feil, så hjelper ingen ting - og avtrekket er som regel hovedsynderen. Test:

- du skal kunne ligge HELT stille når du bruker tofot, du skal IKKE se bevegelse, på 40x engang

- du skal kunne ta avtrekk HELT UTEN å se at rifla beveger seg (klikk). ALL bevegelse skal være pga rekyl.

 

 

Skal sies. Jeg har skutt noen hundre skudd med tofot, men ikke med noen form for beanbag eller noe liknende i bakkant av rifla, og klarer ikke å få rifla til å ligge HELT stille, uten å se bevegelse. Vet ikke hvordan dette er mulig engang, når til og med pulsen min slår ut på siktet.

 

Beanbag er stikkordet :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er mulig å skyte 50 med 4 inner - stående, heller, men ser jo at folk gjør det, og velger å tro det. Jeg klarer heller ikke å skyte 350 med 35 inner, men jeg ser de gjør det, osv.

Å bestemme seg for at det ikke går an er nok den aller beste måten å sikre at en aldri får det til, enten det går an eller ikke ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Poenget mitt er at om du gjør noe dypgripende feil, så hjelper ingen ting - og avtrekket er som regel hovedsynderen. Test:

- du skal kunne ligge HELT stille når du bruker tofot, du skal IKKE se bevegelse, på 40x engang

- du skal kunne ta avtrekk HELT UTEN å se at rifla beveger seg (klikk). ALL bevegelse skal være pga rekyl.

 

 

Skal sies. Jeg har skutt noen hundre skudd med tofot, men ikke med noen form for beanbag eller noe liknende i bakkant av rifla, og klarer ikke å få rifla til å ligge HELT stille, uten å se bevegelse. Vet ikke hvordan dette er mulig engang, når til og med pulsen min slår ut på siktet.

 

Beanbag er stikkordet :-)

 

Ja er som jeg har trodd det, har bare ikke orka å kjøpt/laga meg en beanbag, men må nok se meg nødt! :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei og takker for alle tips!

 

Skal se om det blir tid til en tur på skytebanen de neste dagene for litt sjekk og kontroll.

 

Stokken er original og veldig myk, og jeg har testet og funnet at den ligger på løpet når jeg legger press på tofoten.

 

Uten tofot skyter jeg ganske OK, og er vel slik på gjennomsnittet av jegere tipper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...